Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första G5:an i Sverige

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så illa är det inte med Apples marknadsandelar i Sverige...
Om de säljer datorer för 1200Mkr och dessa kostar i snitt 18000:- från Apple blir det knappt 67000 datorer under året, vilket skulle innebära 5% marknadsandel om det säljs 1 300 000 datorer i Sverige - vilket inte verkar helt orimligt...

Det kanske rent av innebär att Apple har mer än 5% av den svenska marknaden.
javascript:smilie(':)')

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sigge Stark
Så illa är det inte med Apples marknadsandelar i Sverige...
Om de säljer datorer för 1200Mkr och dessa kostar i snitt 18000:- från Apple blir det knappt 67000 datorer under året, vilket skulle innebära 5% marknadsandel om det säljs 1 300 000 datorer i Sverige - vilket inte verkar helt orimligt...

Det kanske rent av innebär att Apple har mer än 5% av den svenska marknaden.
javascript:smilie(':)')

Tror knappast att Apple säljer datorer för 1,2 miljarder kronor i Sverige...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Tror knappast att Apple säljer datorer för 1,2 miljarder kronor i Sverige...

Jag tog siffrorna från Björnström:
"Vår siffra baserar sig på uppgifter ifrån återförsäljare och Apple Sveriges bokslut med omsättning på ca 1200MKr."
och jag tycker inte att de verkar orimliga...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-01 13:53

Ian
"Jag testade precis att köra CineBench 2003 åt Lennart, men det gick inget vidare. Direkt efter vad jag tror är det första testet får datorn en kernel panic. Tyvärr var det repeterbart sa det blir ingen rapport om det härifrån WWDC."

Tack Ian.
Hoppas att det är pga att det är en "prototyp" G5:a. Det kommer annars att bli ganska grava problem att sälja dessa maskiner till 3D-applikationer.
Testet är fristående och anger de parametrar som är relevanta för 3D program generelt.

Merovech
"Ursäkta en fånig fråga (jag är allvarlig).

Vad måste en Mac nå upp till för att du ska välja den? Jättemycket snabbare, lite snabbare, lika snabb, lite långsammare?"
Pär
"Fick samma fråga i huvudet, men sedan slog det mig:
Om det är prestandan på en säger en applikation som är A och O så är det väl bara att författa ett mail på tyska och fråga firman i fråga vad dom tycker
Om dom tycker wintel så kommer det nog att optimeras för den, om de tycker intelinux så komemr den nog optimeras för den, och; om de tycker osxapple så komemr nog den 'builden' bli mest jungfrueligt behandlad... Det är värre om man vill ha en optimering GP"

Merovech och Pär.
Jag ska göra ett större hopp i min maskinpark. Kör nu en G4-450dp och G3-300. Mitt mål är att få maskiner som är 6 till 10 ggr snabbare. Jag behöver alltså balansera pris/prestanta inklusive nya/crossgrade licencer för mina program. I första hand Cinema och AfterEffects.
Cinema är helt plattforms oberoende (Mac/Windows) och den enda skillnaden är just hårdvarans kapacitet. I CiniBench ser man klart hur antal hertz i CPU.n direkt påverkar hastigheten. Alla nuvarande Macar har inte en chans....
Dessutom är det vissa beräkningar så som transparans som helt enkelt tar en till två cycler extra i Motorolas cpu:er. Det får Macarna att halka efter ännu mer. Mycket mer vid animerings renderingar. Det skiljer timmar till dagar.
Mao. Det är mycket intressant hur G5:an beter sig. Om CB-testet är en indikation på det (sedvanliga) sätt första generationen av en Mac beter sig blir det naturligtvis knivigt. Det är ju inte så att jag VILL byta. Det är bara en krass verklighet.

Mvh
Lennart

Bevaka tråden