Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya Cinema Display (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 190 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wilhelmsson:

I know, men på mbp är det DVI uttag. När man beställer en ny MB så kan man köpa till en "new mini dvi" till DVI. Som jag skrev i förra inlägget.
Frågan är mer vad det är för uttag i skärmen och om det finns en "new mini dvi" hona till hona...
Jag spawnar bara lite tankar, är nog helt ute, men vore trevligt om man kunde koppla in skärmen till min MBP...
jaja

Wilhelmsson

Oj, jag missade att du skrev "new". Trodde du menade vanlig Mini DVI och inte Mini DisplayPort.

Ja, känns ju så ruttet nu när man gått och väntat på att Apple ska släppa nya skärmar och så när de väl släpper nåt så är det inte kompatibelt. Hoppas verkligen det finns nån adapter, som sagt. Priset på skärmen tycker jag är ok, OM det är en bra panel, vilket det förmodligen är. Man får väl helt enkelt prova den i affär innan man slår till.

Ursprungligen av tobiwan:

Oj, jag missade att du skrev "new". Trodde du menade vanlig Mini DVI och inte Mini DisplayPort.

Ja, känns ju så ruttet nu när man gått och väntat på att Apple ska släppa nya skärmar och så när de väl släpper nåt så är det inte kompatibelt. Hoppas verkligen det finns nån adapter, som sagt. Priset på skärmen tycker jag är ok, OM det är en bra panel, vilket det förmodligen är. Man får väl helt enkelt prova den i affär innan man slår till.

Frågan är om det är något med grafik kortet på de nya MB/MBP/MBA som skärmen kräver, alltså: en adapter kanske inte hjälper för att de "äldre" macbook'arna inte kan skicka signaler eller liknande till den nya skärmen...
Känns lite segt, vore ball om man kunde koppla in den till MBP'n eller Imac'n som jag för nuvarande innehavar...
Sjukt snyggt skärm för övrigt!

EDIT: Vet inte riktigt hur uttaget i skärmen ser ut, är det mini DP uttag så går det ju att, med hjälp av adaptrar, att ansluta en äldre mac till den nya skärmen... frågan är ju som jag skrev tidigare, fungerar det? Någon som haft tid idag och testat?:)

"Äntligen släppte de en ny skärm!" tänkte jag, men så ser jag, till min besvikelse att den endast är kompatibel med MacBooks. Är det verkligen sant?! Jag kommer alltså inte att kunna använda skärmen till varken min Power Mac G5 eller min första generations MacBook (som har Mini-DVI)?

Måste ju gå med nån adapter, eller är det något de gjort som gör att den verkligen bara fungerar med deras nyaste MacBooks? Låter helsjukt.
MDP - HDMI, MDP - DVI och MDP - VGA osv. måste ju finnas, eller i alla fall dyka upp snart om det inte redan finns.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-15 00:49

8595:- enligt Apple.se. Med tanke på att priset är det tredubbla mot andra 24-tummare på marknaden hoppas jag verkligen att bildkvaliteten inte är av den här världen.

Framförallt med tanke på att avsaknaden av DVI är ett större aber för merparten av kunderna än displayport/magsafe/usb-kabeln är en fördel.

Ursprungligen av Doktor G:

...priset är det tredubbla mot andra 24-tummare på marknaden...

Ja, det är kanske tredubbelt om du jämför med billiga TN-paneler, med dålig färgåtergivning, och dålig betraktningsvinkel.

Men om du jämför med "riktiga" paneler, så är det inte så dyrt.

T.ex. Dell UltraSharp 2408WFP, som nog bättre representerar vad du borde jämföra med, kostar 7811 kr.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det är kanske tredubbelt om du jämför med billiga TN-paneler, med dålig färgåtergivning, och dålig betraktningsvinkel.

Men om du jämför med "riktiga" paneler, så är det inte så dyrt.

Apple:
# Display colours (maximum): 16.7 Million
# Viewing angle: 178° horizontal / 178° vertical
# Brightness (typical): 330 cd/m2
# Contrast ratio (typical): 1000:1
# Response time (typical): 14 ms
Pris 8595:-

Billigast på Inwarehouse: Benq G2400WD, 2.795:-
Färgstöd 24 bitar (16,7 miljoner färger)
Responstid 2 ms
Ljusstyrka för bild 250 cd/m2
Bildkontrastförhållande 4000:1 (dynamisk)
Max. horis. bildvinkel 160
Max. vert. bildvinkel 160
HDMI, DVI-D, VGA

För oss som mest tittar framifrån på en skärm och inte är proffsfotografer är det inte riktigt så självklart att Apple är det bästa valet. Den billiga har bättre responstid, kontrast och tre typer av standariserade anslutningar. Apple är snyggare men över tre gånger så dyr. När jag köpte två 24 tums Cinema displays för ett år sedan var det inte SÅ stor prisskillnad mot vanliga märken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 23:53
Ursprungligen av hankhero:

För oss som mest tittar framifrån på en skärm och inte är proffsfotografer är det inte riktigt så självklart att Apple är det bästa valet. Den billiga har bättre responstid, kontrast och tre typer av standariserade anslutningar. Apple är snyggare men över tre gånger så dyr. När jag köpte två 24 tums Cinema displays för ett år sedan var det inte SÅ stor prisskillnad mot vanliga märken.

Snabb responstid kännertecknar väl de skärmarna med "sämre" panel vilka som inte rekommenderas för bildbehandling?

Vilken upplösning klarar den nya Macbook av att köra? Finns det någon poäng med att köpa 24" till en vanlig ny Macbook? Ej Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 01:06

Man skall tydligen kunna köra en 30" skärm med macbooken.

Undrar om dom utnyttjar DisplayPort'en - som kan så mycket - för den inbyggda kameran - eller om dom kör den via gamla sunkiga USB? Man undrar...
Nå - kräm till MB'n direkt från skärm är ju genialt. Sådana där detaljer gör en lycklig. Ett mäckel mindre när man ska iväg med MB'n.

  • Medlem
  • Skara
  • 2008-10-15 18:37

Mitt fatala misstag

Jag håller på med bilder och bildredigering med bl.a. Aperture och Capture NX2. Jag köpte en MacPro i julas. Hade tittat en del på Imac (som säkert hade räckt för mina behov i de flesta avseenden) men läst sida upp och sida ner hur folk klagade på den blanka skärmen. Det var ganska avgörande för att jag valde bort den. Nu visade det sig genast att min MacPro led allvarligt av det senare uppmärksammade osund lukt-problemet och efter många om och men gick min Mac-handlare med på att byta ut den. I det läget kände jag att jag absolut inte ville riskera att få en MacPro med liknande problem igen, så jag var tvungen att ta en Imac istället. Det visade sig då att det föregivet stora problemet med skärmen för mig var ett icke-problem: jag hade alltså gjort ett fatalt misstag när jag ganska urskillningslöst tagit intryck av alla dessa kommentarer inför datorköpet.
Nu läser jag återigen sida upp och sida ner om den nya LED Cinema Display hur folk klagar på den blanka skärmen: för mig är den skärmen ett icke-problem. Jag räknar med att inhandla en som sidoskärm till min Imac. Detta förstås under förutsättning att någon typ av kabeladapter kommer att finnas mellan LED:ens DisplayPort och Imac.

Ursprungligen av kuml:

Jag håller på med bilder och bildredigering med bl.a. Aperture och Capture NX2. Jag köpte en MacPro i julas. Hade tittat en del på Imac (som säkert hade räckt för mina behov i de flesta avseenden) men läst sida upp och sida ner hur folk klagade på den blanka skärmen. Det var ganska avgörande för att jag valde bort den. Nu visade det sig genast att min MacPro led allvarligt av det senare uppmärksammade osund lukt-problemet och efter många om och men gick min Mac-handlare med på att byta ut den. I det läget kände jag att jag absolut inte ville riskera att få en MacPro med liknande problem igen, så jag var tvungen att ta en Imac istället. Det visade sig då att det föregivet stora problemet med skärmen för mig var ett icke-problem: jag hade alltså gjort ett fatalt misstag när jag ganska urskillningslöst tagit intryck av alla dessa kommentarer inför datorköpet.
Nu läser jag återigen sida upp och sida ner om den nya LED Cinema Display hur folk klagar på den blanka skärmen: för mig är den skärmen ett icke-problem. Jag räknar med att inhandla en som sidoskärm till min Imac. Detta förstås under förutsättning att någon typ av kabeladapter kommer att finnas mellan LED:ens DisplayPort och Imac.

Håller med dig också så mkt tjat om Glossy vara eller icke vara!
Tror man skapar sig större problem än vad det egentligen är, oftast gnäller de som aldrig ens jobbat med en!
Jag skulle ALDRIG köpa en skärm utan Glossy - NEVER!
Jobbar också med foto, video kan väl tilläggas

Ursprungligen av motif:

Håller med dig också så mkt tjat om Glossy vara eller icke vara!
Tror man skapar sig större problem än vad det egentligen är, oftast gnäller de som aldrig ens jobbat med en!

Jag tror man kan vänja sig vid det, och för många är det rätt trevligt med blank skärm. Men jag vet åtminstone en som gnällt, men gjort det befogat efter att ha jobbat med en MacBook.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 23:54

Den här nya display-port, det är alltså inte en mini-dvi utan ännu en ny port?

så då har vi DVI, mini-dvi och display-port på dagens macar?

Det är väll inte fel att dom går över till nya grejor men.....

Ursprungligen av Csoft:

Den här nya display-port, det är alltså inte en mini-dvi utan ännu en ny port?

så då har vi DVI, mini-dvi och display-port på dagens macar?

Det är väll inte fel att dom går över till nya grejor men.....

Det är teknik som är bättre än DVI, såvitt jag förstår det. Det är dessutom en mer och mer vedertagen teknik som Apple troligtvis försöker göra till standard.

Är väl inget fel i det? Det finns adaptrar för rimliga pengar.

Ursprungligen av Csoft:

Den här nya display-port, det är alltså inte en mini-dvi utan ännu en ny port?

Displayport är väl tänkt som en efterträdare till DVI, tror jag.

Det finns en hel tråd om Displayport, med massor av bra länkar:
http://www.99.se/bildsk-rmar-grafikkort/252892-tr-om-displayport.html

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-16 07:15

Ge mig ett nytt grafikkort till min MacPro med Displayport och en ny 30"... sjukt snygga nya skärmar iaf. Håller tummarna för att det dyker upp innan jul men jag gissar på att det dröjer lite längre tyvärr :/

Ursprungligen av kainen:

Ge mig ett nytt grafikkort till min MacPro med Displayport och en ny 30"... sjukt snygga nya skärmar iaf. Håller tummarna för att det dyker upp innan jul men jag gissar på att det dröjer lite längre tyvärr :/

Ungefär vad jag tänkte också. Det skall bli intressant att se om man kan ha ett nytt grafikkort med Displayport + det gamla grafikkortet samtidigt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-16 14:05

Det är ju alltid kul med nya och bättre tekniker men jag antar att man börjar bli lite gammalmodig av sig

Enligt Wikipedia står det att kablen skall klara både Bild och Ljud ( Upp till 8 kanaler ) och det är ju faktiskt oerhört välkomnat.

Kul är ju också att Apple precis som tidigare med mini-DVI inte använder standard kontakten utan en mini Displayport....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 15:53

Reagerar också på priset, är ju nästan upp i minsta iMac klass.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-10-16 22:35

Hm, verkar som man blev akterseglad även med första generationens MacBook AIR. Det var ju synnerligen tråkigt för det var ju just en sån här jag var ute efter.
Jaja, ytterligare en anledning att byta upp sig då!

MEN, sen kommer den stora, avgörande frågan:
Klarar skärmen att ge tillräckligt med ström för att driva usb-brännaren? Står inget på sidan vad jag kan se. Är det inte så så är det ett av de värsta "hål-i-huvudet" på senare år... Just att det inte finns någon eftermarknadshub som den funkar i gör ju att man väntat på någon Apple-lösning.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-10-19 15:19
Ursprungligen av bollman:

MEN, sen kommer den stora, avgörande frågan:
Klarar skärmen att ge tillräckligt med ström för att driva usb-brännaren? Står inget på sidan vad jag kan se. Är det inte så så är det ett av de värsta "hål-i-huvudet" på senare år... Just att det inte finns någon eftermarknadshub som den funkar i gör ju att man väntat på någon Apple-lösning.

På apples hemsida så är specarna "Three powered USB 2.0 ports" så det bör inte vara några problem med att driva några dom usb prylarna som finns idag.

Ursprungligen av x-per:

På apples hemsida så är specarna "Three powered USB 2.0 ports" så det bör inte vara några problem med att driva några dom usb prylarna som finns idag.

Fast nu är det så att just Apples DVD-brännare drar extra mycket ström och fungerar därför bara på Airens lite speciella USB-port, som levererar just den där extra spänningen. Annars hade brännaren fungerat på andra Macar också, eftersom alla USB-portar på åtminstone de senaste årens Macar, är "powered", men det gör den inte.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-10-19 17:10
Ursprungligen av Capeman:

Fast nu är det så att just Apples DVD-brännare drar extra mycket ström och fungerar därför bara på Airens lite speciella USB-port, som levererar just den där extra spänningen. Annars hade brännaren fungerat på andra Macar också, eftersom alla USB-portar på åtminstone de senaste årens Macar, är "powered", men det gör den inte.

Ja men det är även sagt officiellt av Apple att den brännaren endast går att användas till Macbook Air

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 17:25

fast den borde ju också fungera på en Macbook Pro då ena usb porten där är just en power usb.

Vore ju toppen då man kan ersätta sata skrivaren med en sata disk istället!

Ursprungligen av x-per:

Ja men det är även sagt officiellt av Apple att den brännaren endast går att användas till Macbook Air

Ja precis, men bollman som du citerade pratade om just Air-brännaren.

Ursprungligen av atomlab:

fast den borde ju också fungera på en Macbook Pro då ena usb porten där är just en power usb.

Nej det gör den inte. Det är skillnad på en "powered" USB och den som sitter i MacBook Air.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 16:40

Gjorde en snabb sökning på LED skärmar i 24-tum. Finns säkert andra som är bättre än mig på att hitta sådant här men jag hittade bara en, nämligen Samsung Syncmaster XL24. På Kelkoo var det billigaste priset för den strax över 17000 kr! Ganska ovanligt med LED-backlit i så stora skärmar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-18 17:27

Om man tar en ny PBP med 2,8Ghz och 320Gb tillsammans med en Cinema Display 24" LED så får man för de pengarna en MB-Air + en iMac 3,06Ghz i standardutförande. Frågan är vilket som är bäst. Då är man väldigt mobil samtidigt som man har "kräm" hemma ...

Ursprungligen av Ricard:

Om man tar en ny PBP med 2,8Ghz och 320Gb tillsammans med en Cinema Display 24" LED så får man för de pengarna en MB-Air + en iMac 3,06Ghz i standardutförande. Frågan är vilket som är bäst. Då är man väldigt mobil samtidigt som man har "kräm" hemma ...

Så har jag haft det iMac 3.06 fullproppad samt en Macbook Air
Men tänk dig en MBP med 2.8 snabbare minnen DDR3 och en ren och snygg skärm 24" LED så slipper man den fula nederkanten på iMac som är enda anledning varför jag hatar iMac Den ser ut som en 4:3 TV

24" Wide LED kommer stå där så snyggt och bara vråla ut sin design och man blir än mer inspirerad att sätta sig framför den och jobba!

Bort med en kabel och du har en stark bärbar dator det bästa av 2 Världar kostar mer men man får mer i alla fall ur min synvinkel

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-18 22:09
Ursprungligen av motif:

/.../Bort med en kabel och du har en stark bärbar dator det bästa av 2 Världar kostar mer men man får mer i alla fall ur min synvinkel

Hej igen ... Ja, det bästa av två världar är ju en smaksak. Om man, som du, prioriterar design, vilket är helskönt, så förstår jag helt. Däremot kan väl knappats nya MBP mäta sig i kraft och kapacitet med din "hatade" iMac?

Bevaka tråden