Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världen vaknar upp med G5

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har redan börjat pika mina PC-vänner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 15:03

Det enda Apple behöver göra nu är att sälja, sälja, sälja och verkligen nå ut med sina produkter. Inte bara till proffs utan till "vanligt folk" också!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det enda Apple behöver göra nu är att sälja, sälja, sälja och verkligen nå ut med sina produkter. Inte bara till proffs utan till "vanligt folk" också!

Jag håller med. Det här är ett viktigt steg för Apple, men det är ännu viktigare hur de använder den här tekniken mot "vanliga" människor.

Hoppas Apple är snabba att trycka in den här tekniken i konsumentdatorerna (kanske i en lightvariant) också och inte bara i proffsmaskinerna.

den billigaste powermacen verkar ju ha lite lightvariant vad beträffar bus- och minneshastighet.

ja, processorhastigheten också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
den billigaste powermacen verkar ju ha lite lightvariant vad beträffar bus- och minneshastighet.

ja, processorhastigheten också.

As usual…

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 16:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av magnus.n
As usual…

Ja, men budgetvarianten behövs, särskilt om man vill kunna konkurrera med pc:ns budget/noname-hopplock som man kan få för sextusen...

Och en annan sak: det gäller att få in Mac:arna i det s.k. hem-pc-avtalet, det är ju där försäljningen sköt i höjden för pc:n för ett antal år sedan...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-24 16:41

Alla datorer som Apple släpper är ju alltid optimerade i "värstingvarianten", men så gör de två varianter som är billigare och tänkbara för fler användare. Men visst är det så att man alltid vill ha det värsta, när det ändå finns att få tag på:)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 16:42

Jag saknar MacPressen måste jag säga. Det är trist att den enda helt inriktade Mactidningen i Sverige missköter en sådan här sak. Min uppfattning om MacPressen var att de brann för Macen. Synd att inte Macworld gör det. Det var ju precis inte någon hemlighet att WWDC 2003 skulle utspela sig i går och att det av tradition brukar lanseras spännande saker där. Någon frilansare eller sommarjobbare kunde ju ha fått uppdraget.

"Det var bättre förr" är lite orättvist mot Macworld som trots allt ofta har en hel del bra saker. Ljudavdelningen är t.ex rätt bra.

Fy på er MacWorld att ni inte bevakade WWDC 2003 nu när det äntligen släpptes sensationella prylar!

Martin

Lite "kul" var att jag fick hem Macotekets reklamblad i dag med den gamla G4-linjen.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-24 16:52

Märkligt att tryckt media alltid kommer i sådan ofas att det nästan blir hånfullt!!

Var det i "Tillbaka till framtiden" de visade elektroniska tidningar? När släpper Apple en sådan tro? Med tanke på att PB numer är hälften så tjock som för tio år sedan kanske de kommer om... säg tio till?

  • Avstängd
  • 2003-06-24 16:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pepe
Alla datorer som Apple släpper är ju alltid optimerade i "värstingvarianten", men så gör de två varianter som är billigare och tänkbara för fler användare. Men visst är det så att man alltid vill ha det värsta, när det ändå finns att få tag på:)

Vadå värsta det heter väl Bästa:)

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-24 16:57

Förlåt mig, så klart att det heter bästa!:(

  • Avstängd
  • 2003-06-24 17:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pepe
Förlåt mig, så klart att det heter bästa!:(

Rättat fel är inget fel.

Hoppas jag gjort rätt när jag idag beställde:

http://www.apple.com/se/isight/

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-24 17:13

Böt öf cörse!!:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pepe
Var det i "Tillbaka till framtiden" de visade elektroniska tidningar? När släpper Apple en sådan tro? Med tanke på att PB numer är hälften så tjock som för tio år sedan kanske de kommer om... säg tio till?

Tror det är med i Minority Report

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-24 17:34

Böt öf cörse igen!

Där också, det är ju riktigt snyggt dessutom.

Om man skulle göra en någorlunda oberoende och objektiv kommentar till designen på den nya G5:an, så kan man väl konstatera att Apple gått från en vänlig, färgglad och varm design till en mer kall, avskalad, ren och något mindre originell design (inget negativt i detta, trots ordens något negativa klang). Vilka av dessa två inriktningar som man föredrag är ju högst personligt, men en viss trend tror jag alla kan vara överens om. Hursomhelst verkar den nya burken väldigt trevlig. Jag ska ta mig en lite närmre titt på specifikationerna. Annars väntar jag på en snabb, liten, bärbar Mac med DIGITAL bildskärmsport. Kanske finns det ett visst hopp att iBooken nu hoppar upp till G4?

Vad gäller Macworld, så får jag bara instämma med övriga medlemmar. Förbannat lyxigt får man säga att hela redaktionen tar ledigt till augusti. Lite grand kunde de väl varierat semestrarna. Om inte så finns det ju en del hjälpmedel såsom MACAR, BREDBAND, MOBILTELEFONER, MODEM etc . Men det är klart, varför klaga? Det finns ju andra ställen som skriver om nyheterna, och de brukar ju ändå vara först så...

För att återknyta till vad tråden handlade om egentligen.

Läs igenom kommentarerna på Cap&Design artikeln på idg.se

Läs...

Hyfsat hög nivå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 18:17

"Apple gått från en vänlig, färgglad och varm design till en mer kall, avskalad, ren och något mindre originell design"

Håller absolut inte med. Apple har verkligen hållt en viss stil på saker. Bara för man gått bort från, i min mening, osmakliga FlowerPower drunkar så är det inte en "mindre originell desgin".

iMacen ser idag MYCKET fräshare ut än när den hade G3:a och CRT skärm.

eMacen ser mycket bättre ut än vad iMacen någonsin gjorde.

iBooken, som såg katastrofal ut när den kom, ser riktigt clean och stilren ut nu.

PowerMacen gick in sina först G4:a år från en "plasting look" (frysbox G3:an) till ett försök på en mer "clean, modern" design. G5:an står denna med hästlängder efter de bilder jag sett. Mycket modernt och mycket stilrent.

PowerBöckerna måste jag kanske inte ens gå in på...

Apples design har minst sagt utvecklats under de senaste 5 åren. På samma sätt har även OSX gått från "leksakslook" till "pro-look" (eller vad man ska kalla det). Lite mindre 3D och lull-lull, men ändå väldigt snyggt. En övergång (återgång ) från plast till metal. Mycket bra. Hoppas på nya skärmar till ProCreate-mässan

  • Medlem
  • 2003-06-24 18:26

Det finns dock dom som redan säger att det är en klar överdrift att påstå att G5 och nya serien av datorer verkligen är dom snabbaste i världen. Snarare är det så som ofta i sådana här benchmark sammanhang att Apple tweakat sina maskiner till fördel och t.ex inte tweakat Xeon och Intel processorerna till sin fördel. Sista ordet lär väl inte vara sagt och för min del så är G5'an ett stort steg på vägen att ta in det försprång som andra sidan har haft. Inom 12 månader (hmm) kommer ju också 3Ghz från IBM och då borde om inte annat alla benchmark tvivlare inte ha så mycket att säga

Se följande artikel för hur en Mac användare menar att både Apple och Dell "lurar" sina kunder med sina s.k benchmarks och på sätt skapar fördel för sig själv.

Haxial

Mvh
/Ulf

Jag håller på att jobba på en artikel där vi dissikerar begreppen, SPEC och kompilatorer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf H
...

Se följande artikel för hur en Mac användare menar att både Apple och Dell "lurar" sina kunder med sina s.k benchmarks och på sätt skapar fördel för sig själv.

Haxial

Mvh
/Ulf

Macarna är snabbare på flyttal. Är inte tunga beräkningar förknippat med just flyttal? Var det inte det vi fick demonstrerat igår?

Vem bryr sig hur snabb en motor är på mellanregistret? Pellen i botten på 6:ans växel - det är väl så man mäter.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 18:51

Macrumors - Sunday August 20, 2000

If you haven't seen slashdot's blurb, there's a rumor on LowEndMac that by January 2001, we'll have G5's instead of G4's. This would use IBM's not-AltiVec solution...

"the G5 will include a 1 MB cache running at full CPU speed, which will range from 700 MHz to 1 GHz upon the chip's release" Sounds good, if it's true. "

Så alla nyblivna macare ser hur länge vi väntat När kom G4an.. hösten 1999?

  • Avstängd
  • 2003-06-24 18:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Macarna är snabbare på flyttal. Är inte tunga beräkningar förknippat med just flyttal? Var det inte det vi fick demonstrerat igår?

Vem bryr sig hur snabb en motor är på mellanregistret? Pellen i botten på 6:ans växel - det är väl så man mäter.

En bogserbåt som drar timmer har 540hk
om vi nu skall jämföra.
Det handlar om utväxling.

Nä, man vill ha en stark motor. Det är ju fullkomligt ointressant att motorn kan varva mer om den har färre hästkrafter. G5, det är pulver det.
Fast jag tror inte att den är dubbelt så snabb som en Dual Xeon 3,06...

Tror jag ska gå och beställa mig en AjSajt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf H
Se följande artikel för hur en Mac användare menar att både Apple och Dell "lurar" sina kunder med sina s.k benchmarks och på sätt skapar fördel för sig själv.

Haxial

Mvh
/Ulf

Det som är intressant är att så fort Apple visar testresultat som visar någonstans i närheten att de gjort någonting bra eller rätt, så är det någon som dissar det. Det spelar ingen roll vilket företag Apple använder för att verifiera testen (eller gör testen) - de är per automatik köpta av Apple.

Veritest är köpt av Apple. Punkt slut. Slutdiskuterat. Att sedan Dell, Intel, Microsoft, 3-Com med flera, med flera använder Veritest ignoreras glatt. Men Veritests test av Intels grejer är väl ett under av objektivitet misstänker jag?

Haxial däremot blir gudar av trovärdighet så fort de dissar Apple och Mac. Gör de samma sak med andras Veritester? Jag vet inte, så förklara gärna.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-24 19:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Simonsj
Det som är intressant är att så fort Apple visar testresultat som visar någonstans i närheten att de gjort någonting bra eller rätt, så är det någon som dissar det.

Detta ständiga krig kommer vi att få leva med så länge vi har det lite bättre!!

Mac är inte bara en produkt - det är ett sätt att leva. Punkt.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 20:33

amen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf H
Det finns dock dom som redan säger att det är en klar överdrift att påstå att G5 och nya serien av datorer verkligen är dom snabbaste i världen. Snarare är det så som ofta i sådana här benchmark sammanhang att Apple tweakat sina maskiner till fördel och t.ex inte tweakat Xeon och Intel processorerna till sin fördel.

Självklart gör Apples demos med program som är väloptimerade på Mac, program som ger dem en fördel. De behöver inte vara "tillfuskade" för det.

Visst kan man tycka att Apple borde köra nån slags "rena" tester där båda sidor får optimera maximalt, men den som gör det i reklamsammanhang är antingen enormt överlägsen eller dum.

Apple redovisade ju faktiskt en del strikta testresultat som inte ens gav G3 segern i alla tester! Det tyckte jag lät ärligt! Att de vågade visa upp siffror där en G5 var några procent efter Xeon (tror jag det var) är modigt och tyder för mej på att man inte bluffar.

  • Medlem
  • 2003-06-24 21:34

Tja, mitt inlägg var inte till för att skapa något sorts krigsförklaring. Mer att inte skruva upp förväntningarna i skyn. Vet av egen erfarenhet med databaser att det där med benchmarks får man ta med en nypa salt. Mac'are är ett roligt folk som man inte "retas" med utan att få pisk direkt.

De "live demos" som kördes under gårdagen visar maskiner med bra krut. Det bästa som setts på länge med maskiner bärandes Apples logo och man satt där med ett fångt leende på läpparna framför burken som blev bredare & bredare ju längre Steve höll på. Personligen tycker jag specarna för G5'an verkar "kick some ass" & med 3Ghz runt hörnet så..

Själv kommer jag nog att avakta ett tag med inköp av ny maskin även om det suger i köptarmen. Det får bli Panther först. Men visst blir man sugen för G5'an verkar vara som gjord att jobba med filmredigering, musik,3D & fotoredigering. Och +++ äntligen en Mac för dom som älskar att lira hardcore spel !! (Fast jag älskar min Xbox, (jo, Xbox är en j-vligt bra spelmaskin som man dessutom kan hacka! *hehe*))

Mvh
/Ulf

Bevaka tråden