Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länk till NVIDIAs erkännande gällande 8600 GT-problem?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-27 13:20

Jag blir bara lite sur när Apple försöker ge sken av att de gör så fantastiska datorer när elektroniken är vilka off-the-shelf produkter som helst. Så egentligen är det bara halva sanningen.

För övrigt så skall det bli intressant hur Apple kommer förhålla sig till en reparation efter att de två åren gått. Enligt svensk konsumentköplag är ju reklamationsrätten 3 år, och med sitt erkännande har Apple också erkänt att det är ett ursprungligt fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 14:56

Hämtade igår ut min MBP som varit på service (byte av logic board) pga detta fel. Efter detta hänger sig datorn non-stop. Första gången genom att skärmen slocknade och tangentbordets bakljus maxades samtidigt som datorn inte svarade. Efter denna gång hänger sig datorn på "normalt" sätt genom att den slutar svara men skärmen är fortfarande igång. Enda sättet att få liv i den är att tvångsavsluta med en med powerknappen. Jag kan använda datorn max 5-10 minuter innnan den hänger sig.

Så, what to do what to do? Det här känns ju inte som exakt samma fel som den var inlämnad för och som den här tråden handlar om. Eller? Kan det här bero på något annat som har "kraschat" eftersom det nu sitter en nytt logic board i burken, och kan det isf avhjälpas med t.ex. en ominstallation av OSX?

Eftersom min garanti egentligen har gått ut så är jag aningen tveksam till att bara lämna in den på service igen, om det visar sig att jag nu måste betala för servicen (vilket jag inte behövde nyss eftersom apple som ni vet förlängt garantin för nvidia-problemet).

Ett par andra observationer jag hunnit med på den korta tid jag kunnat använda datorn innan allt fryser:
Jag har sett att skärmen "blinkar till" under bråkdelen av en sekund... kan det tyda på någon instabilitet med grafikkortet?
Jag har även en windowspartition, när jag bootar upp till den fungerar ej tangentbord/mus så jag kan inte logga in. (Varför?)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-31 15:09

Du skall väl ha 3 månaders garanti på det nya moderkortet?

Det har varit vanligt att folk fått byta kort flera gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 16:22
Ursprungligen av planB:

Du skall väl ha 3 månaders garanti på det nya moderkortet?

Det har varit vanligt att folk fått byta kort flera gånger.

Jo, jag antar det... Det jag undrade över var främst om det kan vara så att det INTE är fel på det nya moderkortet, utan att det bara är det faktum ATT det finns ett nytt moderkort som gör så att datorn krånglar. Dvs nåt mjukvarufel som bråkar eftersom mjukvaran inte känner till datorns konfiguration... aj dånt knåw.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-04 11:47

Jag lämnade in min burk igår, hoppas på att jag slipper de fel ni andra verkar ha råkat ut för.
Mina 5 cent är att Apple blir sämre och sämre på kvalité, även om detta nu ska vara nVidia. Det är ju inte direkt bra att behöva lämna in samma dator flera gånger för samma fel.
Sen att inga APR's verkar ha fattat att problemet överhuvudtaget existerar gör ju inte saken bättre, jag fick leta fram all info själv och visa upp. Bra Apple...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-04 11:53

APR? Vad står det för?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-06 11:07

Apple Premium Reseller

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-06 11:58

Det måste vara ganska trist för personalen hos Apple att blåljuga kunder i ansiktet, oavsett om det är på order från högre ort eller av eget initiativ. Självklart VET de vad som är återkommande/vanliga fel och inte. Jag skulle inte kunna jobba på ett sådant ställe.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-06 12:14

Ja, man undrar ju hur det kommer sluta. Det senaste året har jag fått returnera 3 Apple-produkter:
1. Min iPod Nano. Slutade att fungera, ingen aning varför, ny på garanti.
2. Min iPhone 3G. Fick ett exemplar utan mic, fantastiskt.
3. Min MacBook Pro. nVidia.
Och det här ska vara ett kvalitetsmärke? Liknar BMW mer och mer, kunderna är nöjda bara för att man mer eller mindre skäms över att ha betalt så mycket pengar för något som inte funkar...
Självklart är en produkt från Apple något underbart när det fungerar, men de får nog se till att höja kvalitén, marginalerna finns ju...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-06 13:31

Min MacBook Pro är den första dator övht jag behövt lämna in för reparation (LCD på garantin). Men då har jag bara haft 4 st datorer totalt sedan 1991...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-06 14:55

Jag vet inte hur många mac:ar som jag har passerat i mitt liv, men det är ganska många.
Jag blev liksom intutad att Mac var det enda som gällde iom att min far jobbade med Apple under tidigt 90-tal. Jag har aldrig och kommer aldrig äga en PC. Hoppas jag...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-06 16:16

Medan mjukvaran, operativsystem och program, blivit alltmer sofistikerade och stabila de senaste tio åren har hårdvaran blivit allt sämre. Det är mitt bestämda intryck.

För tio år sedan var det förstås massor med problem med datorer; de var instabila och ibland krångliga att underhålla. Men själva komponenterna - de höll (bortsett från hårddiskar och så.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 19:08

Min dog igen torsdags. Lämnade in den och fick den idag. Hoppades lite i smyg att problemet inte skulle gå på den förlängda garantin så jag kunde köpa en ny. Självklart inget jag sa till mig själv...

planB > vi har oss själva att skylla. Det är "vi" som köper skräpdatorerna istället för kvalitétsdatorerna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-11 19:14

Visa mig en kvalitetsdator så köper jag den, alltså en dator som inte nödvändigtvis byggs kring principen att kunna visa 200 frames/sek i något jävla spel och skruvar upp chip'sen bortom allt förnuft.

/datorspelshataren

Så var det dags IGEN !!

Otroligt att Apple har så dålig koll, för DETTA kan bara INTE skyllas på 2:a part !!!

Startade denna tråd, så jag borde bidra med mina 2-cents, så här kommer det !!

Fick ett nytt kort på garantin men....

10 min efter att jag använde datorn så stängde den utav sig själv och så fortsatte det över helgen. Problemet var bla att tempen rusade upp på 100 grader Celsius och disken rusade den med. Så det var bara att lämna in den igen.

När jag så ett par dagar senare skulle kolla på nätet, hur det gick med servicen, så fick jag bara upp en mapp med ett stort frågetecken i.......

Detta var alltså hårddisken på en 11 mån "gammal" Imac-24'', TOPPEN KVALITET PÅ APPLE produkter NEJ !!!!!!

Lämnade in den på service så nu gick jag och köpte en Eee Pc 10'' för att ha någonting att kolla på hur det gick med 2 reparationer på Apples produkter

Så varför skriver jag, "Så var det dags igen" ??!!

Jo kolla detta så förstår Ni !!

Nvidias problemchip i nya Macbook Pro - MacWorld

''''''''''''''''''''''''''''

Under året har grafikkortstillverkaren Nvidia hamnat i en stor härva kring problem med vissa kretsar som på grund av ett tillverkningsfel är benägna att ta skada av långvarig exponering för höga temperaturer, vilket hittills har kostat företaget 200 miljoner dollar, och även drabbat vissa Macmodeller (till exempel gamla Macbook Pro med sitt GeForce 8600-chip.

Nu visar det sig att Apple och Nvidia inte verkar ha lärt sig sin läxa. Enligt brittiska Inquirer används precis samma lod för att löda fast det GeForce 9600M-chip som sitter i nya Macbook Pro som är boven i dramat. Alltså kan kunder vars stilfulla nya Macar fungerar bra idag om ett par tre år komma att helt plötsligt dö.

Inquirer har gått grundligt till väga för att undersöka det hela, efter att Nvidia uttryckligen sagt att man inte använder detta lod. Efter att helt bryskt ha ryckt ut och sågat isär ett chip från en nyköpt dator stoppade man detta i ett svepelektronmikroskop med röntgenbaserat mikroanalyssystem.

Man gjorde även samma sak med det andra chippet, GeForce 9400M (som även sitter i Macbook), och jämförde resultaten. Skillnaden är uppenbar – 9600M-chipet använder en legering med huvudsakligen bly, medan 9400M-chipet har en eutektisk tenn/bly-kombination (67/33, vilket ger lägsta möjliga smältpunkt).

Om uppgifterna stämmer kan det komma att bli både pinsamt och kostsamt för både Apple och Nvidia.
'''''''''''''''''''

Nä det är nog dags att Apple tar sig FUNDERARE !!!!

DEtta var mina 2-cents....

Ursprungligen av IcemanCharlie:

Så var det dags IGEN !!...

Eller kanske inte: Nvidia dementerar och förklarar The Inquirer's slutsatser om att även de nya MBP skulle lida av samma problem.

Förhoppningsvis kan alltså de som köpt senaste MBP andas ut (men inte jag, som väntar på att grafiken ska brinna för tredje gången...).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-10 10:35

Det har hänt något med datorhårdvaran de senaste åren, och då menar jag alla datortillverkare, inte bara Apple. Jag antar att det har med att pressa så mycket som möjligt ur alla komponenter och att alla komponenter skall tillverkas dirt-cheap. Sedan kan man sitta där med världen bästa chassi, utskuret i ett enda stycka och världen bästa design. Under skalet sitter det fortfarande komponenter som i vilken Acer-skit som helst.

Dags för UPPROR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-10 18:44

IcemanCharlie > I all välmening. Du skriver inlägg på ett ganska jobbigt sätt. Tips, dra ned på !, ? och ord med bara stora bokstäver.

Har själv råkat ut för detta problem på min MBP, två gånger dessutom. Men hårddisken är väl inte Apples fel va?

Ursprungligen av acke:

IcemanCharlie > I all välmening. Du skriver inlägg på ett ganska jobbigt sätt. Tips, dra ned på !, ? och ord med bara stora bokstäver.

Har själv råkat ut för detta problem på min MBP, två gånger dessutom. Men hårddisken är väl inte Apples fel va?

Om datorn blir så varm som 100 grader så kommer troligtvis HD:ns livslängd att minska dramatiskt så... jo troligtvis.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-12 21:11

Jahapp, då var det min tur. Min Macbook Pro, inköpt i september 2007, fick i veckan helt förvrängd grafik och linjer som gick lodrätt över skärmen. Det konstiga var att jag gjorde inget grafikkrävande utan satt bara och slösurfade.

Jag är glad att jag kom ihåg dessa trådar och läst nyheterna om korten, datorn lämnades in idag och blir förhoppningsvis klar i början av nästa vecka.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-25 13:16

Ja det verkar som om att jag också har drabbats. I förra veckan fanns det ingen bild på min Macbook Pro efter att jag startade den från viloläge. Och inte heller någon bild när jag kopplar in en extern bildskärm.

Ringde till Apple Support, men inget hjälpte där heller (PRAM reset och SMC reset).

Fick ett ärendenummer och tog mig ned till MacForum i Göteborg.

Förövrigt verkar det märkligt nog som om att ärendenumret var helt onödigt eftersom killen inte ens tittade på numret jag skrivit ned på post-it-lappen.

I vilket fall så hoppas jag verkligen att de repareras på nVidia felet efter den vanliga garantin har gått ut.

En stationär Apple dator som min fru använder mycket sällan. 11 mån köpt av Apple vems fel ja inte är det då Microsoft.

Den som levererar datorn , i detta fall Apple är ansvarig.

Hoppas att det är fler som kan bli objektiva och inte förblir Apple freaks, detta är inte en religion utan bara ett verktyg.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-15 15:54
Ursprungligen av IcemanCharlie:

En stationär Apple dator som min fru använder mycket sällan. 11 mån köpt av Apple vems fel ja inte är det då Microsoft.

Den som levererar datorn , i detta fall Apple är ansvarig.

Hoppas att det är fler som kan bli objektiva och inte förblir Apple freaks, detta är inte en religion utan bara ett verktyg.

Men nu var ju datorn inom garanti OCH det var hårddisken som gick sönder. Ända sedan man uppfann hårddisken så har det varit problem med dom för dom går helt enkelt sönder, vilken tillverkare det än är och hur lite man än använder den. Hårddiskar är det mest opålitliga lagringsmedium som används nu och jag hoppas verkligen att SSD-utvecklingen sätter ordentlig fart snart. Sen är det förmodligen Western Digital som producerat hårddisken i iMacen och du får en ny av Apple, om du inte har Backup är det bara ditt eget fel.

Mitt tips är att köpa Apple Care på alla sina burkar, det är en säker investering för får man problem efter att garantin har gått ut så är man helt safe (om man inte kör över datorn med bilen d v s).

Ursprungligen av nllub:

Mitt tips är att köpa Apple Care på alla sina burkar, det är en säker investering för får man problem efter att garantin har gått ut så är man helt safe (om man inte kör över datorn med bilen d v s).

Känns onödigt då man vid tillverkningsfel har 3 års "garanti" och om man är drullig så har väl de flesta en otursförsäkring genom hemförsäkringen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-25 18:48

Jag fick ett otäckt mönster på min MBPro i går i samband med att iTunes kraschade.

Får se om det är början på slutet. Jag har till september på mig - det är då 2 års garantin på just grafikfelet går ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-09 01:44

Nån som råkat ut för detta på sin MBP 17"?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-31 08:53

Numera: Tre års garanti på det aktuella grafikfelet:

http://support.apple.com/kb/TS2377

Tog upp det med Apple SWE samma dag som dom accepterade fakta och erkände problemet med dessa kort. Jag sa att det "förmodligen" skulle bli problem eftersom man NU har erkänt problemet och det nu faller under reklamationsrätten som ÄR tom år tre.

Lite inressant är det dock att både HP och DELL har 5 år (60 mån) reklamationsrätt på sina produkter med dessa kort.

Som sagt det är INTE alltid man får vad man betalar för

Bevaka tråden