Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den härliga tråden om gott öl.

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-25 16:52
Ursprungligen av Wiking:

Måste bara komma med en rekommendation: Dugges Ale- & Porterbryggeri
Dugges Ale- & Porterbryggeri AB
Flertalet spännande öl, kan vara lite svårt att hitta, men det är värt sökandet!
Blir törstig av denna tråden...

Är det någon som är speciellt bra som du rekomenderar? För i så fall blire en sån nästa gång på monks.

Igår drack jag en Mardesous 6, grymt god! Dom har den på tapp just nu. Sen blev det en Kaffeöl bryggd av Monks själva. Grymt goda båda två!

Kaffeöl ? Säg inte att det är en blandning av öl och kaffe ? Låter yuärk...

Jag ska gå ut med några som jag vet är bra på god mat och gissningsvis också på "dricka". Vilket öl ska jag beställa för att verka som om jag vet lite om öl ? Gärna två förslag och med beskrivning av ölet (fruktigt, lång smak, luktar som killarnas omklädningsrum efter en tuff fotbollsmatch o dyl).

Senast redigerat 2008-10-26 15:03
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-26 19:53
Ursprungligen av KaRo:

Kaffeöl ? Säg inte att det är en blandning av öl och kaffe ? Låter yuärk...

Jag ska gå ut med några som jag vet är bra på god mat och gissningsvis också på "dricka". Vilket öl ska jag beställa för att verka som om jag vet lite om öl ? Gärna två förslag och med beskrivning av ölet (fruktigt, lång smak, luktar som killarnas omklädningsrum efter en tuff fotbollsmatch o dyl).

Kaffeölen är inte en blandning mellan kaffe och öl utan den är helt enkelt bryggd på något sätt av kaffebönor.

Det beror ju lite på vad stället har för öl. På ställen som har många öl kan det ju vara lite jobbigt att välja, men mörkt anses som mer finsmak än ljus stor stark. Fast det är en grov generalisering då det finns massa ljus öl som är mycket god och "fint" att dricka. Har inget svar på vad du ska beställa, du får ta det som känns rätt och prova dig fram

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-11-28 22:24

Vad dricker ni nu, ikväll?

Själv har jag hittat en ny favorit på bolaget, Comenius (1685-03. Ett tjeckisk öl med mycket smak och styrka. Rekommenderas till er som gillar den tjeckiska öltypen.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-11-28 22:32

Btw, blev rekommenderad en Ale nyligen, Innis& Gunn (11447). Sällan som jag har skrattat så mycket åt en öl. Rena smakbomben i början innan alesmaken dyker upp. God? Sådär, men bör testas av alla alefans. Dyr och alkoholstark, så 1-2 flaskor räcker väl för ett test.

Fyller fortfranande mitt ventilerade skafferi (det har en egen friskluftsventil inbyygd, en liten hylla framför ventilen, HÄR lastar jag in exakt 8 Carnegie Porter...) med mina Porter.

Inte hittat ngt som är bättre.

Nu är det läggedags, men det kommr ju en dag i morrn

Innis & Gunn - Wikipedia, the free encyclopedia tyckte jag också var väldans speciell och precis som du säger kul! En öl som smakar en smula whiskey (pga ekfaten i tillverkningen) men även honung. Måste provas om du inte gjort det redan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-11-29 12:04

En anan öl med smak a whisky är Brew Dog - Paradox, Isle of Arran. Drack en sådan häromdagen, den hade lite speciell smak inte alls som Innis & gunn utan mer påtaglig whiskysmak.
Dock så kostade en flaska 45:- för 33 Cl på bolaget och den verkade inte finnas i någon större upplaga här.

Ursprungligen av joakimo:

En anan öl med smak a whisky är Brew Dog - Paradox, Isle of Arran. Drack en sådan häromdagen, den hade lite speciell smak inte alls som Innis & gunn utan mer påtaglig whiskysmak.
Dock så kostade en flaska 45:- för 33 Cl på bolaget och den verkade inte finnas i någon större upplaga här.

Ja, den var speciell. Stout med whiskey, något annorlunda.

Just nu kan man köpa en andel i Brew Dog, är lite sugen. Tycker all deras öl jag smakat hittills varit välgjord.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-08 17:03
Ursprungligen av Leftrustle:

Ja, den var speciell. Stout med whiskey, något annorlunda.

Just nu kan man köpa en andel i Brew Dog, är lite sugen. Tycker all deras öl jag smakat hittills varit välgjord.

Man kan inte stava whisky hur som helst.
Många radhusmänniskor tycks ha fått för sig att det är lite finare att stava "whiskey", det är helt fel. Det är nämligen skillnad på whisky och whiskey.

Hittade just denna:

Twenty things worth knowing about beer / 20 roliga saker att veta om öl:
20 Things Worth Knowing About Beer - The Oatmeal

Trevligt att det är fler än jag som har fått upp ögonen för St Peters Creme Stout!
Mycket god öl!

Annars är ju alltid en enkel Guinness till belåtenhet. Draught eller Extra Stout går bra beroende på omständigheterna.
Extra Stout är möjlig att dricka ur flaskan och Draught behöver stå och "koka" en stund efter upphällning i ett bra glas.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-08 19:16

Skulle vilja tipsa om ett trevligt öl. Även om jag är långt ifrån en kännare.

Negra Modelo

Är tyvärr väldigt sällsynt i Sverige, finns på systembolaget som beställningsvara med minsta antal 24. Har däremot faktiskt hittat den på något Taco ställe.

Däremot smakar det givetvis bäst på ursprungslandets västkust

Hittade Brew Dog på systemet idag, har inte hunnit till den ännu. Det blev en Innis and Gunn före, fortfarande skojig. Förresten, på etiketten står det: "Smoth Skottish beer with hints of toffee, vanilla and oak". Det står också "Oak aged like no other beer" och "Carefully matured for 71 days"

Jag beskrev den inte riktigt så tidigare i tråden.

Hittade en cool bild här.

Ännu flera genom en google-sökning.

Fotot av glas, låda och flaska nedan är taget av: Bernt Rostad.

Creative Commons bilder av öl-flaskor hittas med fördel hos Flickr Creative Commons-projekt. (Denna länk leder till de med Attribute-licens, du måste ange vem som har tagit bilden, tex genom att länka till Flickr-sidan, men gör du det får du använda den i kommersiella sammanhang, förändra mm).

Senast redigerat 2009-12-12 15:03
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-12-11 21:42

Köpte en öl som jag inte vet speciellt mycket om som julklapp till min far.
Förhoppningsvis kommer han att dela med sig.
Mikkeller Fra/Til.

Plockade upp några flaskor av Harvey & Sons - Imperial Extra Double Stout 2003an då jag var på Harrods i somras (London).

Mycket trevligt öl.

Btw, ingen som testat något trevligt julöl i år?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-01 17:16

Jag spontanköpte två Caffrey Irish Ale i veckan. Jag är ingen Ale fantast men söker hela tiden överbevisa mig själv om att det är något annat än en knäckig, avslagen öl med tätt skum som främsta kännetecken. Dessa två Caffreys kan vara de två värsta ölupplevelserna jag haft. Jag har druckigt det på fat på pub för 15 år sedan eller så, och då minns jag det som ett insmickrande gott öl, om än lätt karaktärslöst. De två burkarna jag tvingade i mig igår och idag var helt enkelt vidriga. Ingen smak alls. Det enda som påminde om öl var en lätt beska.

När det gäller överjäst öl föredrar jag annars starkt de mörka varianterna.

Mmmm....

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-05-01 18:29

Lawrence, synd att Guiness är så ... vattnigt ....

Pickla Pils

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2011-05-03 10:26

Favoritöl? Svår fråga... Beror ju väldigt mycket på situationen, tänker jag. En Innis & Gunn är ju klockren - men i 30° värme är en kall Corona eller Sol bra mycket godare. De skulle å andra sidan ha svårt att mäta sig med tex. en Spitfire till julmaten. Brewdogs Punk IPA är ett jävligt gott öl, men passar bara att dricka utan nånting till, Chimay likaså...
Rätt bira i rätt läge!

...finns alltid i min kyl!

Sörjer för övrigt att Brooklyn Black Chocolate Stout:s gästspel i Systemet-sortimentet är över. Ack, om jag bara hunnit köpa en låda eller två att lagra i matkällaren

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-05-04 09:27
Ursprungligen av Samuel K:

http://www.sierranevada.com/beers/images/2010...
...finns alltid i min kyl!

Sörjer för övrigt att Brooklyn Black Chocolate Stout:s gästspel i Systemet-sortimentet är över. Ack, om jag bara hunnit köpa en låda eller två att lagra i matkällaren

Sierra Nevada Pale Ale är en höjdare!

När jag kommer hem är den öl som finns i kylen den bästa i hela världen.
För övrigt kan jag varmt rekommendera bulgarisk öl i allmänhet, även om den är svårfunnen i Sverige. När man sitter i skuggan i trädgården där med några vänner och plockar fram en iskall 2-liters PET-flaska med Kamenitza och häller upp då är livet gott. Det finns ett litet bryggeri där i Veliko Tarnovo som heter Boliyarka. Deras öl är himmelsk. För 50 spänn går du en rundtur på bryggeriet och den avslutas med provsmakning (obegränsad tillgång givetvis) av deras 7 sorter tillsammans med lite torkat kött, bulgariska korvar och ostar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-08 23:55
Ursprungligen av pmarriott:

När jag kommer hem är den öl som finns i kylen den bästa i hela världen.
För övrigt kan jag varmt rekommendera bulgarisk öl i allmänhet, även om den är svårfunnen i Sverige. När man sitter i skuggan i trädgården där med några vänner och plockar fram en iskall 2-liters PET-flaska med Kamenitza och häller upp då är livet gott. Det finns ett litet bryggeri där i Veliko Tarnovo som heter Boliyarka. Deras öl är himmelsk. För 50 spänn går du en rundtur på bryggeriet och den avslutas med provsmakning (obegränsad tillgång givetvis) av deras 7 sorter tillsammans med lite torkat kött, bulgariska korvar och ostar.

Skottkärra hem till hotellet efter provsmakningen då

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-08 19:36

Gott och blandat från Brew Dog.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-08 23:58

Måste inhandla lite god pilsner till helgen, nu blir jag sugen med alla fina förslag och bilder .

Öl är livet - vad skulle livet vara utan öl - jag ställer frågan slå mig på näsan den som kan

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-03-09 00:25

För att vara en aning lokalpatriotisk, Helsingborgs Bryggeri IPA.
Denna gången prickade de helt rätt.

Bevaka tråden