Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kostar det något att ha ett iTunes-/AppStore-konto?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så här står det i iTunes:
BETALNINGSMETODER. Tjänsten accepterar kredit- och betalkort, betalning via Ditt Click & Buy konto (Klicka- & Köpkonto), samt iTunes Stores egna presentkort, iTunes Card och månatliga gåvobevis som betalningsmedel. Om ett kredit- eller betalkort, eller Ditt Klicka- & Köpkonto används kommer iTunes innan transaktionen eventuellt att inhämta ett godkännande för ett belopp som täcker ordervärdet från kortets utfärdare eller från Klicka- & Köp (som tillämpligt). Debitering av Ditt kredit- eller betalkort eller av Ditt Klicka- & Köpkonto sker vid köpetillfället eller kort därefter. Om värdet på ett iTunes Card, iTunes Store presentkort eller gåvobevis används för en App Store transaktion, kommer beloppet att dras från Ditt Konto eller iTunes Card (som tillämpligt)vid köpetillfället. Om det totala beloppet för transaktionen skulle överstiga det återstående värdet på Ditt iTunes Card, presentkort eller gåvobevis kommer mellanskillnaden att debiteras Ditt kredit- eller betalkort eller Klicka- & Köpkonto.

Tjänsten accepterar följande kredit- och betalkort: Visa, MasterCard och American Express.

Ni som inte har betalkort; använder ni presentkort istället ? Och dom presentkorten betalar ni inte genom betalkort då utan hur ? Låter som ett krångligt sätt jfr med att ha ett betalkort. Men kanske något för yngre som inte kan få ett betalkort och där föräldrarna ordnar gift cards. Eller för dom som faktiskt inte tänker handla så mycket i affären.

Jag kommer inte ihåg om jag var tvungen att uppge kortnr vid registreringen men jag gjorde tydligen det. Om jag nu försöker skapa ett helt nytt konto är jag tvungen att ange ett kort. Men hur som helst är det inget problem att ta bort kortnummret när som helst (välj "none").

KaRo, det finns mycket att göra på iTunes utan betalkort. Både hämta hem bildmaterial och genius-funktionen är gratis men kräver att man har konto och är inloggad.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag kommer inte ihåg om jag var tvungen att uppge kortnr vid registreringen men jag gjorde tydligen det. Om jag nu försöker skapa ett helt nytt konto är jag tvungen att ange ett kort. Men hur som helst är det inget problem att ta bort kortnummret när som helst (välj "none").

KaRo, det finns mycket att göra på iTunes utan betalkort. Både hämta hem bildmaterial och genius-funktionen är gratis men kräver att man har konto och är inloggad.

Ja just det. Det tänkte jag inte på. Är så inne på att det är en affär och köper mest genom AppStore själv samt lite musik och några kortfilmer.
Här kan du läsa om villkoren för iTunes. Försökte hitta uppsägning av konto men orkade inte leta så länge. Har iaf hört att det är viktigt att avauktorisera de datorer som man inte tänker använda sitt konto på längre. Skapar man ett nytt konto är det ju lätt att auktorisera om på datorn/datorerna. Upp till 5 datorer är det som gäller.

Med att ta bort kortnumret menade jag inte "uppsägning av konto". Jag har kvar mitt konto men har för tillfället inte något kreditkort registrerat i iTMS.

Men tack för för påminnelsen om vikten av att avauktorisera när man byter dator. Jag som har bytt så många logikkort på min MBP, undrar om jag borde ha avauktoriserat innan de gick sönder? Efterklokhet är det enda alternativet i de lägena antar jag.

Bevaka tråden