Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple NDA-protest (iPhone)

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 00:50

Det är väl inte så konstigt att Microsoft har ett os som inte är låst till en tillverkare, dom säljer ju ingen egen hårdvara till skillnad från Apple. Jag tycker att dom har ställt till det rätt så mycket på grund av det, deras ansvar slutar ju vid mjukvaran, hur bra det fungerar på olika konfigurationer skiter dom i. Varför är det bara med datorer som man anser det normalt att bygga en själv, ingen bygger sin egen tv eller spelkonsol. Jag hoppas att Microsoft minskar i storlek till fördel för olika varianter av Unix.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-09-28 04:14

Det finns ju faktiskt en ganska vettig anledning till att man jailbreakar iPhonen.

Så länge Apples butik är den enda butik som funkar så tycker jag kritiken är befogad. Jag kan tex tänka mig att göra program för ipod/iphone. Jag tänker trots detta inte lägga ner nån tid på att faktiskt göra det eftersom jag inte är garanterad att programmet jag kanske spenderar nån månad på ens får vara med i butiken. Den största bristen i Apples censur är i mitt tycke det faktum att man som utvecklare inte får reda på om man är drabbad av den godtyckliga censuren förrän man är färdig med sitt program. Och då är ju skadan redan gjord.

Sen går det ju även att göra liknelser mellan iphone och din dator. Hade du accepterat att datortillverkaren censurerade och därmed bestämde vilka program du var godkänd att köra på din egen dator?

Och var är skadan i att ha flera program som gör samma sak? Sen när har konkurrens varit dåligt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-28 12:12

Den största frågan är om har Apple rätt att begränsa hur inovativ du får vara när du skriver ett program till din och dina kunders telefon.

Denna fråga gäller både app distrubitionen och NDAn som jag tror ikeutvecklare inte förstår hur alvarlig NDAn är. Före 2.0 så var den förstålig - nu är den bara så omotiverbart begränsande så att utveckling för iPhonen är utesluten.

Att behöva hålla på att jailbreaka är inte heller ett alternativ - det går som lite emot tanken med en "smart" smartphone

Ursprungligen av Apple:

To Our Developers

We have decided to drop the non-disclosure agreement (NDA) for released iPhone software.

We put the NDA in place because the iPhone OS includes many Apple inventions and innovations that we would like to protect, so that others don’t steal our work. It has happened before. While we have filed for hundreds of patents on iPhone technology, the NDA added yet another level of protection. We put it in place as one more way to help protect the iPhone from being ripped off by others.

However, the NDA has created too much of a burden on developers, authors and others interested in helping further the iPhone’s success, so we are dropping it for released software. Developers will receive a new agreement without an NDA covering released software within a week or so. Please note that unreleased software and features will remain under NDA until they are released.

Thanks to everyone who provided us constructive feedback on this matter.

Meddelandet finns här.

Ursprungligen av Hagelin:

Äntligen! Skönt att Apple faktiskt kan svälja stoltheten och lyssna på dom personer de borde vara allra mest rädda om - utvecklarna. Detta var den bästa iPhone-relaterade nyheten på länge. Man kan ju förstå Apples motiv bakom en NDA, men det överväger helt enkelt inte de negativa effekterna och det är nog det Apple till slut insett och nu erkänner.

Suveränt!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 18:57

Bra timing av Apple

Det var på tiden att de tog sitt förnuft till fånga. Visst, jag förstår att man önskat skydda så mycket kring iPhone så länge som möljigt, men NDAn var ju befängd. Nu skyller man på att folk kunnat stjäla idéer, men hallå Apple, vad hjälper NDA när vem som helst, gratis, kan regga sig och ladda ned SDKn och OS:et, även i betaversion? Logiskt? Nä.

Nå nu är vi delvis befriade från det. Fortfarande får man inte prata om grejer som inte släpps i en officiell version av iPhone OS eller SDKn. Befriade för stunden åtminstone - för nästa gång Apple kommer med nåt som ligger i framkant och ingen annan har hunnit ut med så kommer visan gå i repris. Men ärligt talat vet jag inte om Apple är särskilt unika. Alla större bolag som ägnar sig åt innovation (eller tror att de gör det) försöker skydda sina strålande idéer. Kanske bara vi Apple-anhängare som är särskilt känsliga.

Dags för en iPhone-utvecklarträff i Svedala?

Senast redigerat 2008-10-01 23:48
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Men ärligt talat vet jag inte om Apple är särkilt unika. Alla större bolag som ägnar sig åt innovation (eller tror att de gör det) försöker skydda sina strålande idéer. Kanske bara vi Apple-anhängare som är särskilt känsliga.

Jag har för mig att Gruber skrev något om att en NDA är inget ovanligt för utvecklare för t.ex. Nintendo DS eller andra spelplattformar. Så Apple är garanterat inte unika i detta avseende, men utifrån den utvecklarkultur som råder inom vanligt Macprogrammering kändes hela NDA-historien främmande och nästan skrämmande.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-10-02 14:10

Tur att de skippade NDAt, nu får vi en fin demo av SDKt här på MacSysAdmin!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-02 19:50

Kanske dags för ett underforum för iPhone-programmering nu när man faktiskt kan prata och dela med sig av kunskap om detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 20:35
Ursprungligen av boris91:

Kanske dags för ett underforum för iPhone-programmering nu när man faktiskt kan prata och dela med sig av kunskap om detta.

NDAt är borta för släpta produkter, program som är under utveckling är under NDA ännu enligt utlåtandet.. så diskussioner som utveckling av produkter kommer ju bli lite torftiga..

Citat:

However, the NDA has created too much of a burden on developers, authors and others interested in helping further the iPhone’s success, so we are dropping it for released software. Developers will receive a new agreement without an NDA covering released software within a week or so. Please note that unreleased software and features will remain under NDA until they are released.

Ursprungligen av ntity:

NDAt är borta för släpta produkter, program som är under utveckling är under NDA ännu enligt utlåtandet.. så diskussioner som utveckling av produkter kommer ju bli lite torftiga..

Nä, NDAt gäller funktioner och programvaror från Apple som ännu inte är släppta, inte de program du själv utvecklar. Så du får prata om vad som finns i SDK 2.1 och hur man använder det, men inte om nyheterna i 2.2 beta. Om det nu hade funnits några.

Ursprungligen av ntity:

NDAt är borta för släpta produkter, program som är under utveckling är under NDA ännu enligt utlåtandet.. så diskussioner som utveckling av produkter kommer ju bli lite torftiga..

Det är som Per Ejeklint säger, det handlar förstås om Apples icke släppta programvaror. Till ditt försvar kan jag säga att du inte är den enda som gjort denna missuppfattning.

Bevaka tråden