Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DRM & BootCamp

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-14 22:10

När jag skaffade min nya iMac valdes med flit en riktigt stor hårddisk på 750 GB. Orsaken var att det skulle finnas utrymme till en rejäl BootCamp partition.
När det gäller dagens stora kommersiella spel så vet man inte alltid vad MER som installeras på datorn utöver själva spelkomponenterna. Man vet aldrig hur dåligt konstruerade DRM grejor skall påverka själva operativsystemet.
Min plan var därför att skilja de kommersiella spelen från mitt primära operativsystem, vilket BootCamp gör utmärkt. De enda spel som stoppas in i MacOsX är indyspel. På så vis behåller man maximal funktionalitet utan strul och främmande okänd mjukvara.
Windows blir då som en slags spelkonsoll, vilket passar mig utmärkt :).
Visst det innebär visserligen att man inte stödjer de stora spel som faktiskt kommer till Mac. Men det har jag inget dåligt samvete för just pga. att det mesta DRM som är där ute idag är antingen helt brottsliga (i den mening att de begränsar produkten) eller idiotkonstruerade och opålitliga (om de ens går att avinstallera i vissa fall). Om jag köper något så är just den kopian MIN (KÖP är inte lika med HYR) och jag vägrar att få okänd mjukvara installerad som ett resultat av det (eller att få begränsade installationer eller liknande). Så det är helt deras eget fel.
Kan rekommendera "Stardocks.com" och deras "Sins of a Solar empire". Visserligen inte till mac men de går den rätta vägen och belönar köpande kunder med absolut inget DRM, inget begränsande av något slag. Ändå har de fått mer än 500.000 sålda enheter. De ignorerar helt enkelt piratkopieringen och satsar på de som faktiskt betalar, vilket är helt rätt och rimligt.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-15 19:27

och din fråga var?

1
Bevaka tråden