Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google lanserar browsern Chrome

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 17:57

Intressant, men finns det inte en risk att google blir för stora?:p

Shit...verkar intressant...men jag är fast i Safari ty jag synkar bokmärken i 4 Macar och en PC (Safari är numera finfin i Win-miljö).
Vad jag förstår så är det (enda?) unika med Chrome multithreading. Eller? Man kan ju hoppas att Chrome driver fram detta i Safari också. Det viktigaste av allt är att masorna inom PC-världen slutar köra dyngan Explorer. Explorer skitar ner hela Inet med sin ickestandard. Explorer är sabotage. Kriminellt.

WOW, den är verkligen snabb!

Testade att köra ett par rätt tunga listor i vår webbaserade kundreskontra, som Internet Explorer och Firefox tar runt 9 sekunder på sig att ladda. I Chrome gick det på två sekunder!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-09-03 22:40

Jag hoppas ni läste igenom EULA'n innan ni accepterade den?

TapTheHive - This Post Not Made In Chrome; Google's EULA Sucks

Ursprungligen av johanf:

Jag hoppas ni läste igenom EULA'n innan ni accepterade den?

TapTheHive - This Post Not Made In Chrome; Google's EULA Sucks

Mm, och enligt den senaste uppdateringen på den sidan är problematiken borta, med snabbt svar från Google.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-04 08:49

Om man läser deras seriestrip så tolkar jag Chrome-projektet så här.

Google tjänar pengar på att folk använder internet. Det är faktiskt deras enda inkomstkälla. Att folk använder internet. Google tittar i sin kristallkula för att försöka lista ut hur internet kommer se ut och användas i framtiden. Sen tittar de på alla webbläsare som finns idag och åt vilka håll de pekar. När de lägger ihop de här två bilderna så blir det bara "syntax error". Det funkar inte… de måste helt enkelt göra något åt denna bild som detta resulterat i.

Man tänker till... om man skulle göra en webbläsare från grunden idag, hur skulle man göra då? Sagt och gjort. Sen gör man hela projektet som Open Source naturligtvis. Google inser att de aldrig kommer göra världens bästa webbläsare. Däremot inser man att man sitter på en hel radda bra idéer, som om de utvecklas kan bli till något riktigt riktigt bra.

Googles mål med Chrome, gissar jag, är att sprida dessa idéer till andra utvecklare. Utvecklare som tar tag i dem och förfinar dem. Kort sagt... Google talar helt enkelt om för MS, Apple, Firefox, Opera och alla andra att "så här borde ni göra era webbläsare. För gör ni på det här sättet så kommer internet 3.0 fungera så himla mycket bättre."

Expressen som totalsågade Chrome har inte alls fattat galoppen. Webbläsare som sådan är den kanske inte så himla revolutionerande... men den bjuder på en hel del intressanta idéer. Idéer som jag är övertygad om kommer dyka upp i en eller annan form i Safari, Firefox, IE... eller nja kanske inte i IE, men många anda webbläsare i alla fall.

Efter bara 10 minuter i en tidig beta var jag beredd att byta browser på min Windowsmaskin. Helt sjukt egentligen.

Chrome är riktigt snabb (så att det märks reell skillnad) och är faktiskt snygg i min mening. Rätt minimalistisk vilket passar mig bra.
Jag gillar verkligen att man får upp sina mest populära sidor i ett rutnät om man bara öppnar en tab. Incognitoläget är välimplementerat och ikonen är rätt rolig. Den visar tydligt att man är ute på skumraskaffärer... Sen är det ju inte så ofta man "vill surfa efter överraskningspresenter".... så man får se om det läget nånsin används.

Sen blev jag överraskad av att Firebug på sätt och vis är inbyggt, vilket är trevligt om man utvecklar webbplatser. Det är ju bara att högerklicka och 'granska komponent' så får man upp samma sak som visas i Firebug.

Det enda jag saknar är Adblock. Det klarar jag mig inte utan i längden.

Och som sagt- en tidig beta. Det här skall bli mycket trevligt att följa upp!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-04 14:04
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det enda jag saknar är Adblock. Det klarar jag mig inte utan i längden.

Google som livnär sig på webbannonser. Jo men det är nog bara en tidsfråga innan det kommer en adblock... erm NOT!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-04 15:11
Ursprungligen av Spooky:

Google som livnär sig på webbannonser. Jo men det är nog bara en tidsfråga innan det kommer en adblock... erm NOT!

Det finns ett API till webbläsaren, så det finns inget som förhindrar andra utvecklare att lägga till en adblock-funktion.

Adblock-funktionen som finns till Firefox är ju inte heller utvecklad av Mozilla själva (Mozilla har ju föresten ett samarbete med Google till ett värde av miljontals kronor, ändå finns det en adblock-funktion).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 15:35
Ursprungligen av Spooky:

Google som livnär sig på webbannonser. Jo men det är nog bara en tidsfråga innan det kommer en adblock... erm NOT!

Intressant nog tar inte adblock bort de sponsrade resultaten på googles söksida. Och intressant nog störs inte jag av dessa "reklam"-resultat, och de hör även till de få reklamlänkar jag någonsin klickat på, eftersom de är relevanta.

Jag tror inte Google förlorar på idiot-reklam-blockerare. Men de blir nog stämda om de själva lägger in den.

Ursprungligen av Spooky:

Google som livnär sig på webbannonser. Jo men det är nog bara en tidsfråga innan det kommer en adblock... erm NOT!

Du later övertygad och riskvillig, för att inte tala om spydig.

Vi borde placera ett litet bett om det kommer att komma Adblock eller inte till Google's open source browser...

Men om du inte är typen som stjäl godis fran barn....?

The story behind Google Chrome av Niall Kennedy ger lite intressant bakgrundsinfo.

via: Simon Willison’s Weblog

Såja, lugna och fina Inte behöver ni ifrågasätta varandras personligheter över en sådan skitsak.

Det finns ingen adblock idag och säkerligen är det som pesc säger; att de inte får för sina samarbetspartners.
Däremot är det en så stor sak att open source-geeks kommer fixa detta snart.

Jag har bara hunnit testa Chrome lite ikväll på arbetets pc-datorer och den verkar snabb och schysst. Jag gillar idén bakom och funderar över vad detta kommer göra med Flash? I vilket fall som helst så tror jag att Chrome kommer ge oss stora framsteg inom utvecklandet av webapplikationer och webbläsare och välkomnar det.

Tycker dock att den ser ut som ett barnspel eller något sådant, som introducerades för 4 år sedan. Varför blått när den heter Chrome?

Ursprungligen av henkebarn:

Tycker dock att den ser ut som ett barnspel eller något sådant, som introducerades för 4 år sedan. Varför blått när den heter Chrome?

Förstod först inte vad folk menade när de säger att den är blå... Sen testade jag den under XP på jobbet... yeiks!

När jag sa att jag tycker den är stilren och snygg menar jag uteslutande utseendet på Vista med Aero aktivt.

Funkar, men ganska buggig än.

jag kör temporärt xp och har testat chrome lite, men shit vad jag gillar google chrome, fungerar sjukt bra och är riktigt snyggt!
En klar rekommendation till er som kör xp. Hoppas chrome kommer till mac snart!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-27 20:36

Snabbt program. Kommer däremot aldrig att få över mig från Safari. Som sagt, mycket glädjande att de använder webkit. Man kan ju hoppas att Google bidrar med kod tlll webkit och inte åker snålskjuts.

Ursprungligen av acke:

Snabbt program. Kommer däremot aldrig att få över mig från Safari.

Aldrig? Det är ett modigt uttalande i en värld som ändras mycket...

Ursprungligen av acke:

Man kan ju hoppas att Google bidrar med kod tlll webkit och inte åker snålskjuts.

Googles engagemang i öppen källkod är ju enormt stort och välkänt, så jag tror inte det är något risk. Ta bara de fantastiska Summer of Code-programmen varje år som varit till enorm hjälp för massor av projekt.

Men även om de inte aktivt skulle bidra så är ju Chrome öppen källkod också, så det är ju bara att plocka ut russinen ur kakan om Google gör några förbättringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-27 22:40
Ursprungligen av Adrian B:

Aldrig? Det är ett modigt uttalande i en värld som ändras mycket...

Haha, jag tänkte faktiskt på det. Men beslutade att så kommer det bli.

Ursprungligen av Adrian B:

Googles engagemang i öppen källkod är ju enormt stort och välkänt, så jag tror inte det är något risk. Ta bara de fantastiska Summer of Code-programmen varje år som varit till enorm hjälp för massor av projekt.

Men även om de inte aktivt skulle bidra så är ju Chrome öppen källkod också, så det är ju bara att plocka ut russinen ur kakan om Google gör några förbättringar.

Väldigt sant, se bara vad de gjort för Adium.

Tror inte någon nämnt detta i tråden, men är man sugen på att få testa lite av känslan och hur Google Chrome fungerar på Windows så har CodeWeavers satt ihop en liten gratis Wineportning av programmet man kan ladda hem och testa.

Länk: CrossOver Chromium

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-29 18:45
Ursprungligen av klchbo:

Usch Chrome var inget att hänga i hatthyllan precis, man har ju firefox

Varför tyckte du den var dålig? För mig har den helt ersatt FF. Snabb, stabil och har ett rent gränssnitt (om man bortser från den blå färgen).

Jag har förvisso bara testat den på Win XP på jobb, men där hade den grova problem med YouTube-videor, vilket jag inte har med några andra webbläsare på samma arbetsplats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 09:00

snygg och snabb och jag gillar att den har SSB. please google släpp den till mac pronto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 10:14

Här finns senaste byggena av Mac-versionen: http://build.chromium.org/buildbot/snapshots/sub-rel-mac/?C=M;O=D
Filerna uppdateras hela tiden (1-2 ggr per timme verkar det som) och är sorterade i mappar för varje version. Det är inget färdigt, men man ser ändå varåt det är på väg. Till skillnad från XP-versionen är den grå i OSX.

Ursprungligen av doomas:

Här finns senaste byggena av Mac-versionen: Index of /buildbot/snapshots/sub-rel-mac
Filerna uppdateras hela tiden (1-2 ggr per timme verkar det som) och är sorterade i mappar för varje version. Det är inget färdigt, men man ser ändå varåt det är på väg. Till skillnad från XP-versionen är den grå i OSX.

Tack som fasen!
Testade den nyss, väldigt ofärdig! Men kul att få se en glimt av hur det kan tänkas se ut i framtiden.

Synd att tabbsen inte beter sig som XP versionen till 100%.. De här tabbsen är mera lika safari 4 än chrome. Men som sagt, mycket ofärdig. Kan inte vänta på releasen!!

Ursprungligen av Linkert:

Tack som fasen!
Testade den nyss, väldigt ofärdig! Men kul att få se en glimt av hur det kan tänkas se ut i framtiden.

Synd att tabbsen inte beter sig som XP versionen till 100%.. De här tabbsen är mera lika safari 4 än chrome. Men som sagt, mycket ofärdig. Kan inte vänta på releasen!!

Stainless är ett mer färdigt alternativ till haussade Chrome, med skilda processer i varje fönster/tab. Den är dessutom stabil och lätt, 618 K, och hanterar bokmärken.

Stainless for OS X Leopard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 22:36

Det var inte lite fart på byggena, över 20 st sedan jag tipsade om det tidigare.. Jag provade en version och den kraschade efter några minuter på aftonbladet.se (flashtest ). Annars ganska ok. Men jag gillar utseendet bättre på XP, OSX-versionen känns lite tråkig ur den aspekten. Men uppenbarligen är det ju inget färdigt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-07 22:38

Det har ju gått ett tag sedan chrome lanserades och nu har jag suttit och provat v 4.0.221.8 idag.
Min spontana tanke är att om den fungerade likadant med navigation på trackpad på min MacBook Pro som Firefox gör (allt fungerar förutom 3 fingrar ner/upp för page up/down) och det irriterar jag mig grymt mycket på. Smidigt funktion att använda speciellt när man läser långa trådar här på 99 och vill komma längst ner på sidan. Visst fungerar cmd+pil ner men det är inte lika smidigt.
Fixar dom denna funktion kommer jag byta direkt.

Bevaka tråden