Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook vaknar långsamt från viloläge

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått ett problem som uppstår när min MacBook varit i vila en längre tid, dvs över 1h.
Jag har för vana att alltid stänga locket och vänta några sekunder innan jag packar ner datorn, men nu har ett mystiskt fel uppståt. Det kan även inträffa utan att locket är stängt, alltså när datorn bara gått ner i vila på grund av för lång "inaktivitet".

När jag väcker datorn, är hela skärmen ljusgrå, man ser knappt vad som står, men man kan urskilja att "mätaren" för ljusstyrka är på noll, men tickar sakta uppåt. Det enda man kan göra är att vänta ca 15s på att att mätarn skall nå max, då blir allt som vanligt och man kan använda datorn. När den väl vaknat tar det lång tid för BT att vakna, ikonen är överkryssad ca 20sek efter datorn har vaknat.

Mycket märkligt, något som upplevt detta ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-18 23:34

Verkar som att ditt batteri tagit helt slut, du ser då det som var på din skärm när den "dog" i gråskala medan den laddar upp allt från hårddisken igen.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-08-18 23:58

Det där är din MacBook som startar ifrån en image på hårddisken. Den har alltså inte gått ner i sleep utan i hibernate. Det kan som sagt bero på att batteriet dött under tiden den sovit.

Mätaren du pratar om är alltså inte ljusstyrkan utan hur mycket av imagen som är laddad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 07:53

Då är min fråga: kan man själv välja om datorn ska gå ned i sleep eller hibernateläge?

Edit: Självklart.
Via terminal:Make my Macbook Pro Hibernate | Geeked Info
Via ett litet smidigt interface: SmartSleep

Där ser man, detta var väldigt skumt. Jag har inga som helst problem med mitt batteri annars? Kört en hel del på batteridrift de senaste och tycker det verkar hur piggt som helst?

Edit: Bra om man tänker efter före. När ni skrev de om hibernation kom jag på att jag använde mig av InsomniaX för ett par dagar sen. Måste vara det som spökar.

1
Bevaka tråden