Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av Nokia E71?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och nu har jag den. Lite svår att fatta kanske men den är grym....

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-02-13 10:20

Nu har jag en jag med, vit och fin. Denna har ju en liten knapp som andas precis som min ibook. Kul.

Någon som vet när E75 kommer? Vilka förbättringar den har? Slippa QWERTY-tangentbordet ständigt framme verkar bra...

En till fråga; om jag syncar Exchange mot den (kontakter, kalender, email), kan jag då även ha privata kontakter synkade mot den eller kör Exchange över allt i vanlig ordning?

iMAP-klienten i E71 är och förblir ett skämt. Samma inställningar i en iPhone och allt fungerar direkt. På en E71 så vill det inte alls, hur man än ställer in den.

Om nu folk bara FRÅGADE innan de köpte en telefon.

Bump... Nokia E72 är på ingång, spännande med 3,5mm uttag..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-01 18:23

Finns det några bra lurar till E71? Är det Nokia HS-44 som gäller? Den har väl 2,5mm propp som man kopplar till E71?

ja, det är 2,5mm på E71... väntar på att E72 ska ramla in i butikerna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-06 21:16

Min sambo har köpt sig en E71 nu. Hon tycks vara riktigt nöjd med den och även jag tycker den är trevlig.
Nu gäller det att hitta en bilhållare som klarar att hålla fast både E71 och iPhone då vi inte kan samsas om en modell hos oss. Känner ni till nån bra hållare?

Hur skulle ni beskriva E71'an vara om man vill lyssna på musik och audioböcker på den?

Tror att det blir en E72'a i min nära framtid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-23 16:40

E71:orna har, som sagts, en 2,5 mm utgång vilket är ovanligt. Om E72:an har en 3,5 mm utgång underlättar det betydligt vid valet av vettiga hörlurar. Nokias mediaspelare är okej, men inte jättebra. Ipod- och Iphone-användare är bortskämda med gränssnittet.

Visserligen är det svårt att uttala sig om E72:an innan den har kommit ut. Men om E71:an är en utgångspunkt - det är framförallt en bra telefon med tangentbord, inte en bra musikspelare.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-23 17:08

Håller med jahve. Gällande ljudböcker så har inte jag hittat något sätt att bokmärka var man är, men kanske missat något. Annars en förbannat bra telefon. Kommer att köpa en E72 när den kommer, mest för kamerans skull annars finns ingen anledning...

Hur uppdaterar man telefonen? Måste jag ha en PC? Kan man inte göra det i telefonen direkt?

  • Medlem
  • 2009-09-29 12:47
Ursprungligen av anders gbg:

Hur uppdaterar man telefonen? Måste jag ha en PC? Kan man inte göra det i telefonen direkt?

Tyvärr måste du ha Windows för att kunna uppdatera, Nokia har inte släppt för något annat operativ. Det går inte heller att göra via telefonen.
Sen så vill jag säga att uppgradera inte telefonen om du inte har nå problem, än hur sugen du är :cool:.

Vet inte om jag missat nåt men visst kan man uppdatera direkt i telefonen. Sitter med en E72 här och trycker man *#0000# får man upp programversion, sedan är det bara att söka uppdateringar under Val-knappen. Fungerar på de flesta Nokior vad jag vet.

Max

Ursprungligen av maxcarlgren:

Sitter med en E72 här

Max

Har du redan fått tag på en E72? I så fall är jag mycket intresserad av ett utlåtande om den.

Ursprungligen av maxcarlgren:

Vet inte om jag missat nåt men visst kan man uppdatera direkt i telefonen. Sitter med en E72 här och trycker man *#0000# får man upp programversion, sedan är det bara att söka uppdateringar under Val-knappen. Fungerar på de flesta Nokior vad jag vet.

Max

Vad tycker du om den?:)

Köpte en E72'a två dagar sedan, så långt är jag väldigt nöjd. Ska se om jag inte kan skriva en proper review till helgen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-19 13:00
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Köpte en E72'a två dagar sedan, så långt är jag väldigt nöjd. Ska se om jag inte kan skriva en proper review till helgen.

Hade varit riktigt intressant. Om du vill/kan/har tid så får du gärna prova kameran och berätta hur den är, för på E71an är den ett skämt enligt mig.

Ska kolla lite det där med kameran, använder den funktionen ganska så sällan på mina mobiler.

Har hittils bara två problem med E72'an.
1) Får inte Push att fungera med Gmail. Hittar ingen inställning för det heller.
2) Får inte telefonen att fungera som en PAN-Bluetooth historia.

Ifall det är någon som känner att dom har dessa två saker fungerandes på sin E72'a så får dom gärna säga till.

Har lekt runt lite med kameran - och nej den är inte nämnvärt bättre än E71'ans kamera enligt min mening. Fortfarande långsam, känslig och otymplig.

Har även en SE C902, förvisso en Cybershot telefon, som känns som flera generationer före kamera mässigt.

Annars så tuffar det på, alla problem som jag har haft har blivit lösta utan direkta problem. Saknar ett par mjukvaror men det ska lösa sig.

Musikspelaren lämnar en del att önska, men det visste jag om när jag köpte telefonen.

Batteri tiden är helt klart godkänt. Får ungefär 3 dagar av faktiskt användande ut utav den. Push email, textande, telefon samtal (1t om dagen eller så), lyssna på audioböcker (2-3 timmar om dagen?), surfande, synkning via bluetooth osv.

Mycket trevlig och gedigen telefon i handen. Jag är nöjd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-25 12:46
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Har lekt runt lite med kameran - och nej den är inte nämnvärt bättre än E71'ans kamera enligt min mening. Fortfarande långsam, känslig och otymplig.

Har även en SE C902, förvisso en Cybershot telefon, som känns som flera generationer före kamera mässigt.

Annars så tuffar det på, alla problem som jag har haft har blivit lösta utan direkta problem. Saknar ett par mjukvaror men det ska lösa sig.

Musikspelaren lämnar en del att önska, men det visste jag om när jag köpte telefonen.

Batteri tiden är helt klart godkänt. Får ungefär 3 dagar av faktiskt användande ut utav den. Push email, textande, telefon samtal (1t om dagen eller så), lyssna på audioböcker (2-3 timmar om dagen?), surfande, synkning via bluetooth osv.

Mycket trevlig och gedigen telefon i handen. Jag är nöjd.

Okej, tack för att du testat. Är bildkvalitén bättre än på E71?

Sen har jag en lite fråga ang. kameran på E71. Finns det något sätt att få bort kameraljudet och autofokus ljudet? Det gick innan jag uppdaterade mjukvaran, sen så försvann det alternativet, irriterande.

Då är ju frågan om man ska ha en svart eller en grå svåra beslut att ta...

---
Kunde inte hålla mig, det blev en grå
Då är det bara att vänta på att de uppdaterar iSync, så man kan använda den..

Senast redigerat 2009-11-30 22:44

Hejsan,

Du kan få iSync att fungera genom att ladda ned Nokia's officiella iSync addon från Nokia's webbsida.

Nokia Europe - iSync - Compatibility & download

Det går inte att ta bort kamera ljudet - jäkligt irriterande faktiskt.

Har inte lekt med E71an tillräckligt för att kunna bedöma det rättvist. Men jag är INTE imponerad utav E72ans kamera. Har använt den en del, och min gamla HTC Touch Pro slår den med hästlängder känns det som just nu - och C902an slår båda med giraff längder.

Systern har en E71a, så jag kan eventuellt jämföra dom två ifall du fortfarande är intresserad utav det när jag kommer hem om ett par veckor.

MvH

Får f ö v tillägga att jag har dom senaste dagarna använt telefonen som GPS (när jag går runt på staden, fungerar 6/10 poäng, finns saker att förbättra där för Nokia), mp3 spelare (7/10 - finns saker att förbättra där, t ex att kunna lägga ett bokmärke eller "spela senast fil", eller dylikt för när man lyssnar på ljud böcker), kamera och primär email klient. Och jag får ungefär 4 dagar ut ur den utan några problem, och då med intensivt användande med god täckning dock med Push email avslaget.

Jag gissar på att jag mycket lätt skulle kunna förlänga batteri tiden till 8 dagar utan att känna mig "instängd" eller rånad av användnings möjligheter.

Det som drar ned batteriet ganska rejält är kameran, och GPSn - GPSn tar även en evighet att komma igång och är inte särskilt informativ (jag kan t ex inte se hur bra mottagning jag har, hur många satelliter jag har kontakt med, hur bra resolution jag har (har jag en fel marginal med 100 meter eller med 10 meter?), osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-15 23:56
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

GPSn tar även en evighet att komma igång och är inte särskilt informativ (jag kan t ex inte se hur bra mottagning jag har, hur många satelliter jag har kontakt med, hur bra resolution jag har (har jag en fel marginal med 100 meter eller med 10 meter?), osv.

Det är måste vara något fel, för A-GPS ska inte ta mer än några sekunder till en halvminut att landa i rätt härad och därefter ytterligare några sekunder för att få GPS-lås (om du befinner dig på en hyggligt öppen yta). Min nokiatelefon (som dock inte var en E72:a) hade en felaktig fabriksinställning för A-GPS-server. Det var först när jag bytte serveradress till supl.nokia.com som jag började uppleva den snabba GPS-låsningen.

Min e72 är nog inte helt frisk, batteriet laddar jag dagligen, och då har jag använt den sparsamt... Första laddningen (från fabrik) höll bra. Efter det har det gått utför, då är blåtand och wifi avstängt, få program igång, ingen radio eller musik.. Bara några sms, något enstaka mail och max en timmes tal..
Känner inte för att lämna bort den... men får väl göra det.

Om du bara får 24 timmar ut ur den så tycker jag absolut att du ska ta en snack med Nokia eller en informerad ÅF.
Har du kollat så att du inte har några program körandes i bakgrunden i onödan?
Batteriet är utbytbart - så om det är batteriet (finns visst något Service Mode där dom kan mäta/se batteriets status, och det finns user installable program för att se detta också) det är fel på så borde det inte vara värre för Nokia än att dom skickar dig ett nytt.

Kanske din ÅF har en E71'as(samma) eller E72'as batteri liggandes som du kan testa med?

jag får kolla upp det med dem imorgon, för nu har jag verkligen snålkört den för att se hur illa det är. Det som är konstigt är ju att batteriet var grymt första dagarna, innan jag ens hade laddat den i stort sett, batteriet var nästan fullt när jag köpte den. Men när jag laddat upp det själv så blir det inte bra, den laddar tills det är fult, då den säger till att det är klart.

Vart ställer jag in server addressen för GPS'n?

Bevaka tråden