Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kamera för studiofoto

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 01:42

Hej, jag undrar om det bara är vissa kameror som kan synka till paraply-lampblixtar? alltså en kamera för allmänt höga krav på belysning i studio.

Nej, de flesta kan det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 13:15

Ok. Fast jag funderar på en ganska vanlig kamera som tex Nikon D40 el. D80, men har hört att man måste upp i 20-30 tusenkronorsklassen för att få en kamera som klarar den typ av blixtar som krävs. Jag är ny på foto kan tilläggas men jag blev ändå lite förvånad.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-07 13:28

Om kameran har den lilla runda kontakten för anslutning av externa blixtar kan man ju anta att den fungerar med studioblixtar.

Har kameran bara blixtsko brukar det finns adapter att sätta i som omvandlar till rätt uttag.

Sen är det bara att se till att köra kameran i manuellt läge.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-07 13:30

För en Nikon D40/D80 måste du köpa till en Nikon AS-15 Sync Terminal Adapter att sätta i blixtskon.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-07 22:43
Ursprungligen av Mija:

För en Nikon D40/D80 måste du köpa till en Nikon AS-15 Sync Terminal Adapter att sätta i blixtskon.

Dock bra att veta att sätta WB på blixt/symbol på huset i vissa sammanhang
så blir färg temperaturen rätt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 13:55

Tackar för klargörandena.

Ett billigare alternativ är Blixtar tillbehör Hama Blixtskoadapter 6951 för synkuttag (om kameran saknar kabeluttag), eller om det finns inbyggd slavtändare i blixtarna. Då kan du lösa ut dom med den inbyggda blixten i kameran.

  • Medlem
  • Västervik
  • 2008-08-08 20:26

eller om det finns inbyggd slavtändare i blixtarna. Då kan du lösa ut dom med den inbyggda blixten i kameran.[/QUOTE]

Inte så smart, bättre med en adapter på blixtskon. Anväder du den inbyggda blixten blir dina exponeringar felaktiga, kameran ser det som huvudblixt. Men kan du koppla bort den blixten och använda densamma som "tändare" typ som på Nikon är det OK.

Dessutom som fungerar alla systemkameror med studioblixtar, adapter eller synkuttag. Enda som kan gå fel är om du har riktigt gamla blixtar, nu pratar vi om riktigt gamla grejor, de är lite opålitliga med strömmen in i kameran. Det sägs att de kan bränna "elektroniken" i din kamera, men det har inte hänt mig i alla fall. Har fotat med studioblixtar sedan -80 talet.

Senast redigerat 2008-08-08 20:43

Varför tror du det?

  • Medlem
  • Västervik
  • 2008-08-08 20:44
Ursprungligen av akerstrom:

Varför tror du det?

vad ??

  • Medlem
  • Västervik
  • 2008-08-08 20:46

Använder du den inbyggda blixten, så räknar kamerans processor ut att den skall "blixtra" just så mycket som motivet behöver just då. Här du dessutom två eller tre x-tra blixtar så blir det överexponerat, mao för mycket ljus.

Ngt som jag skulle vilja roa mig med i framtiden är att ha flera blixtar, trådlöst som lyser upp ett objekt från flera håll samtidigt. Hur ordnar man ngt sådant.
Är det bara skaffa blixtar, slavmottagare och en sändare eller?

Metz?

Fotnöt: Jag kör Pentax K20D (tror det är överflödig info)

  • Medlem
  • Västervik
  • 2008-08-08 21:33

Det finns o köpa hos AIFO, en trådlös sändare som synkar på alla blixtar med typ infraröd-kontakt. Det räcker med bara den och sen så ställer du dom andra blixtarna på slave-mode och plåtar på.
Metz, vet inte! Kolla om den går att synka som slave!

Nikon D3, det är ännu mera onödigt, eller hur

Goflorp menar du fotografera småsaker så har vi haft ett par bra trådar med lite tekniker, tips länkar mm. Det är alltså tokbilligt att göra bra foton av små föremål. Exempelvis kan du bygga ett ljustält av lakan och PVC-rör. Du kan få diffunderat ljus genom att lysa lampan genom en Kleenex-duk tex.

http://www.99.se/digitalfoto/243126-studiobygge-f-r-produktfotografering-tips.html
http://www.99.se/digitalfoto/209801-billigt-fotot-lt.html
http://www.99.se/grafisk-produktion/219649-fota-ist-llet-f-r-scanna-hur-ta-bort-blixten.html

1
Bevaka tråden