Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbjuda diskussioner om iPhone upplåsning från 99.se?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-01 13:04
Ursprungligen av Ree_Tab:

Hade jag själv haft en iPhone så hade det väl varit guld värt att få reda på vart man tankar programmen gratis och lägger till alla extrafunktioner som Apple har missat.

Ok, så för att du inte själv har en iPhone så vill du inte att forumet skall tillåta jailbreaking mm?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-08-01 13:13
Ursprungligen av kainen:

Ok, så för att du inte själv har en iPhone så vill du inte att forumet skall tillåta jailbreaking mm?

Hade jag kunnat sätta reglerna eller varit moderator hade jag verkligen inte tillåtit mitt forum att fyllas med meningslöst pladder.

Hur hade denna frågan behandlats innan iPhone existerade? Eller om den hade sålts i Sverige redan från dag ett? Det hade varit riktigt svårt att hålla en sådan diskussion igång om man hade hållt sig efter reglerna.

Men här har ni skapat ett undantag eller vad man ska kalla det, och därmed visat att det är fritt fram att förstöra många trådar med hacking-frågor. Kanske, för att ni själva är intresserade av ämnet.

När kommer svaret på den riktiga frågan?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Men här har ni skapat ett undantag eller vad man ska kalla det, och därmed visat att det är fritt fram att förstöra många trådar med hacking-frågor. Kanske, för att ni själva är intresserade av ämnet.

När kommer svaret på den riktiga frågan?

Det enkla svaret är att några moderatorer själva tjänar pengar på bland annat upplåsning. Klart man tillåter diskussioner då.
iFun.se - Allt om iPhone i Sverige iPhone-assistans

"Exempel på vad du kan få hjälp med:

Upplåsning
Uppgradering
Aktivering och jailbreak
Återställning
Användning
Installation av SwePhone
.
.
Observera att detta gäller förfrågan om personlig assistans, mot eventuell ersättning. Det är inte gratissupport över epost. För den typen av support hänvisar vi till forum som 99.se/iphone där det finns massor att läsa på och där man kan ställa frågor."

Ursprungligen av Rickard A:

Det enkla svaret är att några moderatorer själva tjänar pengar på bland annat upplåsning. Klart man tillåter diskussioner då.
iFun.se - Allt om iPhone i Sverige iPhone-assistans

iFun och 99.se har inte med varandra att göra mer än att några personer därifrån finns här på forumet. Sedan får vi tacka dem för att de hänvisar folk till oss.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

iFun och 99.se har inte med varandra att göra mer än att några personer därifrån finns här på forumet. Sedan får vi tacka dem för att de hänvisar folk till oss.

Jo tjena. Adrian B är moderator här och ivrig påhejare av att tillåta diskussioner om allt som har med hackning av iPhone att göra. Så nog har de mer med varandra än att "några personer därifrån finns här på forumet". Sluta låtsas som ingenting.

Ursprungligen av Rickard A:

Jo tjena. Adrian B är moderator här och ivrig påhejare av att tillåta diskussioner om allt som har med hackning av iPhone att göra. Så nog har de mer med varandra än att "några personer därifrån finns här på forumet". Sluta låtsas som ingenting.

De har inget med varandra att göra mer än att vissa personer finns på båda ställena.
Ska vi förbjuda ifun-ansluta personer att vara på 99 är det du säger?
Folk har rätt att göra vad de vill de är inte livegna till 99 bara för att de är här.

Adrian hejar inte på dessa diskussioner i egen intresse, det kanske kan tolkas så, men han för en diskussion om dessa diskussioners vara eller icke vara utefter hur 99s regler är och hur vi agerat tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 15:29

Att ta bort allt som har med Jailbreak att göra är kanske inte tänkbart eftersom det i sig inte är olagligt och det är många som faktiskt vill ha information om och diskutera Jailbreak.

Så om man skulle införa en till underavdelning istället:

Å ena sidan: Hur jobbigt skulle det att vara att skriva en parantes "(ej Jailbreak") i rubriken till sin diskussion när man inte vill ha Jailbreak-lösningar? Antalet underavdelningar ska väl generellt hållas nere.

Å andra sidan: Det skulle nog vara enklare att ta bort/flytta inlägg om det fanns en egen underavdelning för Jailbreak, ett mer tydligt formellt stöd för såna beslut liksom. Det här kanske är ett av de fallen där en till underavdelning är befogat. Det kanske skulle leda till ett mer strukturerat forum och nöjdare medlemmar.

Så, om det inte är för stort besvär så kanske man kan anordna en omröstning?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

De har inget med varandra att göra mer än att vissa personer finns på båda ställena.
Ska vi förbjuda ifun-ansluta personer att vara på 99 är det du säger?
Folk har rätt att göra vad de vill de är inte livegna till 99 bara för att de är här.

Adrian hejar inte på dessa diskussioner i egen intresse, det kanske kan tolkas så, men han för en diskussion om dessa diskussioners vara eller icke vara utefter hur 99s regler är och hur vi agerat tidigare.

Se Oflas inlägg ovan och säg om du fortfarande håller fast vid att 99.se och iFun inte har med varandra fortfarande.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

iFun och 99.se har inte med varandra att göra mer än att några personer därifrån finns här på forumet. Sedan får vi tacka dem för att de hänvisar folk till oss.

whois säger, eventuellt, något annat.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Som på så många andra forum så har moderatorernas egna intressen här tagit över det som forumet egentligen handlar om.

99mac är en historisk kunskapsbank och ett ställe för problemlösning och erfarenhetsutbyte mellan svenska macanvändare som det alltid varit. Sen kom iPod och sen kom iPhone men grunden är densamma. Med andra ord är det användarnas intressen vi värnar om precis som alltid - intresset för forumet har aldrig varit större så något måste vi gjort rätt.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Smurfs fråga är klockren:
Personligen så tycker jag att alt som har med hacking etc. att göra inte hör hemma här på forumet, men ni önskar kanske att 99mac ska bli ett hackarforum?

Min bedömning (vilket överensstämmer med exempelvis MacWorld både i USA och Sverige och i stort sett alla andra internetforum med inriktning mot Mac) är att man inte går över gränsen vid upplåsning av iPhone. Märk väl att alla dessa forum inte tillåter diskussioner om piratkopierad programvara och andra upphovsrättsskyddat material.

Jag menar att 99mac inte kommer bli ett hackarforum, men vi kommer tillåta diskussioner om upplåsning av iPhones även i fortsättningen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-01 13:42

Håller med att det blivit mycket hackande iphonetrådar och snack, tycker forumet blir bättre om detta helt enkelt inte tillåts precis som diskussioner rörande piratverksamhet etc.

jobbigt för er

Det är en liten gråzon känns det som?

Först kanske vi måste bestämma vad vi ska lägga under hackning isåfall.
Att jailbreaka iPhone är väl inte olagligt? Eller?
Köper man en teknisk pryl får man väl göra vad man vill med den, och om den går sönder är det väl ens eget fel?
Eller är det de facto olagligt att jailbreaka sin iPhone?
Jag har tittat lite på det men har bara sett att det inte är illegalt, någon får gärna visa mig ett definitivt ja-/nej-svar på denna frågan

Att piratkopiera program är ju inte tillåtet dock, så t.ex. att piratkopiera program från appstore är no no no. Program som släpps till installern när man jailbreakat är ju fritt distribuerade av dem som gör dem så att säga.
Det är illegalt att lägga ut copyright-skyddat material men det gör man ju inte om man hackar?
Inte alla som använder torrents gör detta för att dela copyright-skyddade material, men vissa gör.. Ska vi därför sluta prata helt om torrents?

Så,
Betyder det att vi t.ex. inte får prata om hur vi byter färg leopards docka? Det finns ju ingen inställning från apple för det?
Betyder det att vi inte ska snacka om linux överhuvudtaget? Apple nämner ju bara windows när de pratar om boot camp? När man lägger in linux skapar man ju partitioner som apple väl inte ens nämner i sin support (swap-partition och partitioner med filsystemet ext3 t.ex.).
Betyder det att vi inte ska diskutera hur man kan ta bort (hacka?) ljudspärrar från iPod
(

Ursprungligen av Ree_Tab:

Det är lika enkelt att begränsa som att obegränsa iPoden, och det sker på samma sätt.

http://www.99.se/ipod-nano/202700-ta-bort-ljudsp-rren-2.html#post1180380 (iofs i slutet av 2005 men ändå))?

Eller vad betyder egentligen att vi inte låter 99 bli ett "hacker-forum"?
Det blir genast en stor fråga om vad som faller inom ramarna för "hacking".
Eller ska vi endast begränsa oss till att man inte får prata hur man hackar en iPhone, för att vi är "trötta på att höra om det"?
Eller är det faktiskt olagligt (vill veta)?

Även jag tycker det är trist att det kommer tusen och åter tusen frågor om "hur jailbreakar man iphone" hela tiden, men man ska väl inte förbjuda det helt bara för det?
Kanske vore en idé att ha en speciella avdelningar då. Kan tänka mig att det kommer bli ett jäkla jobb, för med all säkerhet kommer folk köra vidare med jailbreak-snack i alla andra trådar också (vilket jag inte är något fan av heller).
Håller med om att problemet är att någon alltid tar upp hacking i varenda liten tråd om iPhone.

Menar inte att attackera någon nu, tycker bara det är lite konstigt resonemang och vill gärna att ni som inte vill tillåta "hackersnack" i forum definierar det

edit: Jag menar inte "att låsa upp telefonen till andra operatörer" i mitt inlägg.

Senast redigerat 2008-08-01 18:23
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-01 15:00

iFun drivs av en medlem här på forumet. En helt vanlig medlem. Däremot hostar Mantaray sidan. Mantaray hostar även 99.se.

Där har ni kopplingen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-01 15:01

Man kan jämföra detta med när man chippar spelkonsoler litegrann. "På den tiden" när jag chippade min första xbox så var reglerna så att man fick lov att chippa boxen det var inte olagligt. Det som var olagligt var att lägga in mjukvaran på chippet. Så dem som chippade skickade med en skiva med programmet så fick man själv lägga in det så bröt inte dem mot några regler.

Och det är väll lite samma sak här. Det är inte olagligt att hacka iphonen men att sen använda sig av illegalt införskaffade program är olagligt så klart.

Men då tycker jag att själva diskussionen med att hacka sin iphone ska finnas kvar men sen allt det olagliga ska bort isåfall. Och det tror jag redan att ni håller koll på.

Det jag tror många är trötta är som jag skrev innan att trådar där folk undrar om saker och får svar där man behöver jailbreaka och kanske inte är intresserade av det.

Så det vettiga är väll att göra en egen sektion för Jailbreak och upplåsning (om nu upplåsningen är laglig). Man köper telefonen med abbonemang så det betaler man ju ändå för även om man låser upp den. Dock så bryter man en låsning och det e kanske olagligt.

Men egen sektion för jailbreak är väll inte fel? Dem som skriver i den o frågar om saker får vara beredda att få alternativ med jailbreak, och dem som inte är intresserade av Jailbreak får skriva på nått annat ställe.

Sen kom jag o tänka på en sak med ni som har telefoner som inte har 2.0 inlaggt. Hur fixar ni det?

Jag som inte kan så mycket om det drar en parallell med att köpa en dator med Tiger på sen kommer man hem o laddar hem Leopard vilket är olagligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 16:46

Vem är det som står bakom iFun.se?

edit: det var inte så svårt att hitta... Finns det föresten fler iPhone - "företag" där det finns kopplingar till 99mac?

Senast redigerat 2008-08-01 17:02
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-01 17:03

Vet björnström om att det inte finns nåt samarbete med 99.se-teamet?
http://www.99.se/macnyheter/224947-premi-r-f-r-ifun-allt-om-iphone-i-sverige.html

Eller nästa gång nån får för sig att sälja en domän så att de vänder sig till rätt person.
99.se - Visa inlägg - Apple börjar gå efter sajter med iPhone i namnet

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-01 17:51
Ursprungligen av Ofla:

Vet björnström om att det inte finns nåt samarbete med 99.se-teamet?
http://www.99.se/macnyheter/224947-premi-r-f-r-ifun-allt-om-iphone-i-sverige.html

Eller nästa gång nån får för sig att sälja en domän så att de vänder sig till rätt person.
99.se - Visa inlägg - Apple börjar gå efter sajter med iPhone i namnet

Du måste skilja på 99.se, Björnström och Mantaray.
Mantaray är företaget som drivs av Björnström bland annat. Mantaray hostar hemsidor. 99.se och ifun.se bland annat.
99.se är inte den gemensamma nämnaren. Björnström är det dock.

Ursprungligen av Sidde:

Du måste skilja på 99.se, Björnström och Mantaray.
Mantaray är företaget som drivs av Björnström bland annat. Mantaray hostar hemsidor. 99.se och ifun.se bland annat.
99.se är inte den gemensamma nämnaren. Björnström är det dock.

Jag har inte riktigt hängt med i denna tråd förrän nu. Ta en titt i denna tråd:
http://www.99.se/macnyheter/224947-premi-r-f-r-ifun-allt-om-iphone-i-sverige.html

Citat:

Idag lanserar Buckner en ny sajt kallad iFun.se - Allt om iPhone i Sverige i samarbete med 99.se teamet. På iFun.se kommer du hitta bra guider och information om hur du köper, använder och konverterar din iPhone för sverigebruk.

Buckner har tagit fram tre tillägg kallade SweKeys, SweNumbers och SweMenus som gör livet lättare för oss som redan använder amerikanska iPhones. Sedan han lanserade programmen har dom legat på hans egen hemsida Buck.se men nu när intresset för iPhone gått i taket flyttas alltihopa till en Xserve hos oss. Programmen är under uppdatering just nu och kommer lanseras fortlöpande på iFun.se.

99.se teamet var väldigt imponerade av Busters (som han egentligen heter) jobb och har gått in med stöd i form av servrar, lite utvecklarkunskaper och redaktionell kapacitet. Närmaste dagarna kommer ni se stora förändringar.

Titta in idag även om sidan är under arbete i helgen!
iFun.se - Allt om iPhone i Sverige

Även mer här: Buck.se Vad har hänt?

Jag tyckte Buckners arbete var intressant för en större massa i ett läge där iPhone hysterin precis höll på att dra igång.

Vi beslöt oss för att hjälpa till med sajt och serverutrymme och samarbetet finns kvar idag. Så här i efterhand kan vi väl konstatera att vi fick rätt - iFun.se har varit enormt välbesökt och 99.se har tusentals trådar med frågor kring iPhone.

Utöver inläggen i denna tråd har jag inte fått så mycket feedback från medlemmar som ogillar vårt förhållande till iFun. Jag ska ta upp frågan med min kollega Belak och om vi bestämmer oss får vi försöka hitta ett nytt hem åt sajten.

Angående ett separat forum för upplåsning av iPhone tycker jag att det var rätt väg att gå. Tror inte det vore så bra att ändra inställning och förbjuda trådar om jailbreak (eller modifieringar av AppleTV och gud-vet-allt) idag. Vi gjorde en bedömning för länge sedan i frågan och jag har ännu inte hittat någon anledning att ändra inställning.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-08-01 18:02

Jag tror ärligt att det är ett licensbrott att hacka iphone.... det är väl inte öppen mjukvara. Men ärligt talat spelar det nån roll... den som är utan synd ska slänga första stenen i glashuset. Gillar man inte reglerna här får man söka sig nån annanstans..

Detta behöver väl inte ältas in i absurdum...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-01 18:38

Tycker det känns lite som denna diskussion spårat ur redan.
Om 99.se och iFun.se hör ihop är väl så långt off topic man kan komma.

Har man en iphone (2G) så tycker jag inte att 99 är rätt ställe att skaffa hjälp från. Jag förstår att om man får hjälp på svenska så underlättar det för många. Men har man verkligen köpt en 2G så får man räkna med att det ska vara lite jobbigt att få allt att fungera. Huruvida Jailbreak är olagligt eller inte vågar jag inte mig på att kommentera.

Hur länge man än diskuterar detta kommer det alltid att komma ned till att folk har olika hobbys och vill använda sina prylar olika. Vi är alla nyfikna på olika sätt. Jag älskar Apple pga att allting fungerar tillsammans men det finns även gånger jag blir förbannad över självklara saker som jag tycker ska fungera, inte gör det. Då måste man ta till 3dje-parts produkter. Även om produkten finns, som du behöver eller innehåller den funktionaliteten du behöver så kan det vara en form av hackning. Ta programmet Airfoil t.ex. Jag tror knappast Apple tänkte att man skulle kunna streama ljud från t.ex. Safari till sin Airport Express. Är detta en form av hackning? Ja, jag tycker man kan kalla det det. Så länge man använder sig av en metod som ändrar ett programs möjlighet att integrera sig med resten av systemet.

Vi kommer alltid vilja utnyttja våra prylar till max.

Åter till iPhonen...
Jag vet lite att jag talar emot mig själv när jag skriver detta men jag tycker det är bra att man får diskutera jailbreak, men just beträffande 2G så kan man vända sig någon annanstans. Finns bra forum för det, med massor av information.
3G versionen, som nu säljs i Sverige, så har jag svårt att sätta fingret på hur man skulle kunna diskutera det inom lagens långa arm. Kanske FRA lyssnar :).

Iom AppStore så har ju Apple, så att säga, gjort sig av med orsaken till att folk skulle vilja jailbreaka. Visserligen, som flera tagit upp så finns det applikationer som skulle behöva köras i bakgrunden (MMS) som Apple inte kommer tillåta att säljs eller delas ut via AppStore.

Jag vet inte om denna lilla text är något som man får ut något vettig från. Jag hade så mycket jag ville tillägga så jag vet inte om jag fick någon sammanhängande text.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-08-01 19:00

Jag är så trött på dessa morlapredikningar om iphone hit eller dit... håller med föregående talare det har spårat ur... det är tillåtet att tala om jailbreak här och har varit länge.... nån gång har väl moderatorerna tagit ställning så.... vad är problemet.. Ska de häva beslutet nu...?

Låt de som vill jailbreaka göra det ifred... om någon tjänar pengar på det so be it.... Någon har väl tjänat tidigare på Iphone.....

Trött blir man på detta.... memo till mig "MATA INTE TROLLEN!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 19:37

Jag förstår heller inte riktigt problemet. Det är tydligt att det är väldigt många som vill diskutera hackade iPhones. Och det är en Apple-produkt. Så varför skulle man inte kunna prata om det på Sveriges största Apple-forum, 99.se?

Bra idé att lägga till ett underforum. Förslagsvis ett forum för hackade Apple-produkter? Hackade Apple-TV och moddade PC-burkar? Dock håller jag med trådskaparen om att detta borde skiljas från den vanliga iPhone-delen, där vi som inte har lusta att hacka våra Apple-maskiner kan hålla till.

Vad gäller iFun så är det en kalasbra ställe att hitta info och få hjälp med sin iPhone. Det verkar vara en sajt med samma höga kvalitet som 99mac. Och det är väl inte så konstigt att det bla är Björnström som ligger bakom. Han har ju ett finger med i de flesta Svenska Apple-relaterade sammanhang verkar det som. Han är kreativ, energisk och kvalitetsmedveten vilket bara är bra för apple-communitiet (stavning?) i lilla Sverige. Det är en jäkla skillnad jämfört med de dammiga MUGarna som fanns förut!

Vad jag tycker möjligen kan förbättras är att Martin&Co kanske skulle vara tydligare med att visa vilka roller de har i olika sammanhang genom att tex visa vilka som står bakom tex iFun (det står ingen avsändare, namn eller dylikt vad jag kan se på www.ifun.se). Jag tror mig förstå att deras tanke möjligen handlar om att differentiera varumärken, men det är viktigt för deras cred med transparans. IMHO.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 21:40

Ok, sammanfattning... jag startade tråden och var borta över dagen och den växte snabbt, klart snabbare än jag trodde.
Finns folk som står på "bägge" sidor av linjen trots att jag själv inte ville försöka rita upp nån linje.

Däremot finns det många som fört en diskussion, det är trots allt ett diskussionsforum, på ett bra sätt och försöker komma till lösningar på något som många finner som problem.
Det tråkiga är att många moderatorer enbart intar försvarsställning än att försöka förstå problemet om vi nu skall kalla det ett problem.

Jag startade tråden för att jag ville ha en diskussion om det som jag ser som ett problem, nämligen att de flesta trådar om iPhone infekteras av snack om jailbreak hela tiden.
Ett av de sämsta alternativen jag sett är att vi skall skriva i topic (ej jailbreak) eller dylikt för varför skall vi som använder produkten som det var tänkt visa att vi faktiskt gör det... borde det inte vara tvärtom?

Sen hur det skall lösas, om det skall lösas, är ju något jag tänkte man kunde diskutera om.

Adrian B: Det jag irriterade mig på vad gäller ditt första svar var att du så demonstrativt försökte döda tråden direkt istället för att vara med och skapa en diskussion. Moderatorer skall vara opartiska utan jobba för forumets välbefinnande, inte i egenintresse.

Orsaken till att jag tagit upp detta är för att jag själv är en flitig besökare till forumet men har funnit mig själv sitta och svära mer o mer över folk som drar upp jailbreaking / sim-upplåsning i varje jä**a tråd.

Däremot är jag långt ifrån någon som vill förbjuda ämnen.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-08-01 21:56

Ta inte åt dig... det hade spårat ur långt innan den här tråden skapades...

Jag tycker oxå det är smått konstigt att jailbreak hack är rumsrent när annat inte är det...

Men vi befinner oss i ett sånt system så det är bara att gilla läget.

Det är väll upp till moderatorer att flytta på inlägg i trådar som inte hör dit.. så tala med dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 22:10
Ursprungligen av sid.64:

Det är väll upp till moderatorer att flytta på inlägg i trådar som inte hör dit.. så tala med dem.

Det var det jag försökte med den här tråden eftersom den är placerad i feedback... men än så länge verkar tyvärr moderatorerna vara de som är minst villiga till diskussion.

Alltså, missförstå mig rätt, jag tycker moderatorerna här gör ett toppenjobb vanligtvis och därför bjöd jag in till en diskussion om ett ämne jag irriterar mig på i ett annars väldigt bra och trevligt forum. Det är mycket sällan jag stöter mig med moderatorer överhuvudtaget och synnerligen sällsynt att jag går i klinch med moderatorer här... men tydligen ligger jailbreakade iPhones alldeles för nära deras egna hjärta.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-08-01 22:18
Ursprungligen av Trineo:

Det var det jag försökte med den här tråden eftersom den är placerad i feedback... men än så länge verkar tyvärr moderatorerna vara de som är minst villiga till diskussion.

Alltså, missförstå mig rätt, jag tycker moderatorerna här gör ett toppenjobb vanligtvis och därför bjöd jag in till en diskussion om ett ämne jag irriterar mig på i ett annars väldigt bra och trevligt forum. Det är mycket sällan jag stöter mig med moderatorer överhuvudtaget och synnerligen sällsynt att jag går i klinch med moderatorer här... men tydligen ligger jailbreakade iPhones alldeles för nära deras egna hjärta.

Vi får kolla upp möjligheten med en underkategori. Det har varit på tapeten tidigare.

Varför det har varit lite tyst just nu ikväll är för att de flesta är nog ute på krogen.

OT. Krogen? Vad är det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 22:38

Jetwash: Det är bra att alternativ diskuteras, det visar ju faktiskt på att även ni ser det som ett problem...

Krogen... har glömt vad det är... ligger och myser med min 6 dagars bebis.

  • Medlem
  • 2008-08-01 23:37

Jag bryr mig faktiskt inte speciellt mycket om det diskuteras jailbreak, modifieringar etc av iPhone, men var lite nyfiken så jag kollade licensavtalet som medföljde iPhonen när jag köpte den... Efter en snabb tolkning tycker jag det verkar som det är olagligt att kopiera, dekompilera, dekonstruera, disassemblera, avkryptera och modifiera programvaran i iPhonen se bifogad bild tagen ur licensavtalet, eller hur ska man annars tolka det?

Bevaka tråden