Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar MacBook Air av detta eller måste jag välja MacBook?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den snabbare av dem, med ssd.

akerstrom, har du märkt av något av "avstängd-kärna-när-det-blir-varmt"-buggen? Funderar också på en mba. Dock kommer jag inte köpa den här utan utomlands..

Nix, ingenting. Funkar finfint

Låter kanon. Är verkligen sjukt sugen på en lätt bärbar. Ska iväg och träna kampsport i Korea och Japan så man vill ha lätt packning!

Ursprungligen av gabrielp:

Låter kanon. Är verkligen sjukt sugen på en lätt bärbar. Ska iväg och träna kampsport i Korea och Japan så man vill ha lätt packning!

Cheap Mac OS X: MSI Wind Running Mac OS X Also Thinks It's a Mac Pro

Så din seriösa rekommendation till en kille som står och väljer mellan en MBA och en MBP är att skaffa en apaful koreabyggd PC och sedan köra ngt ihophackat MacOSX86 på den.

Jag har retat mig rätt länge på din antimaciga och det här var väl spiken i kistan.

Ursprungligen av Goflorp:

Så din seriösa rekommendation till en kille som står och väljer mellan en MBA och en MBP är att skaffa en apaful koreabyggd PC och sedan köra ngt ihophackat MacOSX86 på den.

Jag har retat mig rätt länge på din antimaciga och det här var väl spiken i kistan.

Måste du ta allt så alvarligt hela tiden? Självklart var detta inte meningen med inlägget utan mer en rolig parantes...

Jisses!

Ursprungligen av Gilbert 2:

Måste du ta allt så alvarligt hela tiden? Självklart var detta inte meningen med inlägget utan mer en rolig parantes...

Jisses!

OK, fredspipa. Jag överreagerade rejält där.

Fast kram får du inte, det blir för omanligt

Ursprungligen av Goflorp:

OK, fredspipa. Jag överreagerade rejält där.

Fast kram får du inte, det blir för omanligt

Cool

Ursprungligen av Gilbert 2:

Måste du ta allt så alvarligt hela tiden? Självklart var detta inte meningen med inlägget utan mer en rolig parantes...

Jisses!

Det där är så typiskt Mac-forum. Man kan inte säga någonting som inte hyllar Apple utan att få en avhyvling. Folk har ingen distans till den image de försöker köpa av Apple.

Senast redigerat 2008-08-18 11:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 10:08
Ursprungligen av gabrielp:

Det där är så typiskt Mac-forum. Man kan inte säga någonting som inte hyllar Apple utan att få en avhyvling. Folk har ingen distans till den image de försöker köpa av Apple.

Snack, handlar inte om det. Att tro att vi köpt Apples image är bara larvigt. Vi använder Mac för att det är bättre än PC och får vårt jobb gjort snabbare.
Det handlar om att Gilbert med jämna mellanrum snackar sig varm om Windows och PC. Sluta vinka det så extremt och ta det för av det är. Gilbert kapar tråden och tipsar om en PC i ett macforum där medlemmen har frågor om en MBA.

Ursprungligen av gabrielp:

Det där är så typiskt Mac-forum. Man kan inte säga någonting som inte hyllar Apple utan att få en avhyvling. Folk har ingen distans till den image de försöker köpa av Apple.

Vilket skitsnack gabrielp, bara för att folk reagerar när någon vid upprepade tillfällen visar sin aversion mot mac så betyder det inte att man inte har distans.

I den här tråden säger till exempel en sådan person att mba inte går att rekommendera till någon... Jag, som har en själv till skillnad från personen i fråga, VET att den är ruskigt bra på det den är bra på. Min fördelning över användandet på mina datorer är, sedan jag köpte mba;

mbp:15 %
mba:50 %
mac pro:35 %

Att mba ligger så pass högt beror på att jag använder den till "allt" mailande, surfande, knäarbete tack vara att den är så smidig och alltid finns i närheten. Den har övertagit det mesta från mbp (förutom fotoarbete) och lite från mac pro (där jag kör mest fotoarbete och filmredigering).

mba är en jäkligt bra dator, punkt slut!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-14 10:30

Fasen blir nästan till att gå och köpa en MBA snart om det inte blir någon uppgradering inom en snar framtid?

Det var ett tag sen man skrev i denna tråden....

Man kan faktiskt inte välja mellan en MBP och en MBA! En MBA har mindre prestanda och mindre portar och (lite) lägre pris. Det innebär att man slipper den större formfaktorn och den högre vikten om man inte behöver prestanda och portar.

Varför skulle man då köpa en MBP?

Och behöver man de grejorna så kan man ju inte köpa en MBA!?

Det är ju olika datorer, för olika ändamål!! Eller hur tänker ni som står i valet och kvalet??

Jag tror det är bättre att börja i andra ändan och fråga sig själv vad man verkligen behöver för funktioner och var man tror sig vilja använda dator.

Lycka till...

PS. Jag har en MBA och är mycket nöjd med den, men skulle aldrig klara mig med den som enda dator.

Hoppar in i denna gamla tråd istf att skapa en ny, det kanske glädjer någon...

Är lite sugen på att byta min MacBook5,1 (2,0 GHz och 4 GB RAM) mot en 13" MacBook Air (1,86 GHz och 4 GB RAM), mest för SSD och för att den är så läcker, samt för att hålla värdet rullande.

Frågan är då om prestandan håller. Allt flyter nu perfekt på min MacBook med Mac OS X 10.5. Processorn i MBA är ju något långsammare men å andra sidan har den ju SSD.

Min bärbara är helt dedikerad till en arbetsuppgift som jag utför med Adobe CS3 (Photoshop och InDesign) och en del mindre resurskrävande program.

Någon som kör CS3 på nya MacBook Air?

  • Medlem
  • 2011-02-01 17:32

Jag hade en likadan burk fast med 2,4 GHz, jag märker ingen skillnad alls. CS3 är inte så krävande med dagen datorer. KÖP!

Låter bra. Några andra begränsningar i airen som jag inte tänkt på?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-01 17:59
Ursprungligen av Mutant:

Låter bra. Några andra begränsningar i airen som jag inte tänkt på?

Lite sämre batteritid, färre anslutningsmöjligheter, ingen inbyggd dvd-enhet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-02-01 20:08
Ursprungligen av Mutant:

Låter bra. Några andra begränsningar i airen som jag inte tänkt på?

Nya MBA har inte bakgrundsbelyst tangentbord. Vet inte om det är en "deal breaker" för dig, men personligen är det något som jag vant mig vid och som jag helst inte vill leva utan.

Mmm, borde man kunna leva med. Då är frågan vad en MacBook (13-inch Aluminum Late 2008) är värd... 5500-7000 kr enligt avslutade auktioner på Tradera... blir en del i mellanskillnad ändå...

Det har inte min MacBook heller

Grejen med MacBook Air är lite samma som med iPad när den kom, det är ju inte riktigt en dator för alla ändamål.

Jag har precis köpt en 11" 64GB just för att den är så liten, men större än min iPad, mindre än min MacBook, min MacBook Pro och min iMac...

Alla datorer har olika användningsområden just för att de är så olika.

Någon som använder sin Air till att rita i CAD? Klarar den av större 2D-ritningar? Vilken modell har du i så fall?

Bevaka tråden