Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes skapar dubbla filer när jag lägger in en mapp

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jogin:

Windows-användare ääälskar att filhantera (men bara det de är vana vid att filhantera, inte epost, exempelvis).

Inte bilder, mappar eller andra filer på skrivbordet heller

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-24 15:36
Ursprungligen av nikenbole:

Okej, så då säger vi att jag ska ha in 5GB mp3or på min spelare.. då ska jag altså för att nu ge fan i det gå in i en mapp, markera 20 mp3or o dra in.. vänta på att dom e klar.
O sen gå in i nästa mapp o göra samma sak?

Jag har tyvärr ingen smidig lösning åt dig. Använd iTunes, det är nog ungefär så smidig lösning som jag kan komma på. iPod/iPhone-ägare på Windows har det inte lätt. Skaffa en Mac så slipper du problemen, men det kanske inte är aktuellt...

I annat fall så kanske din smidigaste lösning är att göra iTunes snabbt och smidigt (och använda det istället för Winamp), för vissa har ju inte problem med iTunes på PC heller. Har Googlat lite och det verkar som att Norton kan göra iTunes segt exempelvis.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-24 16:04

Om du bara vill lägga in musik på en iPhone/iPod så har ju Winamp stöd för det själv annars. Då slipper du iTunes helt och hållet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-24 16:57
Ursprungligen av Davey:

Om du bara vill lägga in musik på en iPhone/iPod så har ju Winamp stöd för det själv annars. Då slipper du iTunes helt och hållet.

Har Winamp? Oj, det visste jag inte. Men se där, då finns ju en smidig lösning iaf!

Ursprungligen av Davey:

Om du bara vill lägga in musik på en iPhone/iPod så har ju Winamp stöd för det själv annars. Då slipper du iTunes helt och hållet.

Vart då?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-24 17:39
Ursprungligen av nikenbole:

Vart då?

Ingen som helst aning. Vet bara att andra löst det så. Själv använder jag iTunes och har inte ens en iPod, så det är lugnt för mig.

http://www.mlipod.com/

Hehe, jo han e Windowsanvändare, men jag undrar om du inte missförstår vad jag försökte förklara. Han (o jag med) skulle gärna låta Itunes sortera mappstrukturen om den gjorde som jag/vi/han vill. Det är väl inget konstigt? Vissa andra mediaspelare läser inte på samma sätt som Ipod och då kan det vara bra att ha album separata med filer och inte som Itunes artist/album/låt.
Detta är en typisk Apple-ska-bestämma-grej som jag hoppas nån kan lösa eftersom Itunes är grymt bra på allt annat.
Jag har liknande problem på jobbet där it-avdelningen (Volvo/Ford) ibland bara svarar att systemet fungerar så och det går inte att ändra. Bullshit, säger jag. Kan man flyga till månen kan man väl programmera datorer hur man vill. Det är väl vi människor som ska bestämma våra arbetssätt och inte maskinernas (och Steve Jobs) begränsningar.

Ska tillägga att mitt Itunes-bibliotek sorteras av Itunes, men jag förstår kritiken...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-25 08:17
Ursprungligen av Alphonze:

Detta är en typisk Apple-ska-bestämma-grej som jag hoppas nån kan lösa eftersom Itunes är grymt bra på allt annat.

Det handlar inte om vem som ska bestämma, det handlar om att slippa göra trista saker som man inte behöver göra.

Och, som sagt, man kan bara kryssa i/ur en ruta i inställningarna i iTunes så får du "bestämma" hur filerna ska hanteras (och hantera alla problem med det också).

Jag fattar inte hur man kan bry sig om mappstrukturen när det gäller musik i iTunes. Musiken i iTunes är till för att spelas och när man spelar det kan man söka efter det utan att behöva bry sig om några jävla mappar. Bland annat därför är iTunes så genialt - man slipper leta efter låtarna på sin sura hårddisk! Usch! Usch, usch för sökande i lokala mappar! Heja kraftfulla sökningar i programvara!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 09:14
Ursprungligen av henkebarn:

Jag fattar inte hur man kan bry sig om mappstrukturen när det gäller musik i iTunes. Musiken i iTunes är till för att spelas och när man spelar det kan man söka efter det utan att behöva bry sig om några jävla mappar. Bland annat därför är iTunes så genialt - man slipper leta efter låtarna på sin sura hårddisk! Usch! Usch, usch för sökande i lokala mappar! Heja kraftfulla sökningar i programvara!

Som sagt, man kanske har en annan spelare än en iPod och ändå vill använda iTunes till att hålla koll på musiken. Då kan det bli krångligt att hitta låtarna i mappstrukturen. iTunes är INTE ALLTID optimalt som vissa här verkar tro. Visst det fungerar bra om man bara har sina låtar till iTunes och en iPod men skall man göra annat med dom också så fungerar det inte alltid så smidigt.
Jag låter själv inte iTunes sortera min musik utan har koll på det själv. Blir mycket enlkare när man vill kopiera över låtar till tex USB minne och ta med sig till jobbet.
(Däremot har jag kopplat folder actions till mina kataloger så att det automatiskt läggs till i iTunes när jag droppar någonting i en kataloger)

Ursprungligen av kainen:

Som sagt, man kanske har en annan spelare än en iPod och ändå vill använda iTunes till att hålla koll på musiken. Då kan det bli krångligt att hitta låtarna i mappstrukturen.

Högerklicka på låten i iTunes, och välj "Visa i Finder" (eller "Visa i Windows Explorer" om man kör Windows). Så kommer du direkt till den mappen där låten ligger. Inte så krångligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-25 13:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Högerklicka på låten i iTunes, och välj "Visa i Finder" (eller "Visa i Windows Explorer" om man kör Windows). Så kommer du direkt till den mappen där låten ligger. Inte så krångligt.

Inte för ett spår. Men om du ska ha sjuttiofem stycken då? Blir det krångligt? iTunes borde ha en exportfunktion för detta ändamål.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 13:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Högerklicka på låten i iTunes, och välj "Visa i Finder" (eller "Visa i Windows Explorer" om man kör Windows). Så kommer du direkt till den mappen där låten ligger. Inte så krångligt.

Jo det är ju det det är om man vill välja 715 låtar från 42 olika kataloger
Och att man vill kopiera hela mapparna som låtarna ligger i. Det är bara att inse, iTunes kan inte allt.

(Jag kör mac)

edit: Alltså man kan ju markera massa låtar i iTunes och sedan dra dom till en mapp... problemet ligger i att om man vill få med mapparna som låtarna man kopierar ligger i... det går inte, om man inte tar en mapp i taget och vem orkar göra det när man vill kopiera ett gäng mappar?

edit2: Alphonze: Exakt, oftast är lösningarna dock grymmt bra och smidiga men vill man göra på annorlunda sätt av någon anledning då blir det ofta jättekrångligt.

Ursprungligen av kainen:

Jo det är ju det det är om man vill välja 715 låtar från 42 olika kataloger

Jovisst, men så var inte problemet presenterat. Du sa bara att det var krångligt att hitta i mappstrukturen. Som man frågar får man svar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-25 13:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jovisst, men så var inte problemet presenterat. Du sa bara att det var krångligt att hitta i mappstrukturen. Som man frågar får man svar.

Alla utom du förstod dock vad han menade.

Ursprungligen av kainen:

Som sagt, man kanske har en annan spelare än en iPod och ändå vill använda iTunes till att hålla koll på musiken. Då kan det bli krångligt att hitta låtarna i mappstrukturen. iTunes är INTE ALLTID optimalt som vissa här verkar tro. Visst det fungerar bra om man bara har sina låtar till iTunes och en iPod men skall man göra annat med dom också så fungerar det inte alltid så smidigt.
Jag låter själv inte iTunes sortera min musik utan har koll på det själv. Blir mycket enlkare när man vill kopiera över låtar till tex USB minne och ta med sig till jobbet.
(Däremot har jag kopplat folder actions till mina kataloger så att det automatiskt läggs till i iTunes när jag droppar någonting i en kataloger)

Precis, tack, nån som äntligen förstår. Kan man sen ställa in i Itunes hur man själv vill att mappstrukturen ska se ut så kan man enklare dra-o-släppa till vilken målenhet som helst, med den mappstruktur målenheten mår bäst av, alltså inte enbart Ipod eller enheter som läser id3-taggarna enl senaste std.

Det är så "Macigt" att bara köpa Jobs idéer utan att se att kompromissalternativ existerar. Det är samma med Ipods frånvaro av en manuell eq. Ipodens förinställda lägen är oftast kass. Apple kan bli bättre.

allrighty on topic en sväng då btw..
Jag kör numera dubbeldrag n drop för itunes funkar fan inte normalt för mig .. det hakar sig o jävlas, drar iväg cpu använingen åt helsike och segar ned hela jävla datorn. När senaste uppdateringen kom så hoppades jag på att det skulle fixa sig men icke.. så nu gör jag så här..

Släpper mina mappar i itunes biblioteket.. och av NÅN anledning så blir det INTE dubbla filer där. Sen får jag släpa över dem till iphonen från itunes biblioteket.

Varför gör den jäveln så? itunes biblioteket borde väl tekniskt sett funka exakt som iphonen?

Först frågor: Vad menar du med "släppa in mappar"? Från var? Till var? Menar du Itunes bibliotek i programfönstret eller menar du Itunes skapade mappstruktur på datorn? Varför skulle det bli dubbla filer alls?

Är ditt Itunes inställt på att INTE sortera mappstrukturen på datorn så skapas enbart en länk till den plats där du har själva filerna (där du drog mappen från). Om du däremot har Itunes inställt på att ta hand om och sortera mappstrukturen så blir det en ny kopia av filen i Itunes Music-mappen.

Mappstrukturen skapad av Itunes på datorn är inte likadan som den mappstruktur som skapas på Ipod/Iphone. På spelarna är mappsystemet "kodat" så att du inte enkelt kan se filerna och filnamnen direkt via Finder eller Windows Explorer.
På datorn sparas filerna helt synligt med Artistnamn/Albumnamn/Låttitel.mp3. På spelarna däremot kodas mappnamnen om till tex F01, F02 etc och i mapparna ligger själva musikfilerna till synes helt slumpmässigt med filnamn som t.ex. KYTR.mp3, RTES.m4a etc...

Förstod jag din fråga rätt?

om du kikat i början på tråden som jag skapade av anledning till att jag inte visste varför i helsefyr itunes släpade in dubbletter på min iphone om jag släppte en mapp ifrån utforskaren i windows rakt på iphonen i iTunes.

Kort sagt så var problemet att om man släppte en mapp med en playlist i, PÅ iphonen så drog den över alla låtar 2ggr och man fick dubbelt så många låtar som det skulle vara i albumet..
Righty, då är det avklarat.

Sen har vi gått lite fram o tillbaka i tråden om hur man "ska" använda itunes.. jag har 1. Inte någon mapp på datorn för itunes musik 2.låter ej itunes hantera min musik och 3. Har inte "kopiera filer till itunes biblioteket" ibockat.
Yes?

Nu vill jag inte höra det folk skriver åt mig hela jävla tiden "använd itunes o spela musik!" "låt itunes hantera din musiksamling!" "mac är bäst!" ra ra ra..
Mac är jättefint, iTunes är skitbra för de flesta. Men för MIG på min PC med XP i så funkar inte itunes lika bra att hantera min musik uppspelning som med winamp för min del. Jag vill ha min musik i den mappstruktur jag lagt upp för att lätt hitta min musik OCH dela med mig med den över mitt nätverk till diverse mediaspelare/servrar/klienter.
NU TILL PROBLEMET.

Det jag gör, är släääpa en mapp från explorer, vilket innehåller playlists... Över itunes.. itunes öppnas... jag släpper mappen på fliken till vänster som det står "musik bibliotek" eller va fan de nu står. Och då läses musikfilerna in och id3 taggarna kikas på.
HÄR funkar det som det ska. Inga dubletter eller nånting alls.

Men släpper jag nu samma mapp direkt på min iphone... så skapar den dubletter av mina filer på iphonen.

Så för att lägga över mycket musik samtidigt nu så får jag 1. släppa musiken på musik biblioteket och sen dra den därifrån och 2. släppa den på iphonen.

Inte hela världen för mig då det går snabbare att lägga in bildmaterial osv på den "lokala" delen än direkt på iphonen.

hmmm kom på själv nu efter jag skrivit detta inlägg att gör den dubletter för att den kopierar filerna? den gör ju inte det om ja släpper den i itunes biblioteket.
Iallfall.. vet nån någon lösning som inte involverar att jag tar bort mina playlists alternativt använder itunes fullt ut så blir jag lycklig

Edit:
jävla morgon.. här klagar jag på att folk inte läser mina inlägg när jag inte läst deras. bra svar alphonze, helt rätt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-08 09:29

nikenbole: Måste du dra över hela mapparna då, räcker det inte om du drar playlistfilerna direkt till din iPhone? då borde det inte bli dubletter?

Ursprungligen av kainen:

nikenbole: Måste du dra över hela mapparna då, räcker det inte om du drar playlistfilerna direkt till din iPhone? då borde det inte bli dubletter?

Det har ja testat o de skumma är att iphonen VÄGRAR ta bara playlist filen. Den säger nåt i stil med "filformatet stöds ej" när man släpar in en.

Får väl leva med problemet, men om en lösning finns så tar jag gärna emot den
Jag kan väl inte vara ensam på forumet som gör så här?

Var kommer de där playlist-filerna ifrån och varför ligger de i mapparna?

Ursprungligen av Alphonze:

Var kommer de där playlist-filerna ifrån och varför ligger de i mapparna?

För att han använder WIndows och Winamp, som inte fungerar som iTunes gör. Istället för att söka i iTunes brukar WInampanvändare dra filer från mappar till spelaren. (Men jag tror att man kan trycka CTRL+J för att söka i Winamp).

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-08 13:06
Ursprungligen av henkebarn:

För att han använder WIndows och Winamp, som inte fungerar som iTunes gör. Istället för att söka i iTunes brukar WInampanvändare dra filer från mappar till spelaren. (Men jag tror att man kan trycka CTRL+J för att söka i Winamp).

Funkar med nån av FXX Tangenterna också... typ F3 eller F4 har jag för mig.
Nyaste winamp kör ju nått databasstuk på låtarna också (om man vill), kör det på en PC på jobbet... dock inte alls lika bra som iTunes. Stökig layout och inte speciellt snyggt upplagt men det funkar

Ursprungligen av henkebarn:

För att han använder WIndows och Winamp, som inte fungerar som iTunes gör. Istället för att söka i iTunes brukar WInampanvändare dra filer från mappar till spelaren. (Men jag tror att man kan trycka CTRL+J för att söka i Winamp).

Jo, jag fattar nästan det, men jag fattar inte varför dessa, av Itunes oläsliga(?), filer skapar dubletter på Iphonen. Helt sjukt.

Ursprungligen av Alphonze:

Jo, jag fattar nästan det, men jag fattar inte varför dessa, av Itunes oläsliga(?), filer skapar dubletter på Iphonen. Helt sjukt.

Ja det är helt jävla skadat faktiskt måste jag säga. lixom okej om den läser först in playlist filen och plockar filerna från den listan och sen går vidare med resten av innehållet i mappen, alltså mp3orna och lägger in dem en gång till.

Men det är ju helt knasigt att den vägrar ta playlisten när jag drar BARA Den dit

Tycker att itunes a najs för att lägga till bildmaterial och editera id3 taggarna tex, för då vet man att det blir rätt. Winamps databas mojs e ju redigt rörigt o jobbigt.

jag kör oldschool PC användar stuket jag.. Total commander med en vettig mappstruktur + valfri mp3 spelare. Hade inte behövt vara winamp igentligen men inte hittat nån som funkar lika bra, sen är man ju van den också.

i varje album jag har så har jag en playlist fil för alla mp3or i den mappen. så istället för att tex spela mapp så dubbelklickar jag bara på första filen och startar hela albumet i winamp.

Vilket program skapar dessa playlistor? Winamp?
(Och om det nu är det så har jag, precis som du Nikenbole, mycket svårt att förstå hur Itunes, som inte kan läsa dem, ändå kan skapa dubletter...)

Du får nog fortsätta med din dubbel-drag-n-drop, tyvärr...

...eller skit i Itunes och skaffa nån tredjepart som kan skyffla filer till Iphone. Går det inte med Ephod eller likn.?

...eller skit i annat och låt Itunes skapa mappsystemet. Du kan ju koda/tagga album som "Samlingar" och då lägger sig olika artisters låtar i samma mapp.

(jag vet vad du tycker men jag vill bara retas lite )

Bevaka tråden