Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro väcks automatiskt ur vila, vad göra?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-03 12:11

OM det nu skulle vara så att det är TC som gör att den vaknar så låter det jättekonstigt, varför skulle enheten väcka datorn för att ta backup på filer som inte behöver tas backup på precis som Goflorp skriver. Dessutom, om det nu var TC som väcker datorn så borde den ju också kunna sätta tillbaks den i sleep läge efteråt men nej.

Det enda jag har anslutet via nätverket är TC och till denna mitt telia ADSL modem. Mycket konstigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-03 12:51

Jag har förvisso min dator kopplad till en TC nu, men jag har inte haft problemet med att den väcks på länge nu.

När problemet var vanligare hade jag ingen TC, så jag skulle inte skylla på den. Möjligtvis skulle det var min Netgear-router som är boven, men det känns långsökt.

Ursprungligen av hugin:

........Möjligtvis skulle det var min Netgear-router som är boven, men det känns långsökt.

Jag skyller allt inkl mjölkpriset och Spanska inbördeskriget på Netgears routrar

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-03 17:37
Ursprungligen av Goflorp:

Jag skyller allt inkl mjölkpriset och Spanska inbördeskriget på Netgears routrar

Heh. Jag har faktiskt inte haft några problem alls, över huvud taget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 15:13

Mina datorer vaknar ofta när man tänder och släcker lampor.

Min gissning är att det uppstår någon form av strömspik som får USB-hubben eller någon annan apparat att starta om, varpå datorn vaknar eftersom den vaknar när något kopplas in i USB-porten.
Man kan ju t.ex. se hur lampor i ett rum blinkar till när man sätter på dammsugaren, så något måste det ligga i min gissning.

Ibland vaknar datorn helt plötsligt utan synlig anledning. Antagligen har då en strömspik uppstått av någon annan orsak.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-04 23:32

Jag bytte i stort sett de lampor som jag har på i lägenheten till lågenergilampor i samma veva som jag kryssade ur "vakna för åtkomst... bla bla" kanske därför den har slutat vakna också, kanske får kryssa i det igen och se om det påverkar... hehe

Bevaka tråden