Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileMe är live nu

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-07-13 11:40

Det är skumt.. för mig funkar synkroniseringen mellan alla mina datorer samt mail, men jag kan inte ens logga in på webben. Får bara meddelandet

Invalid member name or password.

Detta är med ett trial-konto (som de har reserverat 1160,89 kr för). Någon annan som har samma problem? Jag har sett att några av er har kommit in och att det har funkat "sådär", men så här har det varit för mig sedan i fredags. Det funkar inte alls!

Börjar tro att det är något annat som är fel med mitt konto..

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-07-13 16:17
Ursprungligen av jonasn:

Det är skumt.. för mig funkar synkroniseringen mellan alla mina datorer samt mail, men jag kan inte ens logga in på webben. Får bara meddelandet

Invalid member name or password.

Detta är med ett trial-konto (som de har reserverat 1160,89 kr för). Någon annan som har samma problem? Jag har sett att några av er har kommit in och att det har funkat "sådär", men så här har det varit för mig sedan i fredags. Det funkar inte alls!

Börjar tro att det är något annat som är fel med mitt konto..

Kan tillägga att jag har provat att återställa mitt lösenord, samt skrivit in användarnamnet både med och utan @me.com (enligt instruktionerna ska det vara utan).

Nej mobileme funkar inte helt klockrent känns det som. Massa folk har fått "Mac OS X Update For MobileMe v1.1" men så är det många som heller inte fått det. Jag har installerat 10.5.4 (som ska vara ett krav för uppdateringen) för länge sen men absolut inget händer.
MacNN | Apple offers MobileMe update, services still down

Har fått uppdateringen - webmail fungerar dock inte än utan hänger sig bara innan mailen visas,...

hm, alltså.. det har inte kommit någon uppdatering via programhanteran för oss svenskar än, och sålänge den inte dyker upp, så tänker jag icke testa tjänsten. Däremot tycker jag det är mycket lattjo att det tydligen kostar nästan 1200 kr, då är det ju nästan läge att köpa via Applestore för 799 kr istället, och aktivera när det väl fungerar med koden man får.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-12 12:51

Jo jag har uppdaterat via programhanteraren.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-12 14:05
Ursprungligen av thomk:

Jo jag har uppdaterat via programhanteraren.

När fick du hem uppdateringen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-12 14:14

I fredags mitt på dagen, men efter det har jag inte fått ngt till mina andra datorer, så man undrar ju lite vad som hänt efter det

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-13 11:36

Nu finns MobileMe i programuppdateraren

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-13 17:36

Jag har samma problem! Detta är ta mej fan Microsoftfasoner Apple!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-07-13 18:44
Ursprungligen av ahmedmo:

Jag har samma problem! Detta är ta mej fan Microsoftfasoner Apple!

Om inget annat så är det åtminstone skönt att inte vara ensam i båten.

Jag undrar dock hur Apple tänker kompensera mig för mina 1160 kr och 89 öre som de inte tycker att de har tagit från mig men som jag på grund av dem ändå inte kan utnyttja.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-13 19:47

Jag testade att återställa till ett längre lösenord och nu kan jag logga in, tyvärr finns inte mina kontakter etc synkade, fast det står så i Systeminställningar.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-07-13 22:29
Ursprungligen av ahmedmo:

Jag testade att återställa till ett längre lösenord och nu kan jag logga in, tyvärr finns inte mina kontakter etc synkade, fast det står så i Systeminställningar.

Oj, jag bytte från 7 till 14 bokstäver i mitt lösen och då kom jag också in! Kontakter, mail och sånt finns där men kalendern är inte helt 100%.

edit: den verkar inte synka smarta grupper i adressboken, vilket suger.

Nej! Vad idiotiskt av mig att vänta på mina "gratis" 60 dagar. Jag hade tänkt nyttja min .mac-trial då jag hade behov av den, men nu när det blev mobileme istället blev jag grymt sugen. Men nu måste jag betala/"betala" för det.

Synd att jag inte prövade tidigare.

Att "hålla" pengar från presumtivt MobileMe-köpande kunder i 60-dagar borde ge Apple en jävla fin ränteintäkt... Kanske är det till och med så dom har tänkt. Lurigt av dom i så fall.

Jag kommer inte in på mail i mobile me. Allt annat går bra, kalender, adressbok osv, men mail står bara och laddar i evigheter utan att något händer. bara en blank sida och ett snurrande hjul. Vad göra?

Samma här - men nu är sidan bara helt blank. Finns en tråd här om detta problemet :

Apple - Support - Discussions - Mobile Me Mail ...

Säga vad man vill om Me.com men är det inte lite väl mycke dom begär för tjänsten. Jag släppte mitt .Mac för ca 3 år sedan men ville bra gärna prova nya varianten de 60 gratisdagarna så jag hakade på från och med dag 1. Jag ville tro att det skulle ge mer och vara snabbare men enda nya som jag upplever är några snyggare ikoner.

Måste ställa mig frågan VARFÖR man ens ska bry sig om att stötta Apple när man kan göra minst lika snygga bildgallerier i Rapidweaver och få klart snabbare mailupplevelser med vanlig IMAP typ den som finns här via 99mac... i mitt tycke så suger "webbmail" rent generellt, men OK, fördelar med att synka datorerna och göra backup är inte fel... mnja, jag ställer mig redan nu tveksam till att ens bry mig om de kvarvarande dagarna av de 60 fria dagarna.

Personligen vill jag allt se en rejäl prestandahöjning om jag ska betala dubbelt så mycket som när jag betalar 450 kronor till 99 & Mantaray... min nedräkning av de 60 dagarna har börjat.

Senast redigerat 2008-07-14 14:17

Jag tycker priset är ok, har 60GB lagring (betalar extra) och funktioner jag gillar, som blivit bättre med .me. Vad jag hört ska prestandan vara förbättrad också men det är inget jag noterat den här helgen...

I följande länk angående att dom reserverar pengar finns följande att läsa:

MobileMe - Membership Agreement and Acceptable Use Policy

Credit Card Authorization

You may be asked to provide Apple with a credit card number from a card issuer that we accept in order to activate your Service. Apple may seek authorization of your credit card account prior to your first purchase to validate that you can charge the applicable fees to access the Service. This authorization amount is typically the equivalent of one US dollar ($1USD). It is not a charge but may appear to reduce your available balance by the authorization amount until your card’s next billing cycle. Please contact your card issuer if you have additional questions regarding when this amount will be removed from your statement.

Hmm.. viss skillnad mellan 1 dollar och ca: 1.200 kronor... undrar om dom vet vad dom håller på med.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 15:37

Hastigheten är lika dålig som den har varit hela tiden. Ingen förbättring.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-14 17:33
Ursprungligen av Olle@mac:

I följande länk angående att dom reserverar pengar finns följande att läsa:

MobileMe - Membership Agreement and Acceptable Use Policy

Credit Card Authorization

You may be asked to provide Apple with a credit card number from a card issuer that we accept in order to activate your Service. Apple may seek authorization of your credit card account prior to your first purchase to validate that you can charge the applicable fees to access the Service. This authorization amount is typically the equivalent of one US dollar ($1USD). It is not a charge but may appear to reduce your available balance by the authorization amount until your card’s next billing cycle. Please contact your card issuer if you have additional questions regarding when this amount will be removed from your statement.

Hmm.. viss skillnad mellan 1 dollar och ca: 1.200 kronor... undrar om dom vet vad dom håller på med.

Nu fick jag ett mail från apple att dom arbetar på felet och att man skulle få ett mail från dom när det är fixat..

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2008-07-14 16:04

1181:- har de reserverat från mitt konto... länge sedan jag har varit så här förbannad.

Ringde Apple Support, de sa först att de inte kunde hjälpa, begärde då telefonnummer till Svenska Apple och då skulle de skriva någon "supervisor report" så någon chef skulle ringa upp inom fyra timmar...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2008-07-14 18:25
Ursprungligen av iBjorn:

1181:- har de reserverat från mitt konto... länge sedan jag har varit så här förbannad.

Ringde Apple Support, de sa först att de inte kunde hjälpa, begärde då telefonnummer till Svenska Apple och då skulle de skriva någon "supervisor report" så någon chef skulle ringa upp inom fyra timmar...

Fyra timmar har gått - det där var nog bara en hövlig variant på "Fuck You!"

Jag är också rätt irriterad över att de har reserverat en stor summa pengar. Än mer irriterad blir man när man försöker hitta något vettigt e-post eller telefonummer. Är det tanken att man skall ringa till Apple Macsupport? Det är inget supportärende. Har någon något bra ställe att kontakta. Det borde ligga hos Apple att se till att pengarna frigörs. Har plockat bort Me för att se om det skulle hjälpa med det gjorde naturligtvis inte.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-07-14 18:21

Jag är j-vligt irriterad över att Apple inte fick arslet ur vagnen och skickade ut paket till oss som hade förbeställt på Apple Store INNAN Mobile Me aktiverades...det är måndag idag och jag har fortfarande inte fått min kod trots att jag beställde i slutet av juni...:mad:

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2008-07-14 18:24

Apple - Support - MobileMe

Klicka på någon av rubrikerna, längst ned t.ex billing&account så har du en mailknapp

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2008-07-14 18:29
Ursprungligen av iBjorn:

Apple - Support - MobileMe

Klicka på någon av rubrikerna, längst ned t.ex billing&account så har du en mailknapp

Fast jag tror man behöver ett me.com-konto för att kunna maila supporten. Har man cancelerat kontot så måste man kanske regga ett nytt - OCH FÅ EN TILL DEBITERING PÅ KONTOT....

Deppigt värre. Har inte Apple någon svensk support?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-07-15 17:01

Jag ringde till min banks (Nordea) kortservice i förmiddags och förklarade läget. Reservationen släppt efter 1,5 minut i telefonkö och ett ungefär lika långt samtal. Inga problem alls.

Men som jag tidigare sagt får gärna Apple kompensera på något vis. Om de inte klarar av att reservera $1, hur sjutton kan man förvänta sig att de klarar att dra rätt belop efter 60 dagar? Dessutom har tjänsten knappt gått att använda alls de första fem dagarna. Jag får fortfarande konstiga felmeddelanden på Windowsburken var 15:e minut.

Bevaka tråden