Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiering av material från andra sajter

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-09 16:27

Klart man skall ange vad klippet kommer ifrån. Svårt att avgöra hur trovärdigt det är annars.

En annan sida av ett annat mynt i samma hög, som jag ofta retar mig på, som du säkert är jätteintresserad av att i framtiden och i fortsättningen också reta upp dig på, är att folk alltför ofta länkar till fel källa (jeppe) eller inte anger vem de hittat nyheten hos. Den andra sidan av detta mynt är att det ofta inte anges vem som var den ursprunglige bloggaren (nisse).

Ofta så länkas det till någon svensk sida eller dylikt där någon jeppe på tveksam bloggsvenska har översatt en annan men utländsk jeppes blogginlägg där denne jeppe har rykt loss ett brottstycke eller två ur någon tidksrifts längre artikel och slängt dit en bitsk kommentar och lagt på en braskande Expressen-rubrik.

Ofta länkas det då till inhemsk jeppe, ibland även till utländsk jeppe. Men ofta är det inte någon jeppe som är den som faktiskt har grävt fram artikeln från tidskriften, utan nisse. Men nisse struntar utländsk och inhemsk jeppe i och vi får aldrig* reda på vilken utomordenligt intressant blogg som nisse har.

* Eller aldrig var ju väldigt sällan. I de ämnen som man råkar bli kär i eller åtminstone lite intresserad av hittar man ofta både nisse och jeppe, deras brorsa och morsa.

Ursprungligen av thevil:

En annan sida av ett annat mynt i samma hög, som jag ofta retar mig på, som du säkert är jätteintresserad av att i framtiden och i fortsättningen också reta upp dig på, är att folk alltför ofta länkar till fel källa (jeppe) eller inte anger vem de hittat nyheten hos. Den andra sidan av detta mynt är att det ofta inte anges vem som var den ursprunglige bloggaren (nisse).

Ofta så länkas det till någon svensk sida eller dylikt där någon jeppe på tveksam bloggsvenska har översatt en annan men utländsk jeppes blogginlägg där denne jeppe har rykt loss ett brottstycke eller två ur någon tidksrifts längre artikel och slängt dit en bitsk kommentar och lagt på en braskande Expressen-rubrik.

Ofta länkas det då till inhemsk jeppe, ibland även till utländsk jeppe. Men ofta är det inte någon jeppe som är den som faktiskt har grävt fram artikeln från tidskriften, utan nisse. Men nisse struntar utländsk och inhemsk jeppe i och vi får aldrig* reda på vilken utomordenligt intressant blogg som nisse har.

* Eller aldrig var ju väldigt sällan. I de ämnen som man råkar bli kär i eller åtminstone lite intresserad av hittar man ofta både nisse och jeppe, deras brorsa och morsa.

Håller med. Har sett att exempelvis Adrian ofta är duktig på att inkludera både en "läs mer"-länk till ursprungskällan och en "funnet via"-länk (där i Adrians fall Daring Fireball är klart överrepresenterad ). Försöker ta efter det själv.

Ursprungligen av Hagelin:

Håller med. Har sett att exempelvis Adrian ofta är duktig på att inkludera både en "läs mer"-länk till ursprungskällan och en "funnet via"-länk (där i Adrians fall Daring Fireball är klart överrepresenterad ).

Ja, sjukt överrepresenterat faktiskt. Så pass att jag numera tänker inte alltid länkar till just DF, det har liksom blivit normen

Upphovsrättslagen säger att man får citera sparsamt, ett par stycken, och tydligt ange källa.

Bevaka tråden