Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen från Macoteket

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är Mac värt pengarna? - 99.se

EDIT: Scrolla förbi Mac - PC -kriget...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 23:19

Kanske lite off-topic men en helt uppriktig fråga: Är det i stort sett ingen skillnad mellan minnen av olika märken vad gäller prestanda och stabilitet? Har de ungefär samma livslängd? Om det inte är någon skillnad så är väl det också något att säga. Att fråga erfarna personer vad de "tycker" om man inte hittar några entydiga fakta är väl annars ett ganska naturligt steg att ta.

Ursprungligen av sodemus:

Kanske lite off-topic men en helt uppriktig fråga: Är det i stort sett ingen skillnad mellan minnen av olika märken vad gäller prestanda och stabilitet? Har de ungefär samma livslängd? Om det inte är någon skillnad så är väl det också något att säga. Att fråga erfarna personer vad de "tycker" om man inte hittar några entydiga fakta är väl annars ett ganska naturligt steg att ta.

Ohh tack.. du hittate det som var meningen med frågan
ja lifetime warrenty vet jag iaf e ett måste om man skall köpa.. vilket menar Låång livslängd

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2008-07-07 00:15

Lite OT det här också, men vad innebär egentligen "Lifetime Warranty"?

Är det produktens livstid som avses (då känns garantin rätt meningslös, när produkten dör upphör ju garantin att gälla...), ägarens livstid, tillverkarens livstid (innan företaget läggs ner) eller någon form av statistisk livstid?

Förvirrad...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-07 00:40
Ursprungligen av petugg:

Lite OT det här också, men vad innebär egentligen "Lifetime Warranty"?

Är det produktens livstid som avses (då känns garantin rätt meningslös, när produkten dör upphör ju garantin att gälla...), ägarens livstid, tillverkarens livstid (innan företaget läggs ner) eller någon form av statistisk livstid?

Förvirrad...

Tjaa går tillverkaren i konkurs så kan man ju glömma all sorts garanti på produkten iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 00:47

Det här var baske mig den dummaste tråden på länge.

Ursprungligen av Konrad:

Det här var baske mig den dummaste tråden på länge.

Tycker jag inte..
se det sä här.. jag skall snart stopp 25000:- i en mac pro..
till det skall jag lägga 4600 på logic studio..

för att ha ram minne så jag klarar mig vill jag fylla alla slots med 1 gig minnen av god kvalitet utan att behöva betala apples hutlösa priser..

å då 25000:- e mycket för en odödlig som mig .. å jag har haft min del av problem "även kallat windows" så försöker jag gardera mig genom att ta reda på vilka minnen som är av just god kvalitet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 01:02
Ursprungligen av Mandraxon:

Tycker jag inte..
se det sä här.. jag skall snart stopp 25000:- i en mac pro..
till det skall jag lägga 4600 på logic studio..

för att ha ram minne så jag klarar mig vill jag fylla alla slots med 1 gig minnen av god kvalitet utan att behöva betala apples hutlösa priser..

å då 25000:- e mycket för en odödlig som mig .. å jag har haft min del av problem "även kallat windows" så försöker jag gardera mig genom att ta reda på vilka minnen som är av just god kvalitet.

Då kan du ju köpa minnen av exempelvis Macoteket, eller av den leverantör som du köper datorn av. Macoteket blåser inte folk genom att sälja dåliga produkter. Jag fattar inte varför du sitter och är skitnödig över vilka minnen du ska köpa.

för att det finns tillvärkare som inte klarat apples "certifiering" fult ut.. å jag har aldrig handlat något från makoteket.. och deras minnen är no-name brand.. vilket gör att man undrar hur dom är

men anser nog att du inte behöver utrycka dig så ovänligt bara för att någon som sparat 6 månader för att köpa en mac pro vill försäkra sig någorlunda.

Ursprungligen av Mandraxon:

för att det finns tillvärkare som inte klarat apples "certifiering" fult ut.. å jag har aldrig handlat något från makoteket.. och deras minnen är no-name brand.. vilket gör att man undrar hur dom är

Jag är övertygad om att en auktoriserad Apple-återförsäljare inte säljer "dåliga" minnen. Det skulle kosta dem alldeles för mycket, både i rena pengar och i dåligt rykte och badwill.

Men här har du ett annat alternativ att titta på: Kolla Macdata. Där får du 2x2GB Kingston för 1711 kr. Dels är det ett namngivet märke, och dels är det ett par hundralappar billigare.
De har också 2x2GB av märket One för 1125 kr, vilket är nästan halva priset jämfört med Macotekets no-name.

Ursprungligen av Mandraxon:

...någon som sparat 6 månader för att köpa en mac pro vill försäkra sig någorlunda.

Det låter som om hela ditt köp står och faller med vilka minnen du väljer. Minnena är väl typ 5% av investeringen. Varför ifrågasätter du inte de andra 95 procenten? Moderkort, processorer, hårddisk, grafikkort, brännare, osv...

Om du nu, mot förmodan, skulle ha sådan otur att minnena skulle gå sönder efter ett par år, så får du väl ta strid med säljaren och/eller tillverkaren då, eller kanske bara gå ut och köpa nya för några hundralappar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 01:22

Blir lite osäker nu, men kan inte Logic "bara" använda 4GB fortfarande?

Ursprungligen av DaPhox:

Blir lite osäker nu, men kan inte Logic "bara" använda 4GB fortfarande?

Logic pro klarar i dagsläget bara av att få 2,97 gig (tror jag) minne av os X .
men Exs24 har i logic studio8 fått funktionen att ha en egen minnes bufert som inte påvärkar logics minnes buffer. så 2,97 för logic sen 3 gig för exs24 det e 6 gig å 2 gig some går till systemet e inte fel att ha. så 8gig blir det

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 11:57
Ursprungligen av Mandraxon:

Logic pro klarar i dagsläget bara av att få 2,97 gig (tror jag) minne av os X .
men Exs24 har i logic studio8 fått funktionen att ha en egen minnes bufert som inte påvärkar logics minnes buffer. så 2,97 för logic sen 3 gig för exs24 det e 6 gig å 2 gig some går till systemet e inte fel att ha. så 8gig blir det

Ok. Tack.

F.ö. har jag också haft problem m. minnen som pajjat så det kan vara värt att kolla just märkesminnen med livstids-garanti. Det är inte kul att sitta & felsöka när det händer. I mitt fall har det dock både hänt med märkesminnen & "noname", kanske haft enorm otur?

Har aldrig varit med om att minnen gått sönder efter en tid. Däremot fått defekta från början. Nu när Apple bytt till Intel är systemen mycket mindre minneskänsliga. Alla tillverkare bör fungera nu om speccarna är rätt. Att det står Apple på burken betyder inget, bara att det står Intel på chipsetet.
Sen om minnen kan ha olika prestanda så är det ju självklart. Finns spaltkilometer att läsa om olika minnestimings och för att inte tala om överklockningsmöjligheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 11:41

Webhallen har bra priser på Kingstonminnen, kan vara värt att kolla.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-07-07 19:30

Dustin och Inwarehouse har bra minnen annars. Minnerna brukar inte gå sönder hur som helts så det är bara att köra på.

den stora frågan är om Kit med 2st 1GB Kingston för Mac Pro har den stora kylflänsen som apple rekomenderar?

Ursprungligen av Mandraxon:

den stora frågan är om Kit med 2st 1GB Kingston för Mac Pro har den stora kylflänsen som apple rekomenderar?

Det är väl bara att ringa eller mejla och fråga...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-08 14:29

Nr till kingston support i sverige: 0771 422 433

(Kingston Technology Company - Technology Company Info - Contact Us)

Jag har ett väldigt färskt minne från Macoteket/M-Store idag.
Slank in i butiken i Sumpan och kom ihåg att jag behövde nytt minne (vilket jag kanske egentligen inte behövde eftersom jag kom ihåg att jag behövde det, så då var det ju inget fel på minnet där iaf).

Hursomhelst, jag köpte ett 1Gb och stoppade i. (jag har kört med 1,5Gb i datorn ett tag så nu fick jag upp det till 2Gb). Alla mina minnen har jag köpt på Macoteket/M-Store och jag har inte haft något problem med dem alls. Alltid fungerat. Min MacBook är 1 1/2 år nu. Tuffar på bra med Macoteket-minnen. Dessutom minns jag trevligt och kul bemötande, iaf i Sumpan och i butiken på Birger Jarlsgatan, samt den i Uppsala. Det är de enda jag har handlat av.

Kan inte klaga på priset heller. Kollade innan med Kjell & Co men de var dyrare på minnen, så dem glömde jag snabbt.

Hälsar
R

Hmm kingstons svar på et mail var ju inte av den bästa rang...

To answer your question I will say yes these have a heatsink.

If you need more information please do not hesitate

Regards

Antoine

vadå A heatsink
det fins heatsink sen finns det specialt farmtagna heatsinks som apple har kravsat på minnen till mac pro!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-08 15:09

Mina Kingstonminnen (Köpta från Dustin för ett par månader sedan) ser -exakt- likadana ut som de Apple-minnen som redan satt i. Samma typ av kylfläns, fäste för kylflänsarna etc.

Inga som helst problem med minnena (förutom då jag tyckte att ZDnet's överklockningsgrej verkade spännande. ).

måste ge Macdata en tumme up.. maila dem å fråga han öppna å kollade kingston minnena har stora kylarn

Bevaka tråden