Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.4 släppt!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 10:56
Ursprungligen av Simon Templar:

Det är ingen placeboeffekt mer en bieffekt av att OS X optimerar och rensar vid en systemuppdatering, vilket leder till att Safari verkligen ÄR snabbare, iaf ett tag.

Tar också gärna en källa till detta påstående.
Om du menar prebind så är det bara när man startar upp programmet och hastighetsökningarna försvann i och med Mac OS X 10.4

  • Medlem
  • 2008-07-01 09:38

Har tänkt att fomateraoch installera Leoparden då mina partitinoer är heltl åt helvete efter massa missöden med bootcamp. Räcker det att ladda 10.5.4 combo updateringen så behöver man inget annat alls, stämmer det? eller måste jag fortfarande tanka 10.5.2 och 10.5.3 också?

tack på förhand.

/Erik

Nej, det räcker med att tanka 10.5.4 - den innehåller alla tidigare släppta uppdateringar.

Hmmm....jag tycker Safari känns långsammare.

Har uppdaterat!
Och problemet med att Indd CS3 bombar i dialogrutor mot Xserver är löst. Äntligen.
Problemet med att Photoshop CS3 pajar psd-filer som sparas mot Xserver är INTE löst.
PSD-Filer pajar alltså fortfarande... Testade dom bara att spara som, och nöjde sig där?
Snart köper jag en PS3:a i stället och kör linux på den....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 10:57
Ursprungligen av Dysseldorf:

Har uppdaterat!
Och problemet med att Indd CS3 bombar i dialogrutor mot Xserver är löst. Äntligen.
Problemet med att Photoshop CS3 pajar psd-filer som sparas mot Xserver är INTE löst.
PSD-Filer pajar alltså fortfarande... Testade dom bara att spara som, och nöjde sig där?
Snart köper jag en PS3:a i stället och kör linux på den....

En tanke, kan det inte vara så att servern måste uppdateras också?

Jo om det har kommit ngn update på Xserver med 10.5.2. Har det de?

Ursprungligen av Dysseldorf:

Jo om det har kommit ngn update på Xserver med 10.5.2. Har det de?

Med Xserver förmodar jag att du menar Mac OS X Server. Ja, det finns uppdateringar till 10.5.2. Det har kommit både 10.5.3 och nu 10.5.4.

Apple - Downloads - Mac OS X Updates - Mac OS X Server 10.5.3 Update
Apple - Downloads - Mac OS X Updates - Mac OS X Server 10.5.4
Apple - Downloads - Mac OS X Updates - Mac OS X Server Combo 10.5.4

Xserver=Mac OS X Server

Ok. Tackar. Men man kanske skall vänta och se, så att där inte finns andra problem med den nya versionen.

Är det ngn som vet om det går att söka i spotlight på server nu, med den nya uppdateringen av Mac OS X Server? Den tidigare funkar inte om man inte loggar in via smb.

"Safari:
Addresses a potential performance issue when loading secure web pages.
Resolves issues that may be encountered when accessing secure web pages with client certificates that reside on a smart card."

Kan detta innebära att det blir möjligt att använda flera certifikat på Handelsbanken? Såsom i FF? Eller vad handlar det om?

  • Medlem
  • 2008-07-01 13:50

Jag ser ingenting om grafiken - senaste uppdateringen bombade World of Warcraft för många & enligt Blizzards forum har Blizzard varskott både Apple & NVIDIA om detta. Någon som drabbats av problemet & hunnit testa om det är korrigerat nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-01 14:01
Ursprungligen av FrrH:

Jag ser ingenting om grafiken - senaste uppdateringen bombade World of Warcraft för många & enligt Blizzards forum har Blizzard varskott både Apple & NVIDIA om detta. Någon som drabbats av problemet & hunnit testa om det är korrigerat nu?

Jag testade i 10 min imorse och då verkade det fungera rätt bra men det kanske berodde på att jag starta om datorn precis innan jag körde WoW. Jag provar ikväll när jag är hemma.

//Rob

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-07-01 13:51

En mycket irriterande sak med 10.5.4 är att om man har sin iMac G5 på att stänga av skärmen efter någon minut så går "vilolampan" upp i max styrka. Den lyser upp hela mitt sovrum! Suck, nu får jag ha en bok framför, men hela chassiet blir ju upplyst så den ser ut som något utomjordiskt, haha.

Någon som hittar info vilka RAW-format som har tillkommit?
Sitter själv med en Sony A-300 som Apple av någon anledning valt att utesluta. A-200 och A-350 stöddes hyfsat omgående, men A-300:an lämnades därhän. Nu får man hacka infon för A-200 för att den skall kännas vid A-300 (samma CCD på båda)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-01 18:09

Hur är det med AFP? Funkar det som i Mac OS X 10.4 nu igen? Vet att det ska ha fixats i 10.5.3 men är det verkligen fixat?

Inget stöd för Sony A-300 nu heller. Hur svårt skall det vara?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-02 00:36

Firefox, den senaste, vill inte vara med. Men Safari känns snabbare än förut. Inbillning kanske.

Ursprungligen av Konrad:

Firefox, den senaste, vill inte vara med. Men Safari känns snabbare än förut. Inbillning kanske.

Jag har Firefox 3.0 på.min MacBook 1.83 GHz Intel Core Duo, utan problem verkar det, tillsammans med 10.5.4.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-02 01:58

WoW problemen har inte blivit fixade. Har provat nu att spela några timmar och det är samma fel.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-07-02 12:52
Ursprungligen av Robo-X:

WoW problemen har inte blivit fixade. Har provat nu att spela några timmar och det är samma fel.

//Rob

Herregud, vad illa. Hoppas på en hotfix snart (yeah, that will happend).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 14:38
Ursprungligen av FrrH:

Herregud, vad illa. Hoppas på en hotfix snart (yeah, that will happend).

Fast i det här fallet kan det hända. Apple brukar släppa "Leopard Graphics Update" med jämna mellanrum. Dvs, vi kanske inte behöver vänta på Mac OS X 10.5.5

  • Medlem
  • 2008-07-02 17:05
Ursprungligen av acke:

Fast i det här fallet kan det hända. Apple brukar släppa "Leopard Graphics Update" med jämna mellanrum. Dvs, vi kanske inte behöver vänta på Mac OS X 10.5.5

Det har du rätt i & det hoppas vi (jag i alla fall) på. Har det kommit fler Graphics Updates än den som kom i samband med 10.5.2?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-02 08:03

Någon som har problem med att synca .mac kontot iom 10.5.4 uppdateringen?

SyncServer går på cpu fullload i evigheter när .mac ska syncas. Verkar som de trots allt ändå kanske har smygit in lite anpassningar för mobileMe i 10.5.4.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-07-02 09:55

Det funkar bättre för mig med t ex när man vill ha datorn i vila mha exposé och den är snabbare på att vakna när man öppnar den. Me like!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-02 10:06

Är det någon som har klurat ut VILKA kameror som stöds eller inte? A300 vet vi ju redan. Hoppas att dom har lagt till stöd för Olympus E-420. Återkommer med svar när jag uppdaterat straxt!

Det verkade inte som att CS3 fixen för att spara på server funkade så bra.
Testade på en maskin igår och det verkade funka och började jobba som vanligt mot server, sen skulle jag in och rätta en bild och då kom samma problem upp igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 08:28
Ursprungligen av nllub:

Är det någon som har klurat ut VILKA kameror som stöds eller inte?

Canon EOS Digital Rebel XSi / Kiss Digital x2 / EOS 450D
Epson R-D1 / R-D1s
Leaf AFi 7
Leaf AFi 6
Leaf AFi 5
Pentax K200D
Pentax K20D

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-02 17:46

.. och inget stöd för E-420 ifall någon undrade. Fan va surt! Den har vart ute sen april och A300 har vart ute sen Januari. Vad håller dom på med?

Exakt vad är det som muppar i WoW?
Jag har uppehåll nu över sommaren så kan inte testa, men hade inget problem med WoW i 10.5.3 på MacBook Pro 2,5 GHz med Nvidia-kort.

Bevaka tråden