Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komplettera kitobjektivet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-06-26 10:57

Hej!
Jag funderar lite på vad jag ska köpa för objektiv som kompletterar mitt kitobjektiv. Jag kan ganska lite om vad olika objektiv är bra på och hoppas kunna reda ut några av mina frågetecken här.
Jag har ett Olympus Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 till min E-400. Är det värt att köpa ett ljusstarkare objektiv så som Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro? Hur mycket skillnad gör det att man kan öppna upp ett steg till när det är lite dunkelt ljus, antingen inomhus eller ute? Kommer jag märka någon förbättring i bildkvalitet om jag köper ett bättre normalzoomobjektiv? Jag är helt ny i DSLR-världen men har hittils främst fastnat för landskapsfotografering. Vad rekommenderar ni för objektiv till detta?
Kan man med ett ljusstarkt makroobjektiv använda det till lite allt möjligt eller passar det bra endast till just macro?
Hoppas jag preciserat frågorna tillräckligt!
Tack för era synpunkter!
/Ferroz

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-26 11:45

Vad sägs om att följa denna tråd så underlättar vi för alla intresserade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 11:47

det var i den tipset kom att starta en egen tråd, så jag tycker nog att ämnet kan hamna i en egen tråd.

/Tangen

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-06-26 11:56

Många viljor här...hoppas på några fina svar oxå bara..

Kanske inte svar på din fråga men svarar ändå.

Jag hade behållt 14-42 och skaffat ett stativ och en fjärrutlösare. Kanske också några graduerade filter (t ex Cokin P-series) att leka med till landskapsfoto.

Olympus 14-42mm objektiv anses av många att vara en av de bästa kitobjektiven som finns för tillfället. Så skillnaden i bildkvalité jämfört med de dyrare objektiven (Olympus 14-54 och Sigma 18-50) är tämligen liten. Det du däremot får är mer ljus, två bländaresteg vi tele-ändan (2.8 vs 5.6), något som kan göra stor skillnad. Jag har för tillfället den äldre 14-45mm optiken till min E-330 och E-500, och ska inom en snar framtid köpa just Sigma 18-50, detta just för skillnaden i bländare. Sigman har dessutom en väldigt bra närgräns vilket är trevligt, inte en "riktig" macro, men nästan, men också för att den sägs vara snäppet skarpare än 14-54:an.

Du har inte funderat på att köpa en 40-150mm för att komplettera din 14-42? Den är ungefär lika stor och det är kul att kunna fota med tele.

Så det korta svaret: Bländaren gör stor skillnad (på tele-ändan iaf), men jag hade nog satsat på att täcka ett användningsområde som jag ännu inte har tillgång till, dvs t.ex. på en 40-150mm. Men du vet bättre än jag vilka brännvidder du använder, om tele inte är din grej så är Sigmas 18-50mm ett utmärkt val!

(Jag svarar gärna på fler frågor sen, men måste jobba vidare nu...)

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-06-26 14:23

Tack för svaren!
Det var ju roligt att höra att den optiken jag har är helt okej!
Det jag är intresserad av är ju egentligen att få en glugg som kompletterar den jag har. Jag vet dock inte tillräckligt för att veta om det är ett tele jag vill ha eller en fast glugg som fungerar både till landskapsfoton och macro. Det är därför jag försöker bilda mig en uppfattning här om vilka objektiv som passar till vad. Vilka brännvidder brukar vara "standard" inom landskapsfoto? Skulle Sigmas 55-200/4-5,6 vara jämförbart med det telezoomobjektivet från Olympus du tipsade om?
Jag tackar så mycket för hjälpen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-26 14:49
Ursprungligen av ferroz:

Tack för svaren!
Det var ju roligt att höra att den optiken jag har är helt okej!
Det jag är intresserad av är ju egentligen att få en glugg som kompletterar den jag har. Jag vet dock inte tillräckligt för att veta om det är ett tele jag vill ha eller en fast glugg som fungerar både till landskapsfoton och macro. Det är därför jag försöker bilda mig en uppfattning här om vilka objektiv som passar till vad. Vilka brännvidder brukar vara "standard" inom landskapsfoto? Skulle Sigmas 55-200/4-5,6 vara jämförbart med det telezoomobjektivet från Olympus du tipsade om?
Jag tackar så mycket för hjälpen!

Vanligtvis använder man sig av vidvinkelobjektiv med bra skärpa för landskapsfoto. Man får då härliga vyer där både himmelen och marken/havet får plats.

Makrofotografering ställer andra krav på objektivet (se min post ovan), så kombinationen makro och landskap i ett och samma objektiv rimmar illa. Om du vill kombinera båda, så kolla om det finns någon makrozoom som är tillräckligt vidvinklig till din Olympus (säkert rätt dyr).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-26 14:36
Ursprungligen av ferroz:

Jag har ett Olympus Zuiko Digital 14-42/3,5-5,6 till min E-400. Är det värt att köpa ett ljusstarkare objektiv så som Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro? Hur mycket skillnad gör det att man kan öppna upp ett steg till när det är lite dunkelt ljus, antingen inomhus eller ute?

Märk att det är en markant skillnad i ljusstyrka mellan ditt kitobjektiv och Sigmat, i synnerhet i teleläget, eftersom det har ett fast maximalt bländartal på 2.8 över hela zoomomfånget.

Ursprungligen av ferroz:

Kommer jag märka någon förbättring i bildkvalitet om jag köper ett bättre normalzoomobjektiv?

Köper du ett bättre objektiv så blir det bättre bilder.

Ursprungligen av ferroz:

Jag är helt ny i DSLR-världen men har hittils främst fastnat för landskapsfotografering. Vad rekommenderar ni för objektiv till detta?

För landskapsfotografering tipsar jag om Sigmas 10-20 för ett prisvärt alternativ som även passar bra för inomhusfotografering (dock ej i allt för svag belysning).

Ursprungligen av ferroz:

Kan man med ett ljusstarkt makroobjektiv använda det till lite allt möjligt eller passar det bra endast till just macro?

Macro definieras av att objektivet kan avbilda i skala 1:1 eller i närheten av det. D.v.s. tar du en bild av en fluga som är 1 cm så blir bilden på filmen/kamerasensorn också 1 cm. Det är dock en sanning med modifikation -- de flesta är generösare i sitt användande av ordet macro och använder det även för objektiv som avbildar i skala 1:2 (halva storleken) eller till och med 1:3 (en tredjedel).

Det som är avgörande för den maximala avbildningsskalan är brännvidden (tele förstorar mer än vidvikel) och närgränsen (kan du gå närmare så ser det större ut). Därför finns det makroobjektiv som har brännvidder alltifrån 60-200 mm (och upp).

Så till frågan ifall man kan använda makroobjektiv till annat än makrofotografering. Det går alldeles utmärkt! Ofta lägger tillverkarna ner extra krut på makroobjektiven och de kostar gärna en slant extra. Det enda som är speciellt för makroobjektiv är just kombinationen (längsta) brännvidd och närgräns.

Ett bra val av makro skulle då kunna vara ett 60 eller 105 mm makro med en stor största bländare som då även passar utmärkt för porträttfotografering.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-06-26 18:21

Tack dala för att du lagt ner tid på att svara! Jag känner att jag börjar får grepp om vad det är jag är ute efter!
Jag funderade angående Sigma 10-20 som du rekommenderade. Vad är vinsten med den framför det objektivet jag har som är på 14-40mm. Känns för mig som att vidvinkeln är ganska lika? Kanske är skärpan en hel del bättre?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-26 21:13
Ursprungligen av ferroz:

Jag funderade angående Sigma 10-20 som du rekommenderade. Vad är vinsten med den framför det objektivet jag har som är på 14-42mm. Känns för mig som att vidvinkeln är ganska lika? Kanske är skärpan en hel del bättre?

Hrmm.. kollad upp din kamera lite nu och jag ser att den har en 4/3 sensor. De sensorerna är betydligt mindre än de flesta andra kameror har och får därför betydligt kraftigare brännviddsförlängning (en faktor 2 jämfört småbildsformatet). Det betyder t.ex. att ditt 14-42 mm objektiv motsvarar ett 28-84 mm objektiv hos småb ildsformatet eller ett 18-55 hos Nikons DX-kameror.

Därför var mitt tips om en 10-20 mm zoom lite missvisande. Det finns tydligen 7-14 zoomar för fyratredjedelsformatet som istället kanske är lämpligt för dig.

Nackdelen med 4/3 formatet är att det inte finns ett lika stort utbud av objektiv att välja bland som det finns för Canon och Nikon. Objektiv som jag själv skulle vara intresserad av ifall jag ägde en 4/3-kamera är de superkompakta "pannkaksobjektiven". I kombination med din lilla E-400 så tar den inte upp mer utrymme än en kompaktkamera.

Ursprungligen av ferroz:

Tack dala för att du lagt ner tid på att svara! Jag känner att jag börjar får grepp om vad det är jag är ute efter!
Jag funderade angående Sigma 10-20 som du rekommenderade. Vad är vinsten med den framför det objektivet jag har som är på 14-40mm. Känns för mig som att vidvinkeln är ganska lika? Kanske är skärpan en hel del bättre?

Skillnaden 10mm vs 14mm låter inte speciellt stor, men det är den. Jag har en Olympus 11-22mm och skillnaden på 3mm är mer än man skulle tro.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-27 12:13

Nu har jag inte orkat läsa igenom allt här på slutet men jag såg att olympus 40-150 mm objektivet nämdes en bit upp och jag tycker det är ett perfekt tele-komplement till 14-42 mm. Jag köpte E-420 dubbelkitet och fick båda objektiven. Det enda jag känner att jag saknar är ett vettigt sätt att ta makrobilder men funderar på att köpa 35/3,5 Macroobjektivet eller Pannkakan 25/2,8 för att få mer bredd på mitt system. Kameran blir ju extremt liten med Pannkakan och det känns ju rätt åtråvärt.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-06-28 16:08

Tack för all information och synpunkter! Har gett mig mer kött på benen inför mitt objektivköp!

[edit]
Gjorde ett riktigt fynd på expert i Göteborg och köpte mig ett Olympus Zuiko Digital 40-150mm/4-5,6! Är än så länge kanonnöjd och ville bara än en gång tacka för alla synpunkter ni gett!

Senast redigerat 2008-07-10 10:31
1
Bevaka tråden