Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-09-22 20:20
Ursprungligen av joakimo:

Jag såg att detta objektiv kommer till Pentax och jag är minst sagt sugen på att köpa detta om priset är det rätta. Ett ljusstarkt 10mm

Idealisk att ta med i festsammanhang. Skarp och vidsynt även efter några timmars glammande.
Jag sällar mig till skaran av intressenter.

Använder du verkligen 12-24 mycket? Street eller landskap då, förmodar jag?

Japp, massor!
Arkitektur (jag är ju arkitekt) så där är det oerhört användbart. Självklart för interiörer men även utomhus. Håller man kameran i lod så behöver man inget shiftobjektiv/efterbehandla i Photoshop för att få perspektiv med parallella lodlinjer. ("allt" kommer garanterat med förutom möjligen Empire State building fotat på gatan framför...)
Resor: gamla byar och gränder. Städer (i Tokyo är det ett måste!). Lite gatufotografering "från höften". Landskap (ganska begränsat för min del - har inte rest i Grand Canyon speciellt mycket).
Barnen: Cykel, skateboard, rullskridskor, frisbee mm utomhus. Lek och ritande inomhus.
Fest och vimmel. Folk vet inte om att de kommer med på bild!

Kanske inte att jag alltid _bara_ tar med 12-24 på lite längre utflykter (18-135an är då ett säkrare kort), men om man skall ut en stund med barnen så varför inte?

jaha - läste lite i tråden och ser att den handlar om PENTAXians inte PANAXIAns...
/m

Bevakningskamerorna är två gångar bort, fjärde hyllan från hörnet vänster sida.

Någon som ett fotosidans bild på 560:an i sin monter på fotokina? Jag har alltid trott att Canon's L-objektiv måste vara det fulaste som står att uppbåda i objektivväg, men frågan är om inte den här är värre ändå.

F.ö. verkar K-30 ha lägre dxo-resultat än K-5. Märkligt. Kan Pentax medvetet ha hållit tillbaka för att skydda den dyrare produkten? Den sortens Canikon-fasoner hade jag hoppats att slippa se.

Den bilden kan döpas till "Sverige 2012 i Sammandrag" ....

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-01-11 20:28

Inte helt olik en bild jag tog i Paris för ett par år sedan.

Förlåt för offtopic då den togs med en Nikon.

Är inte du vädertätad? Ut i rusket, vettja!

Joakim, vad använde du för objektiv för landskapsbilderna du nyligen postade i hösttråden?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-06 20:12
Ursprungligen av GustafMA:

Joakim, vad använde du för objektiv för landskapsbilderna du nyligen postade i hösttråden?

Till de två landskapsbilderna jag postade igår använda jag ett Pentax DA 55-300mm. Till dagens bilder ett FA 35mm.

55-300? Så det är ett panorama? Intressant, det såg jag inte.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-06 21:14
Ursprungligen av GustafMA:

55-300? Så det är ett panorama? Intressant, det såg jag inte.

Nope. Både var fotograferade på 55mm.

Exif:
Exif | Romme
Exif | Romme

Det var som tusan, såg bredare ut.

Jämförelse mellan K5II och K5IIs:

Studio Test Shot...K5-IIs!: Pentax SLR Talk Forum: Digital Photography Review

Alltid svårt att säga hur välkontrollerat ett amatörtest är, men ska man gå på det här är det avsevärd skillnad på skärpa mellan kamerorna. Det är nästan så att jag leker med tanken på en K5IIs. Om detta verkligen är representativt för skillnaden mellan AA och AA-fri så är det mer än vad jag trodde. Drastiskt mycket större skillnad än de jämförelser som man sett på D800 och D800E.

Nu droppas priset rejält på K-01. Åtminstone i USA.

Har väl inte sålt så där lysande, men för 346USD/2300SEK kanske det vänder? Eller är en K-02 under insegling? Spegellös förstås men nu med EVF och FF? Mekanisk bländarspak för gamla K-gluggar? Tack så mycket!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-07 08:48

Riktigt bra bra pris då kameran ändå är riktigt bra. Många har nog valt att inte köpa på grund av utseendet och ett något högt pris. Men under $350 är helt ok.

Fortfarande helt ohållbar, i ordets bokstavliga bemärkelse. Fortfarande utan någon form av sökare. Fortfarande utan ens vinklingsbar skärm på det fetaste spegellösa huset någonsin. Fortfarande med en AF som får en genomsnittlig p&s att framstå som ett smart val för inomhusfotografering av bollsporter i jämförelse. De skulle kunna sänka priset till en tusenlapp utan att fresta mig.

Som sagt: K-02 får gärna ha en EVF... Och FF. Och _full_ kompatibilitet även med M-gluggar. Och smarta videofunktioner (för de som önskar sådana så att vi andra slipper det på K-5an).

Och här kommer Sigma med en ljusstark normal: 35/1.4 (FF och APS-C) även till Pentax: Sigma USA announces $899 price for 35mm F1.4 DG HSM prime lens: Digital Photography Review

Faktiskt riktigt snygg för att vara en Sigma. Men lite dyr och stor kanske? Om jag vill ha en bra, dyr och stor normal ligger ju Pentax 31/1.8 bäst till för mig. Själv lutar jag nog åt macro-normalen 35/2.8 Ltd med bra avvägning pris/storlek/kvalitet då jag dessutom hoppas att nån dag få tag på en lämplig diadupliceringsmanick. Inbillar mig att en macro då är bra att ha. (Tips mottages tacksamt för att hyfsat snabbt kunna digitalisera mina tusentals diabilder...)

Här är DP Reviews studiobilder tagna med de nya K-5II och IIs. Båda två står sig fantastiskt bra mot exvis D800/800E. I synnerhet på högre ISO och vad gäller teckning i skuggorna. Det är också tydligt att moiré kan bli ett problem vid vissa typer av motiv. Ingen hit för makrofotografen med frimärken som hobby, exempelvis!

Studio shot comparison: Digital Photography Review

Sigman verkar fin. Men jag måste säga att jag är skeptisk mot trenden med bländarringslösa objektiv.

Beträffande 35:orna så kan du väl inte jämföra ett 2.8 med en 1.4? Jag kan förstå pris- och storlekspremien, även om jag inte själv känner mig frestad att betala den. Men för alla dem som absolut ska ha nanometertunn DOF eller ta bilder i bäckmörker så...

5IIs och 5II: Jo, det var grym prestanda för pixelfluktare. Även om jag f.n. har mer kamera än jag behöver med min K-x är jag fortfarande glad att se det. Det bekräftar att ASP-C är tillräckligt och att det någon gång kommer att släppas ett spegelfritt system som jag glatt kan hoppa på och slippa släpa på otympliga dslr:r. Var lite frestad av FF när D800 kom, men ärligt talat ser jag inte riktigt varför nu, såvida man inte är reklamfotograf vars alster ska upp i husfasadstorlek.

Var på fotomässan idag. Hittade till slut Pentaxbåset. Ingen kan anklaga det för att vara stort eller välskyltat.

De var inte direkt så att Nordic Something or Other (nä, de heter inte så, men jag har förträngt) med generalagenturen hade örnpejl heller. Efter många om och men lyckades jag visa dem - inte tvärtom alltså - vad focus peaking är och hur det funkar på K-30:an. Men jag måste säga att Pentax verkligen har lyckats med den funktionen - mycket subtilare och betydligt mer användbar än Sony:s dito på NEX. Jag kände habegäret klia i fingrarna. Å andra sidan har K-30:an det hemskaste grepp jag någonsin haft oturen att känna på - det fanns banne mig inget sätt att hålla kameran bekvämt. Lekte lite med K5IIs också. Själva kroppen verkade helt identisk med K5:an (och mycket, mycket mer lätthållen än K-30:an). Fanns inget sätt att bedöma bildkvalitén... men AF satt oerhört mycket snabbare och säkrare än på min K-x. Drog på i AF-C med seriebildtagning och lät den gå ut över mässhallen med fokus på folk som rörde sig - efteråt tittade jag på bildserierna på skärmen och där såg det ut som om den hade satt allting. Sedan kröp jag - vilket monterkillarna hade roligt åt - ner under bordet med duk längs sidorna där bara strimmor av ljus strilade in och där jag inte skulle ha en sportslig att få AF med min K-x. Var inga problem alls, även om det tog aningen längre tid (och bilderna var kassa eftersom det var så mörkt att kameran valt 1/15...)

Lekte f.ö. med en Canon M med både dess egna glas och EF-glas med adapter och den är verkligen hiskligt slö med sin autofokus, helt klart långsammare än någon annan spegelfri kamera på marknaden. Och Fujis X-Pro 1 har fortfarande den bästa sökaren i världen, med sin fria optiska sikt kombinerad med live-histogram, stödlinjer, och konsthorisont. Tänk om Pentax hade kunnat förse K-01:an med en sådan...

Klart att du är värd en K-5a... !

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-11 19:17

Jag vet inte om denna kamera från Pentax har varit uppe i tråden tidigare, men det är definitivt en kamera som skulle väcka uppmärksamhet på stan. Priset ligger lite över vad min plånbok klarar av dock.
RARE Pentax LX w 50mm F 1 2 Special Gold Edition Limited to 300 Sets HK3823 | eBay

Hasselblad Lunar, kom tillbaka, allting är förlåtet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-11 20:39

Mycket snarlik bild, bara att min var från fönstret på min lägenhet. Din utsikt var nog aningen trevligare ändå.

Ursprungligen av GustafMA:

Hasselblad Lunar, kom tillbaka, allting är förlåtet.

Inte vara sådan nu.

Vet inte om den egentligen behövs, men visst är den snygg: Pentax MX-1 hands-on preview: Digital Photography Review

Och typsnittet har de fått till!

Snygg är väl det enda positiva man säga om den. Just nu är Sony RX-100 med sin mastodontsensor en kategoridödare i kvalitetskompaktsegmentet, vars enda nackdel är att den börjar på 28mm. Och så kopierar Pentax det senare! Nä, ska man ha en kvalitetskompakt idag och inte kan leva med 28mm så är Olympus XZ-2, Panasonic LX-7 eller Samsung EX2F att föredra. Sorry Pentax.

Jag önskar Pentax kunde ta sig samman och sluta ödsla tid och kraft på menlös metoo-produkter som den här eller den där fejk-dslr:en till långzoom. Kom igen och ge oss ett vettig spegelfritt alternativ nu. Eller bygg åtminstone en en PK-modul till Ricoh GXR. Eller ta och släpp den där fullformataren innan den siste fotografen med FF-ambition har bytt till Nikon...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2013-01-13 11:01

Någon som har tips på ett prisvärt vidvinkelobjektiv (SLR) till mina Pentaxhus?

Bevaka tråden