Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anslutning av äldre airportkort till befintligt nätvek

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-09 18:36

Har ett befintligt airport nätverk med en ny airport extreme basstation och två Powerbook (OSX) med airport Extreme-kort, vilket fungerar bra.

Vill nu ansluta ytterliggare en dator, en äldre modell av IBook (system 8.6) med ett äldre airport kort i (den gamla standarden 802.11b). Vad jag har förstått är de gamla korten kompatibla med den nya varianten av basstationer. Detta kort har tidigare fungerat bra i ett skolnätverk och jag har inte rört själva kortet sedan dess, dock installerat om systemet på datorn. Har sedan installerat airport programvaran från original-CD som följde med när jag köpte koret för ett antal år sedan. Det dock går inte att hitta någon signal på nätverk, trots att jag har slagit på airport och valt att ansluta både appletalk och TCP/IP via airport. Datorn befinner sig bara ett par meter från basstationen och brevid en Powerbook, som har full signalstyrka med ett airport extreme kort.

Känns som felet borde ligga i basstationens inställning, eller? Basstationen är inställd på 802.11b/g kompatitbel. Tacksam för tips vad det kan vara för fel. Jag är inte så haj på detta och vågar inte gå in och greja för mycket med basstationen i Aiports adminstratörsverktyg utan tips och råd (basstationen har programversion 5.0.4.)

/Jenny

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 21:09

Steg 1 är att kolla att du har basstationen och kortet på samma frekvens (finns 11 stycken har jag för mig). Sen är det WEP(krypteringen), kolla så du rätt inställningar. Det tredje är att kolla om du har slagit till funktion för att tillåta endast vissa MAC-adresser, isåfall måste iBookens MAC-adress läggas in på basstationen.

Det skulle jag börja med att kolla.

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Steg 1 är att kolla att du har basstationen och kortet på samma frekvens (finns 11 stycken har jag för mig). Sen är det WEP(krypteringen), kolla så du rätt inställningar. Det tredje är att kolla om du har slagit till funktion för att tillåta endast vissa MAC-adresser, isåfall måste iBookens MAC-adress läggas in på basstationen.

Det skulle jag börja med att kolla.

Kanalen (frekvensen) styrs helt och hållet av accesspunkten. Klienten anpassar sig. Däremot skulle det kanske teoretiskt sett kunna vara så att klientkortet är amerikanskt, och således bara stöder 11 kanaler (vilket är vad FCC tillåter).
Om du accesspunkten står på kanal 12 eller 13 som vi i Europa har kommer de inte att hitta varandra.
Annars är ju mycket riktigt WEP-nyckeln som ställer till mest problem.
Man kan ju testa att köra utan WEP och se till att det fungerar på det sättet innan man slår på WEP. Sen får man tänka på att skriva $ABCDEF1234 respektive "abcde" om man ska skriva in det hexadecimalt eller med ASCII.
Annars har väl AirPort Extreme samma lösenords-hash som vanliga AirPort?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 21:20

Går det inte att skapa nycklar som är längre än 128 nitar med AE (tex. 160, 192 eller 256)?
Har själv ingen AE basstation men det måste ju någon här på forumet kunna komplettera. Om den stödjer längre nycklar skulle det kunna ställa till problem för ett gammalt kort som bara har stöd för max 128 bitars nyckellängd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Går det inte att skapa nycklar som är längre än 128 nitar med AE (tex. 160, 192 eller 256)?
Har själv ingen AE basstation men det måste ju någon här på forumet kunna komplettera. Om den stödjer längre nycklar skulle det kunna ställa till problem för ett gammalt kort som bara har stöd för max 128 bitars nyckellängd.

Rätta mig gärna om jag har fel, men de äldsta AirPort-korten (de som lanserades samtidigt som dasslocks-iBooken) stödjer väl ändå bara 40 bitars nyckellängd?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-10 10:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Rätta mig gärna om jag har fel, men de äldsta AirPort-korten (de som lanserades samtidigt som dasslocks-iBooken) stödjer väl ändå bara 40 bitars nyckellängd?

Har alldeles bestämt för mig att en firmware uppdatering från Apple medger även 128 bitar på det ursprungliga kortet. I vilket fall kör jag själv med 128 bitars nyckel med ett originalkort i en iMac DV 400 på ett lokalt nät. Och det funkar utmärkt.

1
Bevaka tråden