Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Windows-skiva utan licens?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av studiox:

Vill du köpa en billig XP licens kan du köpa en XP OEM licens, det är klart billigast.

Resultat av sökning på windows xp oem

Billig ?! Allt mer än 0kr är dyrt för Micro$hit...

Förresten så är det egentligen inte lagligt med OEM licenser om det inte hänger ihop med originalhårdvaran. Tradera vägrar auktioner med sådan mjukvara.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Billig ?! Allt mer än 0kr är dyrt för Micro$hit...

Förresten så är det egentligen inte lagligt med OEM licenser om det inte hänger ihop med originalhårdvaran. Tradera vägrar auktioner med sådan mjukvara.

Microsoft har tillåtit att använda OEM versioner på mac datorer ändå...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-16 04:58
Ursprungligen av SkrotNisse:

Billig ?! Allt mer än 0kr är dyrt för Micro$hit...

Förresten så är det egentligen inte lagligt med OEM licenser om det inte hänger ihop med originalhårdvaran. Tradera vägrar auktioner med sådan mjukvara.

Jag tycker du är häftig när du skriver "Micro$shit". Även om kanske ingen annan gör det. Köp en USB-mus för 39:- så får du köpa en OEM-licens hur mycket du vill.

Ursprungligen av Davey:

Jag tycker du är häftig när du skriver "Micro$shit". Även om kanske ingen annan gör det. Köp en USB-mus för 39:- så får du köpa en OEM-licens hur mycket du vill.

Jag skriver inte Micro$shit utan Micro$hit, Micro-Dollar-Hit, du ser vad du vill se...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 17:02

Skulle Apple inte tjäna alla sina pengar på hårdvara utan mjukvara så råder det väl inget tvivel om att det skulle finnas serienummer på Mac OS X client.

Finns det verkligen XP-skivor där man inte behöver fylla i något serienummer alls?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-16 17:07
Ursprungligen av acke:

Skulle Apple inte tjäna alla sina pengar på hårdvara utan mjukvara så råder det väl inget tvivel om att det skulle finnas serienummer på Mac OS X client.

Finns det verkligen XP-skivor där man inte behöver fylla i något serienummer alls?

Nja, Volume License-varianterna kräver förvisso ett serienummer, men detta fylls i automatiskt. Iaf på de varianter jag har sett i mitt arbete som MS-utvecklare. Detta system finns även för annan MS-mjukvara (SQL Server, Visual Studio mfl).

Ursprungligen av rhesus:

Nja, Volume License-varianterna kräver förvisso ett serienummer, men detta fylls i automatiskt. Iaf på de varianter jag har sett

Hur fungerar detta rent praktiskt ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 13:53
Ursprungligen av SkrotNisse:

Hur fungerar detta rent praktiskt ?

Rutan för serienummer är redan ifylld och utgråad.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-16 19:13
Ursprungligen av rhesus:

Nja, Volume License-varianterna kräver förvisso ett serienummer, men detta fylls i automatiskt. Iaf på de varianter jag har sett i mitt arbete som MS-utvecklare. Detta system finns även för annan MS-mjukvara (SQL Server, Visual Studio mfl).

Det beror på. Vissa media har detta på skivora. Det finns även OEM som har detta (Dell exempelvis). Det har också och göra vilken deployment man väljer. Det är inte helt ovanligt att man har en licensserver som windows kontaktar och frågar efter en licensnyckel, som den sedan använder. Mycket bra om man vill ha koll på antalet licenser kontra det licensavtal man har (Rätt bra om man råkar jobba på ett lites större företag).

Ursprungligen av acke:

Finns det verkligen XP-skivor där man inte behöver fylla i något serienummer alls?

Ooh yes!

Bevaka tråden