Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appleinsider: Mac OS X 10.6 visas på WWDC

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-05 10:34

Nyfiken fråga, var har ni fått det i från att det ska bli "64-bit only"?

Att plattformen blir 64-bit fullt ut betyder ju inte att man droppar 32-bit. I dagsläget är i princip ingenting 64-bit i Leopard (med undantag för iScrobbler).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 10:39
Ursprungligen av hugin:

Nyfiken fråga, var har ni fått det i från att det ska bli "64-bit only"?

The primary change would be a complete transition to an Intel-only, 64-bit platform that drops PowerPC support

Saxat från: AppleInsider | Mac OS X 10.6 to show at Apple developer event, drop PowerPC

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-05 11:37
Ursprungligen av acke:

The primary change would be a complete transition to an Intel-only, 64-bit platform that drops PowerPC support

Saxat från: AppleInsider | Mac OS X 10.6 to show at Apple developer event, drop PowerPC

Det står "Intel only" och "64-bit", men det står inte "64-bit only". Stor skillnad.

Antalet applikationer som är 64-bit idag är lätträknade, och att göra en ren 64-bitarsversion skulle innebära att alla 32-bitarsprogram (Adobe CS, MS Office och 99,9% av alla andra program) inte längre fungerar. Not gonna happen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 12:57
Ursprungligen av hugin:

Det står "Intel only" och "64-bit", men det står inte "64-bit only". Stor skillnad.

Antalet applikationer som är 64-bit idag är lätträknade, och att göra en ren 64-bitarsversion skulle innebära att alla 32-bitarsprogram (Adobe CS, MS Office och 99,9% av alla andra program) inte längre fungerar. Not gonna happen.

Mmm, visst låter det helt sjukt. Men om det skulle vara intel-only varför står 64-bit med överhuvudtaget? Vad är skillnaden?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-05 15:01
Ursprungligen av acke:

Mmm, visst låter det helt sjukt. Men om det skulle vara intel-only varför står 64-bit med överhuvudtaget? Vad är skillnaden?

För att Leopard idag är 99,9% 32-bit, men med stöd för 64-bit. D.v.s. du kan köra 64-bit, men ingenting är 64-bit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 13:25
Ursprungligen av hugin:

Det står "Intel only" och "64-bit", men det står inte "64-bit only". Stor skillnad.

Antalet applikationer som är 64-bit idag är lätträknade, och att göra en ren 64-bitarsversion skulle innebära att alla 32-bitarsprogram (Adobe CS, MS Office och 99,9% av alla andra program) inte längre fungerar. Not gonna happen.

Nej, nej.
Om du kör OS X på en 64-bits kapabel hårdvara fungerar alla 32-bits program. Utan emulering eller så. Det är det motsatta som inte går. 64-bits applikationer fungerar inte på 32-bits hårdvara.

Alla datorer Apple säljer idag är ju 64-bits-kapabla.

Det är en helt annan sak om Apple skulle välja att deras nya OS X skulle kräva en 64-bits kapabel hårdvara.

Fördelen skulle vara att man då kan skapa rena 64-bits applikationer som man VET fungerar på alla datorer med OS X 10.6. Applikationsprogrammerarna kan då skippa att ta fram/testa en 32-bits-version. Detta skulle kanske ge en skjuts åt att applikationsprogrammerare verkligen börjar utnyttja 64-bits.

Nackdelen är ju att inte alla gamla Macar kan uppgradera till 10.6.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-05 15:03
Ursprungligen av pesc:

Nej, nej.
Om du kör OS X på en 64-bits kapabel hårdvara fungerar alla 32-bits program. Utan emulering eller så. Det är det motsatta som inte går. 64-bits applikationer fungerar inte på 32-bits hårdvara.

Ja, så är det idag ja. Men det vi pratar om är vad som skulle hända om de skulle slopa 32-bitarstödet, som Acke skrev. Jag menar att det inte alls är tal om att slopa 32-bitarsstöd.

Fast det är fortfarande ett rykte så man ska nog inte slita sitt hår eller skilja sig pga av denna info.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 11:26
Ursprungligen av draags:

Fast det är fortfarande ett rykte så man ska nog inte slita sitt hår eller skilja sig pga av denna info.

Vi vet. Därför det ligger under Aktuella rykten.

Ursprungligen av acke:

Vi vet. Därför det ligger under Aktuella rykten.

Jo jag vet men vissa här verkar arbeta hårt för att kamma sig en robin hood frisyr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 14:07
Ursprungligen av draags:

Jo jag vet men vissa här verkar arbeta hårt för att kamma sig en robin hood frisyr.

Ha, låter kul. Hajar inte alls vad du menar men det låter roligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 11:34

Känns som det är många bud och rykten just nu. Precis som det alltid är innan alla stora apple events. Var inte så peppad inför WWDC men nu har det hela blivit mer intressant.

OT: Nu sjunger min telefon verkligen på sista versen så vi får väl hoppas att Apple inte glömmer bort att uppdatera iPhone nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 19:15

Inte för att någon utanför Apple vet något om nästa OS. Men jag tolkar "slopat 32-bits-stöd" som att man kräver 64-bits kapabel hårdvara för OSet. Inte att OSet slutar stödja 32-bits applikationer. Det verkar ju enbart dumt till ingen nytta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-06-05 20:38
Ursprungligen av pesc:

Inte för att någon utanför Apple vet något om nästa OS. Men jag tolkar "slopat 32-bits-stöd" som att man kräver 64-bits kapabel hårdvara för OSet. Inte att OSet slutar stödja 32-bits applikationer. Det verkar ju enbart dumt till ingen nytta.

Men det står inte "slopat 32-bits-stöd" någonstans. Det är bara en tolkning, och jag vänder mig emot den tolkningen.

Det står bara att det ska vara en 64-bitars-plattform, och det tolkar jag som att OS X kommer vara 64-bitars, självklart med bevarat stöd för 32-bitar. Till skillnad från dagens 32-bitars-plattform med stöd för 64-bitar.

Bevaka tråden