Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag en Holden med V8?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

DU bor ju i Australien, ska du inte ha en Jeep?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-06-01 00:45

Håller på att lägga in en större rak 6a i min 46a Chev, många liter och massor med utsläpp, stör mig inget, ni som snackar om miljöbilar försöker ändå bara vara politiskt korrekta, sen tar ni flyget utomlands.

  • Medlem
  • 2008-06-01 10:32

Det är väl mer miljövänligt att flyga utomlands och köra miljöbil än att flyga utomlands och köra bensinslukare...

Jag och min kompis Anders (från Malmö - här på besök) var på HSV ute i Clayton, cirka 35 min väster om Melbourne CBD. Igår ringde jag och frågade om man fick komma på besök och det var inget problem - dom lovade oss en tour.

Vi blev väldigt förvånade när det visade sig vara den Tekniska chefen för HSV, jag, Anders och två man till som skulle få en personlig tur av fabriken! Det var riktigt kul att se hela tillverkningen, höra lite om historien bakom märket och pilla på alla roliga delar under produktionen.

Tre av deras helt nya HSV W427 stod under slutmontering och vi fick se hur man monterar en 7.0L V8 i en Holden. Bara 200 man jobbar på fabriken och varje bil monteras ihop "manuellt" även om bilarna är ganska klara när dom kommer till HSV från Holdenfabriken i Adelaide.

Lite förvånande att vissa delar som monterats på löpande bandet i Adelaide såsom bromsskivor, delar av avgassystemet, hela fjädringen etc åker rätt ner i återvinningen och ersätts med rejälare grejer! Bilarna måste nämligen vara "gat-godkända" för att få lämna fabriken och ersätts senare manuellt på HSV.

HSV tillverkar cirka 25 bilar om dagen eller cirka 5000 bilar per år och tar även fram Holdens tävlingsbilar som kör V8 racing i Australien.

Jag fick ett litet tips från grabbarna på HSV. Jag KAN specialbeställa en HSV Clubsport R8 med vänsterstyrning (dvs för användning i Sverige) eftersom dom sedan 6 månader tillbaka även tar fram en modell för mellanöstern. Vore ju lite kul att vara helt ensam om en bilmodell i Nordeuropa!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-23 14:12
Ursprungligen av Björnström:

Vore ju lite kul att vara helt ensam om en bilmodell i Nordeuropa!

Ska du åka hem alltså? Trodde du bosatt dig permanent där nere.

Har en kompis som pluggar där nere, så jag kommer att ta en långsemester i Aussieland med start oktober. Tydligen är det skitlätt att ta enklare jobb så man kan ju jobba ett par veckor och förlänga resan ytterligare

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-22 11:49

Slå till Björnström!!

Talade just med Vägverket och det verkar vara fritt fram att ta hem bilen om man vill:

Flyttsaksfordon / Vägverket

Korrekta handlingar för ursprungskontroll / Vägverket

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-07-24 08:51

Säljs inte Holden i UK? I så fall borde det vara lättare att ta den därifrån för att få den till Sverige.

Nej du behöver ingen för den såg trist ut.

Hedman har ingen koll på bilar så honom lyssnar vi inte på

Idag var dagen D. Jag har provkört en HSV R8!

Vi gled iväg på stan och bilen kändes väldigt lugn och stabil. Kändes att man hade en STOR motor under huven för vi gled fram i 50km/h på typ 1200rpm. Vid försiktigt gaspådrag under 4000rpm kändes hur mycket vridmoment som finns tillgängligt även vid låga varv (ca 400nm redan från strax över tomgång). Mullrade fint!

På en liten längre raksträcka så testade jag kickdown (vi körde en Automat) och det var ett direkt hopp från Dr Jekyll till Mr Hyde. Nedväxling från 4:an till 2:a i 80km/h och den där 6.2L LS3 V8:an fick liv. Utan fullt gaspådrag spann den bakhjulen (i 80!) och skenade iväg upp till varvstoppet innan det var dags för trean och då släppte jag för vi var inte riktigt i ett område där dessa hastigheter uppskattades.

Jag bytte till manuellt läge på växellådan och gick ner på ettan. Svagt gaspådrag upp till 6500rpm och sen växla upp och full gas. Helt sjukt att den lägger lakritssnablar under hela 2:a växeln - dom där 425 hästarna var helt hysteriska från ca 4400rpm och sen fortsätter man upp i warp-speed på trean tills vi släppte i 170km/h och det tog bara några sekunder.

Väldigt beroendeframkallande och roligt. Den behöver inte kompressor-uppgraderas i första tagen men man blir väl van.

Hur sjukt är det inte med 0-100 på under fem sekunder och 425hk LS3 Corvette motor i en familjebil?
Holden Special Vehicles (HSV) - LS3 E Series Clubsport R8

Ursprungligen av Björnström:

Idag var dagen D. Jag har provkört en HSV R8!

Har för mig Top Gear testade en Holden för länge sedan. Den hade ett väldigt mulligt motorljud vad jag kan minnas.

Fifth Gear testade VXR8 (som den heter i UK):
YouTube - Fifth Gear - VXR8 vs Lotus Carlton

Hittade en HSV GTS för 58.990 här:
Used Cars for Sale | HSV GTS drive.com.au

GTS har "magnetic ride" med ställbara dämpare och trevligare inredning osv. Kostar 76.000 ny och den här har gått 1200 mil (2007:a).

Bevaka tråden