Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla med nya iMac

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ah, det är så alltså? Tänkte väl mest på att det endast är passiv kylning på den externa till skillnad från den interna. Dock blir min externa knappt varm, dock lär det bli skillnad på det om jag väljer att köra mina filmer ifrån den.

Jag får testa mig fram, men då vet jag att det inte är riskfullt att ha den igång hela tiden iaf.

Nu har jag också sällat mig till skaran av användare med nya iMacs! Det blev en 24" 2,8 GHz med 2 GB Ram och 8800-kortet.Första känslan när jag kom igång var hur otroligt ovant det var med stora skärmar, det kändes helt förvirrande med så mycket yta. Vilken bamse-skärm! Förra datorn var en Mini (1,66 GHz 2 GB Ram) med 19"-skärm.

Inga döda pixlar i skärmen, tur, men däremot blir den mörkare från vänster till höger och bildytan i mitten är lite ljusare. Inte så mycket att det stör dock. Flickvännen min kan inte ens se det så jag funderar på hur petig man egentligen är

Några saker har jag funderingar över. Ibland tenderar animationerna i systemet att lagga. Exposé, Spaces och de där dialogrutorna som fälls fram drabbas, liksom ikon-animationerna i docken. Ut- och inloggning fixar biffen. 3D-grafiken lider inte av samma sak. Min tidigare Mini med Leopard innan den där grafikuppdateringen kom var likadan. Är det en drivrutin-/uppdateringsfråga tror ni? Händer samma sak med era nya iMacs?

Ursprungligen av sonitus:

Nu har jag också sällat mig till skaran av användare med nya iMacs! Det blev en 24" 2,8 GHz med 2 GB Ram och 8800-kortet.Första känslan när jag kom igång var hur otroligt ovant det var med stora skärmar, det kändes helt förvirrande med så mycket yta. Vilken bamse-skärm! Förra datorn var en Mini (1,66 GHz 2 GB Ram) med 19"-skärm.

Inga döda pixlar i skärmen, tur, men däremot blir den mörkare från vänster till höger och bildytan i mitten är lite ljusare. Inte så mycket att det stör dock. Flickvännen min kan inte ens se det så jag funderar på hur petig man egentligen är

Några saker har jag funderingar över. Ibland tenderar animationerna i systemet att lagga. Exposé, Spaces och de där dialogrutorna som fälls fram drabbas, liksom ikon-animationerna i docken. Ut- och inloggning fixar biffen. 3D-grafiken lider inte av samma sak. Min tidigare Mini med Leopard innan den där grafikuppdateringen kom var likadan. Är det en drivrutin-/uppdateringsfråga tror ni? Händer samma sak med era nya iMacs?

Jag har också märkt att min skärm är drabbad av samma sak!
Fast på min skärm så är det lite ljusare på nedre vänstra sidan, och antagligen normalt på resten av skärmen.
Visst är man lite petig men man vill ju ändå att det inte ska vara nåt fel när man lägger ut så mycket pengar.

Ursprungligen av ollemannen:

Jag har också märkt att min skärm är drabbad av samma sak!
Fast på min skärm så är det lite ljusare på nedre vänstra sidan, och antagligen normalt på resten av skärmen.

Vid närmare betraktande är det precis så min skärm också är! Man märker det tydligt om man drar ner t.ex. ett vitt Finder-fönster i hörnet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-04 18:09
Ursprungligen av sonitus:

Nu har jag också sällat mig till skaran av användare med nya iMacs! Det blev en 24" 2,8 GHz med 2 GB Ram och 8800-kortet.Första känslan när jag kom igång var hur otroligt ovant det var med stora skärmar, det kändes helt förvirrande med så mycket yta. Vilken bamse-skärm! Förra datorn var en Mini (1,66 GHz 2 GB Ram) med 19"-skärm.

Inga döda pixlar i skärmen, tur, men däremot blir den mörkare från vänster till höger och bildytan i mitten är lite ljusare. Inte så mycket att det stör dock. Flickvännen min kan inte ens se det så jag funderar på hur petig man egentligen är

Några saker har jag funderingar över. Ibland tenderar animationerna i systemet att lagga. Exposé, Spaces och de där dialogrutorna som fälls fram drabbas, liksom ikon-animationerna i docken. Ut- och inloggning fixar biffen. 3D-grafiken lider inte av samma sak. Min tidigare Mini med Leopard innan den där grafikuppdateringen kom var likadan. Är det en drivrutin-/uppdateringsfråga tror ni? Händer samma sak med era nya iMacs?

Det där problemet har jag haft från och till sedan 2003 med Panther och det har varit med genom Tiger och Leopard på ett flertal datorer. En restart av Dock fixar biffen. Det verkar vara en bugg i Quartz. Jag har försökt att googla på lösningar men har inte funnit något. Att installera om datorn fungerar ett tag, sedan är problemet tillbaka.

Ursprungligen av Sidde:

Det där problemet har jag haft från och till sedan 2003 med Panther och det har varit med genom Tiger och Leopard på ett flertal datorer. En restart av Dock fixar biffen. Det verkar vara en bugg i Quartz. Jag har försökt att googla på lösningar men har inte funnit något. Att installera om datorn fungerar ett tag, sedan är problemet tillbaka.

Vad skönt att höra att det verkar kunna härledas till en bugg och inte ett fel på min maskinvara! Dock är det långsamt att inte fixa en bugg som legat sedan 2003. Jag ska pröva med att starta om docken när det laggar till sig igen.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-09-04 17:01

Låter som du behöver köra "skivkontroll"och/ eller göra först en "säker start" sen en omstart. Hade sådana problem med min gamla eMac och då funkade ovanstående finfint.

Det ska jag försöka med, tack för tipsen! Det låter ju helt orimligt att en dator av iMacs kaliber ska hacka i simpla 2D-animationer. Btw, det gör den inte i Vista, så det måste väl vara en OS X-grej?

En fråga också: är en säker omstart då man håller ned skift-tangenten?

Ursprungligen av nabben:

Låter som du behöver köra "skivkontroll"och/ eller göra först en "säker start" sen en omstart. Hade sådana problem med min gamla eMac och då funkade ovanstående finfint.

Utförde en säker omstart. Jösses vilken tid det tog att få upp inloggningsrutan! Något märkligt hände dock när jag startade om igen för att komma ut det säkra läget:
Datorn fastnade i en blåskärm innan inloggningsrutan. Efter fem minuter startade jag brutalt om den med power-knappen och efter det kunde jag logga in - men varför denna blåskärm? Vad beror en sån på?

Nu kommer jag med mindre roliga nyheter.
Satt och skrev ett långt inlägg men så krachade datorn, igen. Skriver ifrån iphone istället.

Igår satt jag och slösurfade, hade några program igång samtidigt. Jag trycker på något och så ändras muspekaren till den färgglada snurran dras igång. Den stannar sedan där och jag kan inte längre trycka på något. Startar om genom startknappen bak på datorn och när datorn drar igång igen laggar en grå ruta fram som säger att jag måste starta om datorn, sen gör jag det och så kommer samma ruta, och så samma sak om och om och om igen.

Datorn känns mkt varm och jag låter den stå ett tag. När jag sedan startar den igen fungerar den perfekt men av någon anledning så startas program och min spelmapp automatiskt. Jag hinner göra en säkerhetskopia sen fastnar den igen. Allt är problem och till slut när jag startar så kommer bara den grå rutan som kräver en omstart upp innan jag ens hunnit nå in till OS.

Håller nu på med en återställning av den säkerhetskopia jag hann göra. Bör jag försöka få min dator utbytt och vad kan problemet vara? Usch, hemskt när jag samlat ihop pengar till denna dator hela sommarn på mitt sommarjobb och så fungerar inte datorn en vecka

Hjälp!

Edit: hjälpte inte med återställning av den kopian, känns som ett hårdvarufel?

Edit 2: Stängde av dator, gick och åt, startade och nu är den som ny. Ska jag bara lägga föregående problem bakom mig eller bör man inte ta tag i problemet så det inte kommer tillbaka, vad tror ni? Märkligt.

Edit 3: glöm vad jag påstod i edit 2, ååh jävla krångel. Här jobb jag måste sätta igång med också :/

Senast redigerat 2008-09-05 13:53
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-09-05 14:00

Leopard ska inte kunna krascha???- Den kanske inte vet om det. En överhettad dator kan bli knasig men jag tycker du ska kontakta supporten medan garantin gäller, gärna i mejl, så du kan visa att du påtalat problemet inom garantitiden.
Om du installerat någon tredjepartsprogram strax innan kan du kanske använda TM och backa till tidigare version. Jag har haft en del strul med betaversioner sista tiden, bla Firefox 3beta

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-09-05 14:55

Läs på Applesupporten, verkar vara något tredjepartsprogram. Importerade "mappen program från min gamla PowerPC-Mac och fick lite problem med Intelprossesorn innan jag fått rensa ut. Länk till Applesupporten och rätta sidan
Mac OS X 10.5: "Blue screen" appears after installing Leopard and restarting

Ursprungligen av nabben:

Läs på Applesupporten, verkar vara något tredjepartsprogram.

:"> Jo, det dök nog upp efter att jag installerat Perian och flip4mac, vilket är underligt, de ska ju vara kompatibla med Leopard.

Vet inte vad det skulle vara för program... Jag installerar om hela OS nu så märker. Jag om det år hårdvaran eller mjukvara. Förstår inte vad som orsakade problemet alltså :/ jag ska leta rätt på supportnummer och mailadress iaf. Usch

Jag ringde supporten och till slut kom vi fram till att jag skulle installera om hela OS igen, och inte återskapa från time machine-backupen. Det är gjort och det verkar som allt flyter på igen, dock undrar jag hur man återskapar enstaka filer från time machine backupen nu. Alla program får man ju ladda hem och installera igen, men alla filmer, musik, arbeten osv, hur får jag tillbaka dessa?

Tack

Denna saken har jag grunnat på länge...
Om man skulle få virus som funkar på mac, om jag omistalerar datorn då och återskapar det jag hade innan, återskapas viruset då med?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-09-07 10:14
Ursprungligen av ollemannen:

Denna saken har jag grunnat på länge...
Om man skulle få virus som funkar på mac, om jag omistalerar datorn då och återskapar det jag hade innan, återskapas viruset då med?

Öppna time Machine och gå tillbaka dit du vill, leta rätt på och markera den fil du vill återskapa. Så gjorde jag när jag laddat hem en tidig Firefox3beta och det visade sig att den inte funkade i fleranvändarläge. Jag markerade Firefox 2 och klickade på återskapa. Fick tillbaka Firefox 2 men fick behålla bokmärken och historik från 3:an.

Virusfrågan är bra, vet inte men skulle tro att det beror på var den ligger. Antar att TM bara återskapar Mac OS X och inte Unix-kärnan. Den frågan skulle du ställa till en expert, Dr Norton eller Apple supporten, den är väldigt intresant.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-07 12:24
Ursprungligen av ollemannen:

Denna saken har jag grunnat på länge...
Om man skulle få virus som funkar på mac, om jag omistalerar datorn då och återskapar det jag hade innan, återskapas viruset då med?

Som det är nu så finns det inga virus till OSX

Edit: mac -> OSX.

Senast redigerat 2008-09-07 18:13
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-07 13:36
Ursprungligen av kainen:

Som det är nu så finns det inga virus till mac

Aldrig hört talas om Newton viruset till mac?
YouTube - The Newton Virus (MAC)

Fast det viruset är ju nåt man vill ha, iaf jag.. Fast kanske bara en liten stund då...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-09-07 13:35

-Det kommer det kommer!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-07 18:12

hampusN: Det är inget virus, det är en trojan eftersom den inte kopierar sig själv och kräver att en avnändare installerar den på datorn.

Åter igen, det finns inga virus till OSX.

Inga virus på mac?
Jag tror jag läste någonstans att 2% av alla virus funkar på mac.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-09 14:27
Ursprungligen av ollemannen:

Inga virus på mac?
Jag tror jag läste någonstans att 2% av alla virus funkar på mac.

Det är helt fel. Kanske du lästa något på 90-talet med gamla Mac OS osv.
Det existerar inga virus in the wild för mac idag, något proof of concept har det funnits men Apple har tätat många hål sedan dess. Däremot ett tiotal hemmabyggda trojaner och script som kräver att du installerar programmet först existerar.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-09-09 13:46

Läste nån stans att virusen inte kan ta sig utanför mappen de först kom i.
-Det skulle vara skönt med lite fakta om virus, inte bara säljsnack och gissningar

  • Medlem
  • 2008-09-10 07:14

Blev det här med virus inte lite OT nu?

Ursprungligen av bbus:

Blev det här med virus inte lite OT nu?

Lite, kan man säga.
Men det är ett intressant ämne för den som ska skaffa mac.

Detta är OFF TOPIC, skulle ni kunna kolla den här YouTube - Re: Welcome to the Guitar Rig Hero Contest

det är min son som spelar, han är med i en tävling som heter
guitar rig hero contest, och skulle behöva er hjälp med ratings,
han behöver 400 ratings innan månaden är slut.

Så rösta gärna!

Är det någon som har märkt att iMacen blir väldigt varm uppe på toppen?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-09-11 19:05
Ursprungligen av ollemannen:

Är det någon som har märkt att iMacen blir väldigt varm uppe på toppen?

Mm,speciellt åt vänster...

Bevaka tråden