Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låg batterihälsa på Santa Rosa-MBP

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .

OBS! Innan ni ringer Apple, kom ihåg att göra en kalibrering av batteriet som jag tog upp i början av tråden ifall ni missat det. Apple rekommenderar att man gör det var eller varannan månad faktiskt, men det är nog få som gör.

Kalibrering:
Mac OS X 10.4 Help: Calibrating a MacBook or MacBook Pro battery
Mac OS X 10.5 Help: Calibrating a MacBook or MacBook Pro battery

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-01 12:08
Ursprungligen av Adrian B:

Ring Apple, det värsta som kan hända är att dom säger att det är ok, det bästa att du får ett nytt.

Var inne där jag köpte datorn igår. De sa att jag var tvungen att komma in med datorn så de fick kontrollera den innan jag kunde få ett nytt. Bara det att jag har över en timmes resväg dit så det får nog vänta... Har ju några månader kvar på garantin så...

Liten jämförelse mellan batterier

Återigen om mitt problem med ett MBP batteri.
Det nya kassa batteriet är i- och urladdat enligt alla konstens regler. Det är bara att konstatera att batteriet är slut! Batteriet tillhör inte de ökända serierna som medför ett enkelt byte av batteri.
Jag har alltid förut haft förlängd garanti och avtal med Apple. Vid senaste köpet ordnade jag inte till det av en del ekonomiska orsaker och goda erfarenheter av Apples produkter.
För att göra en jämförelse med äldre batterier kollade batterierna till min gamla PBG4 som fortfarande används dagligen. Jag har stoppat i så mycket minne det går och plockat in större HDD allteftersom de behövs. Bara problem en gång vid byte av HDD på en gammal PB som "slocknade" efter ca 2 min. Lite kylpasta på processorn så att den fick bättre värmekontakt med kylaren avhjälpte värmeproblemet. Med bandkabel i PCMCIA var det enkelt att göra spegelkopior av HDD tills PC-slotten försvann. Nu är det USB som gäller.

Här en liten jämförelse

PBG4 15" 2 GB RAM 160 GB HDD 1.25 GHz PowerPC
Batteri 1, 65 cykler, 57 månader, 62% "hälsa"
Batteri 2, 77 cykler, 57 månader, 56% "hälsa"

MBP 15" 4 GB RAM 320 GB HDD 2.33 GHz Intel
Batteri 1, 22 cykler, 18 månader, 32% "hälsa" ("ohälsa?")
Batteri 2, 34 cykler, 18 månader, 94% "hälsa"

Säg - är det inte besynnerligt att ett 57 månader gammalt batteri som varit med om en hel del är i avsevärt bättre kondition än ett batteri som är 18 månader gammalt och endast cyklat 22 gånger.

Ska ta ett snack med Apple trots att allt!

Efter att jag kört den rekommenderade kalibreringen ett par gånger, så steg krämen från strax under 2000 mah till över 5000 mah och healthen från under 30% (som lägst) till 92%. Inte illa.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-04 16:26
Ursprungligen av ledin:

Var inne där jag köpte datorn igår. De sa att jag var tvungen att komma in med datorn så de fick kontrollera den innan jag kunde få ett nytt. Bara det att jag har över en timmes resväg dit så det får nog vänta... Har ju några månader kvar på garantin så...

Varför ringer du inte Apple? Om dom anser att batteriet är dåligt så skickar dom ett nytt till dig. I bästa fall slipper du åka till affären och i värsta får du lov att åka ändå. Så du kan bara vinna genom att ringa till Apple.

//Rob

Konstigt, jag hade fått för mig att dagens batterier inte behöver någon särskild skötsel.. kanske var nån pc-snubbe som sa det till mig..

vart ser man hur många procent "hälsa" batteriet har kvar?

Ursprungligen av Agazzie:

vart ser man hur många procent "hälsa" batteriet har kvar?

Det som nämns i första inlägget är iStat, en widget för Dashboard.

...eller kan man kolla under 'power' i 'system profiler'. (vad det nu heter på svenska?)

mitt 'santa rosa-batteri' störtdök från ~80% till ~40% hälsa typ två veckor efter garantin gick ut, och dessutom precis innan jag skulle åka på semester.
när jag sitter å slösurfar på tåget hem märker jag till min förvåning att även batteriet har återhämtat sig under semestern, och rapporterar 83% hälsa.

spännande är bara förnamnet...

Okej, tack!

Anledning till att jag frågar är givetvis att jag också har problem med batteriet. Nu för ett litet tag sen börja det strula, helt kass har det blivit. Full laddning ger enligt statusen ca 40 min. Men när man sitter o använder sig av batteriet dör datorn efter ca 20 min, fastän att det står att det är mer än 20 min kvar. Datorn tvärdör, ingen vila lr någonting, utan helt av. Nu när jag ladda ner iStat så fick jag resulatet, 107 cycles och health 15%.. =S

Det verkar som flera har fått nya batterier utan större problem. Dock är det så att min dator är 1 år och 2 månader. Men där har jag en fråga, säger inte lagen i Sverige att det är två års garanti?

Ursprungligen av Agazzie:

Det verkar som flera har fått nya batterier utan större problem. Dock är det så att min dator är 1 år och 2 månader.

Då brukar det vara mycket svårare, är Apples garanti slut så kan det gå efter mycket diskussioner (som du verkar ha lyckats med) men annars är det viktigt att kolla upp detta innan garantin går ut (hjälper ju inte dig nu förstås, men för andra som funderar i liknande banor och vet om att batteriet är dåligt redan vid t.ex. 11 månader).

Ursprungligen av Agazzie:

Men där har jag en fråga, säger inte lagen i Sverige att det är två års garanti?

Nej, inte garanti. Detta har diskuterats rätt mycket, kolla t.ex. dessa inlägg:
99.se - Visa inlägg - Har du AppleCare på din bärbara Mac?
99.se - Visa inlägg - Har du AppleCare på din bärbara Mac?
99.se - Visa inlägg - Tre års garanti - bra men dyrt tillval
99.se - Visa inlägg - Tre års garanti - bra men dyrt tillval
99.se - Visa inlägg - Tre års garanti - bra men dyrt tillval
99.se - Visa inlägg - Tre års garanti - bra men dyrt tillval

Lång näsa?

Hej på er igen!

Igår ringde jag Apple support (tidigt och kom då fram) och fick reda på att jag skulle ta reda på var jag hade köpt min dator och extra batteriet. Jag pratade med en mycket trevlig kille som hoppades på att jag skulle få hjälp trots att garantitiden hade gått ut. Jag talade bland annat om de dussintals Apple-datorer jag köpt till jobbet för undervisning och mina goda erfarenheter med deras produkter.

Jag fick hjälp med att få fatt i kopior av mina beställningar av MBP och extrabatteriet. Ordern från AppleStore for Education för MBP tecknades 2007-03-06 och extrabatteriet den 2007-07-31.

Idag tog jag kontakt med Apple support igen och fick beskedet att batteriet har gått över garantitiden och jag borde ha inkommit tidigare med en felanmälan. Helt "kört" med andra ord. Det gick inte hem att det var under resa för ca en månad sedan jag märkte att batteriet inte var i god kondition.
Sedan jag skrev om batterikonditionen 2008-08-04 tills idag har "hälsan" sjunkit från 32% till 17% och batteriet signalerar om att det 18 månader gammalt (inte ens tidsmarkeringen gäller). Datorn är 18 månader gammal och det "nya" batteriet som jag fick i augusti 2007 skulle det ha stått 11 eller 12 månader på. Det är ganska exakt ett år sedan batteriet kom till mig! Det är batteriet med högsta serienumret som har lagt av och det måste vara det batteriet som är yngst. Jag tvivlar på att Apple skickar ut ett batteri som har legat ett halvår på hyllan.
Jag fick i alla fall beskedet att garantitiden hade gått ut och att om jag ville ha ett nytt batteri så måste jag köpa ett. Som nybliven pensionär får man hålla lite extra i slantarna och det här är inte alls vidare trevligt.

Lite om priser
På ReadTech kostar batteriet 795 SEK garantitid 6 månader
Jag betalade 1227,50 SEK från eget konto (undervisning)
Apple shop tar 1395 SEK

nej..

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-06-25 17:10

Dags för nytt batteri igen?

Som jag skrivit tidigare i tråden så la mitt förra batteri av och jag fick ett nytt i november. Nu misstänker jag att det nya också håller på att bli kasst, för ibland när jag väcker datorn ur vila så är den helt död. Och så står det "Kontrollera batteriet" under Ström i Systeminformation. Efter en omstart och uppladdning står det "Bra" igen.
Vad tror ni? Är det dags att byta ut det 7 månader gamla batteriet?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 17:55
Ursprungligen av ledin:

Som jag skrivit tidigare i tråden så la mitt förra batteri av och jag fick ett nytt i november. Nu misstänker jag att det nya också håller på att bli kasst, för ibland när jag väcker datorn ur vila så är den helt död. Och så står det "Kontrollera batteriet" under Ström i Systeminformation. Efter en omstart och uppladdning står det "Bra" igen.
Vad tror ni? Är det dags att byta ut det 7 månader gamla batteriet?

När du använder datorn och batteriet dör även om det står 40-50% kvar så är risken stor att batteriet håller på att dö.

//Rob

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-06-25 18:05
Ursprungligen av Robo-X:

När du använder datorn och batteriet dör även om det står 40-50% kvar så är risken stor att batteriet håller på att dö.

//Rob

Senast så stod den på typ 70% när jag stängde locket och ungefär en timme senare var den död.
Har jag haft oturen att få två dåliga batterier? Sist när jag frågade där jag köpte den så ville de ju ta in datorn och kontrollera att det inte var nånting som typ sög ut batteriet.

EDIT: När jag väckte den ur vilan nu så visade den 24%, men efter en stund var det 42%

uttömmande svar.

Hittade dock det här: Apple - Support - Batteriuppdatering för MacBook och MacBook Pro

Sitter i telefon med Apple nu, väntar på besked..

ibland undrar jag varför jag rekommenderar apple överhuvudtaget...!

När man köper en dator för 25 000:- och batterier är kasst efter drygt ett år. Ett batteri som bara har 107 cycles, och redan då bara 15% hälsa?! Hur rimligt är det?
Jag hade köpt det om jag använt mitt batteri mkt och slitsamt, men det har jag verkligen inte. Är det bara att gilla läget? Eller ska jag ringa apple igen och hoppas att jag får prata med någon annan?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-11 18:54
Ursprungligen av Agazzie:

ibland undrar jag varför jag rekommenderar apple överhuvudtaget...!

När man köper en dator för 25 000:- och batterier är kasst efter drygt ett år. Ett batteri som bara har 107 cycles, och redan då bara 15% hälsa?! Hur rimligt är det?
Jag hade köpt det om jag använt mitt batteri mkt och slitsamt, men det har jag verkligen inte. Är det bara att gilla läget? Eller ska jag ringa apple igen och hoppas att jag får prata med någon annan?

Konstigt. Apple brukar byta ut batteriet när det blir så dåligt. En kompis till mig fick sitt batteri utbytt och hans dator var nästan 2 år gammal (första gen 17" Macbook Pro). Han hade inte Apple Care.

//Rob

Ringde Macforum här i Gbg, han tyckte det lät konstigt, men sa att min dator inte fanns på den listan som han fått på de datorer som skulle få byta batteriet. Men efter lite pepp-talk av brorsan och rekommendationen från killen på Macforum bestämde jag mig för att ringa till apple igen (den första killen jag fick prata med ville inte ens försöka hjälpa mig var känslan jag fick när jag prata med han, så hoppades på att få prata med någon annan). Fick prata med en annan kille, som på ett helt annat sätt lyssnade, fram o tillbaka (ett ganska långt samtal blev det), så ringde han en annan avdelningen, den killen han prata med, pratade i sin tur med sin chef, o till slut fick jag prata med någon mer, vilket renderade i att jag får ett nytt batteri hemskickat med UPS. Så det löste sig till slut, men man får verkligen ta tag i det, för att de ska lyssna på en. Vänligt men väldigt bestämt.

det verkar ju som det är ganska många som är negativt överraskade över batteriets livslängd. jag hade iaf inte räknat med att behöva köpa nytt batteri varje år...

vore det inte vettigt om apples specificationer av sina bärbara maskiner inkluderade batteriets förväntade livslängd för att få en tydlig definition av ett 'dåligt' batteri? batterier som blir så dåliga så snabbt måste ju rimligen varit felproducerade.
enligt apples mer 'inofficiella' specification [längs ner till höger] bör batteriet klara sig över 80% hälsa inom 300 cykler. det låter väl som en rimlig gräns?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-12 15:00
Ursprungligen av gabriela:

det verkar ju som det är ganska många som är negativt överraskade över batteriets livslängd. jag hade iaf inte räknat med att behöva köpa nytt batteri varje år...

vore det inte vettigt om apples specificationer av sina bärbara maskiner inkluderade batteriets förväntade livslängd för att få en tydlig definition av ett 'dåligt' batteri? batterier som blir så dåliga så snabbt måste ju rimligen varit felproducerade.
enligt apples mer 'inofficiella' specification [längs ner till höger] bör batteriet klara sig över 80% hälsa inom 300 cykler. det låter väl som en rimlig gräns?

Det är den gränsen som gäller. I alla fall inom dom första 3 åren. Efter det minskar batteriets hälsa rätt snabbt. Det är många som har fått batteriet utbytt öven efter att garantin har gått ut eftersom vissa batterier har haft ett fel som gjorde att livslängden försämrades rätt snabbt. Efter 40 cykler 35% hälsa t ex.

//Rob

... eller efter 22 cykler 17% hälsa efter mindre tid än 1 1/2 år ... ruskigt dåligt! Ett batteri till MBP är riktigt.
Mina lithiumion-batterier i våra kameror, videokamera, mobiler, Sony Vio, Toshiba Satellite Pro, gamla Powerbook G4an... har batterier som är mer "normala". Av vad jag förstår har man antingen;
-Ingen koll på produktionen och kvalitet-tester på fabriken i Kina.
-Accepterar en viss procent missar och byter ut de dåliga exen. Öppenheten runt de utbytta kassa batterierna hade jag inte hört om förrän helt nyligen
-Låtsas som ingenting har hänt och försöker marknadsföra att lithiumion-batterier i allmänhet är så dåliga som de till MBP.

Jag håller med gabriela - något i stil med före bästa datum (som på mat) eller en tabell med cykler, % och tid sedan köp av batteri som medför gratis utbyte av batteri. Vi vet att priset på Macarna har gått ner och inte avviker så mycket från PC - synd om man spar in pengar genom att fuska med kvaliten.

Senast redigerat 2008-08-12 18:31

Jag tror Apples batterier på senare tid har presterat sämre än Apple skulle vilja. Därav att det är så lätt att få dom utbytta inom garantitiden. För generellt sett ligger inte batteriet under ettårsgarantin alls, utan räknas som förbrukningsvara.

Men kvalitén på batterierna de senaste åren har varit så pass dåligt att jag tror Apple räknar det mera som en ren defekt. Jag tror inte Apples egna ambitioner är att batteriet ska behöva bytas efter ett år.

Enligt den support-kille som svarade på Apple support (för ett par dagar sedan) gäller ett år exakt och inget annat. Ambitionen hos den företrädaren är ett nytt batteri om året. Jag undrar vad Apple skulle säga om det om den ambitionen kom ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 10:50

En vecka gammalt

Har precis fått mitt MPB (juni-2008) batteri utbytt (Apple Care).

Efter knappt en veckas sparsam användning (blandad körning) har kapaciteten redan sjunkit till 95% på det nya batteriet! Batteriet laddar inte. Känns inte bra.

Ursprungligen av mirydh:

Har precis fått mitt MPB (juni-2008) batteri utbytt (Apple Care).

Efter knappt en veckas sparsam användning (blandad körning) har kapaciteten redan sjunkit till 95% på det nya batteriet! Batteriet laddar inte. Känns inte bra.

Som jag tolkar bilden så är din kapacitet 100%, men att laddningen bara är på 95%.
Så står det för mig med ibland, men det är väl Mac:ens sätt att underhålla batteriet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 10:54
Ursprungligen av Marcus_R:

Som jag tolkar bilden så är din kapacitet 100%, men att laddningen bara är på 95%.
Så står det för mig med ibland, men det är väl Mac:ens sätt att underhålla batteriet?

Det stod 100% under de första dagarna... nu laddar den inte längre än till 95% (det är även det som står i Findermeny-raden överst till höger)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-12-09 11:50

Batteriet laddas inte om inte kapaciteten kommit under 95%. För att få 100% kapacitet måste du alltså först vara under 95%.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-10 08:17
Ursprungligen av bolle:

Batteriet laddas inte om inte kapaciteten kommit under 95%. För att få 100% kapacitet måste du alltså först vara under 95%.

Du har rätt! Nu har mitt nya batteri fått upp 100% igen. Det är mer än man tror kring batterier och laddning...

Bevaka tråden