Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pal?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 13:06
Ursprungligen av arru:

..."Pal" är ett för fantasifullt namn för att hittas på av Applefanatiker som leker med Photoshop, enligt min bedömning...

Jag tackar för de orden och passar på att säga att jag inte ligger bakom bilderna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 13:10
Ursprungligen av pal:

Jag tackar för de orden och passar på att säga att jag inte ligger bakom bilderna.

Det kom från hjärtat!

När ska du ut på marknaden då, lille vän?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-19 16:50

...och där tar Pal-ryktena fart igen! Det talas om en kommande fjärrkontroll till Airtunes där draags såg likheten med (beryktade) Pal.

Och vad hittar jag i en diskussion på slashdot om video-iPod? Jo, en beskrivning av Airtunes-fjärren som mynnar ut i precis vad Pal skulle vara! (utan att nämna "Pal" dock)

Äntligen!...eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 01:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
skönt att spexaren inte föll för frestelsen att kalla den för iPal. Apple själva borde verkligen sluta ge sina produkter prefixet "i" till höger och vänster.

Sant, det börjar bli förutsägbart. Men jag tycker inte att vi ska glömma "Airport" och "FireWire", de är ju snudd på geniala.

För övrigt tror jag inte att detta är fake, just på grund av namnet. Och man blir ju nyfiken!

Senast redigerat 2003-06-05 14:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 01:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av cube_owner
Det kan inte vara den här surfplattan vi går o väntar på då?

Det verkar vara det där vi går och väntar på, vilket inte är en surfplatta visar det sig:

Citat:

This was just sent in to us: Pal is a small wireless device with a touch sensitive screen, which can remotely login to your desktop Mac. It is suitable for surfing the web on the move. When your Mac is out of range, Pal logs in to your .Mac account, to provide limited functionality - hence "forget syncing". It has a pen based input method, using Inkwell, but it is not positioned as a Tablet PC since it does not have an internal hard drive. It's not a Mac replacement, it's a Mac companion.

(från http://www.toptechtips.net/modules.php?name=News&file=article&sid=457)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 01:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Det verkar vara det där vi går och väntar på, vilket inte är en surfplatta visar det sig.

Oj, det verkar intressant.
Undrar just när denna "Pal" ska lanseras? Om den existerar vill säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 01:58

Okej, denna information får jag ut av bilderna och ryktena:

Apple har konstruerat någon form av "fjärrkontroll" till macen. Den fungerar över internet och antagligen via Airport. Den har ett utseende som påminner om en PDA men är endast ett "fönster" mot din riktiga dator som du styr med en penna.

Det låter skumt men är, som jag ser det, ännu en Apple-idé som kan bli stor. För, när man ändå har trådlöst internet, vad är bättre än en PDA? Jo en riktig dator (iBook/Powerbook). Och vad är bättre än en laptop? Svar: en maskin med samma möjligheter som en stationär dator men som är liten som en PDA. Och där har vi Pal.

Det verkar genast mer logiskt. Och fördelen jämte alla datorderivat (laptop/PDA/mobil) är att den här maskinen alltid är synkad, vad som än händer, eftersom det är din vanliga dator du arbetar med.

Kärnan är iofs. tillgång till internet (och inte för långsamt, får man förmoda?) Men annars är det den ultimata PDAn: helt kompromisslös!

Freaky!

PS. och eftersom det är en hårdvaruprodukt ska vi inte bli förvånade över att den levereras i kartong... DS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 07:56

Erik, de funktionerna finns redan i Remote Desktop Connection från Microsoft och Apple Remote Desktop.

Ja, självklart att de finns och har funnits mycket länge. Finns ARD inbyggt i OSX? Inte på mina 5 maskiner i varjefall...

  • Medlem
  • London
  • 2003-06-05 08:57

Precis en sån här har jag gått och önskat mig, då kan man ha datorn inkopplad till TV'n och styra filmen med den här "fjärrkontrollen". Superbra!!

Dessutom kan man ha några stycken hemma, en i köket, en i hallen, en på toan... I och med OS X Unixgrund kan alla använda datorn samtidigt.

Det skulle även kunna motivera ett inköp av en EyeTV då man kan spela in direkt från TV-soffan och även välja att spela upp inspelade filmer m.m.
Det är ju det som är problemet idag, tycker jag, att man har en dator med DVD-spelare och hårddisk men inte kan styra den från soffan. Det är ju egentligen onödigt att köpa en DVD-spelare med hårddisk när man har en dator med samma möjligheter, det är ju bara tillgängligheten som har saknats, men det skulle en sån här pryl fixa.

Så stämmer det här ryktet tror jag att vi kommer se en ännu bättre användning av OS X Unixgrund och dess fleranvändarstöd men även en mac-variant av HCPC'n (eller vad det heter).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 09:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Men vad som ännu mer talar för att det är äkta, är ju att Apple har krävt att bilderna tas bort!

Det stämmer väl inte? SpyMac valde själva att ta bort bilderna. Andra stora siter (tex MacRumors) har haft bilderna uppe i flera dagar utan att Apple har hört av sig.

...men jag hoppas att jag har fel och att bilderna är riktiga.

Sent tillägg: "Forget syncing". Är det inte lite dumt av Apple att skriva en sådan sak? Att samtidigt som man i annan reklam hävdar iSyncs förträfflighet (och brukar denna som ett argument för Mac OS) helt plötsligt antyda att sync är jobbigt?

Men om det då bara är en "viewer" , hur sjutton ska man kunna köra OS X på en PDA? Det är ju trång redan i 1024x768!

Den har ingen intern hårddisk, vilket betyder att program startas från Macen. Men jag kan inte jobba normalt på den pga den lilla skärmen.

Att surfa på webben går ju, men varför ska jag logga in på mitt .Mac-konto när datorn hemma inte är "inom räckhåll"? Mina mail ligger ju iaf inte där? Och om datorn "är inom räckhåll" hemma varför ska jag då sitta med en pluttig liten skärm ock inkwelll när jag kan sätta mig vid datorn och jobba i fullformat med mus och tangentbord?

Kalla mig gärna dum men jag förstår inte nyttan av denna manicken. Ergo, det är en bluff...

  • Medlem
  • London
  • 2003-06-05 11:05

Men om det då bara är en "viewer" , hur sjutton ska man kunna köra OS X på en PDA? Det är ju trång redan i 1024x768!
För att surfa och kolla mail, styra DVD-spelare mm räcker nog 800x600... Man ska inte köra OS X på den, man ska ha den som en "dum terminal".

Den har ingen intern hårddisk, vilket betyder att program startas från Macen. Men jag kan inte jobba normalt på den pga den lilla skärmen.
Du ska inte jobba normalt på den, det är ingen dator.
Att surfa på webben går ju, men varför ska jag logga in på mitt .Mac-konto när datorn hemma inte är "inom räckhåll"? Mina mail ligger ju iaf inte där?
Har du .Mac så ligger dina mail visst där, du kör väl IMAP?

Och om datorn "är inom räckhåll" hemma varför ska jag då sitta med en pluttig liten skärm ock inkwelll när jag kan sätta mig vid datorn och jobba i fullformat med mus och tangentbord?
Airport räcker ca 50 meter vilket innebär att du kan sitta i din favorit-mys-fåtölj och läsa nyheter, kolla/svara på mail, styra TV/DVD-spelare m.m.

Kalla mig gärna dum men jag förstår inte nyttan av denna manicken. Ergo, det är en bluff...
Du är inte dum och jag hoppas att det inte är bluff...

Jag har en PB+wlan, den går utmärkt o typ ligga i soffan o surfa runt med...
Så inte heller jag förstår nyttan med ännu en manick..utöver att det skulle vara ball för prylgalningen i mig o ha den men iaf..

  • Medlem
  • London
  • 2003-06-05 11:31

Och hur många PB har du råd att köpa? Med en stationär dator och många små dumma terminaler får du tillgång till mail mm på fler ställen. Det skulle kunna vara ett komplement till din dator snarare än en ersättare...

Jag sitter inte gärna med min PB i soffan och styr min stationära dator, då har jag hellre en liten fjärrkontroll.

Vad jag menar är att om du har en stationär dator så vore det suveränt att kunna köpa denna terminal/fjärrkontroll. Då kan du få mobiliteten hos en PB, kraften hos din stationära och till ett billigare pris. Det där med att koppla upp sig när man inte är hemma kan jag vara tveksam till men det vore oerhört smidigt att ha hemma.

I min fantasi har jag ett intelligent hem med en central server där jag har massor med HD för central lagring, blåtand överallt för att kunna ringa med mitt trådlösa headset över IP och en massa dumma terminaler kopplade mot servern. Detta kan vara ett led i steget mot ett trådlöst intelligent hem...

Om det är en tjänst, typ .Mac så kan det ju mycket väl tänkas att det levereras i en låda med nån skiva å så.

Är det en pekskärm som ansluter via airport och mobilnät till hemdatorn så är det ju skoj, men hur väl funkar det idag?

Pekskärmen ska ju vara Riktigt Riktigt lätt och batterisnål om man ska motiveras att använda en sån istället för en vanlig bärbar.
Och dessutom grafikprestanda som absolut inte är sämre än alubook's 64mb gayforce.
Hoppas de har löst allt sånt, för jag misstänker att apple inte kommer locka med priset

En stationär dator och många små dumma terminaler..?
Varför inte en (1) bärbar !

Hur som helst så är bilden på den där lådan rätt fejkad känns det som. O en hårdvarupryl i en mjukvarulåda tror jag inte direkt på.

Sen att det ens skulle vara hårdvara med beskrivningen av PAL undrar jag hur det gick till.. det snackas väl mer om som andra sagt, synkning ala iSync fast i en annan skepnad el kompletterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 14:15

Skrotade runt på nätet å fann:

www.ipal.com

Kan de ha något med detta att göra??

-T

P.s.

iPal's grundare Dan Port har ett förflutet inom NeXT..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 14:38

Efter lite funderingar och en del insiktsfulla kommentarer i det här forumet verkar det som om det inte handlar om en hårdvaruprodukt? Särskilt det där med skärmstorleken var något som slog mig innan, och att styra en fullfunktionsmac på 320x240 pixlar är ju faktiskt inte realistiskt. (om Apple inte har meckat fram ett nytt gränssnitt?)

Jag håller i alla fall fast vid att bilderna är äkta, de är för fantasi- och gåtfulla (och samtidigt genomarbetade) för att vara bluff. När såg vi senast en fejkad Apple-bild på en förpackning, som inte tydligt talade om vad innehållet är och gör?

Riktiga Apple-förpackingar, däremot, är alltid stylish men brukar inte innehålla mer än produktnamn och kanske en slogan. Jämför Remote Desktop, Final Cut eller Keynote!

Och jo, Apple har visst krävt att bilderna plockas bort:

Citat:

Från TopTechTips.com
We will try to get some more screenshots and post them up later, various other websites have been sent them but Apple's Legal team has asked for them to be removed (Which means they are likely to be real)

En sak som tydligt talar mot att det är en hårdvaruprodukt är att den inte avbildas på förpackningen.

You want the truth? You can't handle the truth!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 14:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Sent tillägg: "Forget syncing". Är det inte lite dumt av Apple att skriva en sådan sak? Att samtidigt som man i annan reklam hävdar iSyncs förträfflighet (och brukar denna som ett argument för Mac OS) helt plötsligt antyda att sync är jobbigt?

Men hallå?!!
Synkning må vara hur bra som helst och ganska enkelt, men om man slipper det (förklaring i post ovan) och får samma funktionalitet så måste ju det vara bättre?!

Sen säger de ju faktiskt inte att synkning är dåligt, bara att vi kan glömma det. Och för övrigt är det ett beprövat reklamknep att inleda med typ:
"Det finns något bättre än vår produkt XXX"
"..nämligen vår nya YYY."

Gammalt som gatan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 15:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Sen säger de ju faktiskt inte att synkning är dåligt, bara att vi kan glömma det. Och för övrigt är det ett beprövat reklamknep att inleda med typ:
"Det finns något bättre än vår produkt XXX"
"..nämligen vår nya YYY."

Tänk igenom det där en gång till. Det är en väldig skillnad mellan att i sin reklam skriva "Ännu bättre än iSync" och att skriva "Gör iSync överflödig". I det senare fallet punkterar du iSyncs värde, medan det första ytterligare betonar att iSync är bra. Det är, som sagt, en avsevärd skillnad.

"Forget syncing" antyder att funktioner som tex iSync är besvärliga på något sätt. Den copywriter som på ett sådant sätt sänker en av de egna produkterna, en produkt som dessutom marknadsförs som en stor problemlösare (se apples startsida!) - är på gränsen till totalt inkompetent. Jag hoppas att Apples reklammakare är duktigare än så.

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Och jo, Apple har visst krävt att bilderna plockas bort

Snälla, om du läser MacRumors-länken i det inlägg om du svarade på så ser du att det _inte_ var på Apples begäran som bidlerna togs bort. Om du sedan läser i den tillhörande diskussionen på MacRumors så får du även förklaringen till varför det står som det står på den siten du länkade till.

Detta förutsätter förstås att MacRumorsinformationen fortfarande är aktuell, men hittills har jag inte hittat något som tyder på motsatsen. Motbevisa mig gärna, jag hoppas att jag har fel i den här frågan

Det verkar som dom flesta av oss som gillar Apple mycket hellre hör ett falskt rykte än ingenting alls. Vi får liksom ingen vettig självsanering i ryktesbranschen. Tvångsmässigt måste vi läsa om det som vi med 99.99% sannolikhet kan avfärda som blåljug.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-13 13:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Det verkar som dom flesta av oss som gillar Apple mycket hellre hör ett falskt rykte än ingenting alls. Vi får liksom ingen vettig självsanering i ryktesbranschen. Tvångsmässigt måste vi läsa om det som vi med 99.99% sannolikhet kan avfärda som blåljug.

Nu tycker jag att Du sprider dåliga rykten om 99mac.com (-_^)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 22:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Det verkar vara det där vi går och väntar på, vilket inte är en surfplatta visar det sig:

This was just sent in to us: Pal is a small wireless device with a touch sensitive screen, which can remotely login to your desktop Mac. It is suitable for surfing the web on the move. When your Mac is out of range, Pal logs in to your .Mac account, to provide limited functionality - hence "forget syncing". It has a pen based input method, using Inkwell, but it is not positioned as a Tablet PC since it does not have an internal hard drive. It's not a Mac replacement, it's a Mac companion.

(från http://www.toptechtips.net/modules.php?name=News&file=article&sid=457)

Tja, där fick ni ett bra exempel på lägen där man behöver citera sig själv
Om det här gamla ryktet snart blir sanning eller inte får var och en ta ställning till, men det råder väl ingen tvekan om att The Register snackar om samma sak:

Citat:

Cringely comes to the party very late: over a year ago, Register chum andeWeek columnist Matthew Rothenberg suggested Apple would launch a "device that superficially resembles a large iPod with an 8in diagonal screen, lacks a keyboard, packs USB and FireWire ports, and runs Mac OS X along with a variety of multimedia goodies". The launch window was Macworld Expo San Francisco 2003. Matt's prediction may finally come true next month.

The device is believed to be a mobile, wireless display that communicates with a desktop unit. You can use the LCD either as a desktop display, or as a portable terminal. A touch-screen and Mac OS X's Newton-derived Inkwell technology eliminates the need for a keyboard as you check your email, or listen to music streamed from iTunes running on the base unit.

Tydligen har rykten om denna macarnas kentaur cirkulerat ett tag, men jag skulle inte bli förvånad om det är en gammal Steve Jobs-dröm som lanseras till 20-årsjubiléet inte pga. efterfrågan utan mest för att det är en så fin idé.

Så... Är det dags nu för Apple Pal, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 14:11

On the 26th of January, Apple Computer will introduce Pal. And you'll see, why 2004 won't be like 1984.

Nu kanske man kan dra igång denna tråd igen.

http://www.macuser.com/hardware/patently_obvious_apples_univer.php

Om detta blir verklighet så är jag mer än nöjd.

Bevaka tråden