Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Taskig prestanda i spel! Varför?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet inte - hör med någon som kan sånt

Däremot slår du på fps-visning i Quake-baserade spel (?), mohaa i alla fall, med kommandot fps 1 / fps 0 (eller om det var -1 och -0) i konsollen i spelet.

Visserligen kostar det lite med avbrottsstyrd multitasking, men inte så mycket! Det här är ett problem som Apple borde fixa. OSX har prestandaproblem, inte bara i 3D-grafik men kanske värst där. Apple, optimera! Ge oss fullt fräs!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 11:21

Visserligen kostar det lite med avbrottsstyrd multitasking, men inte så mycket! Det här är ett problem som Apple borde fixa. OSX har prestandaproblem, inte bara i 3D-grafik men kanske värst där. Apple, optimera! Ge oss fullt fräs!

Exakt. Det är som Ingemar säger. Men det blir bättre och bättre. Låt oss hoppas på ett rejält uppsving i OSX 10.3 - att man satt lite fokus på optimering och prestandahöjning där.

Jag upptäckte igår att vissa program VERKLIGEN kan ställa till det för spel. Microsoft Remote Desktop Conection hade crashat när jag skulle Quita det (utan att jag märkte det) och UT2k3 gick svinslött. Efter att jag dödat RDC så fick jag typ 2x bättre framerate.

Apple skulle kunna bygga in en funktion så program som "vill ha" hela datorn (främst spel) skriker lite när man startar dem med en massa saker i bakgrunden. Typ "preformance alerts" eller något.

Givetvis skulle detta vara ett val från användarens sida. Det vore bra om ex. Doom 3 säger "Det finns bara c:a 40% tillgängling CPU prestanda ledig, vill du:

a) Ge Doom 3 all tillgängling CPU-kraft
b) Låta Doom 3 ta över CPU-kraft från andra processes
c) Avsluta ett antal processer"

Det blir ju mer och mer (i varje fall för mig) att man inte riktigt tänker sig för i OSX. Jag körde lite Nascar 2002 igår och plötsligt "ryckte" till lite. Då visades sig att jag hade fått hem en nerladdning som höll på att komprimeras upp i bakgrunden!

För "vanliga" användare skulle det nog underlätta med ett system av denna typ.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 11:21

I Quake 3 skiriver man cg_drawfps 1 i kosolen för att slå på fps räknaren.

I Max Payne håller man ner alt-d när man startar spelet, då får man uppe ninställningsruta. Där klickar man sedan på Max Payne bilden uppe till höger i fönstret, då får man fram en ruta där man kan klicka i developer inställningar. Jag tror att det är "Developer keys" man behöver klicka i. Sen när man är inne i spelet trycker man F11 för att få fram en FPS räknare.

Det där med superprioritering låter intressant.. Ska se om jag kan prova det. Ska även testa att göra fråscha config filer.

Sen så kan man ju hoppas att 10.3 har prestanda förbättringar i spel..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 14:52

bOOzo: Du kan få min config-fil när jag kommer hem.

Ett tips i alla spel, eftersom du bytt grafikkort, är att TA BORT alla INI-filer. Jag vet att bl.a. visa versioner av Quake 3 kunde bli riktigt konstiga om man inte bytte ut denna. Varför? Jo, för att OpenGL-motorn säger fortfarande att det är ett GeForce 2MX du ska till men i själva verket är det ett Radeon 8500.

KAN vara en lösning.

Jo, jag hoppas också på prestandaförbättringar i spel under OSX 10.3. Problemet är, tror jag, att det händer för mycket saker runt om spelet för att det ska få optimal prestanda. Sedan tror jag lite ligger i att speltillverkarna inte riktigt annamatt OSX ännu. Glenda Adams har bl.a. sagt att OSX är överlägset OS9 för spel trots de faktum att vi idag lider av prestandaprobelm. Detta bl.a. pga. mycket mer utvecklade OpenGL-drivrutiner som hanterar mycket fler funktioner.

Vem vet - vi kanske får OpenGL 2.0 i Panther? Apple är ju extremt aktiva på OpenGL-utvecklarsidan och det har pratats en del om "OpenGL technologies in future OS:et" här och där. Apple måste upp och konkurerar stenhårt mot DirectX 9.

bOOzo: Det var mig du köpte grafikkortet av. Jag hade oxå väntat mig en fet prestandaökning när jag köpte 8500-kortet, men ökningen uteblev. Jag kunde köra spelen i mycket högre upplösning än med mitt tidigare GF2MX, men som sagt, samma fps i lägre upplösningar. Lite bättre prestanda i OS9 dock.

För att få fart på burken testade jag att formatera om min HD och installera om allt från scratch. Efter det kändes OSX säkert dubbelt så snabbt, och spelen flöt på mycket bättre i både OSX och OS9. Men fortfarande utgjorde processorn en fet flaskhals.
Jag började snegla lite på processoruppgraderingar, men de var och är fortfarande på tok för dyra. Kollade sedan upp om det var möjligt att överklocka processorn och hittade på dessa sidor en metod att få upp den till 800Mhz:

http://www.xlr8yourmac.com/systems/quicksilver733_overclock.html

http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/g4de1.html

Jag rekomenderar dig inte att överklocka, du förlorar garantin och kan pajja din processor.
Men för mig gick det bra, och min dator har funkat klockrent i över 2 veckor utan några som helst hängningar. Kanske ska investera i en processortermometer för säkerhets skull...
Numera flyter WC3 på rätt bra i OS9 åtminstonde. Q3 har jag inte testat i 9:an, hittar inte senaste patchen till 9:an =(
Återkommer med fps när jag testat lite fler grejer.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-07 00:32

Jag har testat att ta bort lite config filer och uppdatera spel, men jag märker ingen skillnad.

MoH är totalt ospelbart istort sett. På första banan i lastbilen så går den i 15 fps. När man går ur den och ska börja kriga går det i 5, jippie... Det var med lägsta inställningarna också. Fast om jag drar på på högsta så blir det knappt någon prestanda skillnad, så det är ju iaf bra.

ZniBBLe5: Jo, just e. Det var ett bra köp, kortet är det absolut inget fel på och jag ska snart köpa lite långa sladdar så att jag kan visa filmer och sånt på TVn
Jag har heller inget problem med knaster som du nämnde. Det enda var att fläkten lät som en en virvelvind ibörjan, men det gick över på något sätt.
Jag tvivlar dock på att jag skulle kunna få upp farten genom att formatera om och ominstallera. Det är iaf inget jag har lust med nu, när 10.3 kommer kanske.
Jag har ju då slut på garantin, så en överklockning låter ju inte så dumt. Ska läsa på länkarna.
Kör du med GeForce 2 MX nu igen eller? För när jag hade det var WarCraft 3 totalt ospelbart i X. Nu är det ok, men inte tillräckligt tycker jag.
Har du någon kolla på hur mycket högre prestanda man får med en överklockning?

Förresten så har jag ju ett GeForce 2 MX över nu, ska nog sätta in en annons på det snart.

bOOzo> Om fläkten börjar låta igen så testa att skruva loss den och rensa bort damm och skit som jag misstänker fastnat under den.
Jag kör nu med ett Radeon 9000. Nästan exakt samma prestanda som med ett 8500. Har gjort lite mätningar i Q3 v. 1.32 i OSX, så du har nåt att jämföra med:

QS 733Mhz ö-klockad till 800Mhz
384Mb RAM
ATI Radeon 9000 Pro 64MB

Demo four:
800x600 High Quality: 57.5
1024x768 High Quality: 57.6
1024x768 "MAX": 54.3
1280x1024 "MAX": 53.0
1600x1200 "MAX": 50.0

Allt kördes på en av Q3 nygenererad fräsh config. Med helt nyinstallerat OS 10.2.6 och senaste ATI-drivisarna. Får inte något demo att funka i version 1.31 under OS9, så jag kan tyvätt inte ge någon timedemorapport där. Men fps:en ligger på betydligt högre än OSX, det märks när man spelar...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-07 02:10

Testade överklockningen, men jag lyckades inte. Jag hittade ledaren jag skulle ha av, men rakbladet jag gjorde det med kanske inte var vasst nog. Jag hade inte sönder något, men jag är fortfarande kvar på 733 Mhz. Hur gjorde du?

  • Medlem
  • 2003-06-07 03:16

http://www.xlr8yourmac.com/G4ZONE/G4_733_overclock/G4_733_overclock.html finns en text och bilder som förklara hur man överklockar en G4/667 eller 733. Någon som kan förklara exakt hur man ska göra? Finns det någon bättre guide?

Jag gjorde så att jag tog en brytbladskniv med helt nytt och extremt vasst blad på. Med spetsen på kniven skar jag sedan av ledarna på båda sidorna om resistorn. Jag pillade alltså inte bort hela resistorn, utan skar bara av ledarna. Man får skära några gånger och ta i rätt mycket, tills man hör kislet börja knastra, först då kan man va säker på att ledaren är av. Är du osäker kolla med ett förstorningsglas...
Se till att ha bra ljus och inte vara så skakig på handen när du utför operationen

Update: Lyckades få igång demo four i OS9 oxå, här är resultaten:

Quake 3 v. 1.31 B4 (Mac OS9)

QS 733Mhz ö-klockad till 800Mhz
384Mb RAM
ATI Radeon 9000 Pro 64MB

Demo four:
800x600 High Quality: 64.5
1024x768 High Quality: 63.7
1024x768 "MAX": 59.7
1280x1024 "MAX": 58.9
1600x1200 "MAX": 58.9

Lite lustigt att jag får exakt samma fps i 1200 som i 1600... tyder på att prollen fortfarande är största flaskhalsen

Senast redigerat 2003-06-07 12:32
  • Oregistrerad
  • 2003-06-08 20:23

Jag lyckades med överklockningen!
Nu "hittade" jag ju till CPUn eftersom jag skruvat upp den tidigare, så det gick rätt så fort. Jag hade ett lite vassare rakblad nu och jag la upp CPUn på en handduk och hade också förtstoringglas och en lampa till hands. Jag skar pecis som du sa på båda sidor om den och stoppade sedan tillbaka allt, och det funkar!

Fick inte världens prestandaökning, men nu fick jag på samma demo:

1600x1200
27,8 sec, 45,3 fps

och

640x480
26 sec, 48,6 fps

Innan fick jag
29,1 sec, 43,3 fps
samt
28,6 sec, 44,1 fps.

Det var i 10an.

Så 3-5 fps mer...

För att hitta fram till själva CPUn, så måste man först skruva bort fläkten som blåser på kylflänsen. Det gör man genom att lossa dom två skruvarna på utsidan som sitter brevid alla ingångar.

Sen måste man lossa klaffarna som håller fast kylflänsen ovanpå processorn. Det gör man nog enklast med en plattskruvmejsel som man bänder med mellan klämman och kylflänsen.

Sen när den är loss ser man CPUn. Då lossar man fyra stjärnskruvar och viker sedan upp den så att kontakten släpper från moderkortet.

Det är på undersidan av CPU kortet man ska skära, så vänd den upp och ner på den och lägg den på en handduk. Sen så kan man följa instruktionerna i länken som postades tidigare. Bilden i den artikeln är dock från den 733a som kom innan QS 733, så allt runt omkring själva resistorerna ser annorlunda ut. Titta noggrannt innan du börjar skära..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-09 20:17

Heheho. Skrattade skönt när man läser era inlägg om hur ena snubben skär av nåt i sin dyra dator med en slö morakniv och den andra hejar på. Det är humor.

Men iaf. Jag har oxå en QS733, och jag tror aldrig den fanns med L3. Men jag har oxå haft tråkig prestanda med MOHAA osv, även Ghost Recon hackade fett på alla grafikinställningar. Problemet måste vara avsaknaden av L3-cache. Min polare med en gammal PB567 körde ifrån min 733:a i MOHAA och det måste väl bero på L3-cachet (är inte säker på att den PBn har det, men det måsta vara förklaringen)???

Iaf. Faktum: Mac är ingen speldator (ingen CAD-dator och ingen FEMLAB-dator heller osv *suck). Den bästa uppgraderingen (om man vill spela) man kan göra är att köpa en spelkonsoll o koppla den till sin feta tv som ofta kan vara 28" (existensminimum som min polare sa). Vill man spela lamer-spel som Quake, Red Alert osv får man kanske köpa en PC.

Grafikkortspriserna är löjligt höga för oss mac-användare. Varför kan inte ATI o gänget vara lite solidariska o bjussa på skjysta priser??

  • Medlem
  • 2003-06-09 20:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Men iaf. Jag har oxå en QS733, och jag tror aldrig den fanns med L3.

Nej, men det fanns en Digital Audio 733 med L3 cache... Snyggare, bättre och mycket dyrare.

Det här är ett processorrelaterat problem.

Sitter själv med en QS 733 med Geforce 4MX 64MB som jag har uppgraderat till en Giga Design 1.33Ghz med 2mb L3cache.

Skillnaden i spel är högst märkbar, tyvärr är orginalprocessorn inte mycket att hurra för.

Här hittar finns lite fakta om de olika processorernas inverkan på spel mm.

  • Medlem
  • 2003-06-10 01:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Excelsior
Sitter själv med en QS 733 med Geforce 4MX 64MB som jag har uppgraderat till en Giga Design 1.33Ghz med 2mb L3cache.

Var köpte du det, och hur mycket betalade du?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Var köpte du det, och hur mycket betalade du?

Köpte min på OWC för ett tag sedan betalade strax under 7000:- inkl. frakt/moms, sen föll dollarkursen samt priset på processorn så idag kan jag gissa att man får betala ca: 5500:- för samma grunka.

I dagarna släppte Giga Design en 1,467Ghz inkl. frakt/moms borde den hamna på 6500:-

För mig var det värt pengarna eftersom iTunes och DVD2one rippar mer än dubbelt så snabbt nu. Alternativet hade varit en ny G4 men det var inte prisvärt.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 18:39
Citat:

Heheho. Skrattade skönt när man läser era inlägg om hur ena snubben skär av nåt i sin dyra dator med en slö morakniv och den andra hejar på. Det är humor.

Ja, det var kul för mig med, det fungerade ju. Ska bara påpeka att det var ett rakblad, men man måste skära ganska ordentligt för att det ska fungera.

Jag är faktiskt nöjd nu, jag spelar ändå inte så mycket, men med det nya grafikkortet funkar iaf Unreal Tournament i OS X och dom spel som funkade innan funkar nu också, fast med lite högre FPS och snyggare grafik.

En konsol har jag redan, Xbox, och jag håller med om att det kan vara värt att ha en för att kunna spela spel.

Jag ska iaf vänta ett tag innan jag köper en processoruppgradering.

Bevaka tråden