Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur användarvänlig är egentligen Finder?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-02 00:04

Fotostation hade jag i OS 9. Det var super.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 02:21

Ett vanligt problem med Microsofts sätt att tänka är enligt mig att de klämmer in för många funktioner i allting. Apple har istället insett att det är bättre att ett program gör det det ska ordentligt istället för att kunna göra så mycket som möjligt samtidigt. Visst, en enkel sak som kameradatum hade de kunnat ta med, men man måste ändå inse att Finder är ett filorganiseringsprogram. Det riktar sig inte mot fotografer eller något annat medietypsspecifikt område, utan det är till för att organisera filer i sin rena form av filer bara.

Om de skulle ta med massa funktioner för fotografer i Finder – varför inte även ta med massa funktioner för musiker? Lägga till play/framåt/bakåt/etc-knappar och en liten equalizer i verktygsfältet? Och varför inte ta med massa funktioner för författare – enkel textredigering och ordräkning direkt i Finder? Eller funktioner för programmerare – syntaxkontroll och kompilering direkt i Finder?
Ja hur skulle det se ut om man lade till allt man kunde komma på som verkade praktiskt för vissa? Det skulle se lite för mycket ut som Windows. Tjocka, stora fält i varenda fönster, fulla med text och knappar och länkar och små tips, som de flesta människor aldrig använder eller ens vet syftet med.

Nej, låt Finder hålla sig till ordentlig och enkel filhantering. För att hantera bilder med alla dess fotografiska egenskaper i åtanke – använd något av de utmärkta program som håller sig till ordentlig och enkel bildhantering. Bridge, Aperture, PhotoMechanic, etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 10:43
Ursprungligen av Rajje:

Om de skulle ta med massa funktioner för fotografer i Finder – varför inte även ta med massa funktioner för musiker? Lägga till play/framåt/bakåt/etc-knappar och en liten equalizer i verktygsfältet? Och varför inte ta med massa funktioner för författare – enkel textredigering och ordräkning direkt i Finder? Eller funktioner för programmerare – syntaxkontroll och kompilering direkt i Finder?

Jag pratade inte om bildredigering direkt i Finder. Precis som du säger Finder är ett filhanteringsprogram. Och hantera filer är enklaste genom dess metadata. I dina exempel ovan tror jag att musikerna (och vanligt folk med) skulle få mycket glädje om de kunde sortera efter artistnamn, album, år etc. Folket som jobbar i grupper skulle nog uppskatta om de kunde sortera dokument efter författare och status. Programmerare skulle nog få nyttja av att kunna sortera sina filer efter version. All detta är möjligt i Vista. Det har ca 100 valbara metadatafält som var och en kan anpassa efter egna behov. Det jag vill säga är att metadatan är A och O i filhantering och Finder är usel på metadatan. Det gör nog den till en ganska medioker filhanterare.

Ursprungligen av timofej:

All detta är möjligt i Vista. Det har ca 100 valbara metadatafält som var och en kan anpassa efter egna behov.

Det vite jag inte om Vista - låter onekligen bra!

(Sedan måste jag även ge en eloge till timofej för att inte nappa på / tappa humöret över alla "the mac way or the highway" tips)

Vad gäller tips på arbetsflöden så tror jag det är bättre att skapa en separat tråd för detta (alternativt sök på forumet / nätet). Det finns säkerligen flera exempel på bra arbetsflöden. Finder är, som påtalats tidigare, inte särskilt bra (vet ej om det påtalats i denna tråd - men i flera andra trådar, nätet, mm). Jag tror att detta är en bidragande orsak till att flera använder respektive program för effektiv filhantering (framför allt för bilder & musik). Naturligtvis ska man inte behöva använda ett program för varje filtyp, men att använda ett special anpassat program kan ha fördelar och jag skulle gissa att de arbetsflöden du kommer hitta är centrerade runt specifika program och inte runt Finder.

Lycka till!

Föredrar att inte ha program för mina dokument. Hur jag hittar och vill sortera hamnar ofta utanför begränsningar av olika program.

Det är jag nog inte ensam om.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-02 10:49
Ursprungligen av timofej:

Tycker det är ofta svårt att veta var man befinner sig i och med att adressfältet (sökvägen a la Explorer) saknas, filerna ligger i alfabetisk ordning (mapparna inkluderat = huller om buller), ingen möjlighet att kunna sortera bilderna efter tagningsdatum (trodde Mac var som gjort för fotografer) etc...

Findern är en filhanterare, inte en fotohanterare. Använd fotohanteringsprogram istället, exempelvis iPhoto.

På Windows används ju som alla vet Utforskaren för att hantera alla sorters filer, men på Mac är det lite annorlunda. På Mac används med fördel speciellt utformade program för att hantera olika filtyper (inte bara visa/spela upp). Exempelvis Mail för att hantera epost (lika som på Windows), iTunes för att hantera musikfiler, iPhoto för att hantera foton.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 10:51
Ursprungligen av Jogin:

Findern är en filhanterare, inte en fotohanterare. Använd fotohanteringsprogram istället, exempelvis iPhoto.

På Windows används ju som alla vet Utforskaren för att hantera alla sorters filer, men på Mac är det lite annorlunda. På Mac används med fördel speciellt utformade program för att hantera olika filtyper (inte bara visa/spela upp). Exempelvis Mail för att hantera epost (lika som på Windows), iTunes för att hantera musikfiler, iPhoto för att hantera foton.

Som jag skrev ovan jag tycker att det är orimligt att använda separat program för varje filtyp. Enligt dig kan man skippa Finder helt och använda bara specifika program.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-02 11:06
Ursprungligen av timofej:

Som jag skrev ovan jag tycker att det är orimligt att använda separat program för varje filtyp. Enligt dig kan man skippa Finder helt och använda bara specifika program.

Enligt mig? Det har jag aldrig påstått.

Tycker du det är skitdrygt och alldeles orimligt att behöva använda mailprogram för att hantera epost också? Inte? Nähe.... det kanske är en vanesak då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 11:21
Ursprungligen av Jogin:

Enligt mig? Det har jag aldrig påstått.

Var det inte du som påstod att det var bäst att hantera varje filtyp i dedikerat program? Vad ska man hantera i Finder då?

Ursprungligen av Jogin:

Tycker du det är skitdrygt och alldeles orimligt att behöva använda mailprogram för att hantera epost också? Inte? Nähe.... det kanske är en vanesak då.

Så långt jag vet är postmeddelanden INTE separata filer som ska hanteras. Alla meddelanden ligger i en stor databasfil som bara ett epostprogram kan hantera. Själv slopade jag epostklienter för länge sedan och använder uteslutligen gmail.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-02 11:28
Ursprungligen av timofej:

Var det inte du som påstod att det var bäst att hantera varje filtyp i dedikerat program? Vad ska man hantera i Finder då?

Nej, jag påstod inte det.

Ursprungligen av timofej:

Så långt jag vet är postmeddelanden INTE separata filer som ska hanteras. Alla meddelanden ligger i en stor databasfil som bara ett epostprogram kan hantera.

Det är bara för att du är van vid det gränssnittet. Epostmeddelanden kan mycket väl lagras som filer, och gör det också i vissa system och klienter. Men Windows-användare är vana vid att från första början hantera epost i ett särskilt program. Detta är alltså en vanesak.

Om du är helt emot att anpassa sig och lära dig nya sätt att jobba så rekommenderar jag inte att du använder Mac, använd istället det du är van vid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 11:40
Ursprungligen av Jogin:

Nej, jag påstod inte det.

Citat från ett av dina inlägg ovan: "På Mac används med fördel speciellt utformade program för att hantera olika filtyper" Min fråga består: vad ska Finder användas till?

Ursprungligen av Jogin:

Det är bara för att du är van vid det gränssnittet. Epostmeddelanden kan mycket väl lagras som filer, och gör det också i vissa system och klienter. Men Windows-användare är vana vid att från första början hantera epost i ett särskilt program. Detta är alltså en vanesak.

Som sagt använder jag inte epostklienter länge. Jag håller också med att dedikerade program hanterar sin specifik filtyp bättre än en genomsnittlig filhanterare. Men detta behöver inte innebära att filhanteraren ska vara dålig.

Ursprungligen av Jogin:

Om du är helt emot att anpassa sig och lära dig nya sätt att jobba så rekommenderar jag inte att du använder Mac, använd istället det du är van vid.

Ohhh... det är så typiskt: antingen på vårt sätt eller på inget sätt alls. Den här inställningen är så typisk hos flera Mac användare!

Jag är inte helt emot att anpassa mig! Jag har redan gjort ett stort steg genom att byta OS och håller på att anpassa mitt arbetsflöde efter det.. Jag berättade bara om mina svårigheter och frågade om tips hur jag kan komma över dem. Jag behöver inte något försvarstagande av Apples produkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 23:41

För alla intresserade kan meddela att tricket enligt den här länken http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=208068 inte fungerar. Kan inte se någon skillnad i Finders beteende efter ändringen.

***edit*** efter lite undersökning fattade jag äntligen vad författaren menade med sitt trick. Man sorterar efter filtyp och då hamnar mapparna längst upp efter ändringen i systemfilen. Alla andra filer kommer också att sorteras efter filtyp vilket inte alltid man vill ha. Nåväl det var värt ett försök.***/edit***

Förresten vill jag meddela att nu efter jag har bättre koll var jag befinner mig har jag mindre ångest med att använda Finder.

Och en sak till. En möjlig omväg för alla svårigheter för folket som vill ha det "Windows way": skaffa VM Fusion! Där kan man integrera Windows program direkt i Mac OS. Man kan ha genvägar i Docken, använda Exposé etc. Funderar själv på att köra Explorer på detta vis. Eller testa i alla fall...

  • Medlem
  • 2008-05-02 10:53

Som sagt, det är en fråga om hur man lägger upp sina arbetsflöden. OSX är inte Windows, på gott och ont.
(Helt utan sarkasm eller ironi:)
Om det är väldigt viktigt att kunna göra vad ni ber om kanske OSX är fel plattform?

Jag värderar inte utan "gillar läget".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 11:01
Ursprungligen av Baron:

Som sagt, det är en fråga om hur man lägger upp sina arbetsflöden. OSX är inte Windows, på gott och ont.
(Helt utan sarkasm eller ironi:)
Om det är väldigt viktigt att kunna göra vad ni ber om kanske OSX är fel plattform?

Jag värderar inte utan "gillar läget".

Jag förberedde mig mentalt till det innan jag bytte. Jag gillar OSX för andra egenskaper dock. Frågade här egentligen inte för att klaga utan för att få tips om hur man kan göra istället. Till exempel har jag äntligen fått klart för mig hur man jobbar med sökvägarna i OSX. Stort tack för det! Varje gång jag måste hitta och öppna en fil i Finder ryste jag. Jag undvek att göra det i onödan så jobbigt upplevde jag det... :-/ Få se om det blir någon ändring när jag fått kläm på sökvägarna.:-)

  • Medlem
  • 2008-05-02 11:34

Nu släpper vi just det där spåret. Gå inte ner i sandlådan.

Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 11:41
Ursprungligen av Baron:

Nu släpper vi just det där spåret. Gå inte ner i sandlådan.

Admin

Är det du som är Admin,Baron? Eller editerade Admin ditt inlägg?;-)

  • Medlem
  • 2008-05-02 11:48

Jag är admin.

Vi har tillräckligt många trådar som handlar om hur bra det ena är mot det andra. om inte tråden återgår till att handla om att diskutera eller hur man löser timofejs problem stänger jag den.

  • Medlem
  • 2008-05-02 11:58

Jag skiter i vem som får sista ordet. Nu tar jag fram mitt svåra humör och blir förbannad. Sluta tjafsa!
Raderar lite.
Admin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-02 12:25

Jag är i precis samma situation. Nyligen bytt till Mac OSX och har anpassat mig till det mesta. Jag gillar det verkligen. Men jag förstår verkligen inte finder. Jag vill kunna sortera mina filer, först mappar sen filer i bokstavsordning. Har mängder med foton jag vill ha någorlunda ordning på. MAC OSX hela koncept känns som att ha filerna någonstans på datorn och sedan låta program hålla reda på sakerna i stil med Itunes osv.

Som att ha sjuk oordning i sig egen garderob och sedan be nån liten slav springa och hämta den där snygga tröjan man vill ha. Istället för att ha härlig tysk ordning.

Någon som hade en lösning för att sortera efter filtyp med mappar överst o bokstavsordning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 12:57
Ursprungligen av landen:

Någon som hade en lösning för att sortera efter filtyp med mappar överst o bokstavsordning?

MagnusB gav en länk lite högre upp till hur man kunde fixa detta. Tyvärr kunde jag inte spara ändringarna som krävs i systemfilen för att jag saknar behörighet.

Kan någon förklara hur det kan komma sig att jag är enda användare på datorn och har inte fullständiga behörigheter på den? Går det att ändra på något sätt? Vad är det för OS som inte tillåter användaren att ändra hur man vill?!! I'M THE BOSS NOT THE COMPUTER! Heh... tydligen inte... :-/

  • Medlem
  • 2008-05-02 12:30

Sortera efter typ i listvy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 13:07

Tack Baron! Du räddade min dag! Ska kolla hur det funkar så fort jag kommer hem.

Har ett svagt minne att jag läst någonstans att Unix baserar sin funktionalitet på behörighetsregler. Kan man sabba något bara genom att ändra behörigheten (alltså utan att ändra innehållet)? Eller yrar jag bara?

  • Medlem
  • 2008-05-02 13:22

Ja, det kan man. Det är därför det är så skyddat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 13:28
Ursprungligen av Baron:

Ja, det kan man. Det är därför det är så skyddat.

Huh... men... ehhh... törs man göra det då? Om jag bara gör mina ändringar och sedan snabbt snabbt ändrar tillbaka?

Får nog berätta sedan hur det gått. I värsta fall är det bara att installera om OS, eller? Varje riktig användare måste ha installerat ett OS åtminstone en gång (PCs motto ). Hehe, säger ju att Mac kräver ännu mer pyssel.

  • Medlem
  • 2008-05-02 13:32

Jag är inget vidare på det där, det finns säkert andra som kan tala om vad man vågar göra och inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 15:13

Har läst lite runt och jag tror att anledningen att jag inte kunde spara filen var att jag var inloggad som Admin när root är "da boss". Alltså testar jag att logga in som root och försöker ändra systemfilen. Det borde gå utan att fiffla med rättigheterna.

Om man inte är nöjd med Finder finns ju alltid terminalen.... Det går betydligt fortare och sätter man upp sin prompt rätt får man all information man önskar om var man är, eller ett enkelt pwd......Z shell är nog det roligaste skalet.

http://www.bokus.com/b/9781590593769.html

  • Medlem
  • 2008-05-02 19:09

Eller Quicksilver?

  • Medlem
  • 2008-05-02 22:02

Vad ett bra arbetsflöde är beror ju helt på vilka behov man har. För en del duger Finder jättebra. För oss på Sydsvenskan med 1500 bilder in och x bilder ut (till vårt arkiv) varje dag krävs nåt helt annat.

Bevaka tråden