Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobbningen på 99mac

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-21 22:56

För det första så är mobbing när en grupp människor i samförstånd attackerar en individ eller mindre grupp — det är inte när en person är lite taskig. Det är inte heller när man som individ känner sig överkörd av en annan individ.

För det andra så är det inte svårt att upptäcka mobbing på ett publikt internetforum, eftersom det är publikt — allting som skrivs kan läsas av alla. Mobbing kan då inte ske i det dolda, det är definitionsmässigt omöjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 07:24

Många bra inlägg (och något bottenapp "from the usual crowd")! Men det har kommit fram ett och annat värt att tänka på tycker jag! Vill bara svara på några här återkommande uppfattningar.

- Är mobbning övergrepp eller konflikt? Det verkar vara en viktig fråga för många som svarat i mobbningstrådarna. Spelar egentligen inte så stor roll IMHO. Det börjar ofta som en debatt (PC vs Apple), urartar till konflikt och mobbning. Sedan räcker det att den mobbade skriver vad som helst för att få mobben över sig.

- Brist på empati är en egenskap som utmärker mobbaren. IMHO också en egenskap som kännetecknar några av svaren i denna tråd.

- Några har (upprört) hävdat att mobbning inte kan ske på ett forum. Det är klart att det kan.Internet med dess communities och forum är en hemsk plattform för mobbning bla eftersom den kan ske relativt obemärkt och mobben kan förfölja en hem via mobil och webb. Jag läste nyligen någonstans "Nattvandrarna" startat en avdelning som de kallar "Nätvandrarna". Bra!

- Acke skriver om mig, med anledning av att jag tog upp problemet: "Han sitter nog och myser för sig själv och frossar." Onödigt taskigt påstående. Ta tillbaks det Acke. Anledningen till att jag skriver är att jag tror det hjälper att förebygga och kanske minska problemet.

- Storleken har tydligen stor betydelse. Och jag måste hålla med er som skriver att mobbning inte är något utbrett problem på 99mac. Moderatorerna gör ett jättebra jobb här och (de flesta) verkar uppmärksamma på problemet. (Av någon anledning får jag en känsla av att det verkar vara några av de nyare moderatorerna som empatin som krävs.) Men för den utsatte är det ett stort problem.

Googlat lite på mobbning. Hittade dessa bra länkar:
wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Mobbning
Läs om e-mobbning på Friends: http://www.friends.se/index.php?id=1276

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 09:20

Sista jag skriver om hela den här saken.

Ursprungligen av Axel von Matern:

- Acke skriver om mig, med anledning av att jag tog upp problemet: "Han sitter nog och myser för sig själv och frossar." Onödigt taskigt påstående. Ta tillbaks det Acke. Anledningen till att jag skriver är att jag tror det hjälper att förebygga och kanske minska problemet.

Nej jag skriver inte om dig och det förstår alla som följt hela problemet här på 99 under längre tid.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-22 11:08
Ursprungligen av Axel von Matern:

- Några har (upprört) hävdat att mobbning inte kan ske på ett forum. Det är klart att det kan.Internet med dess communities och forum är en hemsk plattform för mobbning bla eftersom den kan ske relativt obemärkt och mobben kan förfölja en hem via mobil och webb.

Mmm, men nu är det ju ingen här som påstått att de blivit förföljda utanför själva forumet liksom. Mobbingpåståendena syftar till inlägg i den publika delen av forumet — publika inlägg kan läsas av alla, varför publik mobbing inte kan ske i det dolda, rent definitionsmässigt.

Ursprungligen av Jogin:

Mmm, men nu är det ju ingen här som påstått att de blivit förföljda utanför själva forumet liksom. Mobbingpåståendena syftar till inlägg i den publika delen av forumet — publika inlägg kan läsas av alla, varför publik mobbing inte kan ske i det dolda, rent definitionsmässigt.

Fast nu fattade jag det som att han menar att mobbarna kan förfölja en hem via bland annat forumet. Och det behöver inte ske i det fördolda, det kan bara ske på ett sånt sätt att det är svårt att uptäcka. Ansvariga ser inte skogen för alla träd, eller så kanske de inte vill se, eller så kanske de är delaktiga till viss del. Tror du exempelvis skolmobbing upphör bara för att en lärare är i närheten?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-22 18:30
Ursprungligen av Laseranders:

Fast nu fattade jag det som att han menar att mobbarna kan förfölja en hem via bland annat forumet. Och det behöver inte ske i det fördolda, det kan bara ske på ett sånt sätt att det är svårt att uptäcka. Ansvariga ser inte skogen för alla träd, eller så kanske de inte vill se, eller så kanske de är delaktiga till viss del. Tror du exempelvis skolmobbing upphör bara för att en lärare är i närheten?

Det här handlar inte om skolmobbing eller mobbing i teorin. Det handlar om mobbinganklagelser från en specifik person här på forumet, och det han syftade på var publika inlägg i forumet. Han har förövrigt gjort liknande anklagelser på MacWorld-forumet.

  • Medlem
  • 2008-04-22 07:42

von Matern: Jag tror att Acke syftar på en annan person.

I den här diskussionen så tror jag att man får enklare att förstå andras synpunkter om man tänker på att vissa ser mobbing som att det måste ske vissa konkreta handlingar, medan andra ser mobbing som personens upplevelse.

Och så var vi där igen.

Titta på tråden, en varningsflagg borde vara när två personer direkt svarar varandra flera gånger under bara några minuter och det blir pingpong-match. Ta sådana inlägg i PM eller maila varandra. Vi övriga är inte intresserade.

En annan varningsflagg är när samma person gör flera inlägg i rad, svarar på först den ena, sedan den andre. Detta är lika tröttsamt och dessutom taskigt mot oss att inte har vett att redigera ett (1) inlägg så att det innehåller fler svar än ett. Så svårt är det inte att begripa quote-syntaxen. Många andra forum har en spärr för detta och tillåter inte att samma person postar flera inlägg i rad. Björnström?

Än en gång, jag struntar i vem som har rätt eller fel, det är själva tjafsandet jag ogillar. Det är tjafsandet som är fel, det är jag som läsare som blir mobbad med alla dessa onödiga inlägg, oavsett vem som har rätt eller fel. Jag får svårare att ta del av allt det goda på 99mac eftersom tjafset förstör, tröttar ut och förvirrar.

Jag har samma attityd när det gäller bandbreddsförbrukningen på mina skolor, jag skiter mer eller mindre i upphovsrättstjafsandet om vad man "minsann" får eller inte får och vad som "minsann" är lagligt eller inte - det är bandbreddsförbrukningen jag bryr mig om och klipper direkt stornedladdare eftersom dessa skadar för andra studenter i och med att det blir mindre resurser över för dem.

Ungefär som tjafsandet gör att det blir mindre möjligt för alla andra på 99mac att läsa, kunskap att ta till sig eller idéer att få.

Kära moderatorer; Gör det enkelt för er och förbjud tjafsandet. Inte åsikterna eller personerna.

Med detta inlägg slutar jag själv tjafsa i detta ärende.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-22 08:15

Claes Magnusson har nu en fet guldstjärna i min bok! Ett av de bästa inläggen genom tiderna på 99!
Tack, jag har nu återfått lite av tron på det här forumet!

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-22 09:02

eller öppna en kanal för tjafsandet? Det tycks ju finnas behov av ett sådant.

/Cajewi

Denna kanal "Feedback" är till för precis för att medlemmarna skall kunna ge synpunkter och kommentarer.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-22 09:09

Ok, Det är ju jättebra. Verkligen lessen att jag ej uppmärksammade det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-22 09:59

Mobbade verkar också ha extremt lätt att ta åt sig saker som inte alls berör dem....

  • Medlem
  • 2008-04-22 11:30

En auktoritet tar tag i mobbingen.

(I had to!)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-22 12:02

urrrk....
den oändliga, patetiska och svenska debbaten om mobbning.

Alla i sverige är ju helt besatta av mobbning.
Det fanns inte i skolan i schweiz: vilken lättnad!

Vem skulle komma på att sätta alla mot en liksom? svar: SVAGA IDIOTER!

Näe.. jag tror att mobbing finns därför att ni tjatar så mycket om det. Därmed inspirerar ni IDIOTkidsen till deras fulla och fula potential...
Att det däremot finns mobbing offer tror jag verkligen, och jag är den första som tycker man ska sätta automatvapen i deras händer.

nu till det saken:
MODERATOR: FILTER PLEASE!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-22 12:24

reset: Här i Sverige så används ordet "mobbing" ofta (felaktligen) för att betyda allmän taskighet av en enskild individ och det behöver bara vara vid ett enskilt tillfälle. Sånt förekommer säkert i Schweiz med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 19:39

Jogin -> Mitt inlägg var en inbjudan till ett samtal om problem med mobbning som finns här på forumet. Inte en tråd om någon speciell person. Varken mobbad eller mobbare. Att du hela tiden pratar om en medlem i tredje person, och berättar för oss om dennes "handel och vandel" tycker jag är... tveksamt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-22 20:48
Ursprungligen av Axel von Matern:

Jogin -> Mitt inlägg var en inbjudan till ett samtal om problem med mobbning som finns här på forumet. Inte en tråd om någon speciell person. Varken mobbad eller mobbare. Att du hela tiden pratar om en medlem i tredje person, och berättar för oss om dennes "handel och vandel" tycker jag är... tveksamt.

Vad är det som är tveksamt med det? Är sanningen obehaglig? Det finns inga problem med mobbing här på forumet, eftersom det är ett publikt forum där alla kan läsa allting så kan inte mobbing förekomma utan att alla kan se det, per definition.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-22 21:05
Ursprungligen av Axel von Matern:

Jogin -> Mitt inlägg var en inbjudan till ett samtal om problem med mobbning som finns här på forumet. Inte en tråd om någon speciell person.

Det finns inte. Var det bara en slump att du tog upp det eller råkar du ha läst andra trådar. I.s.f. förstår jag inte alls varför du tog upp det?

Nej, tycker inte frågan är ett dugg känslig. Bara löjlig.

  • Medlem
  • 2008-04-22 21:25

Jag börjar luta åt att vi inte kommer att uppnå någon annan avslutning på den senaste tidens diskussioner runt det här ämnet än utmattningens. Men innan dess:

von Matern: Du hävdade i första inlägget att det förekom mobbing i det här forumet. Jag påstår inte att du ljuger, och förvisso är definitionen av ordet kontroversiell, men skulle du kunna ge något exempel? Alltså, något annat än den tråd du länkade till i ditt första inlägg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 21:48

Jogin -> "Tveksamt" min omskrivning för "lågt", "taskigt", "ojuste" etc.
DaPhox -> Det var den, numera i princip bortmodererade (tack moderatorer), tråden som fick mig att skriva inlägget.
lufra -> Du får helt enkelt tro på mitt ord. Eller inte.

I alla sociala sammanhang uppstår mobbning. Varför skulle 99mac vara ett undantag? Och varför denna upprördhet varje gång ämnet diskuteras?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-22 22:10
Ursprungligen av Axel von Matern:

Jogin -> "Tveksamt" min omskrivning för "lågt", "taskigt", "ojuste" etc.

Jag ska tänka på att du föredrar trevliga lögner före taskiga sanningar i fortsättningen.

Ursprungligen av Axel von Matern:

I alla sociala sammanhang uppstår mobbning. Varför skulle 99mac vara ett undantag?

Om du inte kan berätta vart och när mobbing har pågått här så kan du ju släppa det tillsvidare.

Ursprungligen av Axel von Matern:

Och varför denna upprördhet varje gång ämnet diskuteras?

Försök skilja på fantasi och verklighet, bara för att du föreställer dig att någon är upprörd så innebär inte det att de måste stå till svars för det du fantiserat ihop.

  • Medlem
  • 2008-04-23 00:14
Ursprungligen av Axel von Matern:

lufra -> Du får helt enkelt tro på mitt ord. Eller inte.

Jag menade inte att provocera. Om du uppfattade det så, ber jag om ursäkt för min otydlighet. Anledningen till att jag frågar efter hänvisningar är en önskan att du ska kunna underbygga dina påståenden. Det är fullt möjligt att du har rätt, men många medlemmar hävdar motsatsen, och diskussionen skulle föras framåt om det fanns något att peka på. Så jag ber dig igen att länka till några exempel. Jag vill tro att du menar allvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 00:17

Varför fortsätter diskussionen?

jag trodde den var avklarad för länge sedan

Jag finner att alla synpunkter i frågan rimligen förts fram och att nya inlägg inte tillför något i sak. De som vill fortsätta diskutera frågan kan göra det i PM sinsemellan.

Denna tråd stängs här.

Bevaka tråden