Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör man?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-04-19 19:37
Ursprungligen av Jogin:

Mitt inlägg togs bort, och jag skrev inte något personangrepp, jag föreslog att vi (Goflorp och jag) skulle sluta mata trollet bara — vilket förövrigt även Konrad föreslog.

Man upplever ju ett visst godtycke och slumpmässighet i modereringen, inte särskilt mycket respekt för de vars ord man väljer att censurera.

Godtycket är en del av att man inte kan ha regler som går att följa slaviskt i kombination med att vi bara är människor som modererar.

Ditt inlägg togs bort som en del av en sidodiskussion som redan hade spårat ur på ett mer subtilt sätt. Det var ingen markering mot just det du skrev.

Nog om detta. Skapa en nya tråd enkom för modereringsfrågan om den känns viktig.

  • Medlem
  • 2008-04-19 21:57
Ursprungligen av Baron:

Ditt inlägg togs bort som en del av en sidodiskussion som redan hade spårat ur på ett mer subtilt sätt. Det var ingen markering mot just det du skrev.

Laleh: Läs det där en gång till. Det är vad som hände dina inlägg.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-19 23:35
Ursprungligen av jgb:

Laleh: Läs det där en gång till. Det är vad som hände dina inlägg.

Ett eller två handlade om det men långt ifrån alla i denna tråden. Så undrar varför de togs bort då de i högsta grad behandlade ämnet.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-20 00:16
Ursprungligen av Laleh:

Ett eller två handlade om det men långt ifrån alla i denna tråden. Så undrar varför de togs bort då de i högsta grad behandlade ämnet.

Nu tycker jag nog vi ska sluta gnälla då du fått en mer än god nog anledning till varför

  • Medlem
  • 2008-04-20 00:19
Ursprungligen av Laleh:

Ett eller två handlade om det men långt ifrån alla i denna tråden. Så undrar varför de togs bort då de i högsta grad behandlade ämnet.

Ursprungligen av Baron:

Nog om detta. Skapa en nya tråd enkom för modereringsfrågan om den känns viktig.

Utmana inte ödet. Uppfatta detta som ett hot om du vill, men du ger dig på en redan retad tiger. (eller katt eller nåt)

Vi har inget emot att folk ifrågasätter oss som modererar, men när upprepade uppmaningar går spårlöst förbi rinner slutligen sinnet till.
Du har nu tre alternativ:
- Nöj dig med tidigare svar.
- Skapa en ny tråd med din fråga.
- Ställ dig i skamvrån.

Vi kör friidrottsregler här. Första tjuvstarten räknas alla till godo.

  • Medlem
  • Vaggeryd
  • 2008-04-19 15:42

Man får väl följa de forum-regler som finns för vad man får säga och inte säga som alla är överens om. Allt annat blir ju ohållbart, man kan ju inte gå på enskilda personer med reglar som inte gäller för alla...

Nu vet jag inte om så var fallet, men om det finns regler så är dom till för alla ju. Om man tycker att de reglerna bör ändras får man väl föra fram det förslaget på något sätt. Att skapa en tråd där man "hänger ut" personen inför gemene forumbesökare går ju inte...

Senast redigerat 2008-04-19 15:59

Så här gör man:

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-19 17:33

Forumet är inte "hemma hos" någon. Det är ett offentligt rum. Den som byggt och inrett rummet bestämmer allt. han/hon är gud i rummet.
I övrigt lutar jag åt ignoreringsprincipen. Den är nog effektivast - och den kränker inga regler eller lagar. Det är en mänsklig rättighet att fullständigt ignorera en annan människa.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-19 22:07

Mina tidigare inlägg också borta och dom kunde inte på något sätt peka ut någon individ.
Ni som tagit bort dom får gärna PMa mig varför.

Yes!!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-19 22:13

Min tillvaro på det här forumet har blivit _så_ mycket enklare sen jag tog mod till mig och började använda ignorerafunktionen. Än så länge är det bara en person där (och han har skrivit i tråden ) och att undvika hans inlägg har gett mig lägre blodtryck och mer tid på 99.se utan att behöva blanda in moderatorer eller försöka få honom bannad.
Jag vet att han "trycker på knappar" hos mig och genom att inte läsa det han skriver (även om det ibland kliar att få se det) så besparar jag mig problem, moderatorerna problem och forumet värdelösa, upphettade diskussioner.
Win-win-win helt enkelt

Ursprungligen av bollman:

Min tillvaro på det här forumet har blivit _så_ mycket enklare sen jag tog mod till mig och började använda ignorerafunktionen.

Jag vet att han "trycker på knappar" hos mig och genom att inte läsa det han skriver (även om det ibland kliar att få se det) så besparar jag mig problem, moderatorerna problem och forumet värdelösa, upphettade diskussioner.
Win-win-win helt enkelt

Det är ju absolut ingenting märkligt i det, det är ju precis så som vi sovrar, urskiljer och gör val i vad som intresserar oss i vårt liv i övrigt, så varför inte i ett forum? När man börjar störa sig på en del typ av inlägg är det ju bara en indikation att man har bättre saker och göra än att ge uppmärksamhet till sådant som inte tillför en något. Det finns ju ingenting personligt gentemot dessa människor ens, utan snarare att man inte har tid med vad de representerar. Inget konstigt alls alltså. På ett forum med så många medlemmar så är det ganska naturligt att man vill skapa sin egen profilering, dels i att ta bort forum ifrån 'dagens diskussioner' och dels inlägg ifrån användare som man inte anser tillför något till ens egna mentala inriktning och användningsområde för datorer. Jag har börjat att använda den funktionen i en större utsträckning, i och med dessa diskussioner, och så fort som den minsta irritation uppstår trycka på ignorera knappen i respekt för min egen tid.

Finns det något sätt man kan ignorera hela kategorin Feedback? Eftersom jag bara är intresserad av 99musik stör det att så många av "dagens diskussioner" är bröliga 99mac trolltrådar som den här. Sammanslagningen hade verkligen ett högt pris...

Ja, i dina inställningar kan du välja bort forum du inte vill ska vara med i dagens aktiva diskussioner.

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 11:37

Bara en liten fundering - vad händer om man har för bråttom med 'ignorera'-knappen?
Ibland är ju en del kanske lite för snar i sina bedömningar av folk... Inte för att det skulle vara något stort problem, eller att jag själv ens har reflekterat över det tidigare...men nu när vi ändå diskuterar saken så skulle det vara kul att veta hur det fungerar.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-20 14:09

Listna finns i dina inställningar och personer som är på din ignoreralista kan ju fortfarande posta på forumet. Du ser att de gjort ett inlägg men inte vad de skrivit och du får direkt möjligheten att plocka bort dem från listan så du ser inlägget.

Tack för tipset om "ignorera".

Hum jag tror ett av mina inlägg också vart bortplockat...
Vad skrev jag? Jag kommer ju inte ihåg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 23:02
Ursprungligen av Carlisle_united:

Hum jag tror ett av mina inlägg också vart bortplockat...
Vad skrev jag? Jag kommer ju inte ihåg...

Känns kanske inte så viktigt då?

Säg inte det, säg inte det...

antagligen inte men man vet ju aldrig.

Eller skrev jag inte i den här tråden?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-04-21 14:36

Jag är ganska säker på att det bästa sättet är att lämna bittra svar fyllda med sarkasmer, liknelser som får Scientologin att verka vettig och en nedlåtande ton, men det är ni väl för tröga för att förstå.

Bevaka tråden