Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 16:52

Plötsligt slinker en faktura in som tillåter ett köp av en Mac Pro istället för en iMac 24".
2.8GHz Med åtta kärnor. och fyra gig börjar jag med.
Hur äre med grafikkort och främst Nvidiakorten, passar en standard sådan i en Mac Pro? En 9600GT XT exempel och lirar denna i Final Cut Studio?

De grafikkort som passar i Macar måste vara Macversioner, du kan alltså inte montera vilket grafikkort som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-23 21:33

Vissa går att flasha om men om det är ekonomiskt försvarbart är en annan sak. I varje fall måste de vara av samma typ som finns till mac.

För att vara säker dessutom av de typer som finns till just MacPro.

Jag sitter i en värre sitts jag har den äldre macpro modellen och drivrutiner saknas för de nya korten. Nvidia ska dock nu fungera för den äldre med.

Jag rekomenderar att du köper grafikkorten från Apple för att inte få trubbel.

Ursprungligen av juanito:

Vissa går att flasha om men om det är ekonomiskt försvarbart är en annan sak. I varje fall måste de vara av samma typ som finns till mac.

Jag gjorde det nyss för att ersätta ett trasigt 9800Pro i min G5. Ett nytt grafikkort hade kostat sådär 2000 från Macoteket. Nu köpte jag ett NV6200 (som är modernare, om än inte snabbare), flashade det och tryckte i det. Funkar bra, dessutom fläktlöst. 400 spänn, men det kostade ju krånglet att flasha det också.

Värt besväret? Har man en gammal PC med diskettstation stående så är det inte så knepigt. Jo, man ska gärna ha en gammal Mac med diskettstation också, så man har något att skriva disketten med (för vem har en gammal PC-häck av det slaget nätverksanslutet?) Så totalt så var nog fyra datorer inblandade: MacBooken som jag läste instruktionerna på, min grå G3 som jag laddade ner filer till diskett på, en gammal PC att göra flashningen på, och G5'an som fick resultatet. Ibland är man glad att man har kvar lite gamla prylar.

Men det måste ju vara knepigare att fixa till ett PCI Express-kort. Jobbar man med boot-CD då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 22:43

Tack för svaren. Känns tråkigt att det krävs Mac-versioner av firmware och att behöva "lagga" efter PCns utveckling.

1
Bevaka tråden