Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD har fastnat - hur byter man brännare?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-03 10:14

nu har jag byt ut dvd brännaren men blev inte bättre låter som fan fläkten är på max. datan hittar dvd men inte skiva när man stoppar in.

Ibland önskar man satt bakom en pc men bara ibland

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-08 16:43
Ursprungligen av fudge:

nu har jag byt ut dvd brännaren men blev inte bättre låter som fan fläkten är på max. datan hittar dvd men inte skiva när man stoppar in.

Ibland önskar man satt bakom en pc men bara ibland

När du bytte den så missade du säkert sätta i kabeln får någon av sensorerna. Vilken iMac har du? Alu eller vit Intel? Att öppna en mac är inte som att öppna en PC, om man inte har en Mac Pro (eller iMac G5 som är så sjukt smart konstruerad) och just därför så avråder alla verkstäder att göra det själv. Nu när du öppnat den redan så kan det bli svårt hos försäkringsbolaget..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-09 22:07
Ursprungligen av nllub:

När du bytte den så missade du säkert sätta i kabeln får någon av sensorerna. Vilken iMac har du? Alu eller vit Intel? Att öppna en mac är inte som att öppna en PC, om man inte har en Mac Pro (eller iMac G5 som är så sjukt smart konstruerad) och just därför så avråder alla verkstäder att göra det själv. Nu när du öppnat den redan så kan det bli svårt hos försäkringsbolaget..

har inte kopplat in sensorn ska ge det nytt försök i helgen.

vita intel har jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 18:39

Har precis haft en Superdrive som lagt av, lämnade in den på Kullander & dom skulle ha 2999 kr + 1119 kr =4118 kr för att byta den. Dyrt, ja men jag behöver den & vill ha min iMac hel. Då kom min smarta fru på att en sak - "kan du inte kolla med försäkringsbolaget om dom kan ta det?" Visst jag kollar, då visar det sig att det gick att ta det på "otursförsäkringen" så istället för drygt 4000:- så blir det bara 1100:- (självrisken), det är bara så nice med försäkringar som man kan använda!!!! Fick fantastisk service av personalen på IF, supertack!!
//H

FRÅGA!!!

Har en iMac24 köpt jan-08 så det är inget problem med garantin om den nu behöver utnytjas. Mitt problem är att datorn inte tar emot skivor när jag matat in skivan.

Senast (idag 10/10-08) försökte jag mata in en skiva för att installera Aperture 2.0 men läsaren tar inte emot skivan. Matar heller inte ut, bara blir sittande i springan.

Någon som har en susning om orsaken tillproblemet eller blir det till att ringa supporten för at sedan lämna in den för "transplantation"?

När jag nu har er på tråden, vad är "normal" temperatur på utgående luft? Nör det var runt 30 grader i sommras mätte jag upp 60 grader. Efter loggar jag temperaturen, just nu visar den 55 gradet och fläkten snurrar med 1825 rpm. Är detnormalt med en temperaturhöjning på drygt 30 grader (22 till 55 grader)?

/ Jan-Olof

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-11 20:39
Ursprungligen av jolidman:

FRÅGA!!!

Har en iMac24 köpt jan-08 så det är inget problem med garantin om den nu behöver utnytjas. Mitt problem är att datorn inte tar emot skivor när jag matat in skivan.

Senast (idag 10/10-08) försökte jag mata in en skiva för att installera Aperture 2.0 men läsaren tar inte emot skivan. Matar heller inte ut, bara blir sittande i springan.

Någon som har en susning om orsaken tillproblemet eller blir det till att ringa supporten för at sedan lämna in den för "transplantation"?

När jag nu har er på tråden, vad är "normal" temperatur på utgående luft? Nör det var runt 30 grader i sommras mätte jag upp 60 grader. Efter loggar jag temperaturen, just nu visar den 55 gradet och fläkten snurrar med 1825 rpm. Är detnormalt med en temperaturhöjning på drygt 30 grader (22 till 55 grader)?

/ Jan-Olof

ringa supporten är nog bäst.

Ursprungligen av fudge:

ringa supporten är nog bäst.

Just vad jag gjorde, efter 15 min väntan så undersökte supporten min iMac24 via telefon i 45 min innan jag fick remiss till akuten.

Lämnade in maskinen fredagen 17 okt, åkte på semester 18 okt, tillbaka 26 okt och hämtar datorn efter lunch idag 27 oktober.

Nu är vi upp och snurrar med ny Superdrive. Dessutom är datorn rengjord, var tydligen en hel del damm inuti. Just nu snurrar fläkten med 1200 rpm och procesorn håller behagliga 52 grader.

Bara att hoppas att det förblir så här / Jan-Olof

Vad hände sedan ...

Ursprungligen av jolidman:

Just vad jag gjorde, efter 15 min väntan så undersökte supporten min iMac24 via telefon i 45 min innan jag fick remiss till akuten.

Lämnade in maskinen fredagen 17 okt, åkte på semester 18 okt, tillbaka 26 okt och hämtar datorn efter lunch idag 27 oktober.

Nu är vi upp och snurrar med ny Superdrive. Dessutom är datorn rengjord, var tydligen en hel del damm inuti. Just nu snurrar fläkten med 1200 rpm och procesorn håller behagliga 52 grader.

Bara att hoppas att det förblir så här / Jan-Olof

Det höll en månad sedan var vi där igen. Ringa support för att få ett ärendenummer. Tar en timma med väntan (15min) och felsökning (45min). Datorn inlämnad och ny Superdrive monterad.

Allt frid och fröjd i en vecka!!! Ringa supporten och felsöka genom supporten, börjar kunna deras instruktion vid det hör laget. Ner till min lokala (tur att jag har en världsbäst datorfirma i min stad, Nyköping) dataverkstad.

Återigen beställa ny (eg. inte ny utan bara en gamal som är servad/åtgärdad) superdrive.

När den kommer efter nyår så kvarstår felet. Beställer nytt logikkort (moderkort) och återigen väntan. Tur att Datarådgivarna låter mig ta hem datorn mellan besöken på "kirurgen".

Efter sista gången, i början av januari 09 har min iMac24 fungerat med nytt logikkort och ny superdrive.

iMac 24 temperatur

Har tidigare reagerat över höga temperaturer på/i min dator.

Här kommer temperaturerna efter 2-3 timmaars drift:

CPU/FAN - 57 grader / 1820 rpm

HD 57 grader

CPUA 59 grader

GPU 61 grader

GPU 64 grader

GPU Headsink 59 grader

Ambient 25 grader

Memory Controller 59 grader

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-17 14:15

nu är sensorn på plats. Datan är tyst som en mus igen. Men kan fortfarande inte mata ut skivan skit skumt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-12 17:12

nu kan data läsa skivan men inte mata ut plus nu har jag fått ett skumt fläkt ljud varje gång den börjar läsa skivan. någon med förslag?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-06 17:44

update: nu så har jag fått en fungerande dvd-brännare. Lämnade in den på servis hos en liten data/mobil butik som har apple service. kostnaden blev 600kr

Bevaka tråden