Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop CS4 64 bitar bara för Windows pga Apple

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 20:22

Lite OT kanske. Vad jag har hört från min "hemliga källa" ooouu spännande va? (samma person som berättade för mig att Apple skulle dumpa Emagic och äta upp Logic) så ska Final Cut 7 vara cocoa och se mer ut som DVDSP, Motion och STP.
Ingen jättestor hemlighet direkt mer naturlig utveckling då både STP, Motion, DVDSP, Color och Compressor cocoa. Color 2 kommer också använda sig av Apples pro-utseende.

Kan någon svara på detta:

Enligt denna artikel kan varje applikation i OS X bara adressera 2 gb arbetsminne:

http://www.theinquirer.net/gb/inquir...ds-windows-bit

Varför finns det då plats för upp till 32 GB ECC minne i en MacPro? Är tanken att man ska köra 16 program samtidigt? Photoshop kan ju exempelvis inte addressera mer än 2 gb i OS X ändå och måste alltså använda hårddisken för att swappa pagefilen (swenglish) trots 32 gb arbetsminne....

eller är tanken att man ska köra ett annat OS som klarar hantera mer arbetsminne än vad OS X klarar?

Jag upplever att 64-"bitigheten" i OS X är ett rent marknadsföringsknep. Att bara kunna allokera 2 gb till varje process är ju peanuts våren 2008 när 4 gb minne kostar 800kr.. Det verkar inte som om Leopard är ett äkta 64-bitars OS.

  • Medlem
  • 2008-04-05 02:06

Du verkar ha hängt dig. Du upprepar bara samma sak hela tiden. Dags att starta om!

Anledningen till att ingen svarar är förmodligen att du sitter på en del ignorera-listor.

Ursprungligen av Macce65:

Kan någon svara på detta:

Enligt denna artikel kan varje applikation i OS X bara adressera 2 gb arbetsminne:

http://www.theinquirer.net/gb/inquir...ds-windows-bit

Varför finns det då plats för upp till 32 GB ECC minne i en MacPro? Är tanken att man ska köra 16 program samtidigt? Photoshop kan ju exempelvis inte addressera mer än 2 gb i OS X ändå och måste alltså använda hårddisken för att swappa pagefilen (swenglish) trots 32 gb arbetsminne....

eller är tanken att man ska köra ett annat OS som klarar hantera mer arbetsminne än vad OS X klarar?

Jag upplever att 64-"bitigheten" i OS X är ett rent marknadsföringsknep. Att bara kunna allokera 2 gb till varje process är ju peanuts våren 2008 när 4 gb minne kostar 800kr.. Det verkar inte som om Leopard är ett äkta 64-bitars OS.

Ursprungligen av stfm:

Du verkar ha hängt dig. Du upprepar bara samma sak hela tiden. Dags att starta om!

Anledningen till att ingen svarar är förmodligen att du sitter på en del ignorera-listor.

....eller är det så att det inte finns en specifikation från Apple att hänvisa till?

nothing to see here..move on!

"ignorera" - visste faktiskt inte att den funktionen fanns..:)

Senast redigerat 2008-04-11 11:39
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-11 12:26
Ursprungligen av Macce65:

....eller är det så att det inte finns en specifikation från Apple att hänvisa till?

nothing to see here..move on!

"ignorera" - visste faktiskt inte att den funktionen fanns..:)

Om du blir ADC-medlem finns all information att hämta för att utveckla program om hur mycket varje process kan allokera i minne osv. Problemet är att du inte kan länka ut, och jag tror inte ens att man får citera ur det till obehöriga. Men men, googla och se om du kan finna.

Edit:
En fördel macarna har över windowsmaskinerna du jämför med är att PPC-macar har dubbelt så många GPR-platser att tillgå. Samt dubbla mängden flyttalsregister. Detta är faktiskt en jättestor nackdel på x86-plattformen, som straffat windows väldigt länge prestandamässigt. Tyvärr får OS X för Intel nu lida för det.

Edit: Ska se om jag kan googla upp någon info nu under lunchen.
http://developer.apple.com/referencelibrary/index.html
Någonstanns där inne finns säkert informationen.
Jag är ingen cocoa-utvecklare och vet inte vad begränsningarna i malloc ligger på själv. Det får gärna någon utvecklare ta del av. Men Macce65. OS X har varit 64bitars sedan Tiger, så jag tror nog det finns bra stöd för det också. Från början var det dock inga grafiska apier som hade stöd för det. Men numera är Cocoa apples spår, som det redan tagits upp här. Adobe var så osmarta att inte fattade detta för 5 år sedan, så vad ska man säga...

Senast redigerat 2008-04-11 12:44
Ursprungligen av Sidde:

"OS X har varit 64bitars sedan Tiger, så jag tror nog det finns bra stöd för det också. Från början var det dock inga grafiska apier som hade stöd för det. Men numera är Cocoa apples spår, som det redan tagits upp här. Adobe var så osmarta att inte fattade detta för 5 år sedan, så vad ska man säga...

Såvitt jag vet så var Tiger inte ett 64-bitar OS raktigenom. Det kunde adressera 64-bitars minne MEN det fanns en massa 32-bitars funktioner som inte gjorde det till ett riktigt 64-bitars OS raktigenom, t e x att det ändå bara kan andressera 2 gb minne per process.

Jag har uppfattat att det är Leopard som är Apple första, riktiga 64-bitars OS.

Synd att Adobe är så osmarta och inte fattade detta för fem år sedan.

Ursprungligen av Sidde:

Om du blir ADC-medlem finns all information att hämta för att utveckla program om hur mycket varje process kan allokera i minne osv

Jag ska alltså inte utveckla program för OS X -64, jag vill bara veta vad det klarar av så att det kommer in lite fakta i den delen av diskussioen om 64-bitars OS kontra 32-bitars minneshantering osv. MS visar öppet denna info, det gör säker Apple också, men var?

Senast redigerat 2008-04-11 13:50
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-11 15:36
Ursprungligen av Macce65:

Såvitt jag vet så var Tiger inte ett 64-bitar OS raktigenom. Det kunde adressera 64-bitars minne MEN det fanns en massa 32-bitars funktioner som inte gjorde det till ett riktigt 64-bitars OS raktigenom, t e x att det ändå bara kan andressera 2 gb minne per process.

Jag har uppfattat att det är Leopard som är Apple första, riktiga 64-bitars OS.

Synd att Adobe är så osmarta och inte fattade detta för fem år sedan.

Jag ska alltså inte utveckla program för OS X -64, jag vill bara veta vad det klarar av så att det kommer in lite fakta i den delen av diskussioen om 64-bitars OS kontra 32-bitars minneshantering osv. MS visar öppet denna info, det gör säker Apple också, men var?

Tiger var 64bitars, mach-kärnan kunde hantera detta och det kunde även bsd-kärnan. Men Cocoa och Carbon var inte det, så du kunde inte bygga grafiska program. Men det går att kompilera cli-baserade program, tex bakgrundsprocesser för vissa program som behöver beräkningar, som då kunde använda 64bitars minnesallokeringar och adressera mer än 2gb.
Men ja, Tiger var en väldig mix. Det är däremot inte Leopard. Du kan inte mixa 32 och 64bitars-kod i ett program osv. Däremot kan du köra 32bitars program osv. rakt av på en 64bitars maskin. Och inte med ett liknande fulhack som MS gjort för Windows i funktionen Windows in Windows eller vad den kallas.

Adobe förlorar med på detta än Apple troligtvis, så ja, det är synd om Adobe att de inte påbörjade en oundviklig portning till ett annat programmeringsspråk.

Öppenhet, pja, vet man var man ska söka så finner man säkerligen. Samma gäller för Microsoft faktiskt. Lär dig använda Apples developersidor och du finner säkert. Men om inte annat, kolla med någon Cocoa-utvecklare som har koll.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-11 15:46
Ursprungligen av Macce65:

Såvitt jag vet så var Tiger inte ett 64-bitar OS raktigenom. Det kunde adressera 64-bitars minne MEN det fanns en massa 32-bitars funktioner som inte gjorde det till ett riktigt 64-bitars OS raktigenom, t e x att det ändå bara kan andressera 2 gb minne per process.

Jag har uppfattat att det är Leopard som är Apple första, riktiga 64-bitars OS.

Synd att Adobe är så osmarta och inte fattade detta för fem år sedan.

Jag ska alltså inte utveckla program för OS X -64, jag vill bara veta vad det klarar av så att det kommer in lite fakta i den delen av diskussioen om 64-bitars OS kontra 32-bitars minneshantering osv. MS visar öppet denna info, det gör säker Apple också, men var?

You can create 64-bit applications that can address extremely large data sets, up to 128TB using the current Intel-based CPUs. The 64-bit model used in Mac OS X is known as LP64 and is the same model used by other 64-bit UNIX systems from Sun and SGI as well as 64-bit Linux.

http://developer.apple.com/leopard/overview/

Ursprungligen av Sidde:

You can create 64-bit applications that can address extremely large data sets, up to 128GB using the current Intel-based CPUs. The 64-bit model used in Mac OS X is known as LP64 and is the same model used by other 64-bit UNIX systems from Sun and SGI as well as 64-bit Linux.

Leopard Technology Series for Developers

OK, så varför finns det inte 64-bitars drivare till Leopard? Hur kan 32-bitars drivare prata med ett 64bitars OS? Både Linux och Windows har ju 64-bitars drivare till sina 64-bitars OS och jag trodde OS X bygger på samma teknik som Linux?

Varför har Apple, som det sägs, "begränsat" Leopard till att bara kunna använda 4 gb arbetsminne om det nu kan använda upp till 128 GB? (128 GB är ju onödigt mycke, men 16 gb är inte orealistiskt idag.)

Varför tar man fram 64-bitars drivare till Snow Leopard om det inte behövs 64-bitars drivare för att kunna adressera 128 tb minne i OS X? Eller är det så att det i verkligheten är Snow Leopard blir Apples första, äkta 64 -bitars OS.?

Senast redigerat 2008-10-29 19:19
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-29 19:20
Ursprungligen av Macce65:

OK, så varför finns det inte 64-bitars drivare till Leopard? Hur kan 32-bitars drivare prata med ett 64bitars OS? Både Linux och Windows har ju 64-bitars drivare till sina 64-bitars OS och jag trodde OS X bygger på samma teknik som Linux?

Varför har Apple, som det sägs, "begränsat" Leopard till att bara kunna använda 4 gb arbetsminne om det nu kan använda upp till 128 TB? (128 TB är ju onödigt mycke, men 16 gb är inte orealistiskt idag.)

Varför tar man fram 64-bitars drivare till Snow Leopard om det inte behövs 64-bitars drivare för att kunna adressera 128 tb minne i OS X? Eller är det så att det i verkligheten är Snow Leopard blir Apples första, äkta 64 -bitars OS.?

Först och främst. OS X bygger absolut inte på samma teknik som Linux. De är inte ens besläktade.
OS X kan göra detta genom att det faktiskt inte är en 64bitars-kärna. Det är en 32bitars kärna som tillåter dig att adressera 64bitarsminnen. Och tillåter applikationer att utnyttja dessa och kompileras för 64bitar. Alla drivrutiner i OS X är 32bitars.
I Snow Leopard kommer det däremot bli 64bitars drivrutiner som ska användas i 64bitars maskiner.
Kärnan kommer vara 64bitar i en maskin som kan köra det om alla drivrutiner finns där. Annars kan man alltid köra kärnan i 32bitar. Fördelen med att köra det i 64bitarsläget är då att du kan utnyttja de extra registerna i x86-plattformen. För PPC-macar är det helt ointressant dock eftersom du inte vinner något på 64bitarskärnan.

Så det är precis som du säger, att Snow Leopard blir det första systemet från Apple som är true 64bitar. Apple har valt detta för att slippa ha samma problem med övergången som andra plattformar haft. Alla applikationer för Leopard kan utan problem kompileras i 64bitar, och därför blir övergången smidig.

Ursprungligen av Sidde:

"OS X kan göra detta genom att det faktiskt inte är en 64bitars-kärna. Det är en 32bitars kärna som tillåter dig att adressera 64bitarsminnen. Och tillåter applikationer att utnyttja dessa och kompileras för 64bitar. Alla drivrutiner i OS X är 32bitars.
I Snow Leopard kommer det däremot bli 64bitars drivrutiner som ska användas i 64bitars maskiner. ".

Och varje process/applikation i OS X Leopards 32-bitars kärna kan adressera max 3 gb arbetsminne per process... exempelvis CS4..

Ursprungligen av Sidde:

" Så det är precis som du säger, att Snow Leopard blir det första systemet från Apple som är true 64bitar. Apple har valt detta för att slippa ha samma problem med övergången som andra plattformar haft. Alla applikationer för Leopard kan utan problem kompileras i 64bitar, och därför blir övergången smidig".

Så smidig att Adobe bara behöver kompilera om sin 32-bitars version av CS4 för Snow Leopard 64?

Senast redigerat 2008-10-30 22:41
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-31 13:04
Ursprungligen av Macce65:

Och varje process/applikation i OS X Leopards 32-bitars kärna kan adressera max 3 gb arbetsminne per process... exempelvis CS4..

Nu är det lite mer komplicerat än så. Det finns flera olika APIer i OS X.
Apierna för *nix-applikationer gav dig möjlighet att köra 64bitars applikationer 2004 med OS X 10.4

När Leopard kom så gavs det möjlighet att köra grafiska applikationer i 64bitar med en enkel kompilering om man kodat med cocoa-apierna. Alltså majoriteten av vad alla applikationer är.

Att just Adobe CS4 inte kan detta är för att de använder Carbon, det APIet som är ett arv från Mac OS 9. Detta fasas ut och Apple har medvetet plockat bort stödet för 64bitars applikationer i Carbon. Hade Adobe varit ute i tid hade de haft 64bitars stöd nu men nu måste de koda om hela deras program för att byta apier.
Det är exakt samma scenario som i Windows med XP-applikationer som använder win32-apierna jämfört med de nya i Vista.

Ursprungligen av Macce65:

Förklaringen kan vara att någon pluppat in 8 GB minne i kortplatserna på servern, och att OS X rapporterar 8 gb men bara kan använda sig av 4 gb.

ELLER

är det så att det bara är OS X server hårdvara/chipset som gör det möjligt använda sig av mer än 4 gb ram under OS X Leopard, men att det inte funkar på iMac och laptoparna och att denna info är felaktig?:

Macbook Pro har spärr mot mer än 4 gb ram - IDG.se

Detta är antingen med medveten spärr eller mer troligtvis, en ej färdigutvecklat drivrutin.
Macar har kunnat köra med mer än 4GB RAM sedan 2003 med G5orna.
Senaste nyheterna visar också att 6GB är möjligt på nya macbooksen. Så din teori spricker redan där.
New MacBooks and MacBook Pros Support Up to 6GB - Mac Rumors

Ursprungligen av Macce65:

det finns så många bloggare som skriver både det ena å det andra så jag ville kolla om nån har fakta? Sidde säger en sak, bloggaren nåt annat...

Jag tycker faktiskt inte den är så lång som du tycker, jag kanske är mer läsvan? men jag vet inte vem jag ska tro på, honom eller Sidde?

Jag tycker du ska använda källkritik och läsa flera olika åsikter. Och av tekniker, inte bloggare som sprider rykten som tror sig läst något.
Testa själva.

Jag kan garantera att G5orna kan adressera 8GB RAM. Det är ett stort antal människor här på forumet som kör en sådan konfiguration.

Senast redigerat 2008-10-31 15:57
Ursprungligen av Sidde:

Detta är antingen med medveten spärr eller mer troligtvis, en ej färdigutvecklat drivrutin.
Macar har kunnat köra med mer än 4GB RAM sedan 2003 med G5orna."

"Jag kan garantera att G5orna kan adressera 8GB RAM. Det är ett stort antal människor här på forumet som kör en sådan konfiguration.

Ok, men jag LÄSTE alltså att nya MacPro x86 inte klarar att adressera mer än 4 gb.
Jag har inte diskuterat hårdvara som inte går att köpa längre. Ingen köper väl en flera år gammal Mac laptop med PPC idag?

För överigt så kan ju OS X inte adressera mer än max 3 GB per process! Detta har vi diskuterat tidigare.

CS4 för OS X kan alltså inte använda mer än max 3 gb arbetsminne.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-01 17:11
Ursprungligen av Macce65:

Ok, men jag LÄSTE alltså att nya MacPro x86 inte klarar att adressera mer än 4 gb.
Jag har inte diskuterat hårdvara som inte går att köpa längre. Ingen köper väl en flera år gammal Mac laptop med PPC idag?

För överigt så kan ju OS X inte adressera mer än max 3 GB per process! Detta har vi diskuterat tidigare.

CS4 för OS X kan alltså inte använda mer än max 3 gb arbetsminne.

Men där har du fel, eller den som skrev vad du läste har fel.
OS X kan allokera mer än 3GB per process, sålänge processen är 64bitar och det finns och är möjligt att skapa sådana. De vanliga apierna är 64bitar. Denna webbserver gör det till exempel.
Det enda apiet som inte är 64bitar är Carbon, och det är ett arv från Mac OS 9 som kommer i slutändan att försvinna. CS4 är kodat i Carbon. TIll CS5 kommer Adobe ha gjort om det till Cocoa.

Adobe blev lite lurade av Apple då Apple först gick ut och sa att Carbon kommer i 64bitar. Därför är det som det är.

Edit: Här är en förklaring till hur en 32bitars kärna kan tillåta program, 64bitars sådana, att köra mer minne.
AppleInsider | Road to Mac OS X 10.6 Snow Leopard: 64-Bits [Page 3="3"]

Kan tillägga att detta är precis på samma vis som Windows 2003 Server gör.

Senast redigerat 2008-11-01 17:37
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-29 19:25
Ursprungligen av Macce65:

Varför har Apple, som det sägs, "begränsat" Leopard till att bara kunna använda 4 gb arbetsminne om det nu kan använda upp till 128 GB? (128 GB är ju onödigt mycke, men 16 gb är inte orealistiskt idag.)
?

Apple har inte begränsat OS X till 4GB RAM. Denna sajt. 99.se körs på 8GB RAM i OS X? Hur förklarar du det
Mac Pro och Xserve idag kan köras med 32GB RAM. Och dessa går att använda.

Ursprungligen av Sidde:

Apple har inte begränsat OS X till 4GB RAM. Denna sajt. 99.se körs på 8GB RAM i OS X? Hur förklarar du det
Mac Pro och Xserve idag kan köras med 32GB RAM. Och dessa går att använda.

Förklaringen kan vara att någon pluppat in 8 GB minne i kortplatserna på servern, och att OS X rapporterar 8 gb men bara kan använda sig av 4 gb.

ELLER

är det så att det bara är OS X server hårdvara/chipset som gör det möjligt använda sig av mer än 4 gb ram under OS X Leopard, men att det inte funkar på iMac och laptoparna och att denna info är felaktig?:

Macbook Pro har spärr mot mer än 4 gb ram - IDG.se

Senast redigerat 2008-10-30 22:54
  • Medlem
  • 2008-10-30 22:28

Läs hela texten du har länkat till. Jag vet, den är lång, men om du tar en paus och fortsätter sen kommer du klara det!

Ursprungligen av Macce65:

Förklaringen kan vara att någon pluppat in 8 GB minne i kortplatserna på servern, men att OS X rapporterar 8 gb men bara kan använda sig av 4 gb.

ELLER

är det så att det bara är OS X server hårdvara/chipset som gör det möjligt använda sig av mer än 4 gb ram under OS X Leopard, men att det inte funkar på iMac och laptoparna och att denna info är felaktig?:

Macbook Pro har spärr mot mer än 4 gb ram - IDG.se

Ursprungligen av stfm:

Läs hela texten du har länkat till. Jag vet, den är lång, men om du tar en paus och fortsätter sen kommer du klara det!

det finns så många bloggare som skriver både det ena å det andra så jag ville kolla om nån har fakta? Sidde säger en sak, bloggaren nåt annat...

Jag tycker faktiskt inte den är så lång som du tycker, jag kanske är mer läsvan? men jag vet inte vem jag ska tro på, honom eller Sidde?

Senast redigerat 2008-10-30 22:56
Ursprungligen av Macce65:

Kan någon svara på detta:

Enligt denna artikel kan varje applikation i OS X bara adressera 2 gb arbetsminne:

http://www.theinquirer.net/gb/inquir...ds-windows-bit

Varför finns det då plats för upp till 32 GB ECC minne i en MacPro? Är tanken att man ska köra 16 program samtidigt? Photoshop kan ju exempelvis inte addressera mer än 2 gb i OS X ändå och måste alltså använda hårddisken för att swappa pagefilen (swenglish) trots 32 gb arbetsminne....

eller är tanken att man ska köra ett annat OS som klarar hantera mer arbetsminne än vad OS X klarar?

Jag upplever att 64-"bitigheten" i OS X är ett rent marknadsföringsknep. Att bara kunna allokera 2 gb till varje process är ju peanuts våren 2008 när 4 gb minne kostar 800kr.. Det verkar inte som om Leopard är ett äkta 64-bitars OS.

Leopard är ett "äkta 64-bitars OS". Du kan installera dina 32 GB ECC minnen starta Adobe Lightroom och i princip få tillgång till allt detta minne, minus det som systemet själv använder förstås.

Till skillnad mot exempelvis i Windows kan du på samma system som du kör 64-bits versionen av Adobe Lightroom också köra 32-bitars versionen av exempelvis Adobe Photoshop.

Däremot går det inte att blanda 64 och 32 i samma program. Så även om ditt favorit plug-in filter till Adobe Photoshop dyker upp i en 64-version så kan du inte använda det med en 32-bits version av Photoshop. Och vice versa förstås.

John Siracusa ägnade en stund i sin Leopardrecenssion åt 64-biten
And there you have it: the big 64-bit news in Leopard is that GUI applications can now be 64-bit. Leopard applications can also specify an architecture preference order as well as a minimum OS version for each architecture. All of this 64-bit goodness comes in a single OS; there is no special 64-bit version. Leopard is one operating system that runs both 32-bit and 64-bit applications.

Ursprungligen av Macce65:

Kan någon svara på detta:

Enligt denna artikel kan varje applikation i OS X bara adressera 2 gb arbetsminne:

http://www.theinquirer.net/gb/inquir...ds-windows-bit

För det första har artikeln fel, du kan läsa precis vilka minnesgränser som gäller i Windows på denna sida hos Microsoft. Mac OS X kan också allokera mer minne per process, förutsatt att det är ett program byggt för 64 bitar, dvs precis som för Windows.

Ursprungligen av Macce65:

Varför finns det då plats för upp till 32 GB ECC minne i en MacPro? Är tanken att man ska köra 16 program samtidigt? Photoshop kan ju exempelvis inte addressera mer än 2 gb i OS X ändå och måste alltså använda hårddisken för att swappa pagefilen (swenglish) trots 32 gb arbetsminne....

Därför att det finns andra program än Photoshop som är byggda för 64 bitar och kan dra nytta av det extra minnet.

Ursprungligen av Macce65:

eller är tanken att man ska köra ett annat OS som klarar hantera mer arbetsminne än vad OS X klarar?

Jag upplever att 64-"bitigheten" i OS X är ett rent marknadsföringsknep. Att bara kunna allokera 2 gb till varje process är ju peanuts våren 2008 när 4 gb minne kostar 800kr.. Det verkar inte som om Leopard är ett äkta 64-bitars OS.

Du kan allokera betydligt mer minne om du kör program byggda för 64 bitar på en dator som har stöd för 64 bitar. Du pratar om att köra program byggda för 32 bitar och då gäller naturligtvis de gamla begränsningarna.

Ursprungligen av Marcus K:

För det första har artikeln fel, du kan läsa precis vilka minnesgränser som gäller i Windows på denna sida hos Microsoft. Mac OS X kan också allokera mer minne per process, förutsatt att det är ett program byggt för 64 bitar, dvs precis som för Windows.

OK, men jag har läst denna MS sida om Vista´s minnesadressering redan..Jag undrade ju hur mycker minne OS X kan adressera?

Ursprungligen av Marcus K:

Därför att det finns andra program än Photoshop som är byggda för 64 bitar och kan dra nytta av det extra minnet.

Hur mycket kan varje 64-bitars process adressera?

Ursprungligen av Marcus K:

Du kan allokera betydligt mer minne om du kör program byggda för 64 bitar på en dator som har stöd för 64 bitar. Du pratar om att köra program byggda för 32 bitar och då gäller naturligtvis de gamla begränsningarna.

Men jag undrar fortfarande hur mycket minne varje (64-bitars) process i OS X kan adressera? Vad säger specen från Apple? Har Apple en sida med specar som motsvara den du länkade till hos MS?

  • Medlem
  • 2008-04-08 01:02

Canvas och Coreldraw marginaliserade sig själva ganska bra. Canvas var tidigt ute till OS X, men misslyckades att få med sig proffs. Corel vet jag inte vad de sysslar med, men det är inte bra för dem. Adobe ligger som en våt filt över hela proffssegmentet, men ingen har ju riktigt lyckats skapa något bättre. De som varit i närheten (Corel) har slarvat bort det.

Jag håller med om att Apple borde gulla lite mer med sina utvecklare dock. Om Adobe hoppar av (osannolikt) är det kört. Apple skulle inte klara sig en minut utan Adobe i dagsläget. Microsoft är mer eller mindre skitsamma, Apples kunder ersätter i rätt stor utsträckning med annat redan nu.

Ursprungligen av stfm:

Om Adobe hoppar av (osannolikt) är det kört.

Ja, det är i högsta grad osannolikt. Hela Adobes bloggpost handlar ju egentligen om att visa på hur engagerade de är i Mac, bara att det inte tekniskt är möjligt att få 64-bitarsversion av Photoshop i tid till CS4 lanseras.

Ursprungligen av stfm:

Apple skulle inte klara sig en minut utan Adobe i dagsläget.

Jag tror inte det stämmer. Det förutsätter att de enda som köper Macar är proffessionella användare som också köper Adobes stora program. Och så är verkligen inte fallet där ute. Det är ungefär som dom som sa att Apple inte skulle sälja några iPhones om det inte fanns Exchange-stöd. Som om bara företag köpte smartphones.

Det skulle vara ett allvarlig slag för Apples möjligheter att hålla sig kvar inom reklam och publishing-branschen men Apple står inte och faller med det. Faktum är att dom redan tappat stor mark där. Tidningar och reklambyråer kör Windows i betydlig högre omfattning nu än för tio-femton år sedan, är jag rätt övertygad om.

Jag tror inte man ska underskatta att Apple börjar bli en folkdator. Hur många av dom har användarna tror du valt Mac för att Adobe finns?

Jag tror inte Apple står och faller med Adobes stöd.

Ursprungligen av stfm:

Microsoft är mer eller mindre skitsamma, Apples kunder ersätter i rätt stor utsträckning med annat redan nu.

Jag sätter en slant på att det är fler som kör Office-paketet på Mac än t.ex. CS-paketet. Men bland proffsen är förstås CS-paketet långt viktigare.

Osannolikt att Adobe ger upp men man vet ju aldrig...

  • Medlem
  • 2008-04-08 13:05

Det där att tidningar och byråer skulle bytt till Windows har jag inte märkt. Jag har jobbat med det här i drygt tio år, på ett dussin förlag och en del byråer, och aldrig sett en PC.

Det här är verkligen extremt hypotetiskt, eftersom Adobe inte skulle fimpa Apple, men ändå:
Utan Förlag och byråer skulle Apple tappa en väldigt stor del av pro-sortimentet, plus i princip hela server-sortimentet. Om man lägger på 75% av världens alla frilansare, är det rätt dystra siffror i premium-maskiner.

Jag tror Apple är beroende av Adobe för att kunna ha så höga marginaler som de har i dag. En Macbook kan inte ge samma vinst som en Mac Pro.

Ursprungligen av stfm:

Det där att tidningar och byråer skulle bytt till Windows har jag inte märkt. Jag har jobbat med det här i drygt tio år, på ett dussin förlag och en del byråer, och aldrig sett en PC.

Jag har ingen statistik på det, men jag har läst en del i den här stilen under åren, en tråd som du uppenbarligen läst.

Apples totala dominans inom dessa branscher har minskat, det är jag rätt säker på. Möjligen så att de haft en ny uppgång igen de allra senaste åren, men om man jämför t.ex. för femton år sedan och för fem år sedan tror jag dom tappat mark.

Ursprungligen av stfm:

Jag tror Apple är beroende av Adobe för att kunna ha så höga marginaler som de har i dag. En Macbook kan inte ge samma vinst som en Mac Pro.

Inte samma marginaler, men likväl fina pengar. Apple har ju sålt en och annan iPod de senaste fem åren och det är en ren konsumentprodukt som jag tror dom tjänat rätt fina pengar på.

Det skulle förstås vara dåligt om de tappade mark där, det håller jag verkligen med om, men att det skulle vara "kört" eller att "Apple skulle inte klara sig en minut" - det tror jag inte alls på. Jag tror Apple har hittat en väg in hos konsumenter som bara är början.

Plus en sak till: Vad hindrar dessa proffs från att köpa Apples hårdvara och installera Windows i så fall?

Reklambyråer och tidningar mm som har omfattande Apple-utrustning idag behöver bara installera Windows på sina burkar så kan dom fortsätta på samma hårdvara som tidigare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-08 14:02

Om Adobe bemödar sig med att ta fram en Premiere Pro till Mac (vilket jag inte kan förstå...suicidalt beteende liksom) - så kommer dom nog att fortsätta och harva fram CS-serien för Mac.

Surt att inte Windows Live Messenger finns i samma version till Mac OS X som till Windows, apropå avsaknaden som drar ner Mac OS X som OS.

Skulle vara katastrof om Adobe drar sig bort från Mac OS X. Avsaknaden av Photoshop skulle vara det värsta givetvis. Ni snackar om att inte så många vanliga användare kör Photoshop. Låt mig garva. Ni har rätt i att inte så många vanliga användare betalar för Photoshop. Men min erfarenhet är att de man minst anar använder Photoshop. Piratkopierat ja visst. Adobe tjänar inget på dem, men varför välja Mac OS X som os om du inte kan installera Photoshop.

Med vanlig användare menar jag i det här fallet personer under 30 år som vuxit upp med att Photoshop är något som man har installerat på sin dator som en självklarhet.

Men som sagts redan så tror även jag att Adobe inte har de minsta tankar på att lämna Mac OS X. Snarare tvärt om nu då plattformen växer.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-09 07:20
Ursprungligen av Chaosstar:

Surt att inte Windows Live Messenger finns i samma version till Mac OS X som till Windows, apropå avsaknaden som drar ner Mac OS X som OS.

Skulle vara katastrof om Adobe drar sig bort från Mac OS X. Avsaknaden av Photoshop skulle vara det värsta givetvis. Ni snackar om att inte så många vanliga användare kör Photoshop. Låt mig garva. Ni har rätt i att inte så många vanliga användare betalar för Photoshop. Men min erfarenhet är att de man minst anar använder Photoshop. Piratkopierat ja visst. Adobe tjänar inget på dem, men varför välja Mac OS X som os om du inte kan installera Photoshop.

Med vanlig användare menar jag i det här fallet personer under 30 år som vuxit upp med att Photoshop är något som man har installerat på sin dator som en självklarhet.

Men som sagts redan så tror även jag att Adobe inte har de minsta tankar på att lämna Mac OS X. Snarare tvärt om nu då plattformen växer.

Apple äger/ägde väl 10-20% av Adobe, så tror inte Adobe skulle dumpa OS X-platformen, de är alldeles för sammanflätade. Det är bara en liten dipp i utvecklingsfasen...

  • Medlem
  • 2008-04-10 08:48
Ursprungligen av Sidde:

Apple äger/ägde väl 10-20% av Adobe, så tror inte Adobe skulle dumpa OS X-platformen, de är alldeles för sammanflätade. Det är bara en liten dipp i utvecklingsfasen...

Är det så? Har jag aldrig hört talas om.

Bevaka tråden