Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kan jag inte redigera?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är självklart att man ska ha rätt att ändra sina egna inlägg.
Det handlar ju om mänskliga rättigheter!
"Lagt kort ligger"?!!
Vad är det för trams?
Har vi kommunister och fascister i vårt forum?!!
Saker förändras hela tiden och det står ju i posten när det redigerades senast, så det är ju ingen hemlighet.

Varje människa måste ha den absoluta rätten till sitt eget ord!
Ni som tycker att man inte har rätt till sitt eget ord hör hemma i den kinesiska regeringen.
Ni borde skämmas!

Det finns ingen skyldighet för en URL att existera i all evighet.
Nu har min URL för bilderna slutat existera och inlägget är helt meningslöst.
Det finns all anledning i världen att ändra det, åtminstone borde man väl kunna be en moderator göra det.

Nu tycker jag verkligen att vi måste ta krafttag mot fascisterna på forumet som inte accepterar preskriptionstid, utan har man begått en "synd" så ska den vara offentlig för all framtid.

Detta tycker jag är en avskyvärd människosyn!

Fri redigering under ansvar.

Jisses, vad har du inhalerat Örjan?

Puh...
Ja, nu känner jag att drogerna har börjat avta...

Men har jag inte lite rätt ändå...?

Du har helt rätt Örjan!

Det finns väl ingen anledning att *inte* kunna redigera egna inlägg, oavsett ålder (på inläggen...) En del inlägg/trådar på 99musik är ju informativa snarare än dikussioner och om man inte kan ändra information om källan förandras blir det ju helt meningslöst. Det är ju en av fördelarna med digitalt media, annars kan man ju brevväxla.

Forumet är väl inte till för att man ska kunna spåra vilka åsikter vissa användare haft genom tiden? Jag har stor nytta av inlägg som pekar på sidor med ljudfiler, produktinfo etc, och när man hittar inlägg där länkarna är trasiga förlorar de lite av sitt värde.

I de fall någon har ändrat sitt inlägg i en disskusion brukar det väl vara fullt möjligt att ändå fälja tråden. Med tanke på att 99% av alla trådar tenderar att blir lätt OT efter 20 inlägg borde det kanske redigeras oftare

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-04 16:46

Skriver jag ett brev till någon och lägger det på brevlådan, kan jag då kalla tillbaka det för att ändra i innehållet? Även efter 3-4 år?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-04 16:51

Om jag skriver en lista på internet, kan jag då ändra den vartefter ny information kommer in?
Forum != brevväxling

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-04 17:03

Detta brukar oftast vara felet!!

Ursprungligen av enapa:

Detta brukar oftast vara felet!!

Öh, va?

  • Medlem
  • 2008-04-06 12:10

Den som vill redigera inlägg för att uppdatera länkar eller ta bort känslig information är mer än välkommen att höra av sig så fixar vi det.
Det finns flera vägar att gå:

  • maila

  • rapportera inlägget med rapporteraknappen

  • skicka pm/maila till någon moderator man har förtroende för

Varför? Konrad och Mattias Hedman är inne på rätt spår även om jag kanske hade valt mina ord lite mer försiktigt än Konrad. Lagt kort ligger.

Men till detta kommer medlemsvillkor nr 10:

Ursprungligen av 99.se:

10. Alla inlägg i våra forum samt kommentarer till artiklar och nyheter uttrycker respektive medlems åsikter och varken MantaRay, 99mac, våra administratörer, moderatorer eller skribenter kan hållas ansvariga för innehållet i dessa.

Eftersom medlemmarna är ansvariga för sina egna inlägg är det svårt att neka någon att ändra i inläggen. Men spärren gör att antalet ändringar hålls nere, vilket har ett värde i sig.
99.se är en referensdatabas för både stort och smått. Det är inte bra om vem som helst får ändra vad som helst hur som helst.
Det är faktiskt så att både Telia och 3 hänvisar till 99.se för frågor som rör deras egna tjänster och produkter. Och det finns säkert fler.

Fast varför kan man inte släppa vissa delforum fria? Om det tidigare funkat bra på 99musik, så kan det ju inte vara något problem att tillåta redigering i 99musiks "Presentationer" och "Egen musik"?

Alltså, varför ska admin från 99mac bestämma över hur det ska vara i 99musik?

Jag vill börja med att be om förståelse för att det är komplicerat att driva en så stor sajt som 99.se är idag - varje beslut och inställning får konsekvenser på något sätt. Att bli kallad fascist från någon som inte har hela bilden klar för sig känns trist.

Sen vill jag reda ut en grej:

- Det är möjligt att redigera gamla inlägg i sextio (60) dagar från att det är skrivet, det täcker 99,95% av alla redigeringsbehov.

- vBulletin har endast en inställning för detta, den gäller i alla forum (och alla avdelningar) och går inte att ställa separat.

Argumentation för 60 dagars gränsen
Att öppna för oändlig redigering öppnar för en mängd konstigheter som är svåra att upptäcka. Ett nytt inlägg hamnar alltid överst och syns i "dagens diskussioner" så att många medlemmar läser innehållet.

Ett redigerat inlägg kan ändras ostört och kan helt byta innehåll så att diskussioner blir obegripliga eller så att dom plötsligt innehåller otillåtna grejer som reklam eller annat. Då undrar du säkert vem som skulle vilja fylla forum med reklam - svaret är att det är vanligt förekommande och ju bättre sökoptimerad sajt, desto mer intressant. Även om innehållet ligger "djupt begravt" i våra forum så indexeras sidorna hos Google och vi står som avsändare för en massa skräp.

- Den som behöver ändra på gamla inlägg kan enkelt rapportera inlägget med en kommentar så fixar en aktiv moderator det.

- Gamla trådar ÄR viktiga. Allt sparas och indexeras av sökmotorerna så att folk hittar svar på sina frågor - även problem/ämnen som inte är dagsaktuella. Vi får ungefär 8000 besök varje dag från folk som söker svar på Google...

  • Medlem
  • 2008-05-08 23:24
Ursprungligen av android:

Fast varför kan man inte släppa vissa delforum fria? Om det tidigare funkat bra på 99musik, så kan det ju inte vara något problem att tillåta redigering i 99musiks "Presentationer" och "Egen musik"?

Alltså, varför ska admin från 99mac bestämma över hur det ska vara i 99musik?

Det gamla gänget bakom 99.se/musik sköter sig själva nästan totalt utan inblandning från 99macarna. Där är det möjligt att ändra i sina inlägg såvitt jag vet.

  • Medlem
  • 2008-05-08 23:29

Det är samma redigeringsmöjligheter på /musik som på resten av siten. Som Björnström säger; "vBulletin har endast en inställning för detta, den gäller i alla forum (och alla avdelningar) och går inte att ställa separat.".

  • Medlem
  • 2008-05-08 23:48

visstja, jag tänkte på möjligheten att diskutera i köp/sälj.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 06:41

jag gillar det som det är idag

Citat:

vBulletin har endast en inställning för detta, den gäller i alla forum (och alla avdelningar) och går inte att ställa separat.

Ok, jag förstår och köper det argumentet helt.

Bevaka tråden