Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta betalt för skärmsläckare?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alltså. Glöm priser på 400-500 kr. Det blir ju inget över sen. 700-800 kr tim är mer rimligt beroende på vilken tid du fakturerar.

Även om det är buyers market, så finns det ingen anledning till att gå ner på "Hej jag har gått en webbdesign kurs på NTI" priser.

Att göra en hyfsat avancerad skärmsläckare till ett företag ger dom ett mervärde. Nu talar vi om att dom får sin grafiska profil och identitet genom hela linjen. Trycksaker, webb, skärmsläckare o.s.v
Visst, det sistnämda är väl ingen prio direkt, men ändå ingen anledning för att ligga lågt. Utan argument till varför dom bör ha det.

Pajasföretag i USA t.e.x tar 200$ för i princip bara göra en skärmsläckare med företagets logga... Så...

jag har aldrig gilat nutida amerikansk design (fördomarna haglar)
400-500 Kr/h är ju just om man har "gått en webbdesign kurs på NTI", typ.
Själv har jag bara gått en 5 poängskurs på mälardalens högskola om webdesign och skulle troligen inte kunna ta mer för själva grovjobbet att bygga ihop en hemsida. Men som sagt, kreativitet kostar mer och utbildning och erfarenhet kostar mer. Har man dessutom inkomst från annat håll och inte måste ha pengar till brödfödan så kan man lägga sig lågt också, men ska då vara noga med att förklara att det är billigt. Annars sumpar man för framtiden och för andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 17:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Jag använder Macromedia Flash och kompilerar sen flashfilen med ett program som heter Screentime.

Så kan man göra, men då blir skärmsläckaren i slutändan mest som en film som spelas upp.
Jag rekommenderar Apples (gratis-) utvecklarverktyg (project builder etc.) där det finns mallar för skärmsläckare. Med den metoden får man en "riktig" släckare för Mac OS X. Då krävs det att du kan (eller vill lära dig) programmera, men det behövs ju ändå för allt utom de enklaste idéerna.
Lycka till!

Jag har en superidé!
Ta betalt per licens förståss...:D

Bygg sedan in medvetna buggar i släckaren så att dom ska komma och undra om det går att göra någonting åt. Säg då att det tar ett halvår att rätta till och när du är färdig med buggfixarna tar du saftigt betalt för uppgraderingen - givetvis per licens...:D

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 18:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Jag har en superidé!
Ta betalt per licens förståss...:D

Bygg sedan in medvetna buggar i släckaren så att dom ska komma och undra om det går att göra någonting åt. Säg då att det tar ett halvår att rätta till och när du är färdig med buggfixarna tar du saftigt betalt för uppgraderingen - givetvis per licens...:D

Och för att dom inte skall börja segla åt annat som fungerar så skicka till dom lite fräscha servicepacks emellanåt som ju bland annat kan innehålla lite buggar som du sedan kan sälja lösningar till...

Låter det som en fånig affärside? Vet sådana som använder den och det är lönsamt som tusan för dom...

Häh!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Jag har en superidé!
Ta betalt per licens förståss...:D

Bygg sedan in medvetna buggar i släckaren så att dom ska komma och undra om det går att göra någonting åt. Säg då att det tar ett halvår att rätta till och när du är färdig med buggfixarna tar du saftigt betalt för uppgraderingen - givetvis per licens...:D

Vi syns på Norra stå. Hehe..

Bevaka tråden