Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Viktig vikt

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror att MatsOlov har en poäng. Om det inte hade varit svårt hade inte kvällstidningarna kunnat skriva senastionsrubriker varannan dag om bantning, för då hade ingen brytt sig.

Att ändra matvanor är enklare för vissa än för andra. Det kan handla om frossa också. En vän till mig, som är grovt överviktig, har försökt banta i tusentals omgångar. Han faller tyvärr alltid dit igen och när hans psyke inte pallar pressen av att banta längre kan han i stort sett hälla i sig en liter grädde. Det är väl ett uttryck av uppgivenhet eller något. Jag vet inte. Men jag tror absolut på MatsOlov.

Det är mycket lättare att sluta snusa och röka (har gjort båda) än att hålla en bra diet och gå ner i vikt (har misslyckats med båda).

Men har man själv inte problemet har man svårt att se det. Och om du kan hålla en bra diet behöver det inte betyda att det är lätt. Du kan vara snuskigt duktig på det, andra kan vara sämre.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-24 12:59

Acke, hur många kilos övervikt har du? Om man å andra sidan säger att det är så himla lätt, att det bara är att bita ihop och visa lite vilja, hur tror du då dom som inte lyckas känner sig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 13:28
Ursprungligen av MatsOlov:

Acke, hur många kilos övervikt har du? Om man å andra sidan säger att det är så himla lätt, att det bara är att bita ihop och visa lite vilja, hur tror du då dom som inte lyckas känner sig?

Du har rätt i det. Måste kännas jobbigt. Men samtidigt tror jag att folk ger upp lättare när de får höra hur svårt det är, att det är en sjukdom. Att det är otroligt svårt att komma över osv. Tror att det då är lätt att ge upp innan man ens har försökt. Att sjunka ned och prata om det med allt och alla och få folk att tycka synd om en. Det är en otroligt stark drift hos många, att tycka synd om sig själv och att bli tyckt synd om.

Hävdar fortfarande att om man inte är genetiskt sjuk, inte är äldre (då det blir mycket svårare att gå ned) så är det inte svårt att gå ned i vikt. Det sitter i huvudet och vill man så kan man. Visst det kräver mer av en. Kräver att man planerar, att man står emot sockersuget (som minskar drastiskt efter ca 2 veckor borta från godis, läsk och bakverk) att man promenerar istället för att ta bilen. Små steg i början för att sedan öka.

Tror inte vi kommer längre här, jag tycker en sak du en annan.

KaRo

"Jag har inte övervikt, jag har underlängd."

"Jag hade en väldigt snygg figur innan magen började satsa på en egen karriär."

"Jag fattar inte varför jag äter choklad. Jag kunde lika gärna smörja in den direkt på höfterna."

"Min fru bantar med ananas och bananer. Hon har inte gått ned särskilt mycket i vikt men har blivit väldig duktig på att klättra i träd."

"Stina är inte fet, hon är bara lite fluffig."

"Man blir bara rynkig av att banta. Det är bättre att hålla skinnet spänt."

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-24 22:04
Ursprungligen av KaRo:

"Man blir bara rynkig av att banta. Det är bättre att hålla skinnet spänt."

Haha, den var bra

Konstigt det här med vikten. Ibland tänker jag - Ä, va spelar det för roll. Jag har friska ben och kan promenera och röra på mig. Jag borde vara nöjd och tacksam. Det finns väl viktigare saker här i livet än några kg upp eller ner.

Andra gånger tänker jag att det är mitt ansvar att hålla hälsan på den kropp jag bär på. Jag kanske själv skaffar mig sjukdomar pga hur jag lever. Och sen får samhället betala min vård för att jag inte "skött mig"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-01 14:25

Är övervikt en sjukdom? Här kommer Ricky gervais syn på fetma.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-01 15:11
Ursprungligen av ylipaa:

Är övervikt en sjukdom? Här kommer Ricky gervais syn på fetma.

Övervikten i sig är ingen sjukdom, men det finns sådant som orsakar fetma som är sjukdom.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-01 15:34
Ursprungligen av MatsOlov:

Övervikten i sig är ingen sjukdom, men det finns sådant som orsakar fetma som är sjukdom.

Ja, så är det nog. T ex depression eller stress. Jag läste en bok av Fredrik Paulún, Allt om fettförbränning 2, som han skrev efter "del 1" pga att det kommit fram nya rön om t ex stressens och sömnens effekter på fettförbränningen.

Paulún menar att det inte bara mängden mat som påverkar vikten, olika hormoner påverkar också vilket kan leda till viktökning. Stress t ex ökar kroppens utsöndring av kortisol från binjurarna. Kortisol är ett hormon som frigör socker från levern. Bl a har förhöjda kortisolnivåer visat sig öka inlagring av bukfetma.

Det mesta verkar hänga ihop, det går inte att skilja på "kropp och själ"

Himla intressant, Eva.
Jag menar att dålig sömn kan ge extra kilon.
Det stämmer nog in bra på mig när jag tänker efter. Har haft en period då jag sovit
dåligt, oftast 5-6 timmar bara. Jag har annars haft mycket bra sömn i hela mitt liv. Somnat vid 10 och vaknat vid 6, som en klocka. Har gått upp flera kilo trots att jag
inte ätit mer. Ska skaffa mig en bättre sömnhygien nu så får vi se om det ger någon effekt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-01 15:11

Ja, han har en del poäng där

Jag har i alla fall bestämt mig för att gå ner i vikt nu - och jag ska klara av det.
Mitt mål är att väga "nåt på 60". Väger 76 idag på NNM (nykissad, naken morgonvikt) så det är en bit att gå.

-Vad väger du?
- Nja, jag vet inte riktigt, väger mig så sällan, nåt på 60 sådär, ska jag svara lite nonchalant Det kommer att bli så kul. Den nya Eva, som väger "nåt på 60"

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-02 23:09

Jag förstår att du inte har tid att sova nu när du måste "vårda" din nya fina air
Men du får väl försöka att slita dig från och lägga dig i tid.

Ja, det borde väl jag också göra, försöka lägga mig i tid på kvällarna.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-03 00:24

SÖMN är VIKTIGT ! desutom om man nu ska nå en god sömn skall hjärnan villa
(dvala ner) 2 tim innan läggdags ->från större aktviteter typ (Dataspel eller dyl)..

Som tyvärr många ungdomar missar väsentligt ;?
hörde det från en proffesor .. ang Hälsa = sömn och icke stress relaterade symtomer

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-03 19:10
Ursprungligen av Trisen:

SÖMN är VIKTIGT ! desutom om man nu ska nå en god sömn skall hjärnan villa
(dvala ner) 2 tim innan läggdags ->från större aktviteter typ (Dataspel eller dyl)..

Som tyvärr många ungdomar missar väsentligt ;?

Ja, det missar nog många äldre också. Ofta är man ju i farten ända till det är dags att sova. Man skulle nog ge sig tid att varva ner lite på kvällen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-03 16:18

GI-middag hos Eva

Vill ni ha ett middagstips?
Jag har provsmakat lite, det här blev riktigt gott!

Skär Auberginer i skivor och salta lite så att lite vätska dras ut. Torka med hushållspapper.
Pensla med olivolja och stek i ugnen i 250° ca 15-20 min

Fräs2 gula lökar och 4 vitlöksklyftor i en stekpanna. På slutet tillsätt 2 msk Torkad mynta.

Koka upp 2 dl Creme fraiche i en kastrull och smält ner 300 g Fetaost

Häll ner lökblandningen i kastrullen och salta och peppra.

Bred blandningen över Auberginerna och in i ugnen igen. 175 ° ca 15-20 min

Dekorera med Valnötter

Senast redigerat 2008-04-03 17:32
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-03 19:27

Såg gott ut det där Eva, får ta och prova det någon dag.

Bevaka tråden