Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd kring inköp av router

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om ni inte har hört talas om att vissa behöver starta om sina routrar då och då, ibland så ofta som någon gång i veckan, så har ni inte läst igenom den här tråden ordentligt.

Ursprungligen av Konrad:

Minst en gång i veckan?
Jag startar aldrig om mina.

Det är jättebra, det är ju så det ska vara men därmed inte sagt att det alltid är så. Personligen så har jag stött på problem med Netgear och D-link, såväl privat hos vänner med även i arbetslivet (som nätverkstekniker) då jag varit hos kunder som använt routrar/switchar för hemmabruk i mindre företagsmiljö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 10:39

Det (troligen) vanligaste skälet till att man måste starta om en router är överbelastning. Det lättaste sätet att överbelasta en router är att köra en torrentklient med obegränsat antal anslutningar. Ni som aldrig hängt er router kanske inte belastar den så hårt? Jag startar om AP Expressen på jobbet nån gång i månaden iaf, och den kör inte torrents, dock WDS som kanske är jobbigt...

Visst är Apple härligt men kolla testerna på smallnetbuilder.com så ser ni att nya AP Extreme inte är bäst på alla punkter, bl.a. fixar den inte så jättemånga simultana anslutningar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-23 14:42

Jag startar om min Netgear DG824M några gånger per år, men då är det p.g.a. att jag ändrar i inställningar som kräver omstart. Att jag startar om den p.g.a. att den krånglar har nog bara hänt ett fåtal gånger under de flertal år jag haft den.

Jag kan inte påminna mig om att jag hört någon klaga över att de måste starta om sin router heller.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-24 10:49

Jag antar att jag ska vara nöjd med min gamla Netgear, för jag har laddat hem 10 säsonger tv-serier i år via ostrypt bittorrent utan att få några problem.

Någon som vet om Airport Express, Airport Extreme eller Time Capsule klarar av 40 MHz?

Ursprungligen av Scarecrow:

Någon som vet om Airport Express, Airport Extreme eller Time Capsule klarar av 40 MHz?

Vad menar du nu? 40 MHz på vad?

Ursprungligen av Mikael Olsson:

Vad menar du nu? 40 MHz på vad?

Om jag har fattat det rätt så kan signalerna skickas i olika bredder. Antingen 20MHz eller 40MHz. 20MHz ger ~130 Mbit/s medan 40MHz ger allt 802.11n kan ge idag.

Hur som helst så besvarade du indirekt min fråga mha. din hastighetsbeskrivning.

Ursprungligen av Scarecrow:

Om jag har fattat det rätt så kan signalerna skickas i olika bredder. Antingen 20MHz eller 40MHz. 20MHz ger ~130 Mbit/s medan 40MHz ger allt 802.11n kan ge idag.

Hur som helst så besvarade du indirekt min fråga mha. din hastighetsbeskrivning.

Det finns bara två frekvenser (Bandbredder) att välja på när man pratar om Wlan och det är 2,4 Ghz och 5,0 GHz. Det som skiljer sig på de olika är att ju högre frekvens ju snabbare går det men då kommer man till det att ju högre frekvens man har ju kortare sträcka orkar signalen.
Det hela kan jämnföras med NMT 450 MHz och GSM 1800 MHz, när man körde på det gamla NMT 450 MHz bandet så kunde man ha ca 10 mil mellan basstationerna. När man sen började med GSM 900 MHz var man tvungen att minska avståndet till ca 5 mil mellan basstationerna för att få teckning, sen kom GSM 1800 MHz och då var man nere på ca 3 mil mellan masterna. Varför tror ni att man istortsett kan se mellan 3G masterna? Jo, ytterligare högre frekvens för att få en snabbare anslutning och därmed kortare avstånd mellan masterna...

Jga kör min Airport Extrem på blandat hastighet och kommer då upp i dessa hastigheter:
MacPro (N standard) och Extreme 140 Mbit
Apple TV (N standard) och Extreme 140 Mbit
Bärbar PC (G standard) och Extreme 54 Mbit

Om jag då tar bort PC och ställer om min Extreme till Endast N på 5 GHz så får jag detta istället:
MacPro (N standard) och Extreme 270 Mbit
Apple TV (N standard) och Extreme 260 Mbit

Så det som jag har kommit fram till igenom att använda "blandad miljö" är att G produkter får 54 Mbit och N produkter får 140 Mbit.

Ursprungligen av Mikael Olsson:

Jga kör min Airport Extrem på blandat hastighet och kommer då upp i dessa hastigheter:
MacPro (N standard) och Extreme 140 Mbit
Apple TV (N standard) och Extreme 140 Mbit
Bärbar PC (G standard) och Extreme 54 Mbit

Om jag då tar bort PC och ställer om min Extreme till Endast N på 5 GHz så får jag detta istället:
MacPro (N standard) och Extreme 270 Mbit
Apple TV (N standard) och Extreme 260 Mbit

Så det som jag har kommit fram till igenom att använda "blandad miljö" är att G produkter får 54 Mbit och N produkter får 140 Mbit.

Tydligt och bra

Ursprungligen av Mikael Olsson:

Så det som jag har kommit fram till igenom att använda "blandad miljö" är att G produkter får 54 Mbit och N produkter får 140 Mbit.

Snyggt jobbat!

Okej, det är jag med på, men jag hittar ytterligare en inställning i min router, D-Link DIR-655.

Jag har, som du säger, frekvensen som är 2,4 GHz. Sedan har jag även alternativ för "Channel Width" där 20 MHz eller 40 MHz är alternativen som finns.
Det jag baserar hastighetstänket på i förhållande till "Channel Width" är en recension från http://www.smallnetbuilder.com . Tyvärr minns jag inte exakt vilken det är.

Jag känner mig lätt förvirrad pga. detta, så om någon kan göra mig lite smartare vore jag otroligt glad.

Det är första gången jag har stött på en router som som har de inställningarna, men det jag gissar på att det betyder är att den ligger på frekvenserna 2,39-2,41 GHz eller 2,38-2,42 Ghz och sådanafall rekomenderar jag att du kör på den smalbandiga 20 MHz för att undvika störningar på övriga 2,4 GHz produkter i ditt eller dina grannars hem. Men har du svårigheter med att ansluta till din router kan du alltid prova på den bredbandiga 40 MHz efterson en del billiga produkter kan ligga lite snett i frekvensen. Hoppas att detta har hjälp dig på någotvis...

Ursprungligen av Mikael Olsson:

Det är första gången jag har stött på en router som som har de inställningarna, men det jag gissar på att det betyder är att den ligger på frekvenserna 2,39-2,41 GHz eller 2,38-2,42 Ghz och sådanafall rekomenderar jag att du kör på den smalbandiga 20 MHz för att undvika störningar på övriga 2,4 GHz produkter i ditt eller dina grannars hem. Men har du svårigheter med att ansluta till din router kan du alltid prova på den bredbandiga 40 MHz efterson en del billiga produkter kan ligga lite snett i frekvensen. Hoppas att detta har hjälp dig på någotvis...

Nja, känns lite förvirrat fortfarande, men man kan ju inte få allt.
Hur som helst så kör jag på "Auto 20/40" då man bara kan välja det eller "20". Lite skumt, men det fungerar bra. Inget livsviktigt. Jag var bara nyfiken.

Tack för informationen i alla fall.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-04-16 17:03

En kompis testade med en MacBook och Express (11n) och fick som max 80- 100Mbps i rent 802.11n och med 11g aktiverat mellan 60-80Mbps. Dock var det väldigt beroende på lämpligt avstånd även inom samma rum.

Bevaka tråden