Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få tyst på och trimma PowerMac G4?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Som synes är den sidan inte så vacker nu. Anledningen är att jag hade den på en annan websida förut, och när jag bytte till en ny site ryckte jag ur MDD-moddningsguiden, utan att ta med CSS-filer och sådant.

Men jag planerar att integrera guiden i min nya sida. Vet inte när, bara.

Det är lugnt! Innehållet är (tycker jag) det viktiga, inte sidlayout. Det är ju kul om sidor ser fina ut, men om man verkligen vill modda sin dator (som jag ville) så gräver man gärna fram det man behöver, speciellt ur en sådan guldgruva som din guide.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-02 20:21

På PM G4 Digital Audio och PM G4 QS så har man vänt luftflödet jämfört med tidigare modeller d v s cpu-fläkten blåser in luft mot kylflänsen och den större nedre chassifläkten blåser ut.

Men eftersom varm luft stiger så tycker jag att det blir lite bakvänt när man har det så.

När jag bytte processor på min PM G4 QS till en OWC 1,2 GHz med en lägre kylfläns så valde jag att montera en större zalman grafikkortsfläkt, som blåser neråt mot processorn, istället för de dubbla mindre fläktarna som satt där från början. Då åker halva luftmängden ut genom gallret vid CPU:n, och halva luftmängden går ut via PSU:n. PSU-fläkten har jag bytt mot en Papst 80 mm och chassifläkten har jag bytt mot en reglerbar Enermax 120 mm som är vänd och blåser innåt.

Gallret framför chassifläkten och det på nätdelen baktill har jag avlägsnat.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-06 02:01

Höll på att glömma att tacka för hjälpen. G4:an rullar på utan problem. Provade med CPU-fläkten vänd åt båda hållen, och det känns som om det blir bäst kylning när den suger in luften. Resultatet är en betydligt tystare burk.
Jag tog även bort alla skydd för PCI-platserna för maximal luftcirkulation och klippte till och tejpade fast ett dammsugarfilter som effektivt hindrar att damm i onödan sugs in.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-11-29 08:39

Nu har jag köpt en gammal PM G4 MDD 1,25 MHz single processor. Det var den sista modellen med 120 mm Papst-fläkt. Men ljudet var lite högt ändå. Det mesta oljudet kom från nätdelen.
Så jag beställde två Scythe Mini Kaze 60 mm från Dustin. De har jag nu monterat i PSU:n.
Ljudnivån är nu betydligt lägre. Det låter lite dovt från den stora Papst-fläkten. Jag har försökt att dämpa med ett motstånd på strömförsörjningen till den. Men då vill den inte snurra överhuvudtaget. Kanske kan man sänka varvtalet via programvaran som Marcus var inne på. Eftersom jag har en single så behöver den inte kyla lika mycket som på en dual. Temperaturen på CPU:n ligger nu på ca 33 grader. En tredje variant är ju att dämpa ljudet med någon skumplast runt fläkten. Också värt att testa. Jag ska även kolla så att fläkten är ren.

Ursprungligen av Macus:

Kanske kan man sänka varvtalet via programvaran som Marcus var inne på.

Borde gå. Med 33 grader i CPU-temperatur borde du kunna sänka den rätt mycket.

Se till att inte andra komponenter blir för varma bara.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-11-29 14:22
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Borde gå. Med 33 grader i CPU-temperatur borde du kunna sänka den rätt mycket.

Se till att inte andra komponenter blir för varma bara.

Men var hittar man filen som styr varvtalet?

/System/Library/Extensions/AppleFan.kext/Contents/Info.plist.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-11-30 09:48

Nu har jag testat att ändra parametrarna so styr varvtalet på fläkten via programvaran. Men det gör bara skillnad på någon grad upp eller ner samtidigt som ljudnivån är oförändrad. Jag låter nog inställningarna vara som de är.

Men jag tog bort den främre hårddiskvaggan som sitter framför fläkten. Då sjönk temperaturen två grader på CPU:n samtidigt som fläktljudet blev mindre störande. Nu är ljudnivån nere på en acceptabel nivå. Eventuellt byter jag fläkten lite senare.

Bevaka tråden