Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 9-13 juni 2008

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .

kul! nedladdad och installerad

Ursprungligen av calle73:

Jag har gjort en nördig nedräkningswidget

Kan laddas ned här http://www.apple.com/downloads/dashboard/developer/wwdc08.html

För att visa att det inte är bara jag som fantiserar kring multi-touch i fler produkter från Apple.

http://www.macrumors.com/2008/03/17/dual-sided-touch-panels-for-iphones-macbooks-tablets/

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-06 09:52

Allt är bokat, flyg, hotel och inträde.

Whoho!

Jag har pratat med Steve nu och de flyttar WWDC en månad, alltså blir det mellan den 9-13 juli. Han tyckte det var synd om mig för att jag skulle vara borta när sonen fyllde tre år.

Eller jag kanske drömde det där...

Nej Hedman... Gör inte det, kan du inte be honom skjuta upp det ytterliggare några dagar?
Så kan jag gå på det samtidigt som min kusin går på Ubuntu Live....

Det går ju rykten om att de ska presentera ny Macbook och Macbook pro. Det är Appleinsider som skriver att man ska byta ut plasten i Macbooken till någon miljövänlig metall, att det kommer få en helt ny design som ska matcha de nyare "iMac" och "Macbook Air".

Santa Rosa kommer sluta att tillverkas, vilket talar för att Apple kommer byta iallafall innan årsskiftet. Apple håller på att anställa designer och liknande vilket talar för.

Också en anledning till att jag väntar med mitt Macbook inköp som skulle ske om en vecka.

  • Medlem
  • 2008-04-16 22:42

Ny book? Kanske, men jag tror inte det. Jag föreställer mig att SDK:t och en ny iphonemodell blir de produkter som presenteras. Trots inriktingen på utvecklarna har ny hårdvara presenterats på tidigare WWDC, men bara en "vara" per konferens (vad jag minns).

Däremot kan det ju smälla till helt oväntat i april/maj...

  • Medlem
  • 2008-04-16 22:46

Ja precis, eller att det kommer en speciall event i möjligen september eller liknande sådär lagom innan jul Vad sägs?

Tror visserligen (eller kanske hoppas snarare) att man släpper en nydesignad macbook senast i augusti - detta för att komma åt skolstarts-köparna, som är en viktig del av apples kundkrets... då skulle datorn trots allt fortfarande vara ganska fräsch till jul.

Om ni läst senaste rykten så har Apple gjort en beställning över aluminiumchassi´n och det sägs ha läckt bilder, vilket hittas på AppleInsider.

Beställning av chassin: http://www.appleinsider.com/articles/08/04/17/apple_orders_aluminum_13_inch_macbook_shells_3g_iphone_chips.html

Mockups av utseende: http://www.appleinsider.com/articles/08/04/17/aluminum_macbook_imac_like_macbook_pro_mocks_leaked.html

Förmodligen kommer de väl att se ut ungefär sådär, men jag hoppas personligen på att de skippar de svarta tangentborden. Det blir lite mycket PC över det hela, med flera olika färger inblandade. Men MBA skvallrar helt säkert om hur Apples bärbara kommer att se ut, så svarta tangentbord lär det bli.

Tyckte till en början att Macbook air hade ett ganska fult tangentbord, men nu tycker jag att den svarta färgen tillsammans med det "aluminiumfärgade" chassit är väldigt läcker. Apple kommer ju alltid att ha sin egna "unika" design, även om de har blivit lite mer PC och PC försöker bli mer "Mac".

Nu är kanske inte svarta tangentbord är något nytt för Apples bärbara - min första bärbara Mac var en Powerbook Titanium och den hade svart t-bord. Har inget minne om någon då tyckte den hade något PC likt över sig.

Senast redigerat 2008-04-19 08:34
Ursprungligen av draags:

Nu är kanske inte svarta tangentbord är något nytt för Apples bärbara - min första bärbara Mac var en Powerbook Titanium och den hade svart t-bord. Har inget minne om någon då tyckte den hade något PC likt över sig.

Ja, även jag finner detta märkligt. Har sett förvånansvärt få personer som jämfört TiBook och MBA designmässigt, då det var bland det första som jag tänkte på när jag såg den.

  • Medlem
  • 2008-04-20 12:44

Förstår inte hur svarta tangenter kan ses som "PC-aktiga". Tror inte riktigt äpple vill ändra sina datorer till mer pc lika det låter ganska bissart. Jag hade kunnat förstå om apple bytte sina platta tangenter till tjockare tangenter som de flesta övriga datorer har och ni hade kallat det pc-likt men att färgen är svart säger inte mycket. Enligt min åsikt är de svarta snyggare också dessutom bättre kontrast så man kan skriva lättare.

Äsch, man ser ju hur mycket mer "slimmad" Macbook Air är. Apple har en egen unik design, har ju alltid haft det. Förut var det vitt som gällde, men nu är det "aluminium" och svart som gäller.

Ser fram emot detta väldigt mycket, vilka sidor kommer att sända Live?

  • Medlem
  • 2008-04-21 19:16
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Äsch, man ser ju hur mycket mer "slimmad" Macbook Air är. Apple har en egen unik design, har ju alltid haft det. Förut var det vitt som gällde, men nu är det "aluminium" och svart som gäller.

Ser fram emot detta väldigt mycket, vilka sidor kommer att sända Live?

Vet inga sidor som sänder live video, dock kan du kolla www.keynote.se där de uppdaterar varje gång något speciellt händer på keynoten med bilder och text.

Tror inte vi behöver oroa oss, apple har haft en tendens att lägga upp quicktime filmen ca 1 timme efter att keynoten är slut så det är egentligen bara att hålla sig ett tag

jodå, så desperat är jag inte! :)... Bara nästan

  • Medlem
  • 2008-04-22 19:14

Föresten, tror ni att det kommer komma nya macbooks i samband med iphone 2.0 eller senare, som de gjorde med imacen förra året.

  • Medlem
  • 2008-04-22 21:16

Men can, jag har ju sagt att de (kanske) kommer i maj.

Ursprungligen av lufra:

Men can, jag har ju sagt att de (kanske) kommer i maj.

Jag tror på tomten jag

  • Medlem
  • 2008-04-24 21:08
Ursprungligen av lufra:

Men can, jag har ju sagt att de (kanske) kommer i maj.

HAha jo, okej, då kommer de nästa vecka då? Om inte kommer jag bryta ihop, lägga mig i fosterställning och gråta mig till sömns tills någon på detta forum skickar mig en ipod touch!!!

Jag tror att de kommer att visas upp i Juni, hoppas verkligen på det. Förresten, hur lång tid brukar det ta innan nästa iPod? Är det säkert att köpa en iPod classic i Augusti?

  • Medlem
  • 2008-04-27 13:57
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Jag tror att de kommer att visas upp i Juni, hoppas verkligen på det. Förresten, hur lång tid brukar det ta innan nästa iPod? Är det säkert att köpa en iPod classic i Augusti?

nej, om de nu inte uppdaterat ipodarna då. apple brukar alltid uppdatera sådant inför julen så att fler köper ipods som julklappar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 16:29

Jag tror på en ny version av iphone, "a landmark event" kanske skvallrar om att det finns gps på den oxå som man har läst på andra ställen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-29 11:56

Nu är inte jag så jätteinsatt, men..försöker få igång en tankebana bara..

Dom uttalade sig följande i början på året/slutet på förra när det var en del produkter som släpptes, om jag inte missminner mig?

Något liknande detta; "This is what we did in one month, imagine what we could do in the rest of the year"

Min version är förmodligen inte ordagrand och jag har förmodligen fel på tidpunkten men budskapet är detsamma.

Jag tycker att det ligger ganska mycket kraft i det uttalandet. Med tanke på uppgången Apple hade i sin senaste rapport, borde de inte möta marknaden med lite nya produkter nu?

Det borde komma endel prylar nu eller har jag helt fel?

  • Medlem
  • 2008-04-29 18:20

Det var dock inte om själva iphone som produkt utan applikationerna apple och and företag som EA gjorde med SDKn. De syftade på att det var hur lätt som helst att programmera egna spel, program osv.

EDIT: Tänkte att jag kunde förklara vad SDK var eftersom du inte var så insatt. Det är det så kallade "software developement kit"et som apple släppte (tror det var i mars), det innebär att vem som helst kan ladda ner SDK paketet och börja göra egna applikationer till luren. Man måste dock göra avtal med apple för att få sälja sina program i appstore

Vilket är det dolda budskapet i bilden med de två broarna? Kommer Apple splittras och vilka delar kommer att gå skilda vägar? Datorer och iPod/iPhone? Mjukvara och hårdvara? Apple och Steve Jobs?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-05-19 10:27
Ursprungligen av M. Sundbom:

Vilket är det dolda budskapet i bilden med de två broarna? Kommer Apple splittras och vilka delar kommer att gå skilda vägar? Datorer och iPod/iPhone? Mjukvara och hårdvara? Apple och Steve Jobs?

Mycket intressant tanke, som även jag har funderat lite på. Dock har jag inget direkt bra förslag vad de kan betyda. Om man jämför med "There is someting in the air" som förra gången resulterade i Macbook Air, så lär väll också detta betyda något stort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-19 18:36
Ursprungligen av M. Sundbom:

Vilket är det dolda budskapet i bilden med de två broarna? Kommer Apple splittras och vilka delar kommer att gå skilda vägar? Datorer och iPod/iPhone? Mjukvara och hårdvara? Apple och Steve Jobs?

Tror att man vill visa att nu iPhone i och med 2.0 är stor och mogen plattform att utvecka på. Inte mer än så även om det inte är så lite det.

Bevaka tråden