Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor angående inköp av mbp

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 18:25

ja, jag läste något test på nätet och de konstaterade i alla fall att det var en ordentlig märkbar skillnad.

tror det är sedan förra va? (denna generation är första där 17" fick det)

Ursprungligen av iLind:

ja, jag läste något test på nätet och de konstaterade i alla fall att det var en ordentlig märkbar skillnad.

tror det är sedan förra va? (denna generation är första där 17" fick det)

Har du någon länk till testet, eller om någon annan har ? Hade varit intressant och få läsa!

Är sugen på köpa en ny, men fasen 17500 är ganska maffigt pris, jag är lite kluven i huruvida jag kommer vänja mig vid MBP tangentbord, nu när man har blivit van vid MB underbara tangentbord. Den största orsaken till jag vill byta upp mig är att jag tycker skärmen är lite för liten på MB, men hur står sig MB med uppkoppling till en extern skärm?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 18:45

Ska leta efter testet

Så länge kan du ju läsa om din andra fråga
http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

Citat:

Extended desktop and video mirroring: simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 1920 by 1200 pixels on an external display, both at millions of colours

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 18:46

Hittade testet, det var av Engadget
http://www.engadget.com/2008/02/28/apple-macbook-pro-penryn-tests-a-little-more-speed-a-lot-less/
"Apple MacBook Pro Penryn tests: a little more speed, a lot less heat"

Ursprungligen av iLind:

Hittade testet, det var av Engadget
http://www.engadget.com/2008/02/28/apple-macbook-pro-penryn-tests-a-little-more-speed-a-lot-less/
"Apple MacBook Pro Penryn tests: a little more speed, a lot less heat"

Tackar, ska genast lästa

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 22:06

till RAM säger jag bara komplett. 2x2GB á 479kr styck så totalt 4GB för 958kr.
detta är inte bara några vanliga SODIMM-minnen utan "Corsair MAC Memory" så det är speciella MAC-minnen som enligt många jag kollat med fungerar utmärkt (bättre än vanliga SODIMM-minnen som man brukar köpa till PCs)
Här hittar ni dem:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344192

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-07 22:33
Ursprungligen av iLind:

till RAM säger jag bara komplett. 2x2GB á 479kr styck så totalt 4GB för 958kr.
detta är inte bara några vanliga SODIMM-minnen utan "Corsair MAC Memory" så det är speciella MAC-minnen som enligt många jag kollat med fungerar utmärkt (bättre än vanliga SODIMM-minnen som man brukar köpa till PCs)
Här hittar ni dem:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344192

Härligt iLind, ett sådant får det bli. Eller räcker det med ett, det sitter ju redan ett 2gb i?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 22:34

Haha my bad! Kutar fram och tillbax mellan äckel pcn och fulla bar gäster läste nog inte så noga!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 22:37

gustavb:
nej nej, det sitter just nu 2x1GB i datorn, då måste köpa 2st sådana som jag länkade till och slänga ut de som sitter i.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-07 22:47

iLind: haha okey Det får vi hoppas är enkelt, fast tror att det finns en "manual" här någonstans.

Men vad skulle du tagit, 15" och extern skärm eller 17" med ett stativ? - kan inte bestämma mig..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 23:12

jojo, det är jätte lätt, sök på youtube på "macbook pro RAM" så kommer du hitta massa videos på folk osm visar hur man gör

hmm, jag jälv har ju beställt en 15" just för jag vill ha ne bärbar, inte en släpbar dator, så jag skulle lätt gå på 15" med extra skärm.
fungerar själv på att skaffa mig någon 24" kanske som man kan kolla på film på eller något, vet egentligen inte vad jag skulle ha den extraa skärmen till men ^^

vad har DU för behov av en stor skärm? vad ska du göra på datorn liksom?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-08 00:02

Det ska jag göra när tiden är inne

Men när jag såg 17"arn IRL så tyckte inte jag att den var så värst "klumpig".
Om jag skulle skaffa en extern skärm blir det nog en 22" vilket jag tycker räcker. Anledningen till att jag vill ha större skärm är ju för att titta på film och dylikt + att det är snyggare
Helst vill man ju ha apple cinema 30"arn men plånboken är ju inte för stor för tillfället. Haha:)

Nackdel med extern skärm (+tgb-mus) är att jag bor hos mamma och pappa och måste flytta runt det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-08 02:11

Okej, jag har själv aldrig sett den IRL, har sett en 15" typ en gång (vet inte änns om den var matt eller blank) så där vet jag inte riktigt. Dock har jag suttit en hel del med min syrras MB (13.3") och vet ju hur stor min brorsas 17" (HP) är. MBn är nästan lite liten ibland och en 17" är enligt mig för stort.En 15.4" är nästan för stort dock inte när det gäller Apple

Hmm, om du bara ska kolla på film och så, kan du inte bara koppla den till TVn? Bara att köpa en S-Video adapter om du har tjock-TV eller koppla in med DVI eler VGA om du har platt-TV.
Sen så måste du ju inte ha extra tgb och mus heller, det fungerar ju med de vanliga, speciellt om du ska kolla på film.

Men liksom, ska du jobba typ grafiskt eller videoredigering så vill du väl ha en riktig skärm då du ska jobba på den.

Har tänkt om man skulletyp kolla efter någon begangnad Cinema Display, typ förra versionen eller så. Eller vänta på att en ny kommer (vilket den lär göra snart enligt alla rykten) för då lär ju många sälja sina nuvarande.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-08 04:10

Okey, om du har sett mbp i affären är det till 99% en matt skärm. Men jag tycker inte exakt som du. 15,4 är lagom för bärbart, 17" lite för stort :/ Men för mig blir det nog 17" för jag ska ha den "som stationär" också, och orkar inte släpa en extern skärm mellan mina föräldrar och har inte råd med två Så jag tror faktiskt 17" är den bästa lösningen för mig.

Jag har också tänkt på det där med tv'n, ska nämligen köpa en ny tv inom kort. Gött att det är enkelt. Men tgb och mus hade jag tänkt köpa till för jag vill ju inte sitta på tangentbordet när det sitter på stativet, känns nog inte jätteskönt, så blåtand mus och tgb blir det i vilket fall.

Ja, det hade ju varit skönt om man fick en Cinema Display, men kan inte säga att jag behöver det speciellt mycket. Får se hur det blir..

/G

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 11:24

Jag hade en 17-tummare förut, det kändes som att ta med sig diskbänken när man skulle ut med den.

Den är underbar när den står på bordet, men inte så rolig att ha med på resa. Det är synd att 12-tummaren är borta, MBA är inget alternativ för mig.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-08 11:39

Konrad: Jag kan förstå att 17" kan bli stor, mellan den och 15,4" är det inte jättestor skillnad i "klumpighet" kan ju tänka mig skillnaden på 17" mpa och 13,3" mba.

Men jag ska mest ha den som en stationär, anledningen till att jag inte köper en iMac eller liknande är framförallt för jag flyttar mellan två boenden, att bära runt på en 24" iMac kan ju inte vara för roligt då, eller?

Och så kanske jag behöver ta med mig den till skolan av någon anledning, då får vi hoppas att 17" inte är för stort..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-08 13:36

gustav, okej jo men då låter det ju som att 17"arn är bättre för dig om du mest kommer använda den som en stationär, jag själv kommer alltid ha med den och använda den som en bärbar så

det jag menade med 15"are var att när det är PC så blir det oftast större, de är tjockare o.s.v.m nen enMacBook Rpo 15" är ju något mer slimad, den är verkligen inte för stor på något sätt, och sen så föredrar jag 15.4" på bärbar (17" känns för klumpigt om man sk ha med den hela tiden och 13.3" kan bli lite litet ibland.)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-09 13:29

Jag hoppas att 17"arn passar bäst iaf Ska ju använda den som bärbar med man inte så att jag alltid har med mig den, då hade det nog blivit en mba isf.

Jag tycker dock inte att storleksskillnaden mellan PC och Mac är så märkvärd, du kan ju få en sjukt slimmad PC också, själv satt jag på en inte alltför tjock 17" HP-laptop förut. Förstår iofs vad du menar.

Hoppas du blir nöjd med ditt inköp

Imorgon tanker jag vandra in pa AppleStore San Francisco och investera. Det blir en 15" 2,5ghz i standard utforande. (Savida den finns i lager vill saga......*fingers crossed*)
Jag hoppas denna ska gora mig nojd som nybliven mac-anvandare. Slanger med en iPhone nar jag anda ar dar, och lite annat smatt och gott.. Som oinvigd lar ni saledes hora mer av mig i framtiden

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-10 18:06

hansitagarp: Trevigt att höra, min första mac blev beställd idag. Blev en 17" mbp. Tror både du och jag kommer bli extremt nöjda

Och jag säger samma, mig kommer ni få höra mycket av, haha

Bevaka tråden