Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic pro benchmarktest !

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Macbook Pro nya 2.8 (7200 disk) 4GB Ram DDR3

22 Spår

Senast redigerat 2008-12-25 14:17

Mina gamla godingar får ordentligt med stryk.....

PowerMac G5 2x2,7
OSX 10.5.5, Logic 8.0.2, MOTU Ultralite - FW400
Hela 15 spår stabilt.

Samt...

MacBookPro, Intel Core Duo 2.0Ghz
OSX 10.5.5, Logic 8.0.2, MOTU Ultralite - FW400
11 spår.

Båda burkarna driver 30tums cinema displays i 2560x1600 upplösning - vet ej om det påverkar testet i någon större utsträckning.

Köpte mig en Mac Pro Core 8 Kärnor med 10GB Ram får nu ut över 64 spår

Efterlysning...
Vore grymt kul om någon 8 core användare ville göra testet igen med 10.5.6.
Resultaten gick ner marginellt med 10.5.5 jämfört med 10.5.4 men nu med 10.5.6 har jag en känsla av att det är det bästa multicore uppdateringen hittills.
Borde hamna runt 70 strecket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 09:05

Jag förstår ingenting. Jag sitter på jobbet nu, men kör Screen Sharing mot min Mac Pro (4x2.66 GHz och 6 GB RAM, '07-modellen, med Apogee Ensemble) som står i hemstudion. Den lirar just nu samtliga 84 spår utan problem överhuvudtaget. Hur är detta möjligt? Gör jag något fel?

I/O Buffer Size är ställd på 256. Universal Track Mode, 24 Bit Recording och Software Monitoring är iklickade.

Edit: Jag ser ju faktiskt nu att alla spår inte låter. Vafalls! Ingenting är mutat i mixern. Whattsuppwithdatt?

Senast redigerat 2009-01-20 09:51

Japp,de gråare regionerna är mutade. Markera på själva regionerna och "unmuta".

  • Medlem
  • 2009-01-21 11:48

Körde 33 spår på min EFI-X:ade MacJudas med Quadcore 2.83 8GB RAM.
Sktivitetshanteraren visar 256%. Kör Logic 8.0.2 och Leopard 10.5.5

Snow Leopard känns onekligen intressant.

/J

Edit: Glömde ställa om buffern, stod på 128 vid testet.

http://www.evan.se/logicprobenchmark/

Here is a very simple benchmark test. Download the zipfile located on the link above.
Open with Logic 8.02. Then un-mute tracks one by one and check how many tracks your computer is able to run.
Audiobuffer:256 samples will give the best results.

Feel free to email your results to me, evan@evan.se

The chart below is missing reports from the older dual 2x2.66ghz MacPro running 10.5.3 or higher when huge improvements in multicore handling was introduced.

We are also LONGING for reports from the new Nehalem MacPro´s !

Det verkar inte som om Logic 8.0.2 är kompatibelt med de nya dual Quad Nehalem maskinerna. En användare rapporterar om 16 CPU staplar men aktivitet i bara 8 samt att Logic crashar väldigt ofta. I ovanstående test så får han bara 20 tracks med en dual 2.26 Quad och det indikerar ju på något riktigt galet, det borde vara runt 70 tracks.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-03-28 23:51
Ursprungligen av Firechild:

Det verkar inte som om Logic 8.0.2 är kompatibelt med de nya dual Quad Nehalem maskinerna. En användare rapporterar om 16 CPU staplar men aktivitet i bara 8 samt att Logic crashar väldigt ofta. I ovanstående test så får han bara 20 tracks med en dual 2.26 Quad och det indikerar ju på något riktigt galet, det borde vara runt 70 tracks.

Jag kan bekräfta detta. På våran maskin är det aktivitet på endast 7 CPU staplar av 16 möjliga. Däremot han jag inte testa hur mycket det krashar. Cubase 4.5.2 använde däremot samtliga 16 kärnor.

Så får hardcore Logic användaren känner jag stort medlidande för den som investerat i en ny maskin. MEN MEN... uppdateringar lurar förmodligen runt hörnet. Det är ju ändå Apple's egna programvara som används på deras egentillverkade dator.

Nu har jag fått fler rapporter från de nya dual Nehalem Macpro maskinerna och det är ju något som inte stämmer, men dual 2.26 får 54 tracks från två olika användare och dual 2.66 får 58 tracks.
Aktivitet i bara hälften av de 16 CPU performance staplarna som sagt och då kan man ju dagdrömma och klura lite på resultatet när alla staplarna börjar pumpa fett...
Börjar vi snacka dubbla trackscores då är det ju ganska coolt...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-11 11:58

Macbook Pro (Dual 2.2 Ghz, 2 GB RAM)
Logic Pro 8.0.2
OS X 10.5.6

Apogee Duet (Buffer 256 Samples)
12 Spår.

Apogee Duet (Buffer 512 Samples)
15 Spår

Inbyggda kortet (Buffer 256 Samples)
12 Spår

Inbyggda kortet (Buffer 512 Samples)
15 Spår

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-30 00:15

Hur kommer man fram till att 256 är ett bra värde?.Det är för mycket för att kunna användas DAW:en som instrument men förmodligen för lite för att datorn ska kunna jobba effektivt.

256 samplingar är ju ungefär 6ms, vilket åtminstone i mina ögon är lågt nog för att funka. Det beror ju mycket på hur känslig man är för latency och om det finns andra fördröjningar i systemet - en del pluggar har ju inbyggda buffrar, tex. (Och man får ju 6ms fördröjning om man står 2 meter från högtalarna också, bara som ett exempel.)

Och enligt en beskrivning jag sett använder Logic bara den inställda buffern för det aktiva spåret - andra spår får större buffert av prestandaskäl.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-30 11:42
Ursprungligen av false messiah:

256 samplingar är ju ungefär 6ms, vilket åtminstone i mina ögon är lågt nog för att funka. Det beror ju mycket på hur känslig man är för latency och om det finns andra fördröjningar i systemet - en del pluggar har ju inbyggda buffrar, tex. (Och man får ju 6ms fördröjning om man står 2 meter från högtalarna också, bara som ett exempel.)

Och enligt en beskrivning jag sett använder Logic bara den inställda buffern för det aktiva spåret - andra spår får större buffert av prestandaskäl.

Ja, det finns säkert en hel del andra latency som dyker upp. Tex på midi
sidan. Vilket är störande när man spelar keyboard via vsti:er. logic
är kanonskönt att köra vsti:er i med 96 samples latency. Mycket bättre än jag
lyckas få ner cubase i. 256 tycker jag är störande segt. (Det är märkligt för det finns en latency även i riktiga pianon. Men det blir mer verklighetsskänsla när
man inte kan separera anslaget från ljudet.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-02 09:04

Macbook 10.4. 2.0ghz, 3gb, 12 spår. Men fan jag behöver nog en ny dator ändå..
Två månader på nudlar väntar.

Själv är det en MacBook White, senaste versionen (Januari 2009-modellen för att vara extra tydlig). OS X 10.5.6, med alla tillgängliga uppdateringar (per 2009-05-05) installerade. Logic version 8.02...

Core 2 Duo, 2,0Ghz. 2GB DDR2@667MHz. Medföljande standard-hårddisken (inte för att jag tror att den påverkar något på det här specifika testet iofs).

På det inbyggda ljudkortet driver den 15 spår, plus-minus ett beroende på vilket humör den verkar vara på.

När jag däremot kör via en Korg Zero4, via Firewire, så får jag 13-14 spår.

Båda ljudkorten kördes med 256 samples, vilket jag vill minnas var vad Logic hade som default.

Kommer inom en förhoppningsvis snar framtid att uppgradera maskinen med 4GB DDR2@800MHz, och återkommer då med en rapport om det ger någon extra skjuts i maskineriet... På lite längre sikt så kommer det nog att bli en Seagate Momentus 7200.4 500GB, så kan dessutom hårddiskens påverkan testas i sammanhanget också...

Bevaka tråden