Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slutet gott: Fick en ny MacBook Pro efter 4 reparationer

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-10 13:32

Fortfarande i telefon, men ser inte lika ljust ut nu. Fan att man inte har mage att bli förbannad för det har jag all rätt till nu.

Apple Support i ett nötskal!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-10 13:46

Kort version: Apple tänker INTE ta tillbaka min dator.

Lång version:

Jag ringer upp och välsignas med blott 2-3 minuters väntetid. En dam vid namn Jenny (tror jag) svarar. Grymt trevlig tjej som verkar jättepositiv och det ska inte vara några som helst problem låter det som. Hon ska bara ringa ett samtal till avdelningen som har hand om reklamationen (det förklarar att det lät så positivt, inte hennes avdelning). Efter ett par minuters väntan återkommer hon och frågar om det är ok att jag pratar med hennes norska kollega. Lite tveksamt så svarar jag att det är ok.

Efter nån minut har jag kopplats till en norrman som hävdar att datorn bara varit på reparation en gång, men efter lite övertalning så går han med på att den varit under reparation 3ggr när han tittat efter "extra noga". Då undrar han varför jag inte gick genom Apple de två första gångerna istället för att bara åka till ett supportcenter och lämna in den som jag har gjort. Jag svarar att jag inte såg någon poäng med att ringa till Apple utan att det bara var att lämna in den till ett supportcenter.

Han undrar även varför jag inte hörde av mig till Apple direkt när felet påträffades och jag svarade att eftersom det var en ny modell trodde jag det var en barnsjukdom som en tidigt firmware-update skulle fixa.

Han yrar något om att han ska fylla i något formulär och höra med customer relations angående lösning på problemet. Jag får lyssna på musiken ännu en gång. Plötsligt bryts det och jag får ringa upp igen och en svensk man svarar och vi pratar några minuter och han säger att customer relations kommer att ringa upp under dagen. Precis då ringer norrmannen upp min mobil och jag börjar prata med honom igen.

Nu verkar det tvärkört, Apple tänker inte ta tillbaka datorn men "av ren vänlighet" kan de tänka sig att bjuda på en reparation till. Jag förklarar att den redan varit på reparation 3 gånger och att jag jobbar dagligen med datorn och inte kan vara utan den i 1,5 månad till. Men det är helt kört och han hänvisar till att jag enligt konsumentlagen skulle ha meddelat Apple "inom skälig tid" vilket stämmer enligt konsumentlagen. Problemet är att det faktum att jag lämnat in den 2 ggr på supportcenter inom denna "skäliga tiden" inte räknas som att "meddela Apple" att den är defekt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-10 13:47

Så mitt hopp just nu ligger i att lämna in den, vara utan den i 1,5 månad till, och får jag tillbaka den defekt igen så kanske de kunde kompensera mig sa de. Jävla helvete, det kändes ju bra där ett tag när jag pratade med Jenny.

Detta ska du naturligtvis inte ta. Försök igen, be att få prata med någon annan. Får du problem igen, så be att få prata med dennes chef, o s v.

Be att få representantens epostadress så du kan skicka en skriftlig redogörelse. Leta t ex rätt på Svenska Apples VD's epostadress.

Skriv en redogörelse för allt som hänt, erkänn INGA misstag från din sida, ta för givet att du alltid gjort rätt, inga ursäkter om att du väntat därför att.. osv, det ska nämligen stå klart att du agerar inom skälig tid, vilket jag faktiskt tycker att du gör.

Maila redogörelsen till representanten och cc:a till Apples svenska VD eller liknande, samt (viktigt!) cc:a till konsumentverket, konsumentombudsmannen och varför inte plus.

Så tycker jag att man gör i en sån här situation.

I vilket fall ska du ha garanti på reparationen de nyss gjorde - bara för att de har haft datorn inne på reparation betyder inte det att de lyckats, och då ska de göra om det.

Samma sak - ger de dig en reparation till, ta den - eftersom det ger dig ny garanti, osv. Släpp inte taget för då kan de hävda att de erbjudit dit att fixa den och du tackat nej - det vore inte bra alls.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-10 15:32

Jag gick förbi inLife nyss och pratade med dem om saken. De tyckte att jag skulle komma in med datorn imorn så skulle de titta på den (igen) och eventuellt snacka med Apple om saken. Kan de inte fixa den ska jag ju få en ny säger Apple. Och får jag inte det då, då kommer jag helt klart att bli betydligt besvärligare för Apple.

Senast redigerat 2008-03-11 10:28
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-10 15:42

*Update
Jag kollade nu upp när jag lämnade in min dator för första gången. Han klagade på att jag inte meddelat Apple inom ett halvår. Av min gamla forumtråd att dömma ( http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/215440-r-i-p-17-mbp-c2d.html ) var det nästan exakt 5 månader från när datorn skickades till jag lämnade in den på service. Så på den fronten tycker jag verkligen inte de har någonting att klaga på. Förutom att jag gick direkt till service-stället och inte genom Apple, men det är ju bara löjligt.

Ursprungligen av xtimmyx:

*Update
Jag kollade nu upp när jag lämnade in min dator för första gången. Han klagade på att jag inte meddelat Apple inom ett halvår. Av min gamla forumtråd att dömma ( http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/215440-r-i-p-17-mbp-c2d.html ) var det nästan exakt 5 månader från när datorn skickades till jag lämnade in den på service. Så på den fronten tycker jag verkligen inte de har någonting att klaga på. Förutom att jag gick direkt till service-stället och inte genom Apple, men det är ju bara löjligt.

Jag kan bara rekommendera att du ringer Apple igen och att du påpekar den här nya informationen. Har datorn varit inne så ska Apple ha en Case Nr i sitt system när den var inne för lagning så det kan Apple inte bortförklara.
Ring in igen och be få tala med igen !

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-12 10:42
Ursprungligen av Hunter78:

Jag kan bara rekommendera att du ringer Apple igen och att du påpekar den här nya informationen. Har datorn varit inne så ska Apple ha en Case Nr i sitt system när den var inne för lagning så det kan Apple inte bortförklara.
Ring in igen och be få tala med igen !

Ja jag borde gjort det egentligen, men nu är den inlämnad på inLife som sa de skulle ta en titt på den snarast.

Maila Apples nordiska VD!

Adressen ligger ute på Apples hemsida, om han undrar.

Jag fick min MacBook uppgraderad till en MacBook Pro efter ett mail till Oscar och ett par samtal med Ingrid (?) Aune på Customer Relations.

Stå på dig.

Edit: Tog bort Bjers epostadress mest för att bespara honom oändliga mängder spam (det är nog svårt att få tag i honom ändå)

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-12 11:35
Ursprungligen av thurfjell:

Maila Apples nordiska VD!

Adressen ligger ute på Apples hemsida, om han undrar.

Jag fick min MacBook uppgraderad till en MacBook Pro efter ett mail till Oscar och ett par samtal med Ingrid (?) Aune på Customer Relations.

Stå på dig.

Tackar, det låter som en lysande idé. Ska maila honom omedelbums. Så får vi hoppas att det löser sig.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-17 14:33

Liten update:
Mailade Bjers i onsdags och har, inte helt oväntat, inte fått något svar (ännu?).

Men var inne på inLife förut för att höra hur det gick med min dator och deras servicechef tittade tydligen på den sa de. Men de var tveksamma till om de skulle kunna fixa den iom att det inte lyckats innan och att inga diagnostikprogram tyder på något fel. Och om så är fallet skulle de ringa till Apple och meddela dem om att felet verkligen inte går att åtgärda och då kanske det finns en strimma hopp om reklamation, eller att jag åtminstone på något sätt kommer att få en fungerande dator till slut.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-21 22:27

Ok, äntligen verkar det hända någonting.
I morse fick jag ett mail från Stein Nervik på Customer Relations som skrev angående mitt mail till Oscar Bjers. Han bad om mitt serienummer och telefonnummer så att han skulle kunna kontakta mig. Så det lutar åt ännu ett samtal med en norrman, lär kunna norska flytande innan det här är över.
Hur som helst, det känns bra att de uppmärksammat mitt fall, hoppas på att man får någon form av upprättelse nu bara.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-26 17:38

Update:
Fick just ett samtal från Stein Nervik på Customer Relations. Helt klart det mest smärtfria och givande samtalet hittils. Han frågade i princip bara om min väska tagit skada av överhettandet av datorn. Sen sa han kort och gott att de skickar mig en ny MBP 17" och kommer och hämtar den gamla på fredag.

Jag frågade om jag kunde få lägga till pengar för att få HD-skärmen men det var tydligen så krångligt att det bjöd de på.

Känns verkligen kanon att det äntligen verkar ha löst sig. Tackar alla för det mentala stödet, och tackar Apple (utan ironi denna gång).

grattis!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-26 17:56

Härligt att det löste sig!

  • Medlem
  • 2008-03-26 19:14

Såna historier som får en varm känsla att sprida sig i bröstet på en. Stort grattis!

Vad härligt

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-04-09 22:05

Nu har datorn anlänt och än så länge fungerar den alldeles underbart. Har inte prövat viloläget än dock så det blir en spännande överraskning sen när jag ska hem.

Ännu en gång tack alla för sällskapet under min väntan. Och särskilt tack till thurfjell som tipsade mig att maila Bjers. Det var förmodligen det som blev avgörande och utan tipset hade jag nog inte suttit här med en sprillans, förhoppningsvis fullt fungerande MBP.

Ursprungligen av xtimmyx:

Nu har datorn anlänt och än så länge fungerar den alldeles underbart. Har inte prövat viloläget än dock så det blir en spännande överraskning sen när jag ska hem.

Ännu en gång tack alla för sällskapet under min väntan. Och särskilt tack till thurfjell som tipsade mig att maila Bjers. Det var förmodligen det som blev avgörande och utan tipset hade jag nog inte suttit här med en sprillans, förhoppningsvis fullt fungerande MBP.

Såg inte det här förrän nu. Du är välkommen - glad att allt löste sig!

Bra jobbat allihopa - det här är ju ännu ett fall som vi tillsammans lyckats lösa

Bevaka tråden