Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro lanserad 2008-02-26

Tråden skapades och har fått 484 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av simon h:

nu är den beställd!!!
mellanmodellen med snabbare hd

Beräknad avsändning: 03 Mar, 2008
Beräknad leverans: 11 Mar, 2008 - 12 Mar, 2008

wohoo

btw någon som vill köpa en macbook?
2ghz intel core duo
2gb ram
150gb hd

Vad ska du ha för den?
PMa mig ett pris!

Är det stor skillnad på 2,4GHz 3MB processorn och 2,5GHz 6mb processorn tror/vet ni?
Är rätt avgörande, de där 256 extra vram på grafikkortet spelar nog ingen större roll, inte de extra 50GB HD heller...
Men de är dock ett extra plus om det nu är så stor skillnad på processorerna?

/Stoffen

Förresten: WOHOOO ny MacBook Pro

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-26 20:11

Det var ju tråkigt att dottern tar flygget från San Francisco i morrn
(Hem till lilla Svergie) /hehe

ps; hon nämde nåt om Ipod tutch too

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 00:37

Styrplattan för liten?

Borde inte styrplattan vara lika stor som på MB Air? Nu när det är multitouch...:tveksam:

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-26 20:25

Någon mer än jag som märkt att Apple valt att slopa Apple Remoten på nya MB och MBP precis som de gjorde på MBA?
Finns dock även här som ett tillval för 169:-, men varför gör de så för? Är det så få som använder den eller?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-27 00:39

Fy fan va drygt att man köpt en pro av den gamla generationen för 3 veckor sedan... Betalade 17.995 för mindre hårddisk slöare processor! Känns skit roligt!!!!:(

Inge bitter....

  • Oregistrerad
  • 2008-02-27 01:06
Ursprungligen av Mutz:

Fy fan va drygt att man köpt en pro av den gamla generationen för 3 veckor sedan... Betalade 17.995 för mindre hårddisk slöare processor! Känns skit roligt!!!!:(

Inge bitter....

Så går det när man inte läser ryktessidorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 08:24
Ursprungligen av oddtouch:

Någon mer än jag som märkt att Apple valt att slopa Apple Remoten på nya MB och MBP precis som de gjorde på MBA?
Finns dock även här som ett tillval för 169:-, men varför gör de så för? Är det så få som använder den eller?

Kanske för att många redan har en eller ett par appleremotes, dom funkar ju till alla?,
Jag kör mina på Apple TV, iMac G5, iMac Intel, MacBookPro samma remote till alla, så jag har några över - vi hade tre inbrott på två veckor också det gör att det finns några som ligger runt på kontoret

Uppgradera från 5400rpm till 7200rpm för 880:- känns rätt självklart eller? Gör väl rätt mycket skillnad?

Förresten, vad är det för skillnad på 2,4GHz 3MB och 2,5GHz 6MB processorn? Handlar det om mycket?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-02-26 21:04
Ursprungligen av alomolife:

Förresten, vad är det för skillnad på 2,4GHz 3MB och 2,5GHz 6MB processorn? Handlar det om mycket?

Vi är många som ställt den frågan nu, men ingen verkar ha något svar.

2,4 Ghz med snabbare HD för 880 kr är kanske det bästa alternativet?

Ursprungligen av Rasmus:

2,4 Ghz med snabbare HD för 880 kr är kanske det bästa alternativet?

Ja, det får nog bli så, kör sällan spel, 3D-whatever, bara fotoredigering och lite grafiska grejjer i PS/AI.

En annan fråga, jag var nere på Macforum (avenyn) där sa de att de får in några nya MBP imorgon, då kanske prestandamätningar m.m. inte dröjjer så länge?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-02-26 21:16
Ursprungligen av alomolife:

Ja, det får nog bli så, kör sällan spel, 3D-whatever, bara fotoredigering och lite grafiska grejjer i PS/AI.

En annan fråga, jag var nere på Macforum (avenyn) där sa de att de får in några nya MBP imorgon, då kanske prestandamätningar m.m. inte dröjjer så länge?

Prestandamätningar kommer garanterat väldigt snart. Man kanske ska vänta tills dess innan man beställer...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-27 00:07
Ursprungligen av alomolife:

En annan fråga, jag var nere på Macforum (avenyn) där sa de att de får in några nya MBP imorgon, då kanske prestandamätningar m.m. inte dröjjer så länge?

Oj, redan? Brukar de få in nya modeller så fort? Gäller det även andra Apple-butiker?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 21:06
Ursprungligen av alomolife:

Uppgradera från 5400rpm till 7200rpm för 880:- känns rätt självklart eller? Gör väl rätt mycket skillnad?

Förresten, vad är det för skillnad på 2,4GHz 3MB och 2,5GHz 6MB processorn? Handlar det om mycket?

Hertzen gör inte så mycket men cacheminnet gör desto mer. Från 3MB till 6MB är mycket. Om det är prisvärt vågar jag inte svara på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 21:29

Halloj på er! Imorgon blir det beställning. Vill man ha vanlig widescreenskärm eller en glänsande sådan?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-26 21:31

jag skulle då välja en glänsande,det blir en finare skärm

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 21:47

Så det ÄR alltså bekräftat att även jag som beställde på minuten kommer få med 512 mb vram? När jag ringde vid klockan 3 så sade han 256 mb vram på min order till mig.. Lite oroväckande.. Så jag ska ringa tillbaka imorgon och höra om det är 512 eller fortfarande 256 mb vram på min order? Hmm..

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-02-26 22:12
Ursprungligen av dayweed:

Så det ÄR alltså bekräftat att även jag som beställde på minuten kommer få med 512 mb vram? När jag ringde vid klockan 3 så sade han 256 mb vram på min order till mig.. Lite oroväckande.. Så jag ska ringa tillbaka imorgon och höra om det är 512 eller fortfarande 256 mb vram på min order? Hmm..

Har du beställt den nya 17-tummaren, vilket jag har för mig att du skrivit, så finns den inte med 256 mb. Det ska alltså vara 512 mb vram för din del. Är du osäker kan du ju ringa, men den nya 17"-modellen finns inte att få med 256 mb vram

Killen på Apple som jag pratade med mig bekräftade att det var fel på informationen på apple.se. Han sa även att ansvariga var medvetna om detta och ett tag senare så uppdaterades informationen på Apples Store Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-26 21:48

2190:- för att få 2x100MHz extra processorkraft. Känns synnerligen ovärt.

Ursprungligen av Doktor G:

2190:- för att få 2x100MHz extra processorkraft. Känns synnerligen ovärt.

Hmm, kanske. Frågan är hur mycket det dubbla cacheminnet gör.
"Standardmodellen" har ju 1mb mindre cache än förra mbp modellen (3 vs 4).
Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra nåt... Just sayin'

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 22:15

Rasmus: Kan jag alltså andas ut? Jag hoppas verkligen det! Jag beställde 17" på direkten när den kom upp via CSN-kortets hemsida. Det lustiga är att FORTFARANDE på deras hemsida (CSN) står det 17" med 256 mb vram, men Sverige har nu ändrat till 512. Jag hoppas verkligen det är som du säger Rasmus att jag kommer få min med 512 Mb vram.

Killen JAG pratade med sa att det bara var Canada och USA som skulle få 512 mb vram, haha.. Vilken tur då, nu kan jag andas ut, men jag tänker ändå ringa imorgon bitti och höra hur det verkligen ligger till med min order.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-02-26 22:45
Ursprungligen av dayweed:

Rasmus: Kan jag alltså andas ut? Jag hoppas verkligen det! Jag beställde 17" på direkten när den kom upp via CSN-kortets hemsida. Det lustiga är att FORTFARANDE på deras hemsida (CSN) står det 17" med 256 mb vram, men Sverige har nu ändrat till 512. Jag hoppas verkligen det är som du säger Rasmus att jag kommer få min med 512 Mb vram.

Killen JAG pratade med sa att det bara var Canada och USA som skulle få 512 mb vram, haha.. Vilken tur då, nu kan jag andas ut, men jag tänker ändå ringa imorgon bitti och höra hur det verkligen ligger till med min order.

Ring Apple i morgon och hör men det vore ju märkligt om dom gjorde en specialdator endast för dig, med mindre vram än i den modellen som dom officiellt säljer

Enligt AppleSupport var det felskrivning på webbplatsen. Datorn som dom säljer har 512 mb vram.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 22:53

Rasmus: Ja, jag ska göra det.. Han sa något om det "de kan inte göra en specialdator bara för dig" Nähä tänkte jag, men det gav mig inget svar på om det verkligen var 256 eller 512 mb vram.

Okej, vilken tur då. Men jag ska höra av mig imorgon och se vad de säger.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-02-26 23:32

Kan inte någon teknikfreak svara på frågan om 3 mb och 6mb cache? Jag vetitusan ens vad denna cache gör och än mindre hur den påverkar datorns prestanda, beroende på cachens storlek?!

Märks det på datorns prestanda om man har 3 mb cache eller 6 mb cache? Isf när och hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 11:07
Ursprungligen av Rasmus:

Kan inte någon teknikfreak svara på frågan om 3 mb och 6mb cache? Jag vetitusan ens vad denna cache gör och än mindre hur den påverkar datorns prestanda, beroende på cachens storlek?!

Märks det på datorns prestanda om man har 3 mb cache eller 6 mb cache? Isf när och hur?

CPU cachens syfte är att den gör att CPUn kan hämta data flera gånger snabbare än om den måste gå ut till RAM-minnet. Exakt hur många gånger snabbare cachen är beror på processorns cykeltid (GHz), cachens utformning och RAM-minnets busshastighet. Jag har ingen aning vad det blir för faktor på de aktuella processorerna. Låt oss kalla faktorn för F. Jag gissar att den är mellan 2 och 10.

Lite förenklat kan man säga att om ditt program har ett working set som understiger cache-storleken så betyder den extra cachen ingenting alls. Om ditt program har ett working set på >3MB så kan cachen ge en uppsnabbningsfaktor på upp till F gånger (i extremfall).

Blev någon klokare på det här?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-27 11:21

Nu ringde jag AppleSupport och det verkar ju som att jag också får 512 mb vram.. Först trodde jag (och säkert även många andra) att det var 256 mb vram på 17"aren men som sagt nu verkar de ha uppdaterat även Sveriges Applestore och där står det 512.. Så nu är det ingen fara!

Det här med att min dator skickas efter 4 dagar stämmer verkligen.. På måndag ska den skickas sägs det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 23:35

tips till alla angående glänsande skärm eller inte... alltså det blir mycket bättre djup bilden MEN !!!! bara om du sitter i totalt mörker, om det är ljus reflekteras allt där det är svart på skärmen, allmänt sett är de bättre med vanlig, speciellt på en bärbar, tro mig man ångrar det där glansiga jag har haft båda sorterna mycket nöjdare med matt skärm

Ursprungligen av Esa:

tips till alla angående glänsande skärm eller inte... alltså det blir mycket bättre djup bilden MEN !!!! bara om du sitter i totalt mörker, om det är ljus reflekteras allt där det är svart på skärmen, allmänt sett är de bättre med vanlig, speciellt på en bärbar, tro mig man ångrar det där glansiga jag har haft båda sorterna mycket nöjdare med matt skärm

Måste säga att jag är av motsatt åsikt. Har också haft båda och glansskärm är betydligt bättre. Framför allt när man kollar film/tv-filer. Men även vanlig nätsurfing får en skönare "lyxkänsla" med glansskärm.

Angående skillnader mellan 2.4Ghz/3MB Penryn & 2.2Ghz/4MB Merom, eller mellan 2.4Ghz/3MB Penryn och 2.5Ghz/6MB Penryn ska man hålla kolla i denna tråden:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=442062

Kanske dyker upp något där när man vaknat i morgon, nu ska jag sova, imorgon beställer jag iallafall den nya MBPn, min PB 1,5Ghz har gjort sitt!

Sluta spamma min mail box med produktnyheter från Apple - det klara dom själva så bra!! :-/

Bevaka tråden