Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoingång för iMac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-12 13:06

Hallå!

Jag har en iMac Alu och funderar på om det på något sätt går att köpa ett videokort som gör att man kan klämma in en componentkabel i den. Har nämligen en xbox 360 men en urusel tv och det skulle vara riktigt häftigt om man på något sätt kunde få in en hd-signal till iMacens fina skärm. Så slipper jag köpa en hd-tv

Kan det gå att lösa på något sätt via ett firewire-tv-kort eller något i den stilen?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 13:23

Det finns ett antal externa firewire video-in till Mac.
Canopus ADVC110 är ett av dom bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 23:11
Ursprungligen av Creops:

Det finns ett antal externa firewire video-in till Mac.
Canopus ADVC110 är ett av dom bättre.

Med tanke på att en Canopus ADVC110 går på ca. 5000:-, så är det en bra grundpott till en HD/HD Ready-TV…;)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-13 00:28
Ursprungligen av Torkel:

Med tanke på att en Canopus ADVC110 går på ca. 5000:-, så är det en bra grundpott till en HD/HD Ready-TV…;)

2.700:- kostar den. Om du tycker det var dyrt kolla in en AJA KONA 3 istället för 27.000:-
Den klarar HD.

Men för att vara lite allvarliga, det billigaste du kan ta är troligen en "Pinnacle TV for mac" som klarar S-video in genom USB, för 900:-

Men hur bra bilden kommer att vara sen det kan jag inte lova. iMacen är ju liksom inte gjord för att vara TV på det sättet.

HD-signal in i realtid tror jag du kan glömma, tyvärr. Canopus ADVC110 konverterar från analog signal till DV vilket inte är HD... (Canopusen är däremot fantastisk för att konvertera exvis VHS till digitalt format)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-12 22:09

Ah, det var synd... Men tack ändå!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 01:02

Mitt fel…angav fel pris…

2.700:- kostar den!

- Torkel

Han frågar ju efter en komponentingång.. inte digital HD. Men det går inte. Det enda sättet du kan fixa det på är att gå in i hårdvaran och koppla in en kvm switch på videokabeln till skärmen (svårt i sig att säkerställa vilka ledare som är vilka även om det säkert går). Grejen är att bandbredden är på tok för hög på komponent eller VGA för att något av imacens interface ska klara det.

ex 20": 1680 x 1050 x 60 Hz x 3 färger x 8-bitar = 2.5+ Gb/sec
FW800 = 0.8 Gb/sek

Annars får du nöja dig med svideo över lämplig tv-sticka (vet inte hur hög upplösning du kan få från XBOX 360 över svideo, try before you buy, om möjligt..)

Dv ingång på iMac 20" (plastkaross) upphört!

En iMac av vit modell 20" med OS-X 10.4 har tappat intresse av att ta emot från DV-ingången. Hur gör man då?

Mvh Kenta

1
Bevaka tråden