Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hateras Orginal och Modifierade i filsystemet?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle importera in mina bilder via iPhoto sen sen skulle jag leta rätt på dem. Och högerklicka på iPhoto Library och visa paktets innehåll, i mappen som öppnad märker jag att det finns två mappar Orginals och Modified, i Modified ligger massor med samma bilder som i orginals bara att de är nerskalade och tar mindre plats, jag vill bara ha en uppsättning av mina bilder så att de inte tar massa plats.
Så min frågor är;
1. Varför gör iPhoto så här?
2. Kan jag göra någon inställning så det inte blir så här i fortsättningen?
3. Kan jag ta bort bilderna i Modified-mappan utan att det händer något med mina bilder?

Tack:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-03 16:47
Ursprungligen av JohanBremberg:

Jag skulle importera in mina bilder via iPhoto sen sen skulle jag leta rätt på dem. Och högerklicka på iPhoto Library och visa paktets innehåll, i mappen som öppnad märker jag att det finns två mappar Orginals och Modified, i Modified ligger massor med samma bilder som i orginals bara att de är nerskalade och tar mindre plats, jag vill bara ha en uppsättning av mina bilder så att de inte tar massa plats.
Så min frågor är;
1. Varför gör iPhoto så här?
2. Kan jag göra någon inställning så det inte blir så här i fortsättningen?
3. Kan jag ta bort bilderna i Modified-mappan utan att det händer något med mina bilder?

Tack:)

1) Om du ändrar en bild inne i iPhoto så sparar den en bilden i Modified, men behåller ditt orginal intakt i mappen Originals. Jag kollade i mina mappar och de enda bilder som ligger i Modified är de som iPhoto vänt rätt på. Å andra sidan använder jag bara iPhoto som sorteringsprogram, fixar alla mina bilder med Photoshop.

Okej jag förstår, men om jag inte vill att iPhoto ska skapa/göra några ändraring går det då? Eller måste jag helt enkelt importera in dem via Bildinsamlig istället då?

Jag vill liksom inte fylla upp med min hårddisk med en massa modiferiade bilder som i självaverket bara är dubbleter av orginalet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-03 17:19

Se originalet som ett neg/dia, dom brukar man inte kasta bort. Varför skala ner bilderna, om du behöver ett större original i framtiden då?

Jo orginalen vill jag absolut behålla det är de modifierade bilderna jag stör mig på. Tänkte bara om det fanns något sätt jag kan få iPhoto att skippa att göra en modifierad version utan bara vända på själva orginalet?

1
Bevaka tråden