Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget startar VDSL... snorbilligt

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi sa upp Bostream och beställde BBB för 2 minuter sedan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
BBB har faktiskt en policy att skicka ut "hotbrev" till de som använder mycket bandbredd. I övrigt är jag sannerligen nöjd med BBB. Varning dock för deras telefoni som är dyrare(!) än Universal Telecom, trots att man då fortfarande får pröjsa Telia!

Sen kan man alltid undra hur länge BBB överlever. Vad jag förstår blöder företaget...

Ärligt talat tror jag inte att det kommer att gå i konkurs, wallenberg har puttat in så mycket pengar i det att det nog inte kommer att låta det gå i konken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
bbb anses ha blött pengar dom senaste åren... verkar som om någon fyller på dock. Mycket skröna och lite fakta.

Mycket enkelt. Kan förklaras med ett ord; Investor. Det är därför och BARA därför dom fortfarande kan hålla på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Undrar när BBB kommer med VDSL i Umeå? Vanligt 10Mbit har dom ju här för de som har haft turen att få nät indraget.

Tidigast "under hösten".

----
Under sensommaren fortsätter utbyggnaden med Göteborg, Malmö och Uppsala, liksom ytterligare ett antal andra orter under hösten.
----

Inget säger att Investor kommer att fortsätta att kasta bra pengar efter dåliga.

Men, jag tror aldrig det kommer att bli fråga om KK egentligen. Skulle investor tröttna så kommer dom att sälja nätet/företaget till nån hugad spekulant.

Så länge som BBB inte har någon speciellt hög installationsavgift så är kunderna ganska trygga. Det som skulle vara farligt är att som kund gå med på en hög installationsavgift eller en mycket lång bindningstid. Om vi kunder inte behöver lova något speciellt kan vi ju glatt välja det bästa/billigaste för tillfället. Det är ju kapitalisternas problem om dom går med förlust på det hela.

Det var som med Boxman. Klart man som kund skall köpa CD-skivor billigare än inköpspris. Kul så länge det varar.

Mondos beskrivning av ISPer som skålar i skumpa på vår bekostnad stämmer ju inte riktigt. Det är väl snarar så att vi kunder tankar musik, film och programvara på investerarnas bekostnad. Än så länge.

Argh! Det suger verkligen att bo vid södra station. Man kan inte få annat än Chello eller möjligen telia i mitt hus.

"Snart..." enligt BBB. *hoppas*

J.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Kanske dags att byta från Telia... Hur pass bra uptime har Bredbandsbolaget?

Kan bara beskrivas med ett ord: Klart undermålig. DHCP-servern brukar skjuta sig i foten någon/några gånger per månad med avbrott som varar allt mellan en kvart och en halv dag. Sedan är deras routrar felkonfigurerade alldeles åt h*vete, med en del intressanta följder. Man håller sig för skratt varje gång man kör en traceroute - paket som fastnar i loopar och bollas mellan samma tre routrar tills de tröttnar, asymmetrisk routing, you name it...

...och sedan undrade deras säljare varför jag inte ville köra min fasta telefoni via deras fina pålitliga IP-telefonitjänst... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-05-21 22:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av - Slice -
Jag har 0,5 Mbit ner och kanske hälften upp och det kostade mig bara 1 500:- att installera. Iofs så tog "installationen" och inkoppling drygt 4 månader innan allt fungerade som det skulle. Då hade jag fått tre uppsättningar med modem och abonemangsuppgifter, och två olika fakturor.

Allt detta skulle kosta 200:-/mån men efter dom fyra månaderna som installationen tog så hade dom höjt till 375:-/mån.

Det är "bredband åt alla" det!

Dessutom så finns det inga alternativ i Sundsvall om man bor i villa.
Jo förresten, det går visst att få berdband via parabol (satelit) för under 15 000:- men då är det modemfart upp.

- Slice -

Låter som du har Telia, låter också som du kommer välja bort telia när du får tillgång till BBB-VDSL

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Argh! Det suger verkligen att bo vid södra station.

jo, eller hur... när jag jobbade i stockholm så var jag 'tvungen' att vara ihop med en tjej som jag inte ville vara ihop med för att få bo på folkungagatan. när jag inte stod ut längre hamnade jag i tumba... nu är jag tillbaka i eskilstuna - så bra trivdes jag i förorten.

edit: bbb är ganska utbrett i eskilstuna, mycket intressant att se om de kommer leverera bredband via vdsl här också...

Jag har haft Comhem 0,5 & 1Mbit, Bostream samt Bredbandsbolaget och BBB är helt klart bäst.
Billigast, snabbast och minst strul. Ett enda telefonsamtal och sedan var det bara att tuta & köra.
En 640X272 DivX på 10 minuter. That´s speed man...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-24 07:39
Citat:

[i]
En 640X272 DivX på 10 minuter. That´s speed man... [/B]

Allt under 25Mb/s är slött..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 09:18

Fick samtal från BBB i går: kommer att ta 90 dagar att få grejerna - delvis beroende av att UPC har 90 dagars uppsägninstid och man kan inte ha två bredbandsoperatörer samtidigt. Varför???
Detta kunde inte killen från BBB svara på.

Hatar att vänta! Fick vänta lika länge på min PB 17" men ok , den som väntar på nått gott...

Beställt! Ska bli intressant att se hur lång tid det tar för BBB att leverera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 09:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pegges
Beställt! Ska bli intressant att se hur lång tid det tar för BBB att leverera.

Har de BBB i Auckland?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Har de BBB i Auckland?

Nej, det är därför det ska bli så intressant och se när BBB levererar... Jag har inte uppdaterat min sig på ett tag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 10:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pegges
Nej, det är därför det ska bli så intressant och se när BBB levererar... Jag har inte uppdaterat min sig på ett tag.

En jäkla lina de måste ha om så hade varit fallet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
10MBit ner, 9MBit upp, 5 dynamiska ip'n. 1495kr installationsavgift, 399kr/månaden. Ingen bindningstid. För dej som bor i stockholm och vill ha data via telejacket...

Bostream.. släng er i väggen.

Bostream:

Upp till 26 Mbit uppströms och nedströms. 398 kronor/per månad. Upp till 5 fasta IP-nummer, 1495 kronor i installationsavgift.

http://www.bostream.com/page.php?xml=swe/pages/private/scream.xml&context=private

Bredbandsbolaget - stick o brinn.

//Mikael

Avstånd
Downstream
Upstream

<300m
Upp till 26 Mbps
Upp till 26 Mbps

300-1000m
Upp till 13 Mbps
Upp till 13 Mbps

>1000m
Upp till 8 Mbps
Upp till 1 Mbps

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Avstånd
Downstream
Upstream

<300m
Upp till 26 Mbps
Upp till 26 Mbps

300-1000m
Upp till 13 Mbps
Upp till 13 Mbps

>1000m
Upp till 8 Mbps
Upp till 1 Mbps

Det är samma avstånd som gäller för BBBs tjänst, men de sätter ju ett tak vid 10 Mbps, även om du bor brevid telestationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 09:01

Jag får 8 ned och 1 upp hos BBB också så för mig spelar det ingen roll vilket abonnemang jag väljer.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-06-04 09:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av eric
Fick samtal från BBB i går: kommer att ta 90 dagar att få grejerna - delvis beroende av att UPC har 90 dagars uppsägninstid och man kan inte ha två bredbandsoperatörer samtidigt. Varför???
Detta kunde inte killen från BBB svara på.

Hatar att vänta! Fick vänta lika länge på min PB 17" men ok , den som väntar på nått gott...

Men UPC går väl via kabelteve-nätet? Borde ju inte påverka VDSL-tjänsten...?

  • Medlem
  • 2003-06-04 10:42

Rent teoretiskt är begränsningarna för VDSL 51-55 Mbps i nedlänk (beroende på assymetriskt/symmetriskt konfiguration) på avstånd upp till 300m. Upp till ca 1-1,5 km blir det mer runt 20Mbps och över det faller det ner mot 10 och lägre. Med assymetrisk lösning kan man lättare få en högre bandbredd i UL, på högre avstånd och är den vanligaste configureringen idag. I längden är det billigare för ett företag att dela fiber på fler användare, så jag tror att det är vettigare att sälja en 10M tjänst än en med högre bandbredd. Antar att vi kommer att se en prishöjning när priskriget drar över, speciellt på de tjänster med högsta uppkopplingarna..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Jag får 8 ned och 1 upp hos BBB också så för mig spelar det ingen roll vilket abonnemang jag väljer.

Du får fast IP-adress hos Bostream, om det spelar någon roll för dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 11:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Du får fast IP-adress hos Bostream, om det spelar någon roll för dig?

Det har du rätt i!
Flera stycken till och med om man önskar. Har Xstream idag och tycker det är guld värt med en fast ip-adress.
I Scream ingår en fast adress och sedan kan man köpa till upp till fem stycken för 30 kr styck och månad.

Jag kör på Scream.

  • Medlem
  • 2003-07-01 00:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Problemet när man kör studentnät (sunet) är att det alltid sitter några hetsiga sysops som kollar all bandbredd. så fort man råkar tänka på att sätta upp en server får man ett elakt mail som hotar med att man blir kickad från skolan om man fortsätter.

Å andra sidan var det förbaskat skönt att vara en av de hetsiga sysoparna. 622Mbits lina[1] mot sunet gjorde inte direkt ont ...

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
så är det inte med bbb - bara att köra så mycket server som du bara orkar, det är ju lixom inte deras bekymmer

Fick ett snorkigt brev från Telia om att uppphovsrättsligt skyddat material hade funnits att ladda hem från min dator, och att jag borde sluta upp med det. Så nu laddas alla de stora sakerna hem via jobbet.

/s-o

[1] Kan jag starta ett DSW med den siffran, tro?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
Jag bor på landet utanför Växjö. Inte direkt Sibirien vad gäller avstånd och befolkning - men jag kan inte få någon typ av fast uppkoppling. Får klara mig med en halvskakig modemlina. Bara så ni vet ... liksom

Samma här. Bor i Kungsbcka. 30km från Sveriges näst största stad. Men eftersom jag bor i ett område som har en icke utbyggd understation så jag får nöja mig med att surfa på modem tills dess att någon a) behagar bygga ut stationen (vilket blir när solen lyser baklänges) eller b) jaga rätt på en leverantör av trådslöst bredband (0,5 mbit/s) och betala överpris för det. Har prövat 3 st, men ingen som är etablerad ännu. Förslag på hur jag skall kunna få bredband mottages tacksamt!

BBB går ut med annonser i dag om att de har "kopplat" upp 250000 nya möjliga kunder.

Så nu kunde även jag få detta..

Har beställt och får det levererat om 4-8 veckor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Argh! Det suger verkligen att bo vid södra station. Man kan inte få annat än Chello eller möjligen telia i mitt hus.

"Snart..." enligt BBB. *hoppas*

J.

Hehe... Nu har jag flyttat till Huddinge och beställt BBB. Kommer i början på nyåret. Är det den preliminära hastigheten som gäller eller står det 12/9 på alla?

J.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-22 17:58

Politikerna lovade bredband åt alla ungerfär för ett par år sedan.
Vad har blivit ?
Mycket ojämn idag hela landet. Det gäller att bo på rätt området.
Tyvärr är storstäderna Sthlm, Göteborg o Malmö vinnaren !
Samt vissa bostadsrättområdena/kabelteve som gjort bra avtal var som helst
i Sverige.
Jag pratar om det som är bättre än det Telia erbjuder.
Jag inser att politkerna är bluffare som inte alls håller sina ord.
Lyssna inte alls på dom, marknaden styr !
Så småningom kommer de flesta få efter antal år bättre hastighet än Telia.
Men jag minns för några år sedan att många i Norrland fick inte in TV2:an, men ändå måste betala full lincens ( de hade så i många år !)
De blockpolitikerna är så seegga!. Plötsligt fick de använda svenska tevekanalerna via satellit ! Många hade redan fått in TV4:an via satellit, men inte fick se Ettan o Tvåan. Shit alltså.
Nu är det ju Skanova som kommer att tjäna enorma pengar på internettrafiken, monopol återigen ! Kan jag ha fel om Skanova ?
Jag vill se öppen marknadd !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-22 22:00

Min bostadsförening i Umeå skaffade bredband någongång -97.

Kapacitet köptes av Norrnod och nätet byggdes själv inom föreningen (1 switch och en hub i varje huskropp)

Det gav mig 10Mb för 70:- / mån vid den tiden...

Behövdes bara några driftiga människor i föreningen....

Bevaka tråden