Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskriftsproblem från Illustrator

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 20:27

Jag kör Illustrator 10 och OS X 10.2.6 och skriver ut på en gammal HP Laserjet 4MV. Dock kan jag inte skriva ut, den spottar ut sida efter sida med postscript-koder. Undrar om det är någon som har en ide. Nu får jag göra om till pdf och printa, men det blir problem när det är större än A3 och jag vill ha ut i 100%. Tips någon?

  • Medlem
  • 2003-05-20 20:56

kan det vara problem med olika postscript levels kanske?

kolla här kanske

Annars har jag varit med om att
det har varit problem att printa från Carbon program, men funkar tex från Cocoa (Om du nu skriver ut från Förhandsvisning) men får samma problem från tex Acrobat. Då har jag bara installerat senaste ESP Ghostscript och det börja funka igen.

Ghostscript

Micke

Det låter som att Illustrator och din skrivare har olika PostScript-nivå... Kolla i dialogrutan för utskrift om det är förkryssat att du skriver ut i PostScript3. Din skrivare kanske bara klarar 2, eller t o m 1? Antagligen är det detta det beror på... Kan du skriva ut i andra program? I så fall kan din skrivare nog hantera PS2 och det är illustrator som är inställt på att leverera PS3... bör gå lätt att fixa när du väl vet vad det är... (har haft samma problem med InDesign och Acrobat och min HP-skrivare)

edit: oj då! ML hann före...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 21:14

Har inte provat Ghostscript ännu, dock är det bara Illustrator som är problem. Alla andra (postscript)-program fungerar. ps2 eller ps3 nivå spelar ingen roll, fungerar inte för det. Kör inte classic så allt är i x. Fler idéer? Enormt tacksam för hjälpen!

tja, egentligen ingen lösning, men jag brukar alltid skapa PDF och printa med Acrobat när mjuk och hårdvara trilskas...

Det kan du ju göra i väntan på en riktig lösning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 21:22

Håller på att installera ghostscript nu. Problemet är att det är en affisch som jag vill skriva ut uppdelad på flera A3or. Nu får jag spara eps och skriva ut från Indesign som lägger till massa cropmarks och sådant vilket gör att det går från 4 till 6 A3or. Det blir mindre snyggt och mer jobb att skära ihop. Kan jag få det att fungera sparar jag mycket tid och papper (visserligen inte dyrt med papper :).

  • Medlem
  • 2003-05-20 21:37

det låter mera som om att det är något objekt i Affischen som strular, eller har aldrig utskrifter från Illustrator funkat?

Kanske "uppdelnings" utskrift som spökar!

Klipp o Klistra, back to basic och det ända man riskerar är att klippa sig i fingret!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 21:47

Tack!!! Nu fungerar det, med MLs tips till Scooterbabes tråd tillsammans med gimp-print som linuxprinting (stödjer bara gamla apple) länkade till så fungerar det plötsligt. Visserligen tat bearbetningen av jobben i datorn längre tid, men det fungerar!

Innan detta har det aldrig fungerat från Illustrator oavsett dokument. Måste som ni båda sa ha att göra med ps-nivån.

Verkligen uppskattat, dessutom så sent på kvällen. Nu har ni underlättat enormt för mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 22:05

Så roligt skulle vi inte ha det. Det går inte att skriva ut A3 nu. Bara A4. Så då blir det till att försöka ta bort allt, för även om jag väljer den gamla ppd-n så saknas A3-valet som fanns förut Teknik, vad trött man kan bli.

Edit: Nu fungerar A3 efter att ha slängt de olika paketen. Så nu är det tillbaks till ruta ett. Så är det några fler idéer därute? Tacksam för allt.

Senast redigerat 2003-05-20 22:25
1
Bevaka tråden